Nutritional wisdom


Gesloten
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

07-03-2017 13:21

ik vind dat Hilco goed bezig is hoor. eigen topic, wat meer down to earth en niet meer de aasfirma's afkraken.

naar ook ik heb bedenkingen bij de door hem gestelde theorieën. als je zijn ultieme aas vergelijkt met het natuurlijk voedselaanbod kan je stellen dat geen enkel natuurlijk aas over de door Hilko geeiste kwaliteiten beschikt. in de natuur komt het ultieme aas waar alles in zit wat de karper nodig heeft niet voor. en toch worden die graag gegeten. ook eenzijdige aassoorten als partikels en aardappels doen het nog steeds uitstekend. daarom ben ik geneigd te denken dat een zelfvoorzienende bol waar precies alles in zit wat een karper nodig heeft helemaal niet nodig is. dus ik geloof niet dat een karper zal overschakelen naar puur die bol en zijn natuurlijk aas zal laten liggen.
ik geloof dat een karper een opportunist is, die als hij honger heeft en wat te eten tegenkomt wat hem wel bevalt (en er geen negatieve associaties mee heeft) hij dat zal eten. en ik denk niet dat hij dat aas eerst eens gaat inspecteren of alle voedingsstoffen er wel in zitten en het aas zal laten staan als er ook maar iets mist.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-03-2017 14:25

Ouderwetse aas discussies op niveau 8)
chapeau mannen, mijn dank.

Ikzelf heb er totaal geen vertrouwen in dat een vis weet hij aan vitamines etc naar binnen eet, ik heb het al vaker aangekaart met het onderwerp rauwe pinda's, heb een half water naar de klote zien gaan eind jaren 90, stel nou he, stel... Dat de vis wist wat hij at, dan pleegde dus 50 % zelfmoord ?
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

07-03-2017 17:27

pj otte schreef:Wie kan me uitleggen hoe al deze theorieën nu in de praktijk werken bij een natuurlijk aas proces. Vissen hebben het immers honderden miljoenen jaren moeten doen zonder onze boilie.
[/quote]

Ik ken nog wel een leuk boek. http://www.dekarperendelisten.nl/
Conclusies zul je altijd zelf moeten trekken natuurlijk.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

07-03-2017 18:04

Rik, ik denk niet dat vissen kunnen merken of een pinda o.i.d. gekookt/geweekt is of niet, ze geven immers het zelfde voedsel signaal af.

Als een karper zin heeft in pinda dan pakt hij deze gewoon, het is aan ons (de visser) om er voor te zorgen dat de vis voor hem/haar geen slecht bereid onnatuurlijk voedsel eet.

Bij boilies is dit heel anders aangezien daar door de draaier bepaald wat er in zit, een goede mix heeft hier zeker meerwaarde.

Jaren geleden stond op carp zwolle een bak met karpers er in, een hoop fabrikanten gooiden er boilies in maar alle karpers in die bak aten toch maar 1 soort en die werden er gewoon met precisie uit gefilterd.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat een karper niet zomaar alles eet, naarmate er conditionering optreed zal de karper zich gewoon aanpassen. (een karper is liever lui dan moe)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-03-2017 20:09

Arno van Beek schreef:Rik, ik denk niet dat vissen kunnen merken of een pinda o.i.d. gekookt/geweekt is of niet, ze geven immers het zelfde voedsel signaal af.

Als een karper zin heeft in pinda dan pakt hij deze gewoon, het is aan ons (de visser) om er voor te zorgen dat de vis voor hem/haar geen slecht bereid onnatuurlijk voedsel eet.

Bij boilies is dit heel anders aangezien daar door de draaier bepaald wat er in zit, een goede mix heeft hier zeker meerwaarde.

