welke vismelen in de winter


Plaats reactie
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

21-10-2016 12:32

welke vismelen kan je best in de winter gebruiken ivm verteerbaarheid
zelf gebruik ik 10 procent vismeel en 5 predigested
maar nu zei een vismaat van me dat je bv met squidmeel hogere procenten kan toevoegen...
graag had ik eens jullie mening

mvg

daan
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

21-10-2016 13:03

Ik zou persoonlijk het vismeel helemaal er uit laten.
Waarom?
Vismeel heeft naast het goede aminozuren profiel namelijk een groot nadeel en dat is de grote hoeveelheid eiwitten, met een Vismeel bol verzadig je de vissen gewoon te snel.

Je kunt dan beter voor een goed verteerbare birdfood bol gaan waaraan je 40ml. Aminol en 40ml. Krill hydrolisaat aan toevoegt.

Dan heb je een bol waarmee je kan voeren, instant is, waar ze niet vol van gaan zitten en nog attractiever is ook.

Bijkomend voordeel is ook dat fruit ester flavours welke het goed in de winter doen perfect aansluiten op die bol.

Veel eiwitten is door de regel ook veel kleine vis (eiwitten hebben ze nodig voor de groei) en grote vissen hebben liever meer koolhydraten.
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

24-10-2016 12:33

dank je arno voor de info

ik vis ook met goed verteerbare bollen in de winter onder andere met birdfood
maar aas ik leer graag bij over aas...ik lees ook graag iedereens mening hier
wou nu een weten hoe dat zat met de verschillende vismelen voor de winter of iemand me hier meer over kon vertellen

mvg

daan
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

24-10-2016 13:39

Ik zou je eerder willen wijzen op slecht verteerbaar voer in de winter. Door het gebruik van tarwekiemen krijg je de zogenoemde "darmracers", kort gezegd: boilie wordt minder verteerd, hierdoor zullen dus minder stoffen door karper opgenomen worden, waardoor er minder verzadiging optreedt. Stel je heb het hele jaar met een vismeel bol gevoerd, dan is het jammer om nu al het vismeel er uit te laten. Ik zou dan zeggen, gooi er 10/15 procent vismeel uit en vervang dat deel door tarwekiemen.
Over de vraag welk vismeel je het best kunt gebruiken in de winter: heb niet ervaring met alle soorten vismeel, maar ik zou een niet al te vette soort nemen. Iig geen sardien of haring meel. Mocht je er tioch wat vet in willen, zou ik voor zalm gaan, aangezien daar niet al het vet van stolt wanneer de water temp. onder de 15 graden is. Succes.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-10-2016 13:50

Vind het altijd persoonlijk onzin om in de winter te blijven voeren, ik zal het even belichten....

De vis zoekt zijn/haar winter hol op, vaak met hele groepen opgestapeld onder een brug of op een plateau etc.

De vis is al aanwezig op die plek, en is daar niet in de winter gekomen omdat jij daar voert, maar omdat dit voor de vis een fijne plek is om te overwinteren.

Elk bolletje wat je voert kan in theorie tegen je werken, de vis hoeft immers niet perse te vreten om de winter door te komen, die tijd heeft hij in het najaar benut door zichzelf van alles te voorzien.

Toch vreet de vis in de winter uiteraard met mate gewoon door, maar liever houd ik ze gretig door niks te voeren en ze te laten " sterven " van de honger. Ipv het zogenaamd vertrouwt maken met mijn aas.

In de koi wereld voeren de meeste hun vissen ook niet meer, en degene die het wel doen geven een handpalm per dag op 10 tot 20 vissen.

Verdiep je liever in je stek keus, en kies de juiste dagen uit om te gaan vissen, single pop up, of een beetje kruimels in een pva leveren op de juiste stekken binnen 2 uurtjes vaak een paar vissen op.

Zoek plekken waarbij mensen de eendjes vaak voeren, een single witte pop up en een heel brood voor de eendjes leveren dikwijls in no time vis op ! Het dwarrelende witte brood dat naar beneden zakt is werkelijk onweerstaanbaar voor karper.

Ik heb best wat ervaring in het winter vissen, en ook heb ik van alles geprobeerd mbt aas en voeren.

Mijn conclusie is dat een stek bijhouden met aas vaker mislukt dan dat het plaatje compleet word.

Zo heb ik op 3 killer spots in de afgelopen 6 jaar volop getest met voor voeren. Meerdere malen viel de stek compleet stil voor een week, en als ik er single viste met slechts een handpalm aan aas erbij ging ik 90 % van de keren mer vis naar huis.

