De snowman


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

06-09-2016 02:50

Even reageren op het bovenstaande artikel.

Een jaar of zeven geleden hebben we een ellenlange discussie gehad over de snowman.
Die ontstond door de filmpjes van Daniel en de conclusie die hij daar uit trok. Hij werkte volgens mij toen voor PB.
Koen Koops (voorheen PB) haalt het nou ook weer aan:

De vissen aasden met hun bek zeer dicht bij de bodem en richtten zich op de onderste boilie van de snowman. De bovenste boilie van de snowman werd eerst plat op de grond gedrukt voordat de vissen het gehele zaakje (dwars) probeerden op te zuigen. Dit lukte vrijwel nooit en ruim ¾ van de vissen, die een eerste, mislukte poging deden, haakte vervolgens volledig af.

Ik vond het toen al onzin en we zijn nou zoveel jaar verder en ik vind het nou nog grotere onzin. Als je bovenstaande goed leest, komt het er op neer, dat de conclusie was dat het een bewuste actie van de vis is. Oftewel, hoe krijg ik die twee bollen zo efficiënt mogelijk naar binnen. Een vis heeft geen natuurkunde gestudeerd, ergo het was en blijft complete onzin!
De vissen gingen inderdaad voor de onderste bol en dat leverde hilarische beelden op. Die beesten snapten er totaal niks van! Ga je voor wat lekkers en krijg je nul op het rekest.
De juiste conclusie is natuurlijk dat in de onderste bol de voedselprikkel zat, omdat die hetzelfde was als de gevoerde boilies.

Ook nou wordt weer gesproken over de visuele prikkel, eerst werkt het in je voordeel, naarmate het jaar vordert werkt het in je nadeel. Lust je nog peultjes?
Een vis kan denk ik best wel eens een visuele prikkel krijgen, door iets wat afwijkend is.
Of een karper dat met voedsel associeert? Lijkt me niet echt logisch, daarvoor vertrouwt ie op zijn chemoreceptie, oftewel zijn reuk- en smaakvermogen. Het is een blijft namelijk vooral een bodemazer en die doen wat dat betreft niet zo heel veel op zicht.
Dressuur op kleur? Ik geloof er in ieder geval niet in.

Een snowman is in principe wel een goede rig. Het grote voordeel is, dat je haak onder je aas ligt en daarmee vergroot je de kans op een goede inhaking. Kan je natuurlijk ook met meerdere andere systemen bereiken.
Ik gebruik persoonlijk altijd een stukje kurk of foam en de kleur maakt me niks uit.
Het nadeel van een echte snowman is denk ik, dat het bovenste deel veel te groot is en dat gaat je vissen kosten. Een vis verwacht een bol, maar krijgt iets tegen zijn bovenlip en het hele zaakje gaat niet naar binnen.
Ideaal zou natuurlijk zijn, dat je haakaas een lichte en zware kant heeft. Is denk ik niet zo moeilijk op te lossen, is alleen een kwestie van markeren.
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

06-09-2016 06:35

Er bestaan toch gewoon bollen met een zwaardere kant!!!!!!,.en met alle respect ik vang vissen met een snowman of standaard met een kunstof maisje (ESP,enterprice) of gewoon alleen een enkele bol!!!!Ik heb nooit verschil gemerkt in vangsten!!,.behalve dan en dat is weer een andere discusie de vorm van het aas,.ik vis de laatste jaren veel met dumbeltjes of ik maak me aas (kant en klare mix) en ipv uren bolletjes draaien gewoon worsten knallen van 14mm en deze na het koken en drogen in stukken snijden!!
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

06-09-2016 12:26

Ik vis de "snowman" afgekant zoals

Afbeelding

Het is dan geen echt achtje meer maar naar mijn ervaring werkt het veel beter als een traditionele snowman.

