Wel of geen boiliedip


Plaats reactie
Ronald van Oers
Berichten: 21
Lid geworden op: 14-07-2016 19:35

02-10-2016 14:02

Beste collegavissers,

Bij deze zou ik eens een mooie discussie willen openen over het wel of niet gebruiken van een boilliedip.
Of dat het gebruik ervan echt veel meer vissen op de kant brengt, of dat het meer een broodje aap verhaal is om de verkoop wat meer te stimuleren.

Er is een ontzettend breed scala aan allerlei dips te verkrijgen, waardoor het voor een beginnende visser erg lastig is om een keuze te maken.
Ook is het natuurlijk zo dat een goede boillie al reeds voorzien is van een breed scala aan attractoren, flavours, e.d. Dus waarom dan nog extra toevoegingen gebruiken?

Met enige regelmaat zit ik filmpjes te bekijken van verschillende karpervissers, welke uiteraard gebruik maken van dips om de attractie van hun haakaas te vergroten. Echter gaan er wel verschillende theorieën in de rondte.

Ik open deze discussie om puur de beginnende vissers onder ons wat meer wegwijs te maken, binnen onze mooie tak van visserij. En natuurlijk ben ik erg benieuwd naar de verschillende ervaringen en voorkeuren van bepaalde dips.

Uiteraard heb ik zelf ook dips uitgeprobeerd, echter kan ik niet zeggen dat mijn vangsten hierdoor werden vergroot.

Brand maar los zou ik zeggen;-)
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

02-10-2016 14:11

soms gebruik ik een dippie, maar in plaats van de aasboilie geheel te dippen gooi ik al mn voer in een emmer, sprenkel ik er wat dip overheen en dan en dan een paar minuten goed rammelen, dit een uur of 2 voor het vissen om de dip goed te doen laten intrekken.
dit doe ik vooral op niet te lastig (geen dressuur) water. bij veel dressuur liever niet. want het kan voor je werken (ze vinden het aas eerder) maar ook tegen je werken (op zwaar dressuur water kunnen karpers er voor kiezen om vooral de bollen te eten die al wat langer in het water liggen die wat neutraler zijn, of je moet een flinke voercampagne er mee op poten zetten)
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

02-10-2016 17:21

dippen heb ik nooit! toegepast, soaken heeft wel effect. :wink:
Ronald van Oers
Berichten: 21
Lid geworden op: 14-07-2016 19:35

02-10-2016 19:16

Dat er een aardig verschil zit in dippen en soaken, klopt inderdaad wel.
Zou je wat meer kunnen vertellen over jou aanpak Siemen en waarom?
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

03-10-2016 00:30

dat soaken doe ik om de vissen te lokken (signaal). ik soak 10 kg en de dag voor het voeren 1. 1/2 kg , soak ik ze nog een keer.
uiteraard doe ik dit voor ik ga vissen ook.

ps die powder dips blijven wel goed zitten op je bol.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

03-10-2016 02:30

Belangrijkste vraag is natuurlijk, wat zit er in je dip. Daarnaast, op wat voor water vis je.
Karpers kunnen alleen wateroplosbare stoffen detecteren, waarvan een deel attractie voor de vissen heeft. We weten tegenwoordig in grote lijnen ook welke stoffen dat zijn.
Gebruik je die in je dip en je hebt misschien een voordeel, wel alleen op ondiep water natuurlijk. Op diep en/of stromend water is je dip allang verdwenen voordat je bol op de bodem ligt. Voor veel aas gerelateerde producten is gewoon een markt gecreëerd en alle aasbedrijven doen daaraan mee natuurlijk. Ze zullen ook wel moeten, omdat de klant die producten nou eenmaal wil.
Wil je het echt goed doen, moet je dip ook dezelfde wateroplosbare stoffen bevatten en dan ook nog eens in precies dezelfde verhouding als die in je bol. Kwestie van logica.
Ik soak mijn bollen soms wel, heb je mogelijk wel een voordeel, doordat je bol iets sneller een geurwolk creëert (doordat je wateroplosbare stoffen sneller uitlekken).
Kwestie van, hoe vindt een karper je bol. Dat ie het kan weten we natuurlijk allemaal en licht of donker maakt hem niks uit. Hoe ie het doet? Een padvinder is er in ieder geval niks bij.
Gaat wel om het juiste spoor zoeken.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-10-2016 09:10

In de zomer en najaar.....


Gooi een halve liter zonnebloem olie in een pan, laat dit net onder het kookpunt warm worden, gooi een atractief en voor jouw vertrouwd goed erbij.....

- kerrie
- kaneel
- knoflook
- trassi
- vis afval
- etcetera etcetera

In de winter.......

Breng 500 ml water aan de kook, en voeg net zo lang suiker, honing en csl toe totdat het een iets wat dikkere substantie word, voeg als laatste een paar druppels boterzuur toe, en een goeie schep Robin red.

Laat het niet al te dik worden ! En zet het afgedekt weg in de koelkast voor een dag, je zult zien dat het nog aardig stolt, en de kunst is om een dikke, maar niet al te dikke substantie te krijgen.
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

03-10-2016 15:03

@rik
bedankt voor je tip. :D
is het alleen ff warm maken, of moet het goedje een tijdje heet/warm in de pan staan?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-10-2016 15:33

Alleen verhitten tot je ziet dat het wil gaan koken, dan van het vuur en alles toevoegen, daarna blijft het best lang heet nog, en zet ik het na het afkoelen in de koelkast voor een dagje om te stollen/binden.
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

04-10-2016 10:57

@rik
ok thnx. :wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-10-2016 12:11

ipv van suiker zou ik druivensuiker gebruiken, is toch attractiever voor de vis
Plaats reactie