Uniek zijn, labels enzovoort


Plaats reactie
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

25-09-2016 22:29

Net even met smaak de twee nieuwe schrijfels van Martin Post gelezen.

Iets waar we meer en meer mee te maken krijgen is dat het opbouwen van voerstekken door drukte aan het water niet meer schijnt te lukken.
De redenen zijn bekend.

Nu rest me 1 vraag.

Zal het lukken om jou aas zo uniek te maken dat als je daarmee over ene langere periode voor voert ( minimaal 2 maand) Je de vissen langzaam maar zeker toch positief weet te conditioneren.

Mijn inziens moet dit kunnen maar de voorwaarden daarvoor zijn dan wel

* voeren op diverse plekken over het hele water ( afwijkende plekken bijvoorbeeld midden in de modder vissen)
* regelmaat
* zwaar afwijkend aas. Dus weten wat de rest doet? ( smaak, geur, diameters, vorm, enzovoort.

Dit is zomaar effe een hersenspinsels van mij voel je vrij om mee te denken en te reageren.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

25-09-2016 23:59

Goed aas is instant en werkt beter op de lange termijn en heeft geen twee maanden introductie nodig.
Probleem is dat 99% van de boilies na een paar dagen gewoon niet meer gegeten wordt omdat de mix kudt is.

Als het even kan moet je niet in de modder gaan vissen omdat vissen niet zo van die gassen houden (waarom denk je dat ze op harde platen azen)

Regelmaat hangt af van het water, op sommige wateren werkt het beter om onregelmatig te voeren zodat ze vaker komen kijken.

Waar en hoe anderen vissen is niet belangrijk, als je goed aas hebt is iedere stek jouw stek ook al heb je er een paar stekken naast gevoerd.

Met goed aas vang je gewoon als de vissen willen azen.

Hoe veel je dan vangt hangt af van je eigen inzicht en je vis technisch vermogen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-09-2016 00:52

Ben het met Arno eens, er is m.i. ook heel veel slecht aas op de markt. Ik zie het om me heen, binnen de kortste keren valt het stil en wordt er niks meer op gevangen. Punt is, iedereen wil met van die goedkope (meel)bollen vissen uit de hengelsportzaak. Zolang ze maar lekker ruiken en dat is wat de meeste vissers doen, zal het wel goed zijn. Dat is vaak de gedachte.

Lang voorvoeren heeft weinig zin en daarnaast wordt er volgens mij door heel veel vissers, veel te veel gevoerd. Doe je dit met een goedkope bol, waar vaak een overschot aan koolhydraten in zit en dan trek je al snel aan het kortste eind. Werd al door Loeb aangetoond.
Vorm van aas is iets waar ik nog nooit in geloofd heb, dat beest doet veel minder op zicht dan wij denken.
Je manier van voeren kan soms wel een verschil maken. Ik voer soms niks, soms een tiental bollen en soms een heleboel bollen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-09-2016 03:35

O.k. het is al laat, maar ik doe nog even mee. Heb net een artikel gelezen van Martin en dat kan denk ik echt een hele leuke en interessante discussie opleveren.

Even wat kernwoorden.

Aasgewening is niet belangrijk.
Vissen herkennen boilies niet op maagdelijk water.
Neatieve conditionering.
Stekgewenning.
Positieve conditionering.
Stekopbouw.

Morgen weer een nieuwe dag en hopelijk doet Martin zelf ook mee. Iets met de handschoen.

Oant moarn, we blijven tenslotte Friezen.
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

26-09-2016 07:00

Arnold

het gaat niet om de introductie van nieuw aas.
Het gaat om de introductie van een bolle die afwijkt van de rest en die langdurig word gevoerd zodat ze hem als veilig gaan ervaren.

Jou reply over modder is helaas niet door mij te bevestigen. De laatste paar keer aardig gevangen op een plek waar slib is gestort van het baggeren, dit was de enige plek waar niet veel werd gevist.
Deze plek is aardig bruisend te noemen vanwege de gassen, maar de vis houd zicht er toch graag op.

dus het naast het technische aspect van jou visserij dat zit wel goed geloof ik, maar meer om vertrouwen te kweken met jou aas over een langere periode terwijl er toch stevig word gevist
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

26-09-2016 11:10

Hoe we het ook wenden of keren, de enige afwijking die vis op de mat brengt is dat we actief zullen moeten gaan vissen, struinen met de statische opstelling, zoek de azende vis en sla je slag in plaats van passief wachten tot de vis eindelijk onze voerplek eens aan doet.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

