Je haakaas extra attractie geven, zin of onzin?


Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

25-10-2016 22:51

Daniels Benny schreef:Zit nu met meer als 40jr ervaring en nog steeds kunnen we bijleren! Wat is ervaring ,we kunnen het 10jr slecht doen ,is dat ook ervaring?Vis ook altijd met een pva stick ,maar een feit is dat een karper op 40 meter afstand stoffen kan waarnemen.


Een haai kan een druppel bloed in 4.6 miljoen liter water waarnemen!!!

Hoe zit dat bij een karper?

Groet, Peter

ps jaja als een haai trek heeft dan gaan die tandjes er echt wel in!!!
Maarre een karper heeft geen tandjes, dus moeten we ondeugend te werk gaan om hem wel zn keeltand te laten gebruiken.
Daniels Benny
Berichten: 165
Lid geworden op: 27-06-2007 11:41

26-10-2016 00:13

Hoeveel liter water is er in een omtrek van 40 meter? Waarom alleen haakaas extra attractie , goed voer mag dezelfde attractie hebben ,tenslotte vind de karper het haakaas door het voer?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-10-2016 02:22

Denk dat heel veel karpervissers een verkeerd beeld hebben over attractie. Het zijn geen wondermiddelen, maar gewoon stoffen die in zijn dagelijks voedsel zitten. Tenminste als je natuurlijke producten gebruikt. Een vis heeft receptoren voor bepaalde wateroplosbare stoffen die, ik noem maar iets, in b.v. rode muggenlarven zitten. Beestjes scheiden bepaalde stoffen uit die een karper kan detecteren omdat ie er receptoren voor heeft en daardoor herkent ie ook een rode muggenlarve, door de combinatie van bepaalde wateroplosbare stoffen. (het zoekplaatje wat op zijn harde schijf staat). Meer is het in principe niet. Vrije aminozuren zijn wat dat betreft denk ik het bekendst bij de meeste karpervissers.
Er zijn er natuurlijk veel meer en we weten in grote lijnen ook welke dat zijn. De gedachte achter attractie is, dat het je meer vissen oplevert, omdat ze het erg lekker vinden en daarnaast een vis kunnen triggeren om te gaan azen.
Werkt het? Ja, natuurlijk, want die wateroplosbare stoffen zitten ook gewoon in vismeel, krillmeel, Aminol en noem ze allemaal maar op en daarom zijn ze er ook zo gek op.
In de verschillende liquids zit natuurlijk een veel hogere concentratie van die stoffen. Je zou je kunnen afvragen wat is dan de meerwaarde van die extra attractie?
In ieder geval, komt er een veel sterker geurspoor in het water, wat een vis kan aanzetten tot actie, simpel gezegd hij raakt opgewonden en er valt mogelijk wat te halen.
De onderwaterwereld van een karper bestaat dus hoofdzakelijk uit chemische signalen en voor wat betreft zijn voedsel zijn dat alleen de wateroplosbare stoffen. Iets anders kan ie namelijk niet detecteren. Oftewel, chemoreceptie in een notendop!

Misschien moet ik nog maar eens wat op papier zetten.

Proef met gezenderde kabeljauwen, 700 meter van een long line en hij gaat zoeken!
Een karper op een rivier?
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

26-10-2016 10:11

Deze theorieën, waarvan ik overigens zeker wel geloof in de praktische werking, zijn natuurlijk koren op de molen van de aas fabrikanten, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Wat te denken van het gedrag van andere soorten vis en watervogels, zaken die mij altijd veel informatie gaven en in mijn belevenis ook niet zelden karper naar mijn aas lokten.
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

26-10-2016 11:41

Ben het helemaal met je eens, met het kunnen lezen van een water heb je in de meeste gevallen meer invloed op het vangen van een karper in vergelijking met een gepimpt haakaasje. Daar een groot gedeelte meteen met een rodpod en drie hengels begint, ontwikkelt een aanzienlijk deel van de huidige carpistes die watersense niet, of in mindere mate. En dan zoek je je heil in potjes commercie, vertrouwen is namelijk te koop:).
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

