Nutritional wisdom


Gesloten
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

11-03-2017 00:50

ron bouman schreef:... Tegenwoordig is het natuurlijk helemaal hot om je bollen een tijdje van tevoren te overgieten met heet water. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar dat soort trucjes helpen wel...


Een Engelse barbeel visser zweert bij een andere manier. Boilies overgieten met liquids en (opnieuw) invriezen. Ontdooien en dan een paar dagen koel laten trekken.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

11-03-2017 01:19

Hij heeft m.i. gelijk, het moet er niet uit, maar in.

Je moet de attractie dus in je bol stoppen, consequentie is wel (wil je het echt goed doen), dat je dan wel zelf moet draaien.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

11-03-2017 02:13

Zowel heath treatment als de barbeel visser methode zijn bedoeld om attractie toe te voegen, dus allebei in.
Als je maar 24 uur tijd hebt valt de barbeel visser methode natuurlijk wel af.
Natuurlijk is zelf draaien beter, in de zin dat je dan vooraf kunt bepalen hoeveel attractie je er in stopt.
Als je vindt dat er dan toch nog wat meer nodig is maakt het niet uit of je boilies gekocht hebt of zelf gemaakt, het werkt voor alle boilies het zelfde.

Ik durf het bijna niet te vragen, maar wat is nou volgens jou de definitie van instant vissen Hilco ?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

11-03-2017 03:10

Bert,

Je zegt het zelf, zelf draaien is beter.

In mijn nieuwe bol zitten heel veel liquids en misschien zelfs wel te veel, qua hoeveelheid.
Waarom zou ik er dan nog meer aan willen toevoegen?

Een hele nacht vissen is m.i. ook geen instant vissen.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

11-03-2017 03:25

Maar wat nou als je een bol hebt gemaakt met minder attractie, bijvoorbeeld om witvis te vermijden, en je wil vissen op een water waar je meer attractie nodig hebt.
Het gaat er eigenlijk ook niet om waarom je het zou willen maar hoe je het kunt doen.

Zeg nou eens wat instant vissen dan wel is ipv wat het niet is.
Hilco Meijer schreef:Een hele nacht vissen is m.i. ook geen instant vissen.

Is kort vissen instant en lang(er) vissen niet ?
Het lijkt wel digitaal tanden trekken :roll:
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

11-03-2017 19:13

Ik vraag me eigenlijk af waarom Hilco nog met boilies vist en niet bijv met deeg of met pellets(kan je ook zelf maken natuurlijk). Als je toch maar een paar uurtjes vist en dan ook nog instant vind ik bollen zelf nogal overbodig.

Een eigen gemaakte bol is zeker niet per definitie beter. Als we uiteindelijk naar de vangsten kijken weet ik zeker dat ik meer vang omdat ik gewoon meer uren aan de waterkant zit als dat ik sta te draaien in de schuur.
Uiteindelijk is het idee van een boilie natuurlijk dat hij het even uit houd onder water. Als dat niet nodig is dan kun je beter van diezelfde mix deeg of pellets maken.

Voor wat betreft de kleur, het werkt zeker. Vaak genoeg gehad dat ik mijn hengel nog niet op mijn steunen kon leggen en hij ging alweer.
Het verschil zit hem erin dat wanneer een karper passief is, je hem vaak toch nog over kan halen om een felgekleurd aasje te pakken. Vis je dan met high attract bodemaas zal ie het hoogstwaarschijnlijk laten liggen.
Het is dus een totaal andere insteek.

Hilco, soaken kan dus wel beter zijn bij instant visserij. Je kan minder bollen voeren terwijl je nog steeds veel attractie hebt. Teveel attractie kan de vis op een dwaalspoor brengen. Denk alleen niet dat zoiets aan de orde is als je echt instant vist en niet teveel voert.

