Geur en kleur door de boilies


Chris buruma
Berichten: 1
Lid geworden op: 12-10-2016 22:45

12-10-2016 22:53

Hallo,
Ik maak zelf boilies van gemalen hondenbrokken en het resultaat is goed.
Maar ik zou er graag geur en kleur bij doorheen doen.
Wat moet ik hiervoor gebruiken?
Mvg,
Chris
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

12-10-2016 23:14

mss een goed plan Chris, om je eigen eerst voor te stellen en te vertellen wat je doet, dat geeft een opening aan andere members om hun ervaringen met jou te delen
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-10-2016 01:31

Als het resultaat goed is, waarom wil je dan je bol veranderen?
Kleur is in ieder geval onzin en voor geur heb je alleen een deel wateroplosbaar nodig.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

13-10-2016 10:20

Hoi Chris,

Als natuurlijke kleurstof kun je spirulina gebruiken. Wordt je boilie donkergroen van. 30gram per kg. Als smaakstof kun je heel makkelijk ketjap manis gebruiken. Zo bij de supermarkt te halen. 30ml per kg.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

13-10-2016 11:06

hoi,

kleur zou ik niet moeilijk over doen, maakt toch vrijwel niks uit. zelf prefereer ik neutraal gekleurde boilies en ik denk dat je die al hebt met je hondebrokbol.
voor extra smaak, zowat alles in de keukenkast kun je gebruiken. zelf gebruik ik momenteel een mix van chilipoeder en knoflookpoeder en volgend jaar eens kerriepoeder proberen.

Joost.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-10-2016 18:02

Hmm, kleur en niet of weinig uitmaken. Daar denk ik persoonlijk toch anders over. O.a. door koeten op een stek met bleke kekererwten op een donkere bodem. Met donkergroene kekers geen last van.

Idem lichte en donkere bollen op contrasterende bodem...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-10-2016 18:16

Hoi Chris,

Wat je sowieso heel simpel kan doen om het aas meer smaak/geur attractie te geven en tegelijkertijd wat donkerder te kleuren, is;

Tijdens het aanmaken van je boiliemix 2-4 eitjes per 10 stuks vervangen door 100-200ml Ketjap Manis (1 Middel eitje = +- 50 a 55ml.). Koop de mierzoete ketjap van de Lidl, want die kost slechts 89 cent voor 500ml en de smaak gaat aardig richting die van stroop. En stroop deed het altijd al goed!

Overigens maakt het vervangen van je eitjes door een ander niet stollend product je boilies zachter. Houd dus rekening met wat je ermee wilt doen. Instant vissen, voorvoeren, werppijp..? Eventueel het zachter worden van de boilies ondervangen en 50 gram in je mix te vervangen door bloedmeel/poeder. Weer een erg donker product en het hard erg goed uit.

Je kan ook kiezen om Ketjap Manis gewoon over je al gedraaide bollen gooien en een nacht te laten intrekken voordat je gaat vissen. Trouwens beter geen hoge dosis KM gebruiken wanneer er erg veel brasem rondt zwemt, of je moet via brasem op karper willen komen (...).

Verder kleurt 50 gram paprika- en/of kaneelpoeder (Turkse winkel) per 10 eitjes je bollen ook donkerder en geeft meteen weer extra smaak.

En de combinatie van zulke producten is een hele goede!

Succes :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-10-2016 02:40

Wat zit er in ketjap manis? Vooral suikers. Bijna 60 gram per 100 ml. Vooral iets voor de zoetekauwen en dus vang je alleen nog maar spiegels. Zitten die niet in je water, dan vang je helaas niks.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-10-2016 08:32

Dus schubs vang je helemaal niet op zoet spul :roll:?

..Vandaar dat zoete mais en zetmeelrijke minipellets (suikers) met een scheut ingetrokken KM zelfs in de polder me zo goed van die verwilderde slanke schubjes doet vangen. Heb ik het niet eens over de verschillende soorten wateren waar ik met kekererwten gekookt in suikerwater en een flinke scheut melasse of suikerrijke limonadesiroop genoeg.., vooral schubs gevangen heb.

Bovendien zit je met Ketjap Manis - en die hoge 60 gram suiker is specifiek aan die van de Aldi, dus knap ge-Googeld - in of op het aas gewoon met een zoete toets te vissen. Niet met 60 gram suiker per 100 gram boilies :wink:. Dat laatste lijkt me ook niet zo goed voor de beestjes.