26-10-2016 19:27

Bert Timmerman schreef:Ben het helemaal met je eens, met het kunnen lezen van een water heb je in de meeste gevallen meer invloed op het vangen van een karper in vergelijking met een gepimpt haakaasje. Daar een groot gedeelte meteen met een rodpod en drie hengels begint, ontwikkelt een aanzienlijk deel van de huidige carpistes die watersense niet, of in mindere mate. En dan zoek je je heil in potjes commercie, vertrouwen is namelijk te koop:).


vertrouwen is echt niet te koop, al doen ze het in een gouden potje, de vraag is of de grote groep nog wel aan de waterkant bivakeerd voor het vissen, ik denk dat er andere gedachten achter zitten.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-10-2016 21:26

herman hulsman schreef:Deze theorieën, waarvan ik overigens zeker wel geloof in de praktische werking, zijn natuurlijk koren op de molen van de aas fabrikanten, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Wat te denken van het gedrag van andere soorten vis en watervogels, zaken die mij altijd veel informatie gaven en in mijn belevenis ook niet zelden karper naar mijn aas lokten.


Herman,

Je maakt me wel nieuwsgierig naar het gedrag van andere vissoorten en watervogels.

Ga zo eerst nog even penvissen, beesten azen pas vanaf een uur of tien, kon ik mooi nog even een tukje doen.
Gisteren waren ze me te slim af, ga nou even single hook proberen.
Hopelijk trapt er één in!

See you later.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

26-10-2016 21:29

Geluk Hilco, hoop dat je er een mooie avond van kunt maken
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-10-2016 00:17

Er was maar één die er zin in had.

Poes loves black eyed beans.jpg
(279.03 KiB) 2987 keer gedownload
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-10-2016 02:52

Nou weer even back to business.

Met die watervogels bedoel je waarschijnlijk kuifeenden? Die beesten eten n.l. vooral driehoeksmosselen en bij voorkeur op ondieper water. Geeft je natuurlijk een indicatie van een potentiële karperstek. Op sommige wateren eten ze ook bollen, net als meerkoeten.
Soepeenden kunnen het trucje ook leren (op ondiep water), heb het zelf meegemaakt met tijgernoten.
Weet heel wat van vogels, want ik werk al 25 jaar bij één van de grootste vogelasielen van Nederland, daarnaast ben ik natuurgids en doe ik faunistisch onderzoek aan Hymenoptera, oftewel bijen en wespen. De laatste jaren hou ik me vooral bezig met sluipwespen. Dit jaar staat overigens in het teken van het karpervissen en ik heb weer enorm veel geleerd en er ook enorm veel plezier aan beleefd.

Wat je met die andere vissoorten bedoelt is me een raadsel. Hier in het noorden zie je naast karpers vooral activiteit van brasems en dat kan bellenblazen zijn of rollen aan de oppervlakte (als ze gaan azen). Veel karpervissers kunnen trouwens niet eens het verschil zien tussen een bellenblazende karper of een brasem. En dan heb ik het nog niet eens over gasbellen.
Begin je al op hele jonge leeftijd met vissen, dan heb je inderdaad waarschijnlijk veel meer
watersense. Ik vis al meer dan 45 jaar en heb in mijn jonge jaren eigenlijk overal wel op gevist. Ging ik voor ik naar school ging, b.v. eerst nog even snoekvissen.

Grote vraag is natuurlijk en daarom heb ik het topic ook geopend, is het karperwereldje doorgeslagen?
In de eerste plaats de commercie heeft ons veel gebracht, begin jaren tachtig was er niks te krijgen, omdat er bijna niemand specifiek op karper viste. We zijn nou zo’n 35 jaar verder en er is geen nee te koop, ook niet op aasgebied en daar gaat het hier over.
Aas is nog steeds bedoelt om karpers te vangen (je meent het) en daarnaast natuurlijk een heel lucratieve business, tenminste als je bekend bent. Het is tegenwoordig wel een beetje een eenheidsworst geworden, elk bedrijf heeft min of meer hetzelfde aanbod. Kan ook niet anders, omdat er niks nieuws meer te bedenken valt op aasgebied. Het meeste is namelijk al bekend.
Vandaar de introductie van dips, soaks, special hookbaits, special pop-ups etc. Heb zelf het nodige uitgeprobeerd dit jaar, chods, zig rigs etc. Heb er wel wat op gevangen, maar het haalt het niet bij een goed bodem aas! Heel veel producten voegen volgens mij dan ook weinig tot niks toe, is gewoon een markt die gecreëerd is. En daarnaast, de meeste vissers zijn natuurlijk ook niet echt objectief te noemen.

