De watertemperatuur zakt met rasse schreden, welk aas?


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-10-2016 02:28

Vaak lees je, dat in de herfst de eiwitbehoefte van karpers sterk toeneemt.
Volgens mij is dat een broodjeaapverhaal en niemand kan het denk ik dan ook onderbouwen. Wat kan een karper met die extra eiwitten? Opgenomen eiwitten worden eerst afgebroken tot aminozuren. Het merendeel kan ie niet benutten en gebruikt ie dus voor de energievoorziening. O.k. hij kan ook nog iets anders doen met die eiwitten en dat is ze omzetten in glucose. Gebruikt een vis o.a. om het bloedsuikergehalte op peil te houden, als energiebron en een overschot kan ie opslaan als lichaamsvet of als glycogeen, zijn reservevoorraad glucose. Denk dat het laatste voor een vis in deze tijd van het jaar (en vooral nu, ondiep water is nog maar ruim 12 graden) heel belangrijk is.
Koolhydraten komen heel weinig voor onder water, maar die zijn voor een vis wel het gemakkelijkst om te zetten in glucose. Ik gok momenteel dan ook eerder op koolhydraten.
Heb afgelopen avond twee uurtjes met de pen gevist. Koolhydraatrijk aas (particles) en twee aanbeten! Vorige week met verschillende bollen, nul aanbeten.
Is het toeval?
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

10-10-2016 07:06

Hoi Hilco

Heb net hetzelfde meegemaakt maar dan wel met bollen.(zoet)
Vorige week zeer moeilijk om een karper te vangen(overigens wel gelukt)
Deze week verschillende aanbeten steeds laat op de avond.
Schrijf het zelf toe aan de eerste koude nachten waarbij de vis even moet wennen aan de (snelle)dalende temperaturen.
Heb hetzelfde vastgesteld in mijn koivijver waar de vissen s'ochtends niet erg actief waren bij het eten(doorgaans wel).Deze week was het al een ander verhaal. Meer actie s'ochtends.
Kan dit niet wetenschappelijk onderbouwen, is alleen een observatie en buikgevoel.
Heeft het dan met de aangeboden voeding te maken?
Dat laat ik in het midden.

Grtz
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-10-2016 08:16

de behoefte van een vis is niet noodzakelijkerwijs ook het best vangend aasje. Met een afnemend natuurlijk voedselaanbod zal een aas dat aminos als trigger gebruikt juist goed tot zijn recht komen omdat het erg opvalt
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-10-2016 17:10

Wat is heel belangrijk voor een karper in de winter?
Dat ie zijn bloedsuikergehalte op peil houdt. Dus voor de echt koude periode wil een vis zijn glycogeen potjes zo vol mogelijk hebben. Vissen hebben dan vaak zelfs een vergrote lever.
Ook hebben ze in deze tijd v/h jaar veel meer amylase in hun darmstelsel. Zegt ook al wat.
Dus behoeftes spelen m.i. wel degelijk een rol.
Heb net een zak kippenmaïs gekocht, wil het deze week even uittesten. Ga ik zelfs een paar keer mee voeren en dan zien we het wel over een paar dagen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-10-2016 17:25

tenbeerste heb ik het niet per definitie over de winter maar met name het (late) najaar.
Ten tweede dat wat een karper nodig heeft levert niet het best vangend aas op, ik begrijp je overtuiging maar kom graag met (vangst) bewijzen, immers we vissen om te vangen en niet om de karper aan zijn behoeften te voldoen. Daarbij komt dat men in de wintermaanden slechts minimaal voorvoert en veelal instant vist en dan zal je theorie al helemaal niet opgaan.
Tot slot: een karper heeft un de winter helemaal niks nodig, hun lichaam is erop ingesteld om een periode met minimale intake te overleven

met vangende groet
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-10-2016 17:39

Ik heb het ook niet over de winter, maar over het heden. Even goed lezen.
Als ik naar de weersvoorspelling kijk, schat ik in dat de watertemperatuur op ondiep water aan het eind van de week niet ver meer boven de tien graden ligt.
Denk dat behoeftes voor wat betreft de energievoorziening, veel belangrijker zijn dan menigeen denkt.
Ik laat het in ieder geval even weten.

Gr.