Nu weet ik uiteindelijk zelfs wanneer ik moet gaan, hoe laat ik moet gaan, en hoe laat ik ermee moet kappen.
Ook weet ik dat je de stek niet compleet moet leeg harken. 2 a 3 vissen in 2 uurtjes vis tijd was afgelopen jaar een gewoonte geworden. Hierna kap ik er ook mee, laat de stek even 2 weken rusten en pak je andere winterstek aan, zo behoud je de rust en de school intact.

Ieder jaar ligt de vis er weer, exact de zelfde spots, het kan zo simpel zijn winter vissen op karper :)
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

25-10-2016 14:02

Klopt Rik, alles in de eenvoud, ik sluit me volledig bij jou methode aan, heb zo vele winters door lekker mijn ding kunnen doen op het K-K, klein stickje erbij en vangen.
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

25-10-2016 17:14

Ligt heel erg aan het watertype en de hoeveelheid concullega's.
Op putten en wateren waar ook in de winter nog gevist gevoerd wordt is het minder succesvol ivm rivieren/kanalen met weinig hengeldruk.
Daarnaast is de voerhoeveelheid/ type aas ook belangrijk. Voer je iets teveel, is de vis inderdaad moeilijk te vangen.
Met het niet kapot vissen van een stek ben ik het zeker eens! Of je vist het bewust kapot.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

25-10-2016 17:33

K-K is niet bepaald een kanaal met weinig hengeldruk, niet in de zomer en niet in de winter
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

25-10-2016 18:02

herman hulsman schreef:K-K is niet bepaald een kanaal met weinig hengeldruk, niet in de zomer en niet in de winter

Goh:), klopt, dus daar zou ik dus niet snel gaan voeren. Al helemaal niet in de winter.
Maar goed, ieder zijn eigen visie he!
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

25-10-2016 18:10

Klopt Bert, ik voerde daar het hele jaar door niet, om diverse redenen.
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

25-10-2016 19:08

mannen bedankt voor de info over hoe en waar ik moet vissen ;-)
maar daar was ik me al van bewust ;-)
en net zoals rik zegt moet je weten waar de vis zit
ik bevis voornamelijk sluizen in de winter en ik doe niet aan voorvoeren altans niet grootschalig
wat ik wel graag doe is dat ze vertrouwen krijgen in men aas
soms maakt een metertje verschil vis of geen vis....
maar mijn vraag was anders
wie kan me wat meer info geven over de verteerbaarheid van vismelen voornamelijk krill en squidmeel

mvg

daan
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

25-10-2016 19:22

Vismelen Daan, bevatten zeer veel eiwitten en zijn derhalve in de winter niet echt een goed bestanddeel, het verzadigd de vis te snel, zoek naar een boillie met weinig voedingwaarde en voer zuinig tot niet, probeer je eigen toe te leggen op de instant visserij, weinig voer en zoek het juiste moment en de juiste plek,dat levert je vis op.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-10-2016 19:41

Vismeel is in mijn ogen uit Den boze in de winter ( voor voeren ).

Mijn stekken zijn overigens compleet zonder andere vissers, waaronder 3 kanaal stekken. Dus ik had alles zelf in de hand met voeren.
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

26-10-2016 10:01

Volgens mij kan een klein gedeelte(10%) vismeel icm tarwekiemen geen kwaad, zolang je maar niet al te vette vismelen gebruikt. Feitelijk is krill geen vismeel, het is iig niet al te vet, dus zou je evt kunnen inzetten(naar mijn mening) met squidmeel heb ik geen ervaring.

@ Rik: Als je de enige bent en het loopt niet meer na gevoerd te hebben, heb je gewoon teveel gevoerd. In de winter kan 200 gram voorvoeren al heel wat zijn. Als je dagelijks of tweemaal daags een (kleine) hoeveelheid voert kan dat de vis (in mijn ogen) zeker langer actief houden.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

02-11-2016 12:01

zat net een engels artikel te lezen...
daar gebruiken ze net wel veel eiwitten in de winter
beperkt vismeel maar wel heel veel plantaardige eiwitten.... whey enz
net voor extra atractie en verteerbaarheid
iemand hier meer info over....

mvg

daan
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

12-10-2017 19:09

up
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

13-10-2017 11:05

Nou zoals ik al eerder heb aangegeven. krill (+-15%) icm tarwekiemen. Kun je er evt nog een schepje pd overheen gooien, of, als het wat meer mag kosten, l030 krill.