Wat werkt wel in je aas? Simpel verhaal, dat zijn natuurlijke producten, met bepaalde wateroplosbare stoffen, waarvan bewezen is dat ze attractie voor vissen hebben. Kan trouwens ook gewoon een blikje maïs of een stukje aardappel zijn.
Ga je wat dingen combineren, smaak is tenslotte alles en je hebt mogelijk een voordeel op de rest.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

27-10-2016 11:44

@ Hilko:

heb je nog iets zinnigs te zeggen over duikeenden? een watervogel waar ik nu mee te maken heb. dat gevogelte pakt gewoon je bol op 9 meter diepte en mn vismaat en ik hebben er al 3 daadwerkelijk gevangen. van dressuur schijnen ze geen last te hebben want een paar uur later gaan ze gewoon verder met het opduiken van je bol, nu met gepiercte snavels. overigens heb ik het betreffende gevogelte geidentificeerd, het zijn zogenaamde toppereenden.

tja, ervaring. ik had 16 jaar niet op karper gevist (ben internationaal vrachtwagenschauffeur geweest) maar toen ik 3 maanden geleden opnieuw begon tikte ik ze weer net als vroeger en dat gewoon op de standaard rigs die ik vroeger inzette. het woord dressuur bestond destijds al toen ik stopte, maar last had ik er nog nooit van gehad. zo ook niet op het circuitwater waar ik ze destijds ook makkelijk ving. maar daar waren de zaken inmiddels dus wel veranderd, en ik heb een flinke inhaalslag moeten maken toen ik besloot dat water aan te pakken. na een reeks blanks en flink wat aanpassing van de rigs en onderlijnmontage verspeelde ik van de week een flinke bak. balen, maar heb nu wel de aanknopingspunten die ik nodig heb. de blanks zijn geen verloren tijd, maar een kostbare en noodzakelijke leerschool die mij weer een niveau verder brengen.

maar goed, het ging hier dus over aas en aastoevoegingen. ik ben van mening dat een goed aas geen toevoegingen behoeft, want de karper detecteert het toch al wel als zijnde eetbaar. maar goed, in bepaalde situaties zullen die dips en soaks best werken, zoals in een overbezette karperput met weinig natuurlijk voedsel met een flinke natuurlijke voedselnijd. je zal er best een of twee extra karpertjes mee kunnen tikken. maar op het al door mij genoemde circuitwater doe ik het toch maar niet, overattractie lijkt me erg dressuurgevoelig en dat probeer ik daar nu dus net te vermijden.

dus goed nadenken wat te doen in welke situatie lijkt me het devies, en dus niet domweg standaard dippen/soaken wat ik een aantal karperaars zie doen die er stellig van uitgaan dat het altijd karpers van heinde en verre trekt. het devies lijkt: het is duur, dus zal het werken, maar die vlieger gaat in mijn ogen dus niet op!
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

27-10-2016 13:11

Hilco, je hoeft jou standpunt niet te verdedigen, niet naar mij toe in ieder geval, alleen in deze benaderen wij op verschillende wijze dit onderwerp, niets mis mee toch. Wanneer jij stelt dat het gedrag van andere waterbewoners je niets verteld, oké, maar ik heb daar een andere mening over, mij verteld het juist heel veel en menig mede visser ook.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

27-10-2016 14:41

@ Herman:
ik ben het helemaal met je eens, zeker met betrekking tot penvissen. stek aanmaken met klein aas, eerst de witvis trekken die daarna al azend weer de aandacht van de karper trekt. en dan aan de hand van de hoeveelheid getrek van de witvis bepalen hoe veel klein voer er bij moet. dan met een aardappel er op en kassa. met statisch vissen met bollen is het allemaal van minder belang. maar sommige andere vissoorten delen wat drijfveren met onze geliefde karper, dus daar valt zeker wat info uit te halen.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

27-10-2016 14:52

Ik had ooit een stek naast een woonboot (inmiddels weg) waar ik aan het gedrag van de meerkoeten kon zien wanneer de karpers onder de boot vandaan kwamen op het voer.
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

27-10-2016 14:57

peter een karper heeft wel degelijk tanden.
en meerdere dan 1.
carp.jpg
(29.75 KiB) 2917 keer gedownload
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