Jaren geleden stond op carp zwolle een bak met karpers er in, een hoop fabrikanten gooiden er boilies in maar alle karpers in die bak aten toch maar 1 soort en die werden er gewoon met precisie uit gefilterd.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat een karper niet zomaar alles eet, naarmate er conditionering optreed zal de karper zich gewoon aanpassen. (een karper is liever lui dan moe)


Ik denk slechts dat een vis weet hoe iets smaakt, en niet weet wat erin zit Arno, een vis kan een link leggen met smaak van aas, en een iedere vis is een individu, net als ik en jij, neem 1 grote snoep pot met een verscheidenheid aan onbekend snoep, na 1 min wat snoepjes proeven filter ik bepaalde snoep eruit, simpelweg omdat ik er een bepaald snoepje kwa smaak uit vind springen.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

07-03-2017 21:32

Toch heb ik in de 20 jaar dat ik op karper vis allerlei bollen gebruikt, van discus tot mainline en alles wat daar tussen zit.
Heb nooit echt verschil gemerkt tussen de vangsten.
Vaak deed de tijgernoot het zelfs beter dan de boilies.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

07-03-2017 21:40

Arno van Beek schreef:
Jaren geleden stond op carp zwolle een bak met karpers er in, een hoop fabrikanten gooiden er boilies in maar alle karpers in die bak aten toch maar 1 soort en die werden er gewoon met precisie uit gefilterd.

Das niet zo moeilijk hoor om die visjes dat aan te leren.
Of dacht jij dat iedere willekeurige vis hetzelfde zou doen?

Vorig jaar in een hoop verschillende drukbeviste zandputten gesnorkeld nergens oude bollen of mais tegengekomen :lol: nom nom nom blub blub blub nom nom nom blub blub
Daniels Benny
Berichten: 165
Lid geworden op: 27-06-2007 11:41

07-03-2017 23:06

Bojan van der Linde schreef:Toch heb ik in de 20 jaar dat ik op karper vis allerlei bollen gebruikt, van discus tot mainline en alles wat daar tussen zit.
Heb nooit echt verschil gemerkt tussen de vangsten.
Vaak deed de tijgernoot het zelfs beter dan de boilies.


Dat zegt veel over de kwaliteit van uw gebruikte boilies ,op mijn thuiswater vangen de betere boilies meer als de tijgernoten.Bij ons doen ze 3 keer per jaar een karpermarathon ,en daar valt het enorm op dat 1 duo met kop en schouders boven de andere uitsteken en deze vissen steeds met boilies.Wonderaas bestaat niet ,maar hoe komt het dan dat dit koppel al jaren de beste zijn?
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

07-03-2017 23:51

Harm Rademakers schreef:Das niet zo moeilijk hoor om die visjes dat aan te leren.
Of dacht jij dat iedere willekeurige vis hetzelfde zou doen?


Het was niet aangeleerd, de bollen die ze aten waren van iemand die er voor het eerst stond en het was niet hun bak met vissen, een hoop andere firma's gooide er ook aas in.

Toen de eigenaar van de visbak (aasfirma) het in de gaten kreeg mochten er geen andere boilies meer ingegooid worden.

Er zijn altijd wateren waar partikels zoals tijgernoten je gewoon bonus vissen op kunnen leveren, dit hou je toch wel.

Je kunt het geloven of niet maar een hoop bekende aas bedrijven rommelen gewoon maar wat aan, eiwit is eiwit... lekker goedkoop... fancy logo op de zak, btw filmpje en het vee koopt.

Zolang het in eerste instantie om de winst gaat dan zullen ze nooit een goede boilie verkopen.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

08-03-2017 07:03


Dat zegt veel over de kwaliteit van uw gebruikte boilies ,op mijn thuiswater vangen de betere boilies meer als de tijgernoten.Bij ons doen ze 3 keer per jaar een karpermarathon ,en daar valt het enorm op dat 1 duo met kop en schouders boven de andere uitsteken en deze vissen steeds met boilies.Wonderaas bestaat niet ,maar hoe komt het dan dat dit koppel al jaren de beste zijn?


