Je haakaas extra attractie geven, zin of onzin?


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-10-2016 03:43

Leuk onderwerp en tijd voor een nadere beschouwing.

Je haakaas extra attractie geven, is momenteel één van de trends op aasgebied. Dippen en soaken van je haakaas is tot kunst verheven! Grote vraag is natuurlijk, heeft het nou ook echt meerwaarde. En daarnaast, is die vraag überhaupt te beantwoorden?
Weet je iets van de chemoreceptie van vissen, dan is die vraag inderdaad wel te beantwoorden. Uitgangspunt is, je haakaas heeft een hogere concentratie aan attractieve wateroplosbare stoffen en is dus afwijkend ten opzichte van b.v. je gevoerde bollen die er omheen liggen. Zeg maar de kers op de taart. Punt is, de gevoerde bollen hebben ook attractie, dat is natuurlijk het uitgangspunt van elk aasbedrijf. Wat je dus creëert onderwater, is een mix van attractieve stoffen, die gradiënten vormen, dus in bepaalde delen van het water zit een hogere concentratie dan in andere delen. De hoogste concentratie zit natuurlijk vlak naast de bollen. En zo vindt een vis b.v. ook je aas in het donker. Ligt je haakaas in het midden, dan kan een vis nooit de extra attractie van je haakaas detecteren, omdat de attractieve stoffen steeds verder verdund worden, naarmate ze verder verwijderd worden van je haakaas.
Vlak naast de gevoerde bollen, zal de concentratie dan ook hoger zijn en dus zal ie die als eerste eten en niet je haakaas.
Mijn eerlijke mening en het zal me waarschijnlijk niet in dank afgenomen worden, er worden door de commercie simpelweg nieuwe afzetmarkten gecreëerd, met als doel meer geld te genereren. Is wel gewoon gebakken lucht natuurlijk.

Overigens, overdoseren kan best werken, maar dat is een ander verhaal.
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

23-10-2016 09:28

een trend van deze tijd?? dat deden we 20 jaar geleden al met de dips van nash.
maar of dat we er meer mee vingen kan ik nou niet zeggen.
ik denk dat het de vis kan lokken doormiddel van het geurspoor dat het achterlaat maar dat hij nu
echt voor die ene boilie gaat....nee....het zou hem ook kunnen afschrikken zo een overgeflavourde bal het smaakt toch net anders dan de gevoerde ballen.
als single bait dan zou het wel kunnen denk ik.
dan heeft hij niks om te vergelijken met de smaak van de gevoerde ballen.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-10-2016 10:23

Naar mijn mening werkt het vaker in je nadeel dan je voordeel, ligt er een beetje aan waar je vist natuurlijk zoals gewoonlijk........

Iedereen vist op zijn manier, als iemand het leuk vind om bij de kassa kei hard genaaid te worden door iets te kopen waarvan je eigenlijk niet eens weet wat het is, met dit spul gaat lopen vuillakken langs de water kant, potje hier, dekseltje daar, druppel op de handen, stinkende broek en dan echt geloofd dat je meer visjens gaat vangen, veel plezier zeg ik dan.

Misschien eens een viswinkel in Polen bezoeken, je weet niet wat je ziet zoveel potjes en flesjes, echt ongelooflijk, duizenden soorten poeders, vloeistoffen en weet ik veel in een verder haast lege winkel.
Er zit daar geen vis dus mensen moeten vertrouwen krijgen om het weer te proberen en misschien lukt het met dat nieuwe potje wel..........

Het is om je te bezeiken als je de boys in de winkel met dat spul in de handen ziet staan.
Succes jonguhhh :lol:
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

23-10-2016 16:09

Als dippen onzin is waarom gebruiken dan hele volksstammen dan pop-ups uit een potje?

Daar is toch ook de bedoeling dat het meer opvalt?

Of zit ik er nu helemaal naast?
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

23-10-2016 16:24

Mijn haak-aas iets extra’s meegeven heb ik eigenlijk altijd gedaan, maar ik kom er steeds meer op terug. Het ligt er zeker aan op welk water er wordt gevist en hoe lang de sessie gaat duren.
Voor een korte sessie wil je wel eens trucs uit de kast halen om een aanbeet af te dwingen, maar voor langere sessies is dat natuurlijk minder belangrijk. Zo wilde ik altijd van elke mix die ik maakte, ook pop-ups hebben. Met kurk erin is dat meestal goed te doen. Die kregen een hogere dosis attractor mee dan de normale mix.
Dit doe ik dus niet meer en maak ook niet altijd meer pop-ups. Na het zien van veel onderwaterbeelden waarbij de pop-up vrolijk mee deint op de drift en golfslag van het water, zie je dat de karper deze juist vaak negeren of zelfs afschrikken.
In dips en soaks heb ik nooit geloofd, of je moet in een overbezet karperputje vissen.
Ik vis eigenlijk alleen nog maar korte sessies, voornamelijk bij daglicht en ik denk dat het visuele aspect dan toch ook belangrijk is, vooral op helder water. Een zwaailicht op je boilie schrikt meer af dan dat het wat aantrekt, dus ik kies tegenwoordig voor gewoon hetzelfde aas als waar ik mee voer. Zinkend!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-10-2016 03:05