27-10-2016 18:19

en als die op die keelplaat persen, wil je daar je vinger echt niet tussen hebben, geloof dat maar
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

27-10-2016 18:23

Joost Rippen schreef:@ Herman:
ik ben het helemaal met je eens, zeker met betrekking tot penvissen. stek aanmaken met klein aas, eerst de witvis trekken die daarna al azend weer de aandacht van de karper trekt. en dan aan de hand van de hoeveelheid getrek van de witvis bepalen hoe veel klein voer er bij moet. dan met een aardappel er op en kassa. met statisch vissen met bollen is het allemaal van minder belang. maar sommige andere vissoorten delen wat drijfveren met onze geliefde karper, dus daar valt zeker wat info uit te halen.



ook bij het statisch vissen Joost, minder zichtbaar, maar zeker ook dat effect
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

27-10-2016 22:45

Mee eens Wally, een karper heeft wel degelijk tanden.

Groet, Peter

ps en mannen zijn we er al uit of attractie wel of geen zin heeft?
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

28-10-2016 12:58

Ligt er aan wat je wilt bereiken.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

28-10-2016 13:44

Cees v Opstal schreef:Ligt er aan wat je wilt bereiken.



waarschijnlijk zoiets als vis op de kant of zo :roll: :roll:
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

30-10-2016 01:17

Joost, de vogels waar jij het over hebt zijn waarschijnlijk kuifeenden en geen toppers.
Lijkt me in ieder geval niet logisch. Zijn beide duikeenden en die halen idd. grote dieptes.
Kuifeenden eten normaal voornamelijk driehoeksmosselen en die slikken ze in zijn geheel door. Dat soort vogels hebben een enorm sterke maag, is één en al spier, dus daar worden ze gekraakt. Punt is, er zit voor duikeenden weinig energie in, dus die hebben veel liever jullie bollen.
De energievoorziening is voor een karper overigens ook heel belangrijk en ik hou er bij het maken van mijn aas, in bepaalde tijden van het jaar (’s zomers) dan ook daadwerkelijk rekening mee. Maak ik een high energy bait, met veel vetten.

Attractie, gaat vooral ook over smaakvoorkeuren van karpers. Daarnaast vis je instant, of voer je voor, wat doet de rest, word er veel gevoerd etc. Als visser maak je altijd een afweging, soms werkt iets echt goed en soms is het helemaal niks. Variëren en nog eens variëren en dan blijft het vissen ook nog eens leuk natuurlijk.

De visserij is momenteel bepaald niet gemakkelijk, heb er afgelopen week toch nog drie kunnen vangen met de penhengel. Denk dan ook, als de vissen trager worden, je misschien aanpassingen moet maken aan je rig. Ik krijg momenteel eigenlijk alleen nog maar zo nu en dan piepen (afgelopen middag ook weer) als ik met een bol vis. De vissen zijn dus nog wel geïnteresseerd in mijn bollen. Ik vis al bijna het hele jaar met een vrijlopend wartellood systeem van slechts 20 gram en mogelijk werkt dat momenteel niet meer (qua inhaking).

Ga morgen even met de method feeder vissen. Ga in dit geval geen pellets gebruiken, maar method mix (vismeel), met 15 procent gemalen gevriesdroogde muggenlarven. Heel veel attractie, maar er valt niks te eten voor die beesten natuurlijk. Heb de mix al aangemaakt met water en die staat nu in mijn koelkast naast het Brand bier. Het bier is overigens voor het hier en nu. Kort onderlijntje van 10 cm. gefixeerd in de feeder zelf en als aas ga ik een gele miniboilie van Ringers (10 mm.) gebruiken of één of twee maïskorrels. Gedachte erachter, triggeren en happen maar (de vis dan).

We zullen het zien.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

30-10-2016 09:37

herman hulsman schreef:waarschijnlijk zoiets als vis op de kant of zo :roll: :roll:

Maar zoveel mogelijk, of de dikke puthoer, alleen grote, de vissen die er niet zo vaak uit komen????
Zeg het maar, het is een vrije keus.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

30-10-2016 11:19

Als een ieder maar het zijne doet en in alle rust kan doen, hoeft er maar een ding hetzelfde te zijn en dat is het plezier dat je in je visserij vind.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

30-10-2016 19:10

@ Hilco:
nee echt toppereenden.

Afbeelding