De watertemperatuur zakt met rasse schreden, welk aas?


herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

12-10-2016 19:14

Hilco, ik heb in zekere zin best wel respect voor de mate waarin jij je in de materie verdiept, maar wat ik mij afvraag, zeker gezien de wetenschappelijke termen die je hanteerde, of je daarmee de forumleden hier bereikt.
Mij in ieder geval niet, hoewel delen van jou reacties voor mij wel herkenbaar zijn, maar dan wel het praktische deel ervan.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-10-2016 01:23

Herman, ik probeer het altijd zo simpel mogelijk te omschrijven. In dit geval gaat het over de stofwisseling van vissen en dat is best wel ingewikkelde materie. Gaat om behoeftes en mogelijke voorkeuren van vissen op dat gebied. In de visvoerindustrie wordt b.v. altijd rekening gehouden met de hoeveelheid verteerbare energie die in het voer zit. Kan het voor ons karpervissers een verschil maken? Ik denk van wel, omdat de behoeftes van vissen op dat gebied namelijk per seizoen verschillen. En dan praat ik niet over een klein verschil.
Dit komt omdat vissen koudbloedig zijn.
Waarom denk je, dat er ondanks de hengeldruk nog altijd zoveel vissen worden gevangen?
Ons aas is gewoon makkelijk verkrijgbare energie voor een karper en daarom zal ie dan ook altijd ons aas blijven eten. Simpel verhaal. Wat is voor een vis heel belangrijk? Dat ie zijn dagelijkse energiebehoefte dekt. Natuurlijk heeft ie daarnaast ook altijd een reservevoorraad, in de vorm van vet en glycogeen. Dus een paar dagen niet eten is geen probleem. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, b.v. overbezette putten en overbezette commercials.
Maak je wat aanpassingen per seizoen en je hebt een mogelijk voordeel? Volgens mij dus wel. Zal ook nog eens per water verschillen, i.v.m. natuurlijk voedsel en wat doet de rest, etc.
Ik ga er nou niet verder op in, misschien moet ik er nog maar eens een artikel over schrijven.

Even terug naar de praktijk, afgelopen avond de eerste vis, gevist van 21.30 tot 23.30. Even voor 23.00 uur de aanbeet. Dus de maïs die ik gisteren heb gevoerd is in ieder geval opgegeten. Als ik gelijk heb gaan de vangsten de komende tijd toenemen.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

13-10-2016 09:14

Hoi Herman

Wat Hilco doet is over een paar procenten van zijn visserij grondig nadenken en dat zal het gros van de vissers abacadabra zijn. Laat dat ook maar zo zijn want als je op een druk water bezig bent loont het zeker om die paar procent voorsprong op je conculega's te hebben. Ik lees in ieder geval aandachtig mee.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-10-2016 00:49

De vis wordt weer actief, althans zo lijkt het.

Afgelopen zes dagen met maïs, met pijn en moeite één vis kunnen vangen. Heb voor het eerst sinds lange tijd weer eens met twee hengels gevist. Vanavond één vis gevangen op de statische hengel en twee aanbeten gemist op de penhengel. Waren beide twee supersnelle aanbeten en ik was dan ook beide keren net te laat. Een boeggolf en doei! Misschien moet ik toch maar weer die meter leadcore gebruiken.

Zag vanavond ook voor het eerst weer actieve vis op mijn aas, had een klein handje heel dicht in het kantje gegooid en ja hoor, kleine kolkjes van een wapperende staart boven op mijn aas.
Vlak daarna een gemiste aanbeet.

Moet er wel bij vertellen, dat ik vanavond niet met maïs heb gevist.
Heb weer eens een oudje uit de kast gehaald. Vanmiddag bij A.H. een kilo catfood (brokken) gehaald, het goedkoopste spul wat er is: € 1,15 per kilo. Een deel patentbloem en maïsgries toegevoegd en je hebt een kilo mix voor ruim een Euro, goedkoper kan het bijna niet.
Die brokken zitten natuurlijk vol met vulmiddel en heb er per ei (inclusief liquids), dan ook maar 90 bollen van gedraaid. Met andere mixen kom ik soms wel op 130 bollen per ei.
De bedoeling was om een instant bolletje te draaien met heel veel attractie en als ik het omreken kom ik ongeveer op 10 procent liquids en dan kom ik met mijn liquids zelfs duurder uit, dan de mix zelf. Die hoeveelheid is op zich geen enkel probleem, omdat het allemaal natuurlijke producten zijn en die kun je niet overdoseren. Het lijkt er op, dat het in ieder geval werkt.

Is mijn gedachte over de maïs daardoor ontkracht? Moeilijk te zeggen, ten eerste is de watertemperatuur voor het eerst sinds een paar weken weer iets aan het stijgen en mogelijk worden de vissen daardoor weer actiever. De vangstberichten waren dan ook overal slecht. Daarnaast heb ik met twee hengels gevist en eigenlijk had ik met één van de twee met maïs moeten vissen. Kortom ik kan niet bewijzen, dat het alleen aan het verschil van het aas ligt.

Conclusie: gepruts in de marge!