Ik heb nooit met slechte boilies gevist, misschien 20 jaar geleden met discus haha.
Maar voornamelijk met nash, martin sb mainline en de laatste tijd met ttb.

En daar weinig verschil tussen gemerkt.
Tijgernoot deed het waarschijnlijk goed omdat iedereen in mijn omgeving boilies gebruikt.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-03-2017 08:58

Ga eens vissen met eigen bollen die een paar uur er voor gedraaid zijn.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-03-2017 11:00

pj otte schreef:Ga eens vissen met eigen bollen die een paar uur er voor gedraaid zijn.


Dat zijn de beste inderdaad :)
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

08-03-2017 21:09

pj otte schreef:Ga eens vissen met eigen bollen die een paar uur er voor gedraaid zijn.


Ik wou dat ik nog de tijd had zelf te draaien!
Maar geloof zeker dat als ze zo vers zijn dat ze beter zijn dan boilies uit de winkel
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

09-03-2017 01:46

Eerst weer een even een stukje info.

Vetten, het ondergeschoven kindje in de aasmakerij.

Vetten en dan vooral de vetzuren (een bestanddeel van vetten) spelen naast eiwitten een hoofdrol in de voedingsbehoefte voor vissen. Vetzuren zijn niet alleen de belangrijkste energiebron voor vissen, maar zijn ook onmisbaar voor de voortplanting.
In het kuit is b.v. een belangrijk aandeel vetzuren nodig voor een goede ontwikkeling van het embryo en voor de vroege larvale ontwikkeling.

Bepaalde vetzuren zijn essentieel voor vissen en die zijn voor zoutwater vissen anders dan voor zoetwater vissen. Essentieel betekent onmisbaar, dus een vis kan er niet zonder.
Sommige kunnen karpers zelf niet maken, dus die moeten ze uit hun voeding halen.
Voor een karper weten we ook welke dat zijn, dat zijn een omega 3 vetzuur (α- linoleenzuur) en een omega 6 vetzuur (linolzuur). Van beide zijn minimaal 1 procent nodig in de voeding.
Er zijn er meer, maar die kunnen karpers wel zelf maken. Vetzuren bestaan uit lange ketens, vergelijk het maar met een ketting, ze kunnen de ketens verlengen en zo andere essentiële omega 3 en omega 6 vetzuren maken.

Velen zullen denken, ja en? Dat maakt in je aas toch niks uit, dat beest vreet toch alles.
Voorbeeldje: zelfselectie onderzoek aan tilapia.
Drie identieke diëten, elk met een verschillende vetbron, welk dieet had de voorkeur?
Het dieet met vooral linoleenzuur (lijnzaadolie). Betekent dus dat vissen wel degelijk een verschil kunnen bepalen.

Hoe krijg je voldoende linol- en linoleenzuur in je aas (ik herhaal het nog maar eens). Door twee verschillende ingrediënten te gebruiken, die de beste combinatie geven.
Dat zijn hennep en lijnzaad, gebruik je van beide 75 gram per kilo mix en je zit voor wat betreft het aandeel vetzuren goed.
Je kunt ook nog een klein deel visolie toevoegen (b.v. 15 ml.), want daar zitten vooral de essentiële vetzuren in, die een karper maakt uit een deel van het linol- en linoleenzuur.
Waarschijnlijk vinden karpers visolie ook nog eens erg lekker.

Heeft het betekenis voor de praktijk? Ik denk van wel.

In het voorjaar maken vissen zich klaar voor de paai en de vrouwen hebben dus waarschijnlijk
een verhoogde behoefte aan eiwitten en vet, voor de vorming van het kuit.
Veel eiwitten en vet in je aas krijgen is niet zo moeilijk, maar een karper is een omnivoor, dus waarschijnlijk spelen koolhydraten ook nog een rol, die geven namelijk ook energie.
In het voorjaar is de energiebehoefte ook nog niet zo hoog, misschien dat karpers daarom in het voorjaar paaien? 20 graden wordt vaak aangegeven als de grens en wanneer gaat de energiebehoefte echt stijgen? Boven de 20 graden.
Ik schrijf vooral ook stukjes om mijn eigen inzicht te vergroten, bedenk ik iets, zoek ik weer iets na, verander ik weer iets enz. Daarnaast vind ik het nou eenmaal leuk om kennis te delen.

Heb mijn voorjaarsbol voor een deel gebaseerd op bovenstaande, zit ongeveer 27 % eiwit in, ongeveer 18 % vet en dan hou je ongeveer 45 % koolhydraten over.

Betekent natuurlijk niet, dat je op ander aas niks vangt, integendeel.
Laat je er één iets uitspringen, zou ook goed kunnen werken en dat blijkt ook vaak wel in het voorjaar.

Mijn persoonlijke visie is en blijft natuurlijk het totaalplaatje.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

09-03-2017 02:49

pj otte schreef:Wie kan me uitleggen hoe al deze theorieën nu in de praktijk werken bij een natuurlijk aas proces. Vissen hebben het immers honderden miljoenen jaren moeten doen zonder onze boilie.

Kijk ik naar de natuur dan valt me op dat in de vissen keten de karper vrij laat paait. Zo vreet de karper zich vol aan de eieren b.v. van de brasem die net voor hem paait. Jonge kreeften vervellen een aantal keren per jaar. Tijdens dat proces zijn ze weerloos en vormen een gemakkelijke prooi voor karper. Op het Haringvliet mee gemaakt dat hele wolken kreeftjes door stroming en wind toen bejaagd werden door massa karper. De keeltanden hebben ze niet voor niets schalen van driehoeksmosseltjes, zwanenmossels en schelpen kom je dan ook tegen in bewaarzakken.

De vraag komt bij me op of een karper in staat is aan de hand van uitwerpselen van schelpdieren en ………. de micronutriënten die hij nodig heeft op dat moment te herkennen?

De samenstelling van dit natuurlijke voedsel kan voor een deel uitsluitsel geven. Wel lastig als dit op het behoefte moment niet voorradig is en karper er volgens theorieën net behoefte aan heeft. Laboratorium proeven en de praktijk zijn twee verschillende zaken. De een kan niet zonder de ander is me verzekerd om een totaalbeeld te krijgen.

Los plaatsen bij mengvoederfabrieken zijn al jaren top stekken om te vissen. Hoe moet ik dit in het geheel plaatsen daar granen er het belangrijkste te lossen producten zijn?

Mooi dat er vissers zijn die stellen de oplossing paraat hebben, blijf zelf gelukkig mijn twijfels houden.


Natuurlijk zijn aquarium experimenten en de praktijk twee heel verschillende dingen.
In de praktijk heeft de vis veel meer keuzes, maar ook daar zal ie aan de hand van het aanbod proberen om een zo optimaal mogelijk dieet te samenstellen. Zo zit de natuur nou eenmaal in elkaar en daarnaast verschilt het aanbod ook nog eens per seizoen.
Het liefst houdt ie ook nog wat over, voor b.v. groei en reserve energie.
Jonge vissen kiezen dan ook vooral voor eiwitten (groei) en volwassen vissen kiezen waarschijnlijk vooral voor vet (energie), dus de leeftijd speelt ook een grote rol in de voedselvoorkeuren.

De uitscheidingsproducten van zijn natuurlijk voedsel dienen alleen ter herkenning en dat doet een vis puur op geur. Het z.g. chemical search image.
Onze bollen zijn geen natuurlijk voedsel, maar dat maakt niks uit.
Ze geven wel signalen af, die de chemoreceptie van vissen prikkelen. Een mogelijk nieuwe voedselbron gaat ie dus altijd testen en dat doet een vis op smaak. Goedgekeurd en hij slikt het door, afgekeurd en hij spuugt het weer uit.