Single hook is een ander verhaal en dan kan het inderdaad goed werken, vooral op drukbeviste wateren (waar vaak ook een goed bestand op zit). Heb het dit jaar zelf meerdere keren toegepast en het werkt prima. Waarom? Zal wel een combinatie van factoren zijn, bijna niemand doet het en gebruik je daarnaast een soak met de juiste attractieve stoffen, dan kan een vis je enkele bol heel moeilijk laten liggen. Kip ik heb je! Zoiets zal het zijn.
Hij doet het niet bewust natuurlijk, het is meer een reflex en omdat er maar één ligt is ie veel minder op zijn hoede.
Op een gemiddelde voerstek (veel voeren is waar veel vissers nog steeds in geloven) zie ik dan ook weinig tot geen toegevoegde waarde.
Heb net het artikel van Martin even gelezen en die heeft het over het snel uitlokken van een aanbeet. Er zijn veel factoren die het eetgedrag van vissen bepalen, b.v. heeft ie honger, is het zijn aasperiode, de watertemperatuur etc. O.k. stel een vis heeft honger en wil wel wat eten en zwemt over een voerstek inclusief je haakaas, dat een veel hogere concentratie attractie heeft. De gedachte is, een karper gaat dan in eerste instantie voor je haakaas en ik geef het eerlijk toe, je kunt het in ieder geval niet helemaal uitsluiten. Punt is wel, de vis moet precies over je haakaas zwemmen, anders werkt het niet. In ieder geval niet op stilstaand water.
Een voerstek kan hongerige vissen activeren en zwemmen er meerdere vissen overheen, dan kan je haakaas inderdaad misschien wel een verschil maken, maar alleen als je bollen nog maar net in het water liggen. Aan de andere kant, op druk beviste wateren ligt meestal een overschot aan voer en de vissen hebben daar genoeg keuze voor wat betreft aas. Attractie is m.i. wel degelijk van belang in je aas, maar is er slechts één van de onderdelen van.
Niet wie van de drie, maar één van de drie!

Ik heb niks op aasbedrijven tegen, de meeste verkopen producten, die ook echt werken voor wat betreft attractie. Alleen die kant en klaar producten, daar geloof ik totaal niet in. Zoals Cees ook al zegt, je weet niet eens wat er nou werkelijk in zit. Zijn alleen maar claims.
15 Euro voor een kwart liter is 60 Euro per liter. De vis wordt duur betaald!

Klinkt misschien eigenwijs, maar ik ken de stoffen (voor zover bekend) die attractie voor vissen hebben en weet ook waar ze in zitten.
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

24-10-2016 12:49

hilco wat weet jij over de squid en octopus flavour van solar
waarom is dit 1 van de weinige flavours die echt wel een meerwaarde is?

mvg

daan
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

24-10-2016 15:56

volgens mij vangen dergelijke producten vooral vissers, en het is me een raadsel waarom die soaks en dips zo duur zijn.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

24-10-2016 16:49

Hoezo duur Joost, 15 euro voor een flesje Goo valt toch reuze mee :D :o :-?
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

24-10-2016 17:42

@ herman:
zou je mij kunnen uitleggen waarom die goedjes van Korda duurder zijn dan een goeie kwalitatieve whisky die 12 jaar heeft liggen rijpen?

iedere karpervisser zou zich moeten realiseren dat een groot deel van de markt louter uit geldklopperij bestaat. daar vallen onder andere dit soort goedjes onder, maar ook bijvoorbeeld een zakje van 20 d-ringetjes waar je gewoon 5 euro voor betaalt terwijl het produceren er van nog geen 10 procent van dat bedrag kost.
Laatst gewijzigd door Joost Rippen op 24-10-2016 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

24-10-2016 17:46

Nee, met geen mogelijkheid, zat ook een overdosis cynisme in mijn reactie, begrijp van dat hele gebeuren niets, maar verdiep me er dan ook niet in.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

24-10-2016 18:02

@ herman:
ik snap het wel. er zijn gewoon gekken onder onze medevissers die zonder nadenken belachelijk hoge bedragen betalen voor veel te dure producten omdat ze dan denken meer kans op een vissie te hebben. er is dus een markt voor en de bedrijven willen nou eenmaal zo veel mogelijk verdienen. ik weet gewoon zeker dat er op dergelijke producten winstmarges zitten die extreem hoog en niet te verantwoorden zijn.

je hebt beetmelders van een tientje met alles er op en er aan. en hetzelfde bedrag betaal je voor 40 van die kleine metalen ringetjes. wie snapt het nog?
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

24-10-2016 19:57

Het belangrijkste wat ik me nog afvraag is, wat is de essentie van het vissen nog, lekker voor je ontspanning naar de waterkant en daar je ding doen, of draait nu alles om prestatie gericht met de meest dikke vis op de plaat je eigen profileren, koste wat kost.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