Hilco
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-10-2016 18:07

Hilco Meijer schreef:Wat is heel belangrijk voor een karper in de winter?.


moet ik goed lezen of jij anders schrijven? :wink:
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-10-2016 18:13

Ik doe nog even mee. :)

Hilco Meijer schreef: Dus voor de echt koude periode wil een vis zijn glycogeen potjes zo vol mogelijk hebben. Vissen hebben dan vaak zelfs een vergrote lever.
Ook hebben ze in deze tijd v/h jaar veel meer amylase in hun darmstelsel.


Nu moet ik eerst naar de shop.
Ik wil het nog wel een keer uitleggen, hoe een vis de winter doorkomt zonder te eten.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

10-10-2016 20:30

wtf heeft dit nog met karpervissen te maken, gaan we groeien naar ultieme kansberekening, nog meer koren op de molen van de commercie, nog meer haat en nijd langs de waterkant? of zijn we mss bereid om terug te gaan naar het begin, plezier, wederzijds respect en dat soort zaken meer.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-10-2016 21:48

Herman,

Wat is nou je punt?
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

10-10-2016 21:52

Mijn punt is overduidelijk, het hele gebeuren heeft zo weinig meer met vissen en het beleven van vissen te maken, dat ik me onderhand afvraag wat al die lui met met hun bling bling en know how nog aan de waterkant zoeken
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-10-2016 22:01

Een karper is koudbloedig. Naarmate de temperatuur daalt neemt de behoefte aan voedsel af. Ze kunnen geheel zonder voedsel de winter door. Dat er in de winter gevangen wordt komt niet door behoefte maar is reflexmatig. Aas dat die reflex uitlokt ondanks de lage temperatuur van het water is het best. Denk dus aan iets dat bij lage temperaturen nog in het water opgenomen wordt.

Als we het over de herfst hebben maak ik mij minder zorgen. De karper is nog regelmatig op zoek. De praktijk is dat ze baat hebben bij een voorraadje eiwitten. Een bol op basis van lichaamseigen eiwitten (vismeel) is prima. Koolhydraten kunnen ze niet zoveel mee. Een beetje koikweker weet dat. :roll:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-10-2016 22:21

Herman,

Ten eerste, ik vis al zo’n 45 jaar op karper en als jonge twintiger schreef ik al brieven naar Rod Hutchinson. Bling, bling doe ik al helemaal niet aan, al mijn materiaal is meer dan dertig jaar oud. Ik vis b.v. nog met de originele monkey climbers van Gardner, de eerste baitrunners van Shimano en mijn hangebouwde Alan Brown hengels.

Know how is een ander verhaal en aas heeft altijd al mijn interesse gehad. Evert Aalten zijn theorie draaide ook om de energievoorziening. Die is namelijk wel degelijk belangrijk voor karpers. Heb afgelopen zomer bewust met high energy aas gevist en ik heb nog nooit zo goed gevangen. Ergo, know how kan je simpelweg een voordeel opleveren.
Waarom heeft dat weinig met vissen te maken? En ja, ik vis voornamelijk om zoveel mogelijk vis te vangen. Ben nog maar een halfuurtje thuis, niks gevangen en het was koud aan het water. Plezierig, nee? De spanning is er wel altijd natuurlijk!
Doe mij maar prikkels!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-10-2016 22:42

Kees Ouwehand schreef:Een karper is koudbloedig. Naarmate de temperatuur daalt neemt de behoefte aan voedsel af. Ze kunnen geheel zonder voedsel de winter door. Dat er in de winter gevangen wordt komt niet door behoefte maar is reflexmatig. Aas dat die reflex uitlokt ondanks de lage temperatuur van het water is het best. Denk dus aan iets dat bij lage temperaturen nog in het water opgenomen wordt.