Daarna begint er een ander proces en dat zijn de zogenaamde post ingestive signals, simpel gezegd zijn brein krijgt informatie over de samenstelling van de nieuwe voedselbron, voor wat betreft de macro- en de micronutriënten en de energiewaarde.
Vissen kunnen dat overigens heel snel, voor veel stoffen vaak al na één dag.

Daarom hebben vissen dan ook bepaalde voedselvoorkeuren.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

09-03-2017 03:33

pj otte schreef:Ga eens vissen met eigen bollen die een paar uur er voor gedraaid zijn.


Zijn verse boilies beter?

Interessante vraag.

Wat ik in ieder geval wel weet (uit eigen ervaring), is dat een pas gedraaide bol veel meer smaak heeft dan een bol die al een dag ligt te drogen.
Ervaart een vis dat ook zo?

Ik begin meestal pas begin april te vissen en vanaf dan vis ik bijna elke avond zo’n twee uurtjes, tot ongeveer half november.
Ik draai ook bijna elke avond verse bollen van één large ei (zijn ruim honderd 13 mm. bollen). Vind het nou eenmaal leuk om te doen na het vissen. Koud potje bier op het aanrecht en het kost me misschien max. 20 minuten.
Laat ze daarna maar een uurtje drogen en dan zet ik ze in de koelkast, dus zijn de volgende dag ook nog kakelvers.

Maakt het een verschil? Ik denk van niet, maar misschien kun je het ook niet helemaal uitsluiten.
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

09-03-2017 08:49

@ Hilco: wat betreft jou zelfselectietheorie blijf ik toch echt mijn vraagtekens zetten. Je vergelijkt nu een tilapia met een karper. Beide zijn inderdaad een zoetwatervis, maar dan zou ik een konijn ook met een hond kunnen vergelijken.
Als ik naar het dierenrijk kijk valt het me telkens op dat er grote verschillen tussen de individuen zijn. In gedrag en eetpatroon. Of dit nu koeien, honden, konijnen of vogels zijn. Uit de tijd van mijn putjesvisserij weet ik ook nog dat er tussen de vissen duidelijke verschillen zaten tussen aasvoorkeur, opportunisme, zwemroutes, gulzigheid, etc. Dat een karper na een langere periode van eenzijdig voedsel op zoek gaat naar iets anders, dat lijkt me voor de hand liggend. Maar op korte termijn denk ik dat attractie en beschikbaarheid boven voedingswaarde staat.
Verder lees ik je stukjes graag:), is altijd interessant om over andermans uitgesproken mening na te denken.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Dennis pors
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-03-2017 10:17

09-03-2017 10:36

Je vist instant Hilco zeg je. Ik hou van de instant visserrij meer van producten wat snel aanslaat snelle suikers,amino's enz dan dat ik kijk naar de voedingswaarde. Ik ga de karpers niet opkweken,wil zo snel mogelijk vis vangen :). Dit gaat door spullen te gebruiken wat veel vis aanspreekt maden,producten met snelle suikers,zoete producten erin zoals honing enz of pak een bol waarvan ik weet waar veel meegevoerd is,daar ga je kwa smaak dicht tegen aanzitten. Daar hoef je echt niet op een procentje meer of minder naar de voedingswaarde te kijken. Dus wat is mijn vraag hilco,wat zijn producten die een meerwaarde hebben in een boillie spreek hier voor de instant,he. Als je langer een water wil aaanpakken komt in mijn inziens meer de voedingswaarde om de hoek kijken. Maar wie doet en kan dat tegenwoordig nog,lang een water aanpakken ?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-03-2017 02:13