Maar de vraag is ook wat is wintervissen voor jou? Tot welke watertemperatuur wil je blijven voeren? heb je al een voercampagne lopen, zou ik gewoon met die bol verder gaan en de vismeel die daarin zit afbouwen. Lt vismeel zou ik bijvoorbeeld ook nog wel een langere periode durven blijven gebruiken. Minder gewicht voeren en diameter van bollen naar beneden schroeven. Nu nog een campagne opstarten is eigenlijk niet ideaal, of je moet een holding bevissen.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

13-10-2017 16:50

Sorry, je engeland post over het hoofd gezien.
Laatste twee jaar lees ik inderdaad ook steeds meer over het gebruik van whey/plantaardige eiwitten.
Heb er zelf nog geen ervaring mee. De situatie in engeland is behoorlijk verschillend ivm de meeste nederlandse wateren. In een grijs verleden werd daar met extreem oilierijke bollen in de winter nog goed doorgevangen. Door blijvende hengeldruk schijnen(en dus constante toeveoer van voedsel), op veel wateren aldaar, de vis in de winter beter door te azen dan op de gemiddelde put in Nederland.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

02-11-2017 19:29

winterslaap al ingetreden bij iedereen? :D :D :D

mvg

daan
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

03-11-2017 19:16

Daan, ondanks andermans mening heb ik 's winters nooit vangst problemen gehad met vismeelboilies. Put of kanaal, maakt niet uit. Instant vindt ik zulke eigen brouwsels sowieso 't jaar rond goed inzetbaar. Moet wel zeggen dat ik 20% vismeel vaak al voldoende vindt, en bij een samengesteld meel als Trouvit ga ik tot de helft van de mix. Maar er is natuurlijk meer dan vismeel alleen om je doel te bereiken...

Ik gebruik sowieso gewoon vismeel waar ik vertrouwen in heb of wat op dat moment makkelijkst beschikbaar is, en kies daarop een eigen, geschikte (basis)mix uit waarin ik het meel in verwerk. Verder ben ik geen grootverbruiker van olie, en het aas rol ik tijdens of voor deze periode liefst met een 14mm. rolplank. Dat laatste is wel afhankelijk van omstandigheden zoals de stektoegankelijkheid (liefst niet sjouwen met een voerboot), het watertype, en zeker de weersverwachting (windje tegen met de werppijp). Ook beperk ik het aas van een single haakaasje tot een stuk of 10 boilies per hengel, inclusief eventuele verbrokkelde/verkruimelde boilies (kantvissen/voerboot). Maar weinig bijvoeren doe ik ook wanner ik boilies zonder vismeel inzet tijdens de koude periode.

En wat ik bovenal het jaar rond instant vissend prettig vindt werken (er is meer dan vismeel alleen), dat is een mindering aan eieren op de mix toepassen. Ik gebruik dan gewoon 8 eitjes of minder, i.p.v. 10 stuks per +- kilo droge mix en vul dit aan met een andere vloeistof. Dit zachtere aas laat vlug uitlekken van vloeibare toevoegingen toe, en als ik ergens wel fan van ben dan is het dat laatste wel! En aangezien er voldoende vloeistof op een vis basis te koop - of zelf te pureren - is, kan je daar ook een stuk winst uit halen, als we het hier dan toch dicht bij je wens om vismeel te willen gebruiken te blijven. Zo kan je dus ook een redelijke stinker maken zonder vismeel, en bij gebruik van ei-compound kan je ook wat doorgieten met iets visachtigs. Een eventuele hogere kostprijs is, wegens het weinig bijvoeren, wat mij betreft minder relevant. Hoewel een willekeurige boilie een paar dagen soaken in een zoute vis substantie kost weer een stuk minder er werkt ook goed.

En ondanks dat er hier geopperd wordt dat het ligt aan waar de vis zich 's winters ophoud - wat mij betreft gewoon ALTIJD belangrijke info is bij een instant visserij :wink: - vindt ik voorvoeren met een schraal, of later in het seizoen schraler, vezelrijker gemaakt lopend aas ook erg goed werken vanwege de herkenning die je ermee opbouwt of al opgebouwd hebt.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

09-11-2017 14:28

daan ramakers schreef:winterslaap al ingetreden bij iedereen? :D :D :D

mvg

daan


Volgens mij lig je zelf in een diepe winterslaap 8) .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie