Pioneer Baits


mike van megen
Berichten: 131
Lid geworden op: 02-12-2007 11:12
Locatie: geleen

21-02-2017 20:34

Hilco, vraagje: hoe doet die karper dat, het eruit filteren van een bolie die hem van de voedingsstoffen voorziet die hij nodig heeft/ denkt te hebben? Hoe weet hij voor dat hij dat balletje pakt hoe de samenstelling is? Hoe weet hij dat als hij hem opgegeten heeft wat er in zit? Ik kan mij slecht voorstellen dat een karper rond zwemt met het idee dat hij alleen maar bollen wilt die ' goed' voor hem zijn, ik denk dat als hij trek heeft hij begint te azen, en dat het hem gene fuck boeit wat erin zit, ik geloof wel dat als hij die kogel in zijn bek heeft en denkt van jakkie niet mijn ding dat hij verder gaat kijken voor iets anders. Maar goed, ik heb de ballen verstand van samenstelling van bolies, en koop ze van de kleinere minder commerciele 'boeren' waarvan ik positieve revieuws lees en zelf ook goede ervaringen heb. Misschien ligt het daar aan?!
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

21-02-2017 23:57

In sommige gevallen heb ik wel duidelijk gemerkt dat karper een schrale bol gewoon links laat liggen. In de meeste gevallen waren dit wateren waar je op iedere vierkante meter meerdere dikke slakken, kreeften of garnalen kan vinden. En daarbij ook nog eens een lage bezetting van karper en brasem.

Daarnaast zijn er ook genoeg wateren waar je echt niet met een attractieve bol aan wil komen. Als het grootste gedeelte door de brasem, kopvoorns, barbelen en meervallen wordt weg gegeten is het zonde van de energie en het geld.

Ook de seizoenen hebben zo hun invloed. Dus om de conclusie te trekken dat ze het meeste altijd maar eten is misschien een beetje ver gezocht.

Vandaar dat het in mijn ogen wél interessant is voor de visser en de boiliefabrikant om meerdere bollen te voeren..
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-02-2017 02:24

Bert Timmerman schreef:@ Hilco: welk punt wil je nou precies maken?
Denk dat jouw visie op aas nu wel duidelijk is en tevens dat je vooral in erg veel vertrouwen hebt in je eigen waarheid. Sommigen gaan daar (gedeeltelijk) in mee en sommigen niet. Punt?
Denk dat het voorstel van Rik inderdaad respectvol en raadzaam is. Maak je eigen Hilco's aas tips/theorie topic en dan blijft het allemaal wat meer overzichtelijk en heb jij je uitlaatklep.


Bert,

Het is inderdaad mijn visie en die is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek genaamd dietary-selfselection. Wat houdt dat in? Dat vissen uit verschillende (ongebalanceerde) voedselbronnen, een zo optimaal mogelijk dieet gaan samenstellen, voor wat betreft hun behoefte aan energie en voedingsstoffen. Alle zelfselectie experimenten laten duidelijk zien, dat vissen dat ook wel degelijk kunnen. Oftewel een vis kan precies bepalen wat er in zijn voeding zit.
Hoe? Doordat zijn brein informatie ontvangt uit zijn lichaam over de voedingswaarde en energetische waarde van hetgeen wat ie eet. Daarbij spelen o.a. hormonen, neuropeptides en chemoreceptoren een rol. Ingewikkelde materie en alles is nog lang niet bekend.
Kortom het bepaalt wat, hoeveel en hoelang een vis van een bepaald iets eet, dat is de crux.
Ik heb het al zo vaak gezegd, maar voor de nieuwelingen dan dus toch nog maar een keer.

De praktijk is waar alles om draait en op de echt grote wateren is bovenstaande niet zo heel belangrijk. Daar gelden heel andere regels.
Op wateren waar veel gevist en gevoerd wordt is de kwaliteit van je aas denk ik wel heel belangrijk. En dat zijn er tegenwoordig nogal wat in Nederland.
Aas draait in principe slechts om drie dingen, voedingswaarde, energiewaarde en attractie.
Mijn punt is, je kunt alledrie in één bol stoppen, doe je dat en je hebt waarschijnlijk een voordeel t.o.v. de rest.
Een rivier is b.v. een heel ander verhaal en daar zou je misschien veel beter met een high energy bait kunnen voorvoeren.

Jij lijkt me in ieder geval een integer persoon en misschien ga ik i.d.d. wel een eigen topic openen, puur gericht op informatie omtrent aas. Lijkt me wel een leuke uitdaging.
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

21-05-2017 18:40

Na een jaar vissen kan ik ook mijn mening geven na analyse van het logboek.

In het voorjaar toen er nog met andere bollen werd gevist werd er goed gevangen. In de zomer kon ik tegen aan aantrekkelijke prijs een grote bulk kopen. De vangsten vielen direct terug, die zomer heb ik ruim 500 uur gedraaid en op de pioneer ( black squid / finest fruits ) werd slechts 1 vis gevangen. Telkens wanneer er geruild werd naar een ander merk bol kwam er direct vis op de kant. Dit jaar diverse keren met de restjes gevist, maar ook nu kwamen alle vissen van de hengel waar geen pioneer op zat of wanneer de bol werd gecombineerd met een cc moore popup.

Misschien een slechte lichting gekregen? De service is wel altijd top, direct antwoord terug op vragen en de levering ging zeer vlot.
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

22-05-2017 07:56

Hallo Remon,

Dat is een antwoord waar we wat aan hebben. :)

Ik weet dat je graag op rivieren vist, heb je de bollen op de rivieren gebruikt? De karpers op de rivieren hebben de naam minder kieskeurig te zijn, als dat zo is dan zullen deze bollen op drukker beviste plaatsen waarschijnlijk helemaal niet geliefd zijn?
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

22-05-2017 13:52

Je zal ze moeten vangen die er afgelopen jaar mee gevangen zijn. Maar het kan natuurlijk altijd per water verschillen. Als je het vertrouwen in een bol kwijt ben moet je er gewoon niet meer mee vissen.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

22-05-2017 16:18

Peter van zanten schreef:Hallo Remon,

Dat is een antwoord waar we wat aan hebben. :)

Ik weet dat je graag op rivieren vist, heb je de bollen op de rivieren gebruikt? De karpers op de rivieren hebben de naam minder kieskeurig te zijn, als dat zo is dan zullen deze bollen op drukker beviste plaatsen waarschijnlijk helemaal niet geliefd zijn?



Met name inderdaad de rivieren, ook op enkele kanalen.
Ik weet niet waar het aan ligt, maar zelfs de brasems blijven er van af. Meerval vreten het wel :D
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

24-05-2017 11:56

Ik heb nog nooit met de black squid gevist kan hier geen oordeel over geven maar vis momenteel en in het verleden ook met de spicy robin red fishmeel boilie gevist en kan alleen maar zeggen dat dit een top boilie is waarvan ik overtuigt ben dat ie met alle topmerken kan wedijveren.
Ik heb trouwens wel eens iemand gesproken die zich suf ving op de 10 mm black squid :roll:
Ik heb dit jaar nog niet geblankt en neem maar van mij aan dat dat in het verleden wel eens anders geweest is :wink: .
Wat me wel opvalt aan deze boilie is dat je ook veel kleinere vissen pakt die over het algemeen niet vaak gevangen worden. Is voor mij geen probleem want dit zijn meestal gave weinig gevangen vissen en ik vang nog altijd liever een kleinere gave vis dan een grote beschadigde vis..
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

04-06-2017 12:05

Afgelopen week weer een nachtje gevist op een watertje dat de meeste vissers links laten liggen omdat het echt geen makkelijk watertje is en ook weer geen bakken water.. Weer 5 vissen kunnen bijschrijven.
Hieronder 4 puntgave ongeschonden 20ers :) .
Wat ik verder opvallend vind is dat ik vrijwel geen last heb van brasem ondanks het watertje een groot bestand aan grote Brasems bevat en ik met een mengeling van 10 en 14 mm boilies voer en vis.