Dennis pors schreef:Je vist instant Hilco zeg je. Ik hou van de instant visserrij meer van producten wat snel aanslaat snelle suikers,amino's enz dan dat ik kijk naar de voedingswaarde. Ik ga de karpers niet opkweken,wil zo snel mogelijk vis vangen :). Dit gaat door spullen te gebruiken wat veel vis aanspreekt maden,producten met snelle suikers,zoete producten erin zoals honing enz of pak een bol waarvan ik weet waar veel meegevoerd is,daar ga je kwa smaak dicht tegen aanzitten. Daar hoef je echt niet op een procentje meer of minder naar de voedingswaarde te kijken. Dus wat is mijn vraag hilco,wat zijn producten die een meerwaarde hebben in een boillie spreek hier voor de instant,he. Als je langer een water wil aaanpakken komt in mijn inziens meer de voedingswaarde om de hoek kijken. Maar wie doet en kan dat tegenwoordig nog,lang een water aanpakken ?


Misschien moeten we eerst instant vissen maar eens nader definiëren.

Ga je b.v. een weekend vissen zonder voorvoeren en velen zullen dat waarschijnlijk als instant vissen bestempelen. In mijn optiek is dat al geen instant vissen meer.
Dennis pors
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-03-2017 10:17

10-03-2017 07:59

Klopt wat je zegt,instant is geen weekend vissen. Je komt vrijdags aan klapt er wat voer laat je hengels een dagje uit geen lijndruk de vis raakt ook vertrouwd aan je voer net zoals dat je voorvoerd alleen de tijd is korter,dus moeilijker en hopen dat de omstandigheden dan perfect zijn. Wind,tempratuur enz is dan iets belangrijker als je bol die perfect is. En heb het ook niet over iedere dag een paar uurkes vissen en iedere avond een 100 gr bijvoeren dat is zekers ook geen instant,je moet iedere dag wat voeren dan krijg je de vis er zelf wel op. Heb het over de meeste die lukraak ergens gaan zitten en een dagje in de zon willen zitten uit de wind :) hengeltje uitgooien of een 24 uurs wedstrijd meedoen ieder zijn ding, dat is instant. Heb jij dan producten die op zo'n moment een meerwaarde hebben ?. Daar ben ik eens benieuwd naar.
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

10-03-2017 22:29

Een weekend vissen is voor de één ook weer anders als voor de ander. In mijn geval is het zelden een tent uitklappen en blijven zitten tot er vis langs komt. Mag overdag graag een rondje maken op het water. Als het me niet aanstaat ga ik ergens anders heen. Daarnaast vang je soms in een paar uur op singles meer als tijdens de nachten. De fluo's die ik dan gebruik pakken ze in mijn ogen meestal op kleur. Heeft verder helemaal niks met nutritional wisdom te maken haha.

Zelf snap ik niet helemaal waarom je direct een hele dure bol zou moeten pakken tijdens instant visserij. In mijn ogen is het makkelijker en beter om gewoon je standaard bol te soaken in allerlei vloeistoffen. Tegenwoordig is het natuurlijk helemaal hot om je bollen een tijdje van tevoren te overgieten met heet water. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar dat soort trucjes helpen wel. Uiteindelijk gaat het erom dat je bol snel oplost wanneer je begint te vissen. Een bol die al een paar weken ligt te drogen zal de eerste tijd dat ie in het water ligt alleen maar water opnemen. Zie het als een spons. Dat is dus zeker niet instant. Als de karper hem ziet liggen zal ie hem vast wel pakken, maar op het moment dat ie het met zijn neus moet doen wordt het lastiger.
Daarom werken vers gedraaide bollen beter instant denk ik.

Natuurlijk zijn er altijd vissen die een voorkeur hebben, die komen er op boilies bijvoorbeeld amper uit. Om zo veel mogelijk vissen aan te spreken is dus het mengen van verschillende soorten voer wel een goede. Als je ze tenminste allemaal wil vangen.

Op de put waar ik werk zie ik karpers soms een paar keer per maand op de kant komen. Anderen soms maar eens per jaar. En dat terwijl er dagelijks veel gevist wordt. Dan kan je natuurlijk wel altijd maar met dezelfde boilies vissen, maar dan ga je ze zeker niet allemaal vangen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je op boilies slecht gaat vangen, want de meeste en vaak de grootste vissen lusten ze wel.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-03-2017 23:54

Dennis pors schreef:Klopt wat je zegt,instant is geen weekend vissen. Je komt vrijdags aan klapt er wat voer laat je hengels een dagje uit geen lijndruk de vis raakt ook vertrouwd aan je voer net zoals dat je voorvoerd alleen de tijd is korter,dus moeilijker en hopen dat de omstandigheden dan perfect zijn. Wind,tempratuur enz is dan iets belangrijker als je bol die perfect is. En heb het ook niet over iedere dag een paar uurkes vissen en iedere avond een 100 gr bijvoeren dat is zekers ook geen instant,je moet iedere dag wat voeren dan krijg je de vis er zelf wel op. Heb het over de meeste die lukraak ergens gaan zitten en een dagje in de zon willen zitten uit de wind :) hengeltje uitgooien of een 24 uurs wedstrijd meedoen ieder zijn ding, dat is instant. Heb jij dan producten die op zo'n moment een meerwaarde hebben ?. Daar ben ik eens benieuwd naar.


Dennis,

Ik vis niet echt instant, zoals gezegd draai ik bijna elke avond verse boilies en wat ik de volgende dag over hou, gooi ik in het water. Dat zal de ene keer wat meer zijn dan de andere keer, omdat ik niet altijd op dezelfde manier vis. Soms vis ik single hook, soms gooi ik 10 –15 bollen rondom mijn haakaas en soms gooi ik direct bijna alle bollen wat verspreider in het water.

Heb net even een proefmix gedraaid van mijn bol voor het komend voorjaar. Uit één large ei plus de liquids haal ik 122 13 mm. boilies, totaal gewicht is 233 gram. Ei plus liquids is ongeveer 80 gram, dus dan gebruik ik ongeveer 150 gram mix per keer.
Ik vis zes of zeven keer per week, dus ik gebruik ongeveer één kilo mix per week.

Natuurlijk ken ik producten die instant werken. Ik heb er ook al meerdere keren wat over geschreven.
Op de vorige pagina staat een link die naar een ander topic verwijst en daarnaast ook het recept van mijn nieuwe bol.
Ga dat eerst maar een lezen, dan word je denk ik al een heel stuk wijzer.
Het komt er op neer, dat je zoveel mogelijk verschillende attractieve stoffen in je aas moet stoppen. Waarom? Omdat uit onderzoek blijkt dat mengsels de meeste attractie voor vissen hebben. Dat hoeven overigens niet altijd per se liquids te zijn, je kunt b.v. ook verschillende melen gebruiken. Je moet alleen weten, waar wat in zit.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

11-03-2017 00:18

Hilco Meijer schreef:Misschien moeten we eerst instant vissen maar eens nader definiëren.


Ga je dat nog doen ?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

11-03-2017 00:43

ron bouman schreef:Een weekend vissen is voor de één ook weer anders als voor de ander. In mijn geval is het zelden een tent uitklappen en blijven zitten tot er vis langs komt. Mag overdag graag een rondje maken op het water. Als het me niet aanstaat ga ik ergens anders heen. Daarnaast vang je soms in een paar uur op singles meer als tijdens de nachten. De fluo's die ik dan gebruik pakken ze in mijn ogen meestal op kleur. Heeft verder helemaal niks met nutritional wisdom te maken haha.

Zelf snap ik niet helemaal waarom je direct een hele dure bol zou moeten pakken tijdens instant visserij. In mijn ogen is het makkelijker en beter om gewoon je standaard bol te soaken in allerlei vloeistoffen. Tegenwoordig is het natuurlijk helemaal hot om je bollen een tijdje van tevoren te overgieten met heet water. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar dat soort trucjes helpen wel. Uiteindelijk gaat het erom dat je bol snel oplost wanneer je begint te vissen. Een bol die al een paar weken ligt te drogen zal de eerste tijd dat ie in het water ligt alleen maar water opnemen. Zie het als een spons. Dat is dus zeker niet instant. Als de karper hem ziet liggen zal ie hem vast wel pakken, maar op het moment dat ie het met zijn neus moet doen wordt het lastiger.
Daarom werken vers gedraaide bollen beter instant denk ik.

Natuurlijk zijn er altijd vissen die een voorkeur hebben, die komen er op boilies bijvoorbeeld amper uit. Om zo veel mogelijk vissen aan te spreken is dus het mengen van verschillende soorten voer wel een goede. Als je ze tenminste allemaal wil vangen.

Op de put waar ik werk zie ik karpers soms een paar keer per maand op de kant komen. Anderen soms maar eens per jaar. En dat terwijl er dagelijks veel gevist wordt. Dan kan je natuurlijk wel altijd maar met dezelfde boilies vissen, maar dan ga je ze zeker niet allemaal vangen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je op boilies slecht gaat vangen, want de meeste en vaak de grootste vissen lusten ze wel.


Voor de instant visserij heb je inderdaad geen dure bol nodig, dan zijn er maar twee dingen belangrijk, namelijk het prikkelen van het geursysteem en het prikkelen van het smaaksysteem.
Kleur is best wel interessant, ik heb er nooit zo in geloofd, maar ben er sinds vorig jaar wel wat anders over gaan denken. Neemt niet weg, dat een karper natuurlijk het meeste op geur en smaak doet. Dat zijn nou eenmaal zijn belangrijkste tools.
Ben ik blij dat ie geen handjes heeft!

Is soaken beter? Oftewel het principe van snel uitlekken.
More is more zeg maar.
Dat het vissen enorm kan prikkelen staat buiten kijf, maar komt de hoogste concentratie van je attractieve stoffen in het water zelf en je hebt mogelijk een probleem. Iets met oriëntatie.
Zie je van die enorme schuimplakkaten. Dus misschien is more wel less.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

11-03-2017 00:49

Bert Timmerman schreef:@ Hilco: wat betreft jou zelfselectietheorie blijf ik toch echt mijn vraagtekens zetten. Je vergelijkt nu een tilapia met een karper. Beide zijn inderdaad een zoetwatervis, maar dan zou ik een konijn ook met een hond kunnen vergelijken.
Als ik naar het dierenrijk kijk valt het me telkens op dat er grote verschillen tussen de individuen zijn. In gedrag en eetpatroon. Of dit nu koeien, honden, konijnen of vogels zijn. Uit de tijd van mijn putjesvisserij weet ik ook nog dat er tussen de vissen duidelijke verschillen zaten tussen aasvoorkeur, opportunisme, zwemroutes, gulzigheid, etc. Dat een karper na een langere periode van eenzijdig voedsel op zoek gaat naar iets anders, dat lijkt me voor de hand liggend. Maar op korte termijn denk ik dat attractie en beschikbaarheid boven voedingswaarde staat.
Verder lees ik je stukjes graag:), is altijd interessant om over andermans uitgesproken mening na te denken.


Bert,

Mijn visie is natuurlijk niet alleen gebaseerd op onderzoek aan zelfselectie van vissen.
Heb de afgelopen zeven jaar honderden wetenschappelijke artikelen gelezen over vissen, vind ik nou eenmaal leuk. Beetje streven naar de heilige graal zeg maar en waar kom je tenslotte min of meer weer uit? Waarmee het ook allemaal mee begon begin jaren tachtig, geldt niet alleen voor mijn aas, maar ook voor mijn rigs.

Daarnaast, je weet nooit hoe een koe een haas (konijn mag ook) vangt toch?
Gesloten