Je stelling "het moet er niet uit, maar in" ben ik het niet mee eens. Gooi eens een paar kattebrokken in een glas water en kijk eens wat ze de eerste tijd doen. Juist ja, zich helemaal vol zuigen. Pas nadat de droge ingrediënten in contact zijn gekomen met water kunnen ze pas oplossen. Dus dan kan je de meest fantastische bol hebben, maar het werkt toch iedere keer weet hetzelfde. Zeker met de watertemperaturen die we momenteel hebben.

Het gaat er dus meer om hoe je eruit haalt wat erin zit. Een fabrieksbol die al jaren in een zak bij de lokale viswinkel ligt, zal er soms zelfs na een paar dagen onder water nog steeds hetzelfde uitzien.

Het grote verschil tussen met de hand draaien, of met machines is ook terug te vinden in de structuur. Een machine gedraaide bol is vaak een stuk compacter zegmaar en zal daarom langzamer uitlekken.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

12-03-2017 13:16

Deeg is qua instant waarde superieur aan een boilie. Alleen in ons kikkerlandje een lastig verhaal wanneer er witvis op je water rondzwemt. Natuurlijk is het mooi als je je triggers niet kapot kookt en wanneer je je deegje ook nog eens actief maakt doormiddel van enzymen, maar de voorn en brasem...... Ik ben er vorig voorjaar op stuk gelopen ondanks de arma mesh en de behoorlijke grootte van het haakaas. Misschien bestaan er ook ingredienten welke witvis niet aantrekkelijk vinden maar ik heb het nog niet kunnen vinden. Ook chili pakken die slijmjurken gewoon.

Een boilie is dus een compromis wanneer je op karper vist. Daarom is zelf klooien net aas zo leuk. Ga ik voor schraal op een water vol witvis of pak ik uit met de attractoren wanneer er praktisch geen brasem zwemt.

En betreft nutritional wisdom is er trouwens wel degelijk onderzoek gedaan. Het is een tijdje geleden dat ik het gelezen heb maar het kwam er op neer dat de karper in het voorjaar specifiek naar voedsel op zoek zijn wat rijk is aan Lysine omdat zij dit aminozuur nodig hebben om hun verteringssysteem op gang te helpen. Ze hebben het dus daadwerkelijk nodig en weten dit instinctief. Bij mijn oude aasmaker lees je bij beschrijvingen van boilies dat er specifiek lysine is toegevoegt. Dat doet hij niet voor niks :wink:
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-03-2017 16:55

En betreft nutritional wisdom is er trouwens wel degelijk onderzoek gedaan. Het is een tijdje geleden dat ik het gelezen heb maar het kwam er op neer dat de karper in het voorjaar specifiek naar voedsel op zoek zijn wat rijk is aan Lysine omdat zij dit aminozuur nodig hebben om hun verteringssysteem op gang te helpen. Ze hebben het dus daadwerkelijk nodig en weten dit instinctief. Bij mijn oude aasmaker lees je bij beschrijvingen van boilies dat er specifiek lysine is toegevoegd. Dat doet hij niet voor niks


Wordt een vis als karper hier niet op haar wenken bedient daar witvis als Brasem en Snoek voor hem paait? Zolang de mens zaken niet verstoren is de natuur zelf in staat dit te regelen. In mijn vijver zie ik karper als eerste draad algen gaan eten als de temp oploopt. De werking ervan op het darm stelsel is me niet bekend?

Ben opzoek naar het totale plaatje, of ik het ooit vind is hoogt twijfelachtig.
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

12-03-2017 18:36

Vraag me dan toch af waarom blikmais het altijd zo geweldig doet (bij mij) zo vlak na de winter. Zowel met de pen als statisch. Mais bevat nauwelijks lysine.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

12-03-2017 19:50

Jop Boot schreef:Vraag me dan toch af waarom blikmais het altijd zo geweldig doet (bij mij) zo vlak na de winter. Zowel met de pen als statisch. Mais bevat nauwelijks lysine.


Grappig, ik meen ooit gelezen te hebben dat blikmais juist heel veel lysine bevat..

Heb even gegoogled en Jop lijkt gelijk te hebben, hoe ik dan aan aan die info kom is me een raadsel.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

12-03-2017 20:03

L-lysine om de darmen te reinigen? die is nieuw... L-lysine is een hele goede trigger en een karper heeft onder andere dit aminozuur nodig.

Alles draait om het Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score afgekort> PDCAAS, hoe dichter deze bij de 1 score zit des te beter het is.

Natuurlijke L-lysine is vele malen beter dan een synthetische variant omdat de natuurlijke variant heel snel opgenomen kan worden en de synthetische variant niet.

Gehydrolyseerde eiwitten zoals CSL, Krill, L030(T) etc zijn rijk aan een heel breed spectra aminozuren welke makkelijk opgenomen kunnen worden.
Karper is hier niet voor niets gek op.
Daarnaast kun je er heel makkelijk en snel je eiwit balans in je mix mee sturen.

Mais heeft alle aminozuren behalve lysine en tryptofaan, deze laatste kan hij ook elders vandaan halen.
Door de grote hoeveelheid zetmeel en de snelle suikers is suiker mais gewoon een erg goed tussendoortje voor een karper.
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

12-03-2017 22:59

Ok, mijn blikmais heeft dus snelle suikers. En werkt daardoor. Prima. Dat is namelijk het enige wat ik van een aas verlang. Dat het vangt. En het vangt, zeker in de lente, jaar in jaar uit. Waarom zou ik me dan druk maken om een boilie met extra lycine? Die heb ik helemaal niet nodig.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-03-2017 02:37

ron bouman schreef:Ik vraag me eigenlijk af waarom Hilco nog met boilies vist en niet bijv met deeg of met pellets(kan je ook zelf maken natuurlijk). Als je toch maar een paar uurtjes vist en dan ook nog instant vind ik bollen zelf nogal overbodig.

Een eigen gemaakte bol is zeker niet per definitie beter. Als we uiteindelijk naar de vangsten kijken weet ik zeker dat ik meer vang omdat ik gewoon meer uren aan de waterkant zit als dat ik sta te draaien in de schuur.
Uiteindelijk is het idee van een boilie natuurlijk dat hij het even uit houd onder water. Als dat niet nodig is dan kun je beter van diezelfde mix deeg of pellets maken.

Voor wat betreft de kleur, het werkt zeker. Vaak genoeg gehad dat ik mijn hengel nog niet op mijn steunen kon leggen en hij ging alweer.
Het verschil zit hem erin dat wanneer een karper passief is, je hem vaak toch nog over kan halen om een felgekleurd aasje te pakken. Vis je dan met high attract bodemaas zal ie het hoogstwaarschijnlijk laten liggen.
Het is dus een totaal andere insteek.

Hilco, soaken kan dus wel beter zijn bij instant visserij. Je kan minder bollen voeren terwijl je nog steeds veel attractie hebt. Teveel attractie kan de vis op een dwaalspoor brengen. Denk alleen niet dat zoiets aan de orde is als je echt instant vist en niet teveel voert.

Je stelling "het moet er niet uit, maar in" ben ik het niet mee eens. Gooi eens een paar kattebrokken in een glas water en kijk eens wat ze de eerste tijd doen. Juist ja, zich helemaal vol zuigen. Pas nadat de droge ingrediënten in contact zijn gekomen met water kunnen ze pas oplossen. Dus dan kan je de meest fantastische bol hebben, maar het werkt toch iedere keer weet hetzelfde. Zeker met de watertemperaturen die we momenteel hebben.

Het gaat er dus meer om hoe je eruit haalt wat erin zit. Een fabrieksbol die al jaren in een zak bij de lokale viswinkel ligt, zal er soms zelfs na een paar dagen onder water nog steeds hetzelfde uitzien.

Het grote verschil tussen met de hand draaien, of met machines is ook terug te vinden in de structuur. Een machine gedraaide bol is vaak een stuk compacter zegmaar en zal daarom langzamer uitlekken.


Ron,

Ik vis niet instant, maar bouw het meestal langzaam op met heel weinig aas.
Dus dan is deeg niet echt geschikt, omdat het voor een vis heel slecht verteerbaar is.
Rig technisch gezien lijkt een bol me ook stukken beter.
Daarnaast, als ik dat zou willen, kan ik ook een groot deel wateroplosbaar in een bol stoppen en ik denk dat zo,n bol misschien wel meer uitlekt dan een klompje deeg. Deeg draait vooral om binding en niet om uitlekken.
Ook laat ik mijn bollen altijd maar een uurtje drogen, omdat ik korte sessies vis.

Ben trouwens wel benieuwd hoe je zelf pellets maakt. Heb wel een idee natuurlijk, maar dan ben ik waarschijnlijk langer bezig, dan wanneer ik een paar honderd bollen draai.

Meer uren betekent meer vis, simpel verhaal, ben ik dan ook helemaal met je eens.

Kan een eigen gedraaide bol beter zijn? Ik denk dus van wel.
Is mijn persoonlijke visie, met als basis wetenschappelijk onderzoek, waaruit je bepaalde gevolgtrekkingen maakt. Natuurlijk speelt het niet op elk water een even grote rol, omdat er veel meer variabelen meespelen. Waar ik wel in geloof is, dat een goed aas overal vangt.
Vissen weten al heel snel wat er in een bol zit qua nutriënten, vaak al binnen een dag en ze kunnen dat ook nog eens heel lang onthouden. Het zogenaamde zoekplaatje.

Waarom is b.v. (LT) vismeel zo’n superieur ingrediënt? Gaat het om puur om de smaak of misschien om iets anders? Moet je misschien kijken naar wat er zit. 70 % eiwit en 10 % vet en beide met een heel hoge voedingswaarde. Dus een compleet aminozuurpatroon en bepaalde omega 3 en omega 6 vetzuren.
Zullen er wel weer mensen komen, ja maar ik vang ook goed op ……
Uiteraard, een aas met veel vet, of veel koolhydraten, of veel smaak, een grote bult voer enz. werkt ook allemaal. En op b.v. rivieren en echt grote wateren zal dat waarschijnlijk ook voldoende zijn om je vissen te vangen omdat het daar meer om kwantiteit gaat, i.v.m. veel concurrentie van andere vissoorten.
Mogelijk kun je daar ook een verschil maken, maar dan moet je wel de smaakvoorkeuren van de verschillende vissoorten kennen. Voor wat betreft een karper weten we min of meer precies welke dat zijn. Waarom? Omdat het een consumptievis is en er daardoor veel onderzoek aan gedaan wordt. Voor b.v. kopvoorns weten we dat dus niet.

Kleur, best wel een leuk onderwerp.
Heb het het afgelopen jaar meerdere keren uitgetest met een chod rig, op een klein stadswater, waar ik weet waar de vissen zwemmen.
Rose, wit en geel en ik heb er nooit een vis op gevangen, heb alleen een paar vissen gevangen op een zwaar gesoakte witte pop-up.
Zegt misschien niet zoveel, maar als ik het vergelijk met mijn gebruikte bollen, was het echt helemaal niks.
Zelfde verhaal met zig rigs, het haalt het niet bij een goed bodemaas.

Heb vorig jaar ook afwisselend gevist met gesoakte en ongesoakte bollen en ik heb totaal geen verschil kunnen bemerken. Oké, dat kwam misschien ook omdat de vissen mijn bollen daar kennen en dan maakt de concentratie misschien niet zo heel veel uit.

Een lang gedroogde bol lekt inderdaad in het begin heel weinig uit, hangt er vooral vanaf hoeveel wateroplosbare stoffen er in zitten.
Wat is één van de kenmerken van stoffen die bewezen attractie voor vissen hebben?
Twee keer raden.
Ze zijn allemaal wateroplosbaar! En vissen kunnen ze al in minieme concentraties waarnemen.

Kan je postings overigens zeker wel waarderen, zet mij ook weer aan het denken en daarnaast lijk je me ook nog eens een heel sympathieke gast.

En niet te vergeten de foto in de storm, die was echt bruut!
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

13-03-2017 09:34

Wat ook heel interessant is, is het stukje over wat olieen doen met je bol onderwater in het laatste nummer van Spiegel magazine. Daarin schrijft de beste meneer dat wanneer er veel olieen in je bol zit ze het water afstoten waardoor de wateroplosbare ingrediënten minder goed uitlekken omdat er ( even kort uitgelegd ) een soort van "luchtbubbel" ontstaat om je bol.
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-03-2017 10:02

Remon v Wanrooij schreef:Wat ook heel interessant is, is het stukje over wat olieen doen met je bol onderwater in het laatste nummer van Spiegel magazine. Daarin schrijft de beste meneer dat wanneer er veel olieen in je bol zit ze het water afstoten waardoor de wateroplosbare ingrediënten minder goed uitlekken omdat er ( even kort uitgelegd ) een soort van "luchtbubbel" ontstaat om je bol.


Maar Dan zouden hennip, pellets en pinda's bijvoorbeeld niet goed uitlekken...
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

13-03-2017 10:30

Ed Cremers zei op een bijeenkomst dat olieen op zich zelf niet detecteerbaar zijn voor een karper. Wanneer het wel zou werken is wanneer je een emulgator gebruikt zodat olieen zich kunnen binden aan andere stoffen die wel detecteerbaar zijn. Dus schiet mij maar lek waarom inderdaad pinda's en dergelijke detecteerbaar zijn.
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-03-2017 10:55

Dat bedoel ik Remon, wat een single pinda wel niet kan doen, of dat ene handpalmpje pellets tijden het pennen.
Of die ene emmer hennip die ik eens per ongeluk om liet vallen onder de kant in het water, en de vis puur op de hennip los ging, en werkelijk niks anders wilde pakken als haak aas ! Vis weet het juist prima te vinden aas met olie substanties
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-03-2017 11:28

pinda's scheidden naast olie ook wateroplosbare stoffen uit.....
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

13-03-2017 11:47

Maar dan klopt het verhaal niet wat die beste man van cc moore schrijft. Die olieen zorgen volgens hem dus een soort isolatie laag tussen het water en de pinda in dit geval. Of ze zorgen ervoor dat het uitlekken vertraagd wordt. Het is wel mooi dat een Nederlandse consultant in het zelfde nummer schrijft dat hij altijd een flinke dosis olie gebruikt wat het uitlekken bevorderd. Raar verhaal.
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

13-03-2017 13:43

Als ik boilies heb gedraaid, leg ik er vaak een paar in een glas water om te kijken wat er gebeurd. Gemiddeld bevatten mijn boilies 60ml toegevoegde vis(zalm of sardine)olie. Binnen een paar minuten nadat de boilie in het water ligt, zie je al dat er deeltjes van de bol loskomen. Na een paar uur ligt er een laagje olie en vet op het water.

Wat die gasten van ccmoore schrijven kan best leuk zijn, zou het top vinden wanneer ik zonder verplichtingen 500 kg per jaar van hun boilies zou mogen ontvangen, maar veel publicaties rondom hun producten en of de werking ervan is kolder.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-03-2017 17:08

Na een paar uur ligt er een laagje olie en vet op het water.


Olie klopt, vet lijkt me wat lastig :wink:
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

13-03-2017 19:13

OK, vettige shit ( uit liquids en andere oplosbare meuk). Is iig niet alleen olie wat er bovenop drijft.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-03-2017 01:57

Ik denk dat we met zijn allen eens kritisch moeten kijken naar het uitlekken op zich.
Het is momenteel in de karpervisserij een gigantische hype, je aas moet beslist triggers uitlekken, anders doe je niet meer mee.
De meeste aasbedrijven hebben tegenwoordig zelfs speciale hookbaits te koop, die nog meer attractie hebben. Daarnaast nog allerlei liquids en boosters en ga zo maar door.

Natuurlijk moet je aas bepaalde stoffen uitlekken, maar ik denk dat het in de business veel te ver doorgeslagen is. Bijna alles draait tegenwoordig om attractie en die moet vooral in het water.

Zoals ik al schreef:
Hilco Meijer schreef:Hij heeft m.i. gelijk, het moet er niet uit, maar in.

Je moet de attractie dus in je bol stoppen, consequentie is wel (wil je het echt goed doen), dat je dan wel zelf moet draaien.


Het aasproces van vissen draait om twee systemen, het geur- en het smaaksysteem en om die te prikkelen heb je wateroplosbare stoffen nodig. De allerbelangrijkste zijn waarschijnlijk vrije aminozuren, daarnaast zijn er nog een paar en die werken waarschijnlijk ook nog eens synergistisch met vrije amino’s.

Wat voor effect heeft een hoge concentratie van die stoffen in het water op een vis?
Dat is de vraag waar alles om draait natuurlijk, omdat daar het hele uitlekken op gebaseerd is.
Oké, het kan een vis mogelijk aanzetten tot azen, omdat het zijn geursysteem prikkelt en ie gaat zoeken naar de bron.
Punt is, daar heeft ie helemaal geen heel hoge concentraties voor nodig. Zijn natuurlijke voedselbronnen scheiden maar een heel klein deel wateroplosbare attractieve stoffen uit en die weet ie ook feilloos te vinden.
Daarnaast voor wat betreft aas, tijgernoten, pinda’s, kippenmaïs, aardappel etc. zullen ook heel weinig uitlekken en die weet een karper ook feilloos te vinden, zelfs in het donker.

Mogelijk brengen hoge concentraties van attractieve stoffen in het water karpers zelfs in de war. Dat beest maar happen (een reflex van vissen op een mogelijke voedselprikkel) en er valt niks te halen.
Is natuurlijk speculatie van mijn kant, maar je kunt het in ieder geval denk ik niet uitsluiten.
Resumerend, ik denk persoonlijk dat veel producten die op de markt verkrijgbaar zijn niet echt veel meerwaarde hebben voor ons vissers.

Het smaaksysteem is een ander verhaal, vissen houden van lekker en dus b.v. van veel vrije amino’s. Daar geldt natuurlijk ook, hoe ver wil je gaan. Natuurlijke producten (b.v. bepaalde hydrolysaten) kun je niet over doseren, dus daar ligt het probleem niet, maar misschien overdrijven we tegenwoordig ook op dat gebied en kan het ook allemaal wel een beetje minder.

Attractie is een belangrijk onderdeel van aas en één van de pijlers, simpel verhaal, maar het is niet zalig makend. Er zijn er namelijk nog twee en die zijn minstens zo belangrijk.

Nog even een plaatje over geur en smaak, puur ter illustratie

Geur en smaak.gif
(52.2 KiB) 2129 keer gedownload
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

14-03-2017 09:45

@ Hilco:

ah, je hebt het al die tijd over kabeljouw lol.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-03-2017 02:28

Goed gezien Joost. :D

Eiwitten en vrije aminozuren.

