Versheid ingrediënten aasbedrijven.


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

05-10-2016 02:12

Vind ik nou echt een interessant onderwerp.
Gaat me vooral ook om de liquids.
Ingrediënten worden natuurlijk groot ingekocht.
Als klant weet je nooit hoe oud de producten zijn die je koopt.
Dat er iets door de gootsteen gaat, geloof ik dus echt niet.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-10-2016 07:16

Zul je nooit te weten komen hilco, vroeger als kleine jongen naast mijn krantenwijk, ook eens een bij baantje bij de burger King gehad, het papiertje om de hamburgers werden aangeduid met een vanaf en tot tijd. Max 10 min...

Lag dat ding er al 10 min en er kwam een klant, ging er gewoon een nieuw papiertje omheen, en 10 sec in de magnetron.... Zo das echt vers!!

Je snap het punt denk ik wel......
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

05-10-2016 08:47

Ik geloof inderdaad ook niet dat het allemaal kakelvers is.

De meeste bollendraaiers zullen geen ingrediënten weg gooien maar deze eerder vermengen met de wat versere ingrediënten zodat jij er niks van merkt en zij de kostprijs kunnen drukken.
Stop wishing... Go fishing!
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

05-10-2016 10:01

Op veel van de reclame video’s van grote aasbedrijven zie je dat ze beginnen met het malen van de ingrediënten. Dat geeft de indruk dat het haast niet verser kan. Of dat echt altijd zo gebeurd – ook als er geen camera’s meedraaien – is natuurlijk de vraag.
Voor de visser die zijn aas altijd zelf maakt is dit allemaal niet zo belangrijk. Want wie was er nu eerder, de visser of de aasfirma? Waarom moeten we nu steeds kijken en vergelijken hoe die firma’s het aas namaken dat een paar slimme vissers ooit hebben uitgevonden. O.k., toen die boilieboeren nog niet bestonden had je ook trends in de karperwereld. Aminozuren, hoge proteïnen, HNV, crap baits en nog veel meer. Het voordeel van al die aasfirma’s is wel dat er een ruimer assortiment aan ingrediënten is gekomen.
Ik denk dat Hilco met zijn laatst gepubliceerde boilierecept goed laat zien wat een thuisdraaier er allemaal aan kan doen om een zeer attractief aas in elkaar te draaien. En zie: de huisvrouw die de lekkerste koekjes bij de koffie presenteert krijgt de meeste visite.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

05-10-2016 18:30

Versheid van de ingrediënten zegt weinig, goede mix is veel belangrijker.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

05-10-2016 18:38

versheid van de ingrediënten is voor mij een van de belangrijkste aspecten waaruit blijkt of een mix goed is
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

05-10-2016 18:55

Ach ons gehakt of kipfilet ligt ook maar max 3 jaar in een koelcel...
Als je een readymade hebt welke "vers" gedraaid is, is na een jaar pas verkocht wordt heb je dan een oude bol of een "verse" bol?
Zo lang het vangt, vangt het.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

05-10-2016 19:06

weet niet goed wat je wil zeggen, maar ik weet wel dat ik geen kipfilet of gehakt wat 3 jaar in een koelcel lag nog vreet
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

05-10-2016 19:55

10 jaar bij -50 is ook geen uitzondering hoor voor het supermarkt vlees.
Eet je net als ik van een goede slager dan zul je dat niet zo gauw tegenkomen nee.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-10-2016 20:03

Het woord ‘vers’ is eigenlijk best een vage term. Letterlijk betekent vers zoiets als pas geoogst of pas bereid. Verse groenten rechtstreeks van het land of een vis die dezelfde dag is gevangen. Vers heeft ook een andere betekenis: weinig bewerkt en niet geconserveerd. Vers komt niet uit blik of diepvries. In de praktijk heeft vers nog een derde betekenis: goede kwaliteit, gezond en lekker. Denk maar aan de versafdeling in de supermarkt met producten als vleeswaren, kaas en olijven. Die liggen er dagenlang.
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

05-10-2016 20:17

Cees v Opstal schreef:10 jaar bij -50 is ook geen uitzondering hoor voor het supermarkt vlees.
Eet je net als ik van een goede slager dan zul je dat niet zo gauw tegenkomen nee.


Geloof ik geen reet van. Zo lang opslaan is veel te duur dan draai je verlies.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

05-10-2016 20:20

Cees v Opstal schreef:10 jaar bij -50 is ook geen uitzondering hoor voor het supermarkt vlees.



weet niet waar je dit vandaan hebt Cees, maar het is een fabel
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

06-10-2016 15:31

Keuringsdienst van waarde over 'vers' gehakt maar eens kijken.

Cees heeft meer gelijk dan je denkt....
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

06-10-2016 15:39

Ik kan me nog een aflevering herinneren die over filet americain ging, dat vlees is afkomstig van Botswenese koeien en wordt soms jarenlang opgeslagen in vrieshuizen in Engeland.

Ik ben al 11 jaar lang een slager van beroep en kan u met grote zekerheid zeggen, dat het vlees dat we consumeren van de supermarkten gelijk staat aan het eten van een kadaver van een dood dier achtergelaten op de weg voor vele dagen. Ik wist ook dat je zo’n mooi stukje gehakt kan maken van 1 maand oud vlees en dat alles dankzij koud water, zout, suiker en kalium metabisulfit.

Dus als uw vlees echt fijn gehakt is en rood aan de buitenkant, maar aan de binnenkant een beetje donkerder en als het begint te schuimen wanneer u het kookt, dan geloof me, het vlees was geprepareerd op de manier zoals ik hierboven beschreef. “Zout en koud water neem de slechte geur weg, suiker geeft de kleur en kalium metabisulfit geeft frisheid aan het vlees. Wees voorzichtig met wat je eet,” aldus de slager
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-10-2016 17:25

Ik heb een paar jaar als slachter gewerkt, en at vaak vlees wat net een 3 tal uurtjes geleden dood is gegaan (kalfsvlees), zeker dat je verschillen merkt met andere vlees verkopende winkeliers.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

06-10-2016 22:48

Uitgaande dat je losse ingredienten koopt;

Bij melen en olie kun je dit nog goed ruiken. Ruik maar eens wouw bloem of soya wat over datum is.Olie ruikt ranzig. Pellets zijn ook goed te controleren. Dat ruik je echt wel. Liquids zal wel een langere houdbaarheids datum op zitten. Dat is heel moeilijk te controleren vanwege de aromo's.

Nog een reden om zelf te draaien. Of je gaat naar een molen toe en haalt daar je melen, weet je zeker dat het vers is ;)

Kan mij niet voorstellen dat een gerenommeerde boiliedraaier, rommel door zn mix gooit. Dat doe je een aantal keer en daar gaat je naam. Risico is te groot tegenover de kosten.

Neem een merk als Mainline, die kunnen zich dat echt niet permitteren. Tsja en als een winkelier het een 2 jaar in de schappen heeft liggen daar kunnen de merken niks aan doen. Maar dit zegt ook wel weer iets over jezelf als je dat dan koopt.

Maarja als ik een zak freezers uit mijn vriezer haal van 1 jaar oud. Vang ik ze ook goed. Liever iets minder goede bol en goed gekozen stek dan een top bol en een stek waar geen vis is ;)

Dure hengels, dure molens, dure piepers en dan uiteindelijk het aas de schuld geven omdat men niks vangt. :o
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

07-10-2016 03:51

Over vers gesproken.

Het is al laat (ik kreeg om 00.30 uur nog visite), afgelopen avond alweer totaal geen beet te maken en deze week dan ook nog niks gevangen. Waren wel een paar vissen actief, staart aan de oppervlakte en soms zelfs bijna boven op mijn bol, kreeg ik meerdere piepen, maar dat was geen aasopname, dat weet ik zeker. Filteren op klein natuurlijk aas, meer kan ik er niet van maken.
Je probeert wat en heb bij thuiskomst een mix gemaakt, die denk ik nog nooit iemand gedraaid heeft. 33 % tarwebloem, 33 % maïsgries en 33% gemalen gevriesdroogde rode muggenlarven.
Best wel een harde knikker geworden en laat hem dan ook niet drogen.
Is een probeersel, morgenavond de test. Is het niks, kunnen we weer wat doorstrepen.
Soms lukt alles en soms is het vissen compleet kut.

Nog even een plaatje.

IMG_20161007_030046[25].jpg
(482.42 KiB) 4304 keer gedownload
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

07-10-2016 07:18

Tja wat is vers. Veel mensen, verschillende meningen. Het is ook maar net hoe het opgeslagen wordt. Te veel verhalen gehoord over bijvoorbeeld een emmer mainline mix die al 3 jaar in de schuur stond en wie weet al een halfjaar bij de winkelier. Maar vangen dat 'ie deed. Ik denk dat het gros van de bedrijfjes welke het draaien nog in eigen beheer hebben alsnog producten van KCB in huis hebben. Trouwens, wij thuisdraaiers ook! De grootste speler op dit moment, Bassie haalt het meeste gewoon bij KCB.