'Dacht trouwens dat iemand met een vraag op de juiste weg helpen het idee was :wink: ?!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

14-10-2016 10:05

Hilco Meijer schreef:Wat zit er in ketjap manis? Vooral suikers. Bijna 60 gram per 100 ml. Vooral iets voor de zoetekauwen en dus vang je alleen nog maar spiegels. Zitten die niet in je water, dan vang je helaas niks.


Hoop dat je dit als grap bedoelt, want dit is de grootste kul die ik in 2016 op dit board heb gelezen. En dat is nogal wat....
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-10-2016 10:31

Nee, die maakt geen grapjes. Of hij moet
Kleur is in ieder geval onzin
ook al als grapje zien. Mooie koeten liefhebber :D ...

Zo heb ik hier op CB ook negatieve fluo boilie/pop-up ervaringen gelezen. 'Geloof best dat die dingen totaal kapot gevist kunnen worden. Dan moet je weer anders doen en is kleur ook zeker geen onzin.

Om het on topic te zeggen;

..Ach, het is niet erg om meningen niet voor zoete koek te slikken, of niet in suiker zoete sprookjes te geloven. Maar hij benoemt hier helaas geen nuances en ziet zaken puur zwart/wit. En misschien, wanneer hij wat dingen overdenkt, dat hij dan kleur bekent :P ?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

14-10-2016 11:41

lol @Marco :)

kleur is natuurlijk niet helemaal onzin, maar kiezen voor neutraal en dus geen kleur is natuurlijk ook geen onzin.
naar mijn mening is kleur wel totaal ondergeschikt om een karper tot azen aan te zetten, daar zijn andere zaken voor nodig. noem mij trouwens eens een felgekleurd natuurlijk voedsel voor de karper.

wel geloof ik dat er een verschil in aasvoorkeur is tussen de uitgezette projectspiegels en de meer natuurlijke schubs. zo ving ik dit jaar op mijn penwater al mijn spiegels op aardappel, en alle schubs op duivenvoer. en ook vroeger, ik viste veel met partikels en ving daar op sommige veel beviste wateren schubs mee die nog onbekend waren terwijl het percentage dikke spiegels een stuk lager lag dat wat het bestand was. en dat de grootste vissen op een water vaak de voorkeur geven aan zoete bollen is voor mij ook wel duidelijk.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

14-10-2016 12:27

Geur >>>>> Knoflook of Trassi
Kleur>>> Kerrie, RobinRed, Bietensap enz....
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

14-10-2016 12:50

Mooi hoe Joost hier de stelling van Hilco, welke door anderen als onzin worden afgedaan, aan de hand van praktijkvoorbeelden toch enigszins weet te onderbouwen.
Natuurlijk geldt dit niet voor elke situatie, elk water en de omstandigheden zijn uniek en vragen om een doordachte aanpak om de sessie tot een succes te maken, hoewel ik wel van mening ben dat niet alleen het vangen succes betekent, plezier eraan beleven is minstens net zo belangrijk.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-10-2016 12:58

Hoe zijn spiegelkarpers ooit gekweekt? Door ze geen suiker te voeren. In suiker zit een stof, die onontbeerlijk is voor de vorming van een volledig schubbenkleed. Spiegels voelen zich minderwaardig. Ze kijken dan ook vaak in de spiegel (vandaar hun naam), misschien heb ik er wel een schubje bij gekregen. Ze zijn daarnaast ook wat dommer dan hun beschubde soortgenoten, wie zoet is krijgt schubben, dat is de gedachte van onze minder beschubde vrienden. Gaat niet meer gebeuren natuurlijk, maar weten die beesten veel!

Even on topic.
Wat zit er nog meer in ketjap? En dat is de real stuff!
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

14-10-2016 13:03

@ Hilco:
dank voor de info, ik leer nog steeds bij :)

in ketjap zit natuurlijk ket en jap, dat kan iedereen wel zien. :p
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-10-2016 13:28

Lees mijn woord nuances. Die ontbreken in Hilco's antwoord :wink:. Die veegt klakkeloos alles van tafel, haha. En dat is onzin!

Ik heb het bijvoorbeeld ook over die combinatie van stoffen en dat dait een hele goede is. En wie me kent of wat vaker iets van me op CB gelezen heeft - hoeft niet hoor - weet dat ik wat dat betreft ook regelmatig alles door elkaar gooi.

En geen suiker aan karpers? Waar ving ik ps-jes het het best op?! Waar ze flink mee zijn bijgevoerd. Mais. Da's zetmeel.., enkelvoudige suiker.

PS; Neutraal is een kleur. De kleur van de gebruikte grondstoffen. Zijn die donker of licht? Dan kan dat weer contrast opleveren met de bodemkleur. Is dat gewenst? Aan u de keuze.