Waarschijnlijk hebben vrije aminozuren de grootste attractie voor karpers en dan vaak ook nog eens in combinatie met een aantal andere stoffen.
Ze prikkelen het geur- en het smaaksysteem van karpers, vandaar dat ze ook zo veel gebruikt worden in aas natuurlijk.
De aminozuren die het geursysteem prikkelen verschillen overigens van de aminozuren die het smaaksysteem prikkelen. Voor geur zijn dat vooral combinaties van bepaalde aminozuren, zoals b.v. alanine, valine en glycine. Voor smaak zijn dat de attractieve vrije aminozuren cystëïne, proline, glutaminezuur, asparaginezuur, glutamine en alanine.
Kun je hier op zich al iets mee? In het verleden zijn er wel karpervissers geweest die i.d.d. extra vrije aminozuren aan hun aas hebben toegevoegd. Persoonlijk geloof ik er niet zo in, omdat aas m.i. een totaalplaatje is.

Dat ze heel belangrijk zijn in je aas lijkt me wel evident.
Een (klein) deel vrije amino’s voor de attractie (geur en smaak) en daarnaast omdat ze heel snel opgenomen kunnen worden, de rest in de vorm van eiwitten, die voor een compleet aminozuurpatroon zorgen.
Is een compleet aminozuur patroon belangrijk? Persoonlijk geloof ik er wel degelijk in.
In ieder geval blijkt uit experimenten, dat vissen veel meer eten van een compleet voer, dan van een dieet dat een aantal essentiële aminozuren in onvoldoende mate bezit.
Kan het in de praktijk ook een verschil maken? Ik zou niet weten waarom niet. Ik heb het wel eens eerder gezegd, gebruik je echt goed aas, dan krijg je waarschijnlijk meer aanbeten.
Karpers zijn m.i. veel kieskeuriger (in ieder geval als ze een keuze hebben), dan wat heel veel vissers denken.
Daarnaast heb ik het afgelopen jaar zelf ook wel duidelijk een verschil met andere karpervissers gezien.

Hoe pas je het toe?

Attractie gaat om een deel vrije aminozuren in je aas en dat is niet zo moeilijk voor elkaar te krijgen. De meeste liquids die aasbedrijven verkopen bestaan voor een groot deel uit vrije aminozuren en die kun je ook niet over doseren. Of echt heel hoge doseringen veel meerwaarde hebben, waag ik te betwijfelen, maar kwaad kan het in de meeste gevallen in ieder geval niet.
Daarnaast zijn er ook nog wel een aantal producten in poedervorm, b.v. wpc 80, is compleet wateroplosbaar en alle essentiële aminozuren zijn ruim vertegenwoordigd. Je kunt er ook heel gemakkelijk je eiwitpercentage in je mix mee opkrikken en het heeft ook nog eens een hele mooie emulgerende en uithardende werking (als je daar behoefte aan hebt).
Daarom gebruik ik dan ook 50 gram in mijn nieuwe mix.
Nadeel is de hoge prijs, de goedkoopste die ik kan vinden is die van Kruidvat, kost je omgerekend 12,60 Euro per kilo en 50 gram kost je dan 63 cent op een kilo droge mix. Moet kunnen toch?

Eiwitten in je aas krijgen is ook niet zo moeilijk, eiwitten met het juiste aminozuur patroon in je aas is krijgen is al een heel stuk ingewikkelder.
Plantaardige eiwitbronnen hebben bijna allemaal twee limiterende aminozuren, lysine en methionine. Die worden dan ook in de meeste diervoeders extra toegevoegd.
Melkeiwitten en vismeel horen denk ik dan ook bij de beste eiwitbronnen die er zijn voor vissen.
Ik het het al een paar keer eerder gezegd, waarom is b.v. vismeel zo’n goed ingrediënt?
Daarnaast ook niet te vergeten de eieren of eipoeders, zijn ook perfect voor in ons aas.
Ik los het zelf op, door als basis een hele goede birdfood te gebruiken, waar alle essentiële aminozuren in zitten, met daarnaast ook nog toegevoegde vitamines, mineralen en sporenelementen.

Kortom eiwitten en vrije aminozuren zijn een heel belangrijk onderdeel van aas en kunnen je meer vissen opleveren.
Gesloten