De kleinere schuur boiliebakker zou dus weleens iets "ouds" door zn boilie kunnen draaien, maar dat zijn er niet veel meer daar de meesten het productieproces uitbesteden bij carpfood of kcb. En daar is de doorloopsnelheid veel te snel om met een bedorven soja of visolie te werken.

Ohja, 3 jaar geleden ging ik vissen met een man die al 5 jaar niet meer had gevist. Ik met mijn verse boilie en hij met bollen die al minimaal 5 jaar in zn vriezer lagen. Hij vistte mij hopsakee helemaal naar huis.

Voor mij is die versheid dus overschat. Hoe lekker vind de karper een aasje wat aan het fermenteren is?
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

07-10-2016 09:36

Jan Nanne schreef:
Geloof ik geen reet van. Zo lang opslaan is veel te duur dan draai je verlies.

Weggooien is duurder.....
Blijf maar lekker de Supermarkten geloven hoor, je weet niet eens waar je stukje vlees vandaan komt :lol: :lol: :lol: :lol:

Ikke wel http://www.limousincromvoirt.nl/ maar dat zul je niet bij de appie tegenkomen. :wink:
En het mooiste, als je het eerlijk omrekent ben ik nog goedkoper uit ook, 20% van dat supergehakt is vet en water en dat kun je zo afgieten, wat overblijft is dan nog erg twijfelachtig, al twijfel ik persoonlijk daar niet zo aan want dat is gewoon meuk.
Bij de slager moet er telkens een klontje boter bij anders bakt het aan.
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

07-10-2016 17:04

@cees
en vol blijven houden heh! je moest eens weten! :wink:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-10-2016 00:29

Arno van Beek schreef:Versheid van de ingrediënten zegt weinig, goede mix is veel belangrijker.


Goede hutspot maak je niet met zure aardappelen :wink: .

Dat zo'n bol instant leuk vangt, dat kan. Zeker wanneer er nog wat attractieve stoffen uitlekken. Maar op de lange duur, voorvoeren en een stek aanhouden, loopt dat wat mijn ervaring betreft echt niet zo goed als met aas gemaakt van verse ingrediënten. Ongeacht prijskaartje van de bol.

Met m'n restanten aan boilies en pellets evenaar ik, helaas wegen veel minder vis uren, gemakkelijkste die oude baas (wel alles na rollen of aankoop in de vrieskist bewaard). En op lastig water vis ik dat hele oude spul simpelweg niet meer op.

Maar zit er een hele berg gretige vis van allerlei pluimage...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

08-10-2016 07:23

siemen post schreef:@cees
en vol blijven houden heh! je moest eens weten! :wink:


Ik weet het wel hoor, ooit Levensmiddelen technologie gestudeerd en ik ben geen schaap.

Je kunt aan je stuk vlees niet zien wanneer het geslacht is.
Aan de supermarkt verpakking kun je wel zien wat ze er op hebben gegooid en daar wordt het vlees niet beter van, wel verkoopbaar. :P

Enig wat een super wil is het geld uit je zak, een slager is trots op z'n product.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-10-2016 09:02

Wij hebben een melkboer als kennis. Daar eens ge-bbq-ed nadat hij een vaars had geslacht (hou 't maar op een jonge koe). Kwam hij, nadat ik opgemerkt had dat het vlees veel lekkerder smaakte dan Supermarktvlees, met het import verhaal van dat SM 8) vlees.

Later zag ik ook nog eens het Keuringsdienst diepvriesverhaal, en ja; dat verhaal ook eens op CB gepost n.a.v. een aas discussie. Of het om 10 jaar ging? Dat weet ik niet meer. Maar het was een erg lange periode en ik weet wel dat we sinds die tijd ook regelmatig de lokale vleesboerderij voor E nummer loos vlees bezoeken.

Snelle doorlooptijd en een stuk smakelijker.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

08-10-2016 18:17

@cees
is ook zo. maar overal word er gerotzooid laat ik het maar zo zeggen.en dat weet ik zeker. :wink:
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

09-10-2016 08:38

Wat is vers?

Spinazie die gemaaid wordt en binnen 2 uur bevroren in een doosje zit?
Of spinazie die gemaaid wordt, op transport naar de veiling, verkoop, distributie, winkel, mandje, pan???