Ben ik even de kids ophalen.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

14-10-2016 13:43

[quote="Hilco Meijer"

Even on topic.
Wat zit er nog meer in ketjap? En dat is de real stuff![/quote]

Water Hilco, water zit er er ook in!!

Groet, Peter

ps juistum, en waar zwemmen onze vrienden in, in water natuurlijk!! Karpers zijn gek op water!!
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

14-10-2016 13:52

Ketjap (kecap) is de Indonesische uitvoering van sojasaus. Ik denk dat het hier in de Lage landen meer wordt gebruikt dan in het hele eilandenrijk daar. Hoogstens een beetje door de mie bakso of in een sambal.
Sojasaus is dus zout en de Indonesiërs doen door de ketjap een lading palmsuiker. Verder zit er in sojasaus gefermenteerde sojabonen met tarwe, water, zout en gist.

Zelf gebruik ik altijd de Japanse tamari, een sojasaus die een aantal jaren nodig heeft om te fermenteren en te rijpen. Er zit dan ook een procentje alcohol in. Deze gebruik ik in mijn eigen eten en als de karpers moeilijk doen soms ook in hun aas. (prijzig)

Quote: Tamari heeft een zeer goede voedingswaarde: hij is rijk aan eiwitten. Bovendien is hij een goede bron van mineralen als Kalium, Magnesium en Fosfor en rijk aan onontbeerlijke spoorelementen als Mangaan, Chroom, Molybdeen en Selenium. Tijdens het lange fermentatieproces zetten natuurlijke enzymen de zetmelen, de eiwitten en de vetten van de rauwe soja om in gemakkelijk verteerbare (want voorverteerde) voedingsstoffen: aminozuren, poly-onverzadigde vetzuren, trage suikers... Door de fermentatie wordt melkzuur gevormd, wat zorgt voor een efficiënte opname van voedingsstoffen. Tamari bevat natuurlijk glutamaat, gevormd gedurende de fermentatie. Dit is een natuurlijke smaakversterker.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

14-10-2016 14:25

Karpers hebben Lysine nodig en het is een hele goede trigger.
Tamari Lysine: 2436mg
Sojasaus Lysine: 1110mg

Tamari is vele malen voedzamer als gewone sojasaus, je kunt het kopen van het merk "Lima" en dan valt de prijs best mee (en al helemaal als je het vergelijkt met Feedstim XP!)

Liter kost € 11,99
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-10-2016 18:22

Het volgende product stopte ik als beginnend karpervisser, na moeders keukenkastje geplunderd te hebben, erg graag door m'n natte kattenvoer en paneermeel deeg. De smaak en geur van dat product vond niet alleen ik super, want het leek wel of het vissen over de streep trok (...)!

Toen ik na een paar weken vissen te horen kreeg dat moeders niet blij was omdat de 0.7 (of 1?) liter fles uit de keukenkast leeg was en ik de toenmalige prijs voor zo'n grote jonge in de supermarkt zag, ging ik vlug verder met andere goedkopere producten die er wat van weg hadden. Veel later, en vergeten waar het aas uitproberen voor me begonnen was, kwam ik er achter dat mijn eigen brouwsels ook regelmatig aardig wat van de zelfde ingrediënten bevatte van wat ik vroeger dus al gewoon kant en klaar uit ma's keukenkastje jatte!

..Mooie Aha-erlebnis :D!

http://www.culy.nl/inspiratie/alles-worcestershiresaus/

Ook zelf te maken zag ik net...

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5266,d.ZGg
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

17-10-2016 14:59

Om even terug te komen op de kleur: in dit filmpje zie je karpers reageren op boilies van diverse kleuren. Normaal eten ze voorzichtig aan de buitenste rand van een voerplek, maar een fluo paarse pop up in het midden wordt vaak als eerste gepakt. Nu weet ik de achtergrond van het water niet en elk water geeft een ander aasgedrag bij de vissen. Mogelijk waren deze karpers door Carp Spirit omgekocht, wie zal het zeggen?

Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

17-10-2016 19:47

Klopt dit zie je voornamelijk op heldere wateren.

Op deze Taska video zie je het zelfde gedrag, bij geel en roze azen ze best wel gestrest en paars pakken ze zo op.

https://www.youtube.com/watch?v=-UQjO4cWvbc
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-10-2016 21:43

Zeer waarschijnlijk tot paars door Jan en alleman gebruikt wordt. Veel draait om herkenning. Zowel positief als negatief.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

18-10-2016 10:29

maar dan andersom