Als we het over de herfst hebben maak ik mij minder zorgen. De karper is nog regelmatig op zoek. De praktijk is dat ze baat hebben bij een voorraadje eiwitten. Een bol op basis van lichaamseigen eiwitten (vismeel) is prima. Koolhydraten kunnen ze niet zoveel mee. Een beetje koikweker weet dat. :roll:

Groet, Kees


Kees, ze kunnen inderdaad zonder voedsel, maar er is in de winter wel voedsel aanwezig in de vorm van benthos. Dus ze zullen zo nu en dan zeker wel wat eten.
Daarnaast, heb ik het over de periode van voor de winter. Voor een vis in een natuurlijke omgeving is het opbouwen van een glycogeenvoorraad in die periode van wezenlijk belang.
Eet ie in de winter niet, wat doet ie dan in de eerste plaats? Glycogeen afbreken tot glucose, om zijn bloedsuikergehalte op peil te hoeden. Zonder bloedsuiker kan een vis n.l. niet.
Is zijn glycogeenvoorraad op, dan moet ie eiwitten afbreken tot aminozuren en via de gluconeogenese omzetten in glucose voor zijn bloedsuiker. Dat doet een vis liever niet natuurlijk, want dan gaat ie interen.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

10-10-2016 22:47

Hilco,
ik kan respect opbrengen voor jou manier van plezier beleven in deze liefhebberij, dat je brieven schreef naar Rod Hutchinson interesseert mij niets, heb vele prominente figuren ontmoet en gesproken, van de meeste hoor of zie ik niets meer, zij sluiten niet aan bij wat er nu gebeurd.
IK weet niet wat jou drijfveer is om er zo mee bezig te zijn, vindt het wel goed.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-10-2016 22:59

Simpel verhaal, ik heb altijd prikkels nodig, dan ben ik op mijn best. De motor moet altijd draaien, zeg maar!
Daarnaast vind ik het gewoon heel leuk, om kennis te vergaren. Iets met verwondering en voldoening. Heb heel veel respect voor dat beest en vind het heel knap wat ie allemaal kan.
Weet er b.v. eigenlijk wel iemand hoe een karper je aas vindt?
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

10-10-2016 23:12

Hilco Meijer schreef:Weet er b.v. eigenlijk wel iemand hoe een karper je aas vindt?


met de techniek die men vandaag de dag toepast hoeft hij het aas niet meer te vinden, we wenden allerhande middelen aan om het aas bij hem te brengen, zonder enige vorm van respect voor de vis en onze mede visser, ik vindt het totale verloedering van onze liefhebberij, inmiddels zijn er ook al de drones in opmars, joepie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-10-2016 23:42

Ik snap je punt, maar dan nog zal ie b.v. je bol nog steeds moeten lokaliseren.
Daarnaast ben ik het in grote lijnen wel met je eens, e.e.a. is inderdaad compleet doorgeslagen. En de commercie speelt daarop in en heeft het ook mede gecreëerd natuurlijk.
Op aasgebied is er genoeg te krijgen, wat echt wel meerwaarde heeft, maar veel is ook overbodig. Alle bedrijven bieden mijn of meer hetzelfde aan, punt is, de één kan niet achterblijven bij de ander, de klant wil die producten nou eenmaal.
Ben zelf nog een beetje een ouderwetse visser en gebruik b.v. heel weinig aas, vis maar met één hengel en heb dit jaar alles overboord gegooid qua rigs. Kortom ik heb in jaren niet zo simpel gevist (en zoveel gevangen).
Hier in het noorden valt het daarnaast m.i. allemaal nog wel wat mee, qua gekte.
Het karpervissen is geworden tot een modegril, daar zullen we mee moeten leven.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

11-10-2016 01:27

Weer even back to business.
Even iets nieuws proberen met de kippenmaïs. Heb het afgelopen middag om 16.00 uur gekocht. 350 gram afgewogen, 20 ml. Kikkoman en een eetlepel fructose toegevoegd en als weekwater, heet water uit de kraan. Daarna een paar keer op de sudderpit en afgelopen avond na het vissen nog een paar uurtjes heel zacht laten koken op de sudderpit. Beetje een versneld steeping proces dus. Gas daarna dichtgedraaid en even laten afkoelen en nog een keer 20 ml. Kikkoman toegevoegd. Zitten trouwens relatief nog heel weinig hele korrels in (dus heel veel opgeloste stoffen), maar genoeg voor mijn haakaas.
Zou me niks verbazen als het morgen al begint te fermenteren. Ik ga er in ieder geval morgenavond even mee vissen en ga dus niet voorvoeren, zoals in eerste instantie gepland.
Stay tuned!

Het borrelt weer en vaak is het niks, maar altijd maar doorgaan en daardoor blijft het ook leuk natuurlijk.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-10-2016 19:10

Hilco, een karperdieet bestaat slechts voor een aantal procent uit koolhydraten. Geen idee wat het beest moet met de door jou bedachte extra hoeveelheid. Karper springt al zeer zuinig met energie om en dat neemt nog eens sterk af met dalende watertemperatuur. Maar als je zo weinig voert als je suggereert, dan zal het wel meevallen. Voor de rest is het allemaal niet zo heel bijzonder met de karper gesteld. Zijn alleseters die aan van alles en nog wat te vangen zijn. Het is meer de motivatie die je doet vangen dan het aas waar je mee vist. Dus wat dat aangaat zit je wel goed.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

11-10-2016 20:02

ik vang ze nu gewoon nog op 1,60 meter water op een aardappel (koolhydraten). of hij die koolhydraten nodig heeft weet ik niet maar hij vreet ze wel. en daar gaat het toch om! :)
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

11-10-2016 23:06

Denk zelf dat het vooral met het type water te maken heeft. Ik ken er een aantal waar je door het overschot aan natuurlijk voedsel niet eens met mais aan hoeft te komen. De vissen kijken er sommige maanden(vooral najaar) niet eens naar. Pak je een pellet of eiwitrijke boilie dan begint het ineens te lopen.

De theorie dat de karper koolhydraten eerder zal pakken klopt hier dus niet.

Als ik nieuwe wateren aanpak gok ik altijd op safe en mix ik eiwitrijk en koolhydraten door elkaar. Met 2 hengels en 2 verschillende soorten aasjes op dezelfde voerplek merk je snel genoeg wat de voorkeur heeft.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

11-10-2016 23:36

ik stond er vandaag trouwens van te kijken dat er nog steeds dansmuggen op mn stek waren. dat betekent dus nog steeds rode muggenlarven in de bodem.

ik zeg trouwens niet dat ze nu koolhydraatrijk voedsel eerder pakken dan eiwitrijk, maar ze pakken het wel. en daar gaat het toch om, of niet?

dus koolhydraatrijk voedsel negeren in de herfst is gewoon onzin.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

12-10-2016 00:08

Joost Rippen schreef:dat betekent dus nog steeds rode muggenlarven in de bodem.


Die zitten er het hele jaar, ook in de winter.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

12-10-2016 00:51

Een theorie wil ik het niet noemen, is meer een idee wat ik wil uittesten, omdat er volgens mij veel logica in zit. Er is veel onderzoek gedaan naar uithongering bij karpers en uit al die onderzoeken blijkt, dat de vissen dan eerst hun glycogeenvoorraad aanspreken. Het bloedsuikergehalte moet op peil blijven, omdat alle cellen energie nodig hebben, dus voor een vis is glucose van levensbelang. Hoe bouwt ie glycogeen op? Door opgenomen koolhydraten op te slaan als glycogeen in de lever. Dus vandaar de gedachte dat een karper momenteel mogelijk behoefte heeft aan extra koolhydraten. Die lever moet zo vol mogelijk zeg maar.
Er is ook veldonderzoek gedaan, waaruit bleek dat vissen dat ook daadwerkelijk doen in deze tijd van het jaar. Betrof voorns en die beesten hadden zelfs een vergrote lever en daarnaast een sterk verhoogde amylase activiteit in het darmstelsel. Moet er wel bij vertellen, dat dit in de boreale zone was en dus niet vergelijkbaar met ons zeeklimaat.
Misschien eten karpers in ons klimaat ’s winters wel veel meer dan waar we altijd van uitgaan. Waarom zijn die beesten ’s winters in zo’n goede conditie? De energiebehoefte is dan bijna nul, dus het meeste wat ie eet kan ie ook benutten? Voedsel, in de vorm van benthos (zoals Bert ook al aangaf) is in ieder geval ruimschoots aanwezig. Bekend is natuurlijk, dat karpers ook ’s winters wel degelijk aasperiodes hebben. Misschien kunnen we de gedachte dat een vis in ons klimaat in de winter geen behoefte heeft aan eten maar beter overboord gooien.

Type water zal idd. zeker een rol spelen, o.a. door het aanbod van natuurlijk voedsel, bestand, etc. Variabelen en nog eens variabelen, daardoor blijft het wel leuk natuurlijk.

Heb afgelopen avond twee uurtjes instant gevist met de maïs, totaal geen actie. Daarna gevoerd en ga dit de komende dagen ook zo doen. We zullen zien.