24-10-2016 20:16

Met andere woorden, de meest werkende extra attractie die we ons haakaas kunnen geven is het op de meest attractieve plek aan te bieden, maar ja, daar moeten we voor in beweging komen, actief vissen zoals dat heet en dat is voor de meesten onder ons nogal een opgave.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

24-10-2016 23:24

@ herman:

helemaal mee eens. stekkeuze is belangrijker dan wat voor dip ook en is gewoon gratis ook nog.

zal ik een nieuw topic openen: je haakaas al dan niet camoufleren... ;)
(dus juist zo min mogelijk laten opvallen. dus in plaats van dips je bol voorweken om zo min mogelijk actractief te zijn)
Laatst gewijzigd door Joost Rippen op 24-10-2016 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-10-2016 23:32

Daan, ik kan je niks vertellen over de squid and octopus flavour, omdat ik niet weet wat er in zit. Ik gebruik zelf alleen maar natuurlijke producten waarvan ik weet dat ze attractie hebben voor vissen.

Dat bedrijven zoveel mogelijk willen verdienen is op zich niks mis mee, business is business.
Daar hoort ook reclame maken bij en daar wordt door aasbedrijven m.i. veel te veel geclaimd,
oftewel onzin verkocht, wat dan weer de prijs rechtvaardigt.

Dat attractie wel degelijk werkt, is overigens een bewezen wetenschappelijk feit, vissen hebben nou eenmaal smaakvoorkeuren.

Ben net thuis en vanavond 2,5 uurtjes met de pen gevist en ook nog een leuke vis gevangen.
Gebruik in mijn particles ook altijd attractie, omdat het volgens mij meer vissen oplevert.
Zullen niet veel penvissers zijn de op de manier doen, zoals ik het doe. Het wordt nou kouder, de omstandigheden zijn slecht, dus dan probeer je toch nog een vis over de streep te trekken.

Zal het even verduidelijken, met het aas waarmee ik vanavond gevist heb.

800 ml. water
200 gram black eyed beans
1 eetlepel Kikkoman
1 eetlepel oestersaus
1 eetlepel gistextract
10 ml. citroenzuuroplossing (is 5 gram citroenzuur, dus 0,5 procent)
3 theelepels fructose
1 theelepel venkelpoeder

Half uur koken.

Leuk, dat karpervissen!
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

24-10-2016 23:38

@ Hilco:

verkopen voor 18 euro de 115 ml en je wordt rijk! :)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-10-2016 23:45

Misschien moet ik dat maar doen. Een heeeeeeeele grote pan meer heb je niet nodig.
Nou ja, nog een beetje plastic.

Doe ik een liter emmertje voor 15 Euro, verdien ik er nog wel wat aan.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

24-10-2016 23:54

en dan heb je voor een schijntje hetzelfde effect als die veel te dure shit.

en dan is het nog maar de vraag of het de supergedresseerde karpers over de streep zal trekken, of dat het ze juist afschrikt. too good to be true can be a trap and they mignt know that.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-10-2016 00:37

Daar heb je inderdaad een punt.

Houdt mij de laatste tijd ook wel eens bezig. Zeg maar, kan ik nou beter single hook vissen of niet? Ik voer de laatste weken in ieder geval minimaal en wissel dat af met single hook vissen. De omstandigheden zijn natuurlijk niet optimaal en heb de laatste maand dan ook slecht gevangen. Het is gewoon schrapen en dat betekent dus slechts zo nu en dan een vis.

Hebben vissen weinig honger en ze worden voorzichtiger? Dus als er is geen voedselnijd is?
Lijkt me in ieder geval niet onmogelijk.

Testing is everything when time is on my side.

Piep, piep en doei!
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

25-10-2016 12:31

Puur uit eigen ervaring sprekende, moet ik zeggen dat het meest attractieve wat ik mijn haakaas mee kan geven een pva stick of bag gevuld met goed klein aas is. Ik geloof niet zo in wondermiddelen die de vis van heinde en ver naar mijn aas kunnen lokken.
Daniels Benny
Berichten: 165
Lid geworden op: 27-06-2007 11:41

25-10-2016 17:33

Onderzoek heeft aangetoond dat een vis stoffen kan waarnemen op 40 meter afstand!
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

25-10-2016 17:38

Ik geloof dat wel, mijn eigen praktijkervaringen zijn voor mij nog altijd de meest bruikbare onderzoek resultaten en na 28 jaar is dat al behoorlijk wat geworden.
Daniels Benny
Berichten: 165
Lid geworden op: 27-06-2007 11:41

25-10-2016 17:58

Zit nu met meer als 40jr ervaring en nog steeds kunnen we bijleren! Wat is ervaring ,we kunnen het 10jr slecht doen ,is dat ook ervaring?Vis ook altijd met een pva stick ,maar een feit is dat een karper op 40 meter afstand stoffen kan waarnemen.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

25-10-2016 18:05

Ervaring is dat wat ik zelf beleef, zie en meemaak tijdens mijn visserij, ja, zelfs als het 10 jaar slecht gaat, maar dat heb ik nog niet mee gemaakt.
Die ervaring pas ik dan toe in mijn visserij, ben er eigenlijk steeds een stapje verder mee gekomen.