26-09-2016 11:26

@ henry:
ik wil niet negatief uit de hoek komen, maar dit werd 20 jaar geleden al toegepast op druk beviste wateren. je hebt het wiel dus opnieuw uitgevonden. zo weet ik dat deze tactiek momenteel wordt toegepast door mijn bollendraaier op een heel moeilijk en druk dressuurwater, die is er 3 a 4 maanden geleden mee begonnen en zit nu zijn investeringen te oogsten.

maar goed, het werkt dus wel. punt is wel dat je heul veel boilies (want je pakt het hele water) moet voeren over langere tijd en dat kan niet iedereen zich veroorloven. als je gesponsord wordt of zelf een bollenfabriek hebt is dit wel te doen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-09-2016 12:18

Arno van Beek schreef:Als het even kan moet je niet in de modder gaan vissen omdat vissen niet zo van die gassen houden (waarom denk je dat ze op harde platen azen)

.


Niet helemaal waar. Vissen azen waar er te vreten is. Als het stikt van het voedsel in de bagger, en nul komma nul op de 'harde platen' dan azen ze gewoon in de drek. Voorbeelden te over ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

26-09-2016 14:23

ik denk dat er vaak te veel word gedacht in kwantiteit en minder in kwaliteit.

Stel ik voer structureel elke dag 1 kilo aas verspreid over het water. Dit aas is afwijkend en ze komen het gewoon een langere tijde elke dag weer tegen op de bekenden en onbekende plekken. Dan moet dit vertrouwen geven uiteindelijk.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-09-2016 14:29

Waaruit bestaat dat vertrouwen dan volgens jou?
Geloof je in aasdressuur?
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

26-09-2016 14:35

ja dit in real live meerder keren gezien op ondiepe stekken.

Inferieur aas waarmee veel werd gevoerd ( bekendere merken readymades ) werden structureel geweigerd en door brasems opgegeten, terwijl vers gedraaide boilies selectief werden weggeven tussen de andere bollen vandaan.

Dus ja dressuur of conditionering hoe je het wil noemen komt in een bepaalde mate voor.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

26-09-2016 14:35

dat is mooi als je een eigen water hebt, maar stel nou dat er met jou nog eens negen andere vissers dat doen, gaat er al vlug 300 kilo vreten in een maand in, wat gaat dat voor effect hebben?
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

26-09-2016 14:39

precies ik zeg ook niet dat dit in elke situatie werkt.
Maar het zou kunnen ??
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

26-09-2016 16:12

Een vis zal zo goed als altijd het aas pakken (bij keuze) waar de beste voedingswaarde in zit.

Zit je instant dan kun je wel vis vangen maar dan bouw je geen stek op>> gevaar!
Vaak heb je een triggervis en de rest blijft op afstand om te kijken wat er gebeurd.

Bij voeren zullen er meerdere vissen terug komen op je stek, des te meer vissen ongestoord hebben kunnen eten hoe meer je er zal kunnen vangen.

Je moet er echter dan wel voor zorgen dat je aas op orde is en dat de vissen er niet afknappen omdat de voedingswaarde niet deugt.

Een goede biologische voedingswaarde is heel belangrijk omdat er anders veel reststoffen achterblijven welke niet omgezet kunnen worden en dan wil de vis het na een aantal dagen niet meer.

Je zult zien dat je met goed aas en voeren op den duur vissen op de kant haalt die er normaal niet uitkomen
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

27-09-2016 07:29

Goed dus dat punt zijn we het redelijk over eens.
Nu eens creatief nadenken over een samenstelling die zwaar afwijkt van de rest van het gebruikte aas door de vissers.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

27-09-2016 10:26

dat klinkt verfrissend en uitdagend, lijkt mij een zeer goed plan
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-09-2016 11:15

Maak een bol met een goede voedingswaarde en knal er eens kerrie in, geen enkel aas is kant en klaar te koop in Kerry smaak, en geloof me.... die gaan hard!!
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

27-09-2016 11:30

Kerrie is zeker een killer. Als ze er op uitgekeken zijn kunnen nasi kruiden van konimeks een goede vervanger zijn. (alleen niet doorvertellen :wink: )
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-09-2016 15:42

En echte kaneel ( poeder ) en geen flavour niet te vergeten...gaaaaaan!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

29-09-2016 01:33

Vind het een leuk topic en ga er daarom nog wat dieper op in.

Je idee is ontstaan door de artikelen van Martin, dus dat wordt een beetje de leidraad.
Uitgangspunt is, aasgewenning speelt tegenwoordig geen rol meer op de meeste wateren. Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens, in ieder geval niet als je voor langere tijd met dezelfde bol wilt gaan vissen. Voorwaarde is dan natuurlijk wel, dat je met een echt goede bol moet vissen, die mogelijk een verschil kan maken met wat het gros gebruikt. Aasherkenning is eigenlijk dan ook een beter woord. Zeg maar de vis kan jouw bol herkennen en heeft ie wat te kiezen, dan heeft jouw bol misschien zijn voorkeur. De meeste karpervissers draaien niet meer zelf en zijn dus afhankelijk van de producten die een aasbedrijf maakt. Daarnaast is de trend tegenwoordig, aas moet goedkoop zijn, dan kunnen we ook nog eens het nodige strooien. Die beesten vreten toch alles, dus de kwaliteit van het aas is niet zo belangrijk.
Heb overigens wel eens bollen gestrooid op een vijver waar ze nog nooit een bol gezien hadden en die werden linea recta opgegeten hoor!
Conditionering en nou wordt het leuk, wordt vaak toegeschreven aan instinctief gedrag, instinct is erfelijk bepaald. Ik weet zeker dat ik in het noorden de eerste boilievisser was en in het begin viste ik met sidehooking en kreeg je hele normale, rustige aanbeten. Die krijg je tegenwoordig echt niet meer. Ik noem dat wel degelijk aangeleerd gedrag. Natuurlijk trapt een vis er zo nu en dan wel weer in, ligt misschien je rig in dat geval precies op scherp, maar meestal hebben wij natuurlijk het nakijken. Op een z.g. circuitwater, hoeveel bollen zouden de karpers daar eten? Zullen er ongetwijfeld duizenden zijn en ja dan ben je als vis natuurlijk wel eens het haasje. Is misschien vaak zelfs wel een kwestie van een beetje geluk hebben.
Voorvoeren gaat bij veel vissers tegenwoordig vooral om vertrouwen kweken bij de karpers, tenminste dat is vaak de gedachte erachter. Dus weer voorvoeren op een andere stek (krijg je zogenaamd stekgewenning) en des te langer des te beter, nieuwe ronde, nieuwe kansen zeg maar. Ben je op een gegeven moment meer aan het voorvoeren, dan aan het vissen natuurlijk. Vind persoonlijk, dat het hele voorvoer verhaal een beetje achterhaald is, natuurlijk werkt het in sommige gevallen, maar er zijn misschien wel betere manieren te bedenken. Aas is een beetje het ondergeschoven kindje geworden bij veel vissers. In mijn optiek onterecht, met goed aas kun je volgens mij op veel wateren juist tegenwoordig wel degelijk het verschil maken.
De introductie van een afwijkende bol en die twee maanden gaan voorvoeren, zodat ze hem als veilig gaan ervaren, zal best kunnen werken (deden vissers vroeger ook al). Vang je misschien in een korte tijd veel vissen.
Ik vis liever met een goede bol, die blijft vangen. Is daarnaast ook veel leuker natuurlijk, de ene dag is de andere niet, maar je hebt altijd kans op een vis.
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

01-10-2016 21:50

Hier ondertussen druk aan het brainstormen over een bepaalde samenstelling.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

01-10-2016 22:22

Of je zoekt de vis op met een single aasje, en dan zwaar atractief uiteraard en niks erbij, had laatste x hiermee zeer goede vangsten geboekt, 2 uurtjes gevist 5 vissen 1 losser.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

02-10-2016 00:51

henry hummmel schreef:Hier ondertussen druk aan het brainstormen over een bepaalde samenstelling.


Je wilt heel lang voeren, dus in dat geval zou ik in ieder geval naar de samenstelling van je bol kijken. En dan heb ik het vooral over de verhouding van de eiwitten, vetten en koolhydraten. Je wilt in de eerste plaats natuurlijk wel dat de vis je bol blijft eten. Je zou b.v. dan ook een volledig visvoer kunnen maken, waar de karpers prima op kunnen leven. Wat dat betreft, voldoen de bollen die in de handel te koop zijn daar totaal niet aan. Er is bij mijn weten namelijk niet één aasbedrijf wat premixen toevoegt aan hun bollen. In de visvoerindustrie zitten er in elk voer premixen, voor vitamines, mineralen en sporenelementen. Ik gebruik zelf daarom in mijn mixen dan ook bijna altijd een compleet diervoeder. Heeft het meerwaarde? Waarschijnlijk wel. Ik kan het denk ik ook onderbouwen, maar dan wordt het een lang verhaal. Vitamine B12 b.v., waarom kunnen sommige vissen dat detecteren?
Je kan het natuurlijk ook omdraaien, door er één macronutriënt uit te laten springen. In het verleden hebben we in Engeland al bepaalde trends op dat gebied gehad, b.v. voor eiwitten en koolhydraten. Zou overigens niet mijn manier zijn.

Blijft over, attractie. Weet je welke stoffen attractie hebben voor karpers, dan kun je daar het verschil maken.
Plaats reactie