Je hebt immers wel de voordelen maar niet de nadelen van een snowman.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

06-09-2016 14:34

de 'snowman' is voor mij niet weggelegd. in plaats van zo opvallend mogelijke aasmontage doe ik juist het tegenovergestelde, ik streef naar een zo natuurlijk mogelijke aasmontage. maar mijn vismaat doet niets anders dan de snowman, zijn aas moet gewoon wiebelen op de bodem anders heeft hij er geen vertrouwen in. onze vangsten vertellen me dat het allebei gewoon werkt.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

06-09-2016 15:06

Ik ga ook meestal voor een zo natuurlijk mogelijke aanbieding, zeker op cultuurwater. Zelfs het extra nepmaïsje laat ik tegenwoordig achterwege. De vis mag geen verschil zien met de boilies die gevoerd worden. De dark side rig heb ik wel eens ingezet, maar ik had er toch geen vertrouwen in, dus ik gebruik ‘m niet meer. Een rig die minder gebruikt wordt en toch niet onnatuurlijk overkomt is de greedy pig rig. Hoef je ook geen stringer meer te gebruiken. Zelf nooit geprobeerd overigens.

Afbeelding
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

06-09-2016 21:13

Zou de kracht van een "traditionele" snowman ook niet deels liggen aan zijn irreguliere vorm?
Twee boilies boven elkaar, waarvan één pop up geeft een heel ander effect tijdens het uitspuwen dan een standaard boilie/pop-up, iets waar de karper niet meteen op rekent.
Wat denken jullie hierover?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

06-09-2016 21:15

Wat doet een karper dan anders als hij er wel op rekent ?
Volgens mij helemaal niks.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

07-09-2016 10:55

Maakt het überhaupt uit als ie iets anders doet? Als ie het uitspuwt ben je te laat en is je kans verkeken, tenzij hij het nog opnieuw opneemt.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-09-2016 14:47

Hilco Meijer schreef:Even reageren op het bovenstaande artikel.

Een jaar of zeven geleden hebben we een ellenlange discussie gehad over de snowman.
Die ontstond door de filmpjes van Daniel en de conclusie die hij daar uit trok. Hij werkte volgens mij toen voor PB.
Koen Koops (voorheen PB) haalt het nou ook weer aan:

De vissen aasden met hun bek zeer dicht bij de bodem en richtten zich op de onderste boilie van de snowman. De bovenste boilie van de snowman werd eerst plat op de grond gedrukt voordat de vissen het gehele zaakje (dwars) probeerden op te zuigen. Dit lukte vrijwel nooit en ruim ¾ van de vissen, die een eerste, mislukte poging deden, haakte vervolgens volledig af.

Ik vond het toen al onzin en we zijn nou zoveel jaar verder en ik vind het nou nog grotere onzin. Als je bovenstaande goed leest, komt het er op neer, dat de conclusie was dat het een bewuste actie van de vis is. Oftewel, hoe krijg ik die twee bollen zo efficiënt mogelijk naar binnen. Een vis heeft geen natuurkunde gestudeerd, ergo het was en blijft complete onzin!
De vissen gingen inderdaad voor de onderste bol en dat leverde hilarische beelden op. Die beesten snapten er totaal niks van! Ga je voor wat lekkers en krijg je nul op het rekest.
De juiste conclusie is natuurlijk dat in de onderste bol de voedselprikkel zat, omdat die hetzelfde was als de gevoerde boilies.

Ook nou wordt weer gesproken over de visuele prikkel, eerst werkt het in je voordeel, naarmate het jaar vordert werkt het in je nadeel. Lust je nog peultjes?
Een vis kan denk ik best wel eens een visuele prikkel krijgen, door iets wat afwijkend is.
Of een karper dat met voedsel associeert? Lijkt me niet echt logisch, daarvoor vertrouwt ie op zijn chemoreceptie, oftewel zijn reuk- en smaakvermogen. Het is een blijft namelijk vooral een bodemazer en die doen wat dat betreft niet zo heel veel op zicht.
Dressuur op kleur? Ik geloof er in ieder geval niet in.

Een snowman is in principe wel een goede rig. Het grote voordeel is, dat je haak onder je aas ligt en daarmee vergroot je de kans op een goede inhaking. Kan je natuurlijk ook met meerdere andere systemen bereiken.
Ik gebruik persoonlijk altijd een stukje kurk of foam en de kleur maakt me niks uit.
Het nadeel van een echte snowman is denk ik, dat het bovenste deel veel te groot is en dat gaat je vissen kosten. Een vis verwacht een bol, maar krijgt iets tegen zijn bovenlip en het hele zaakje gaat niet naar binnen.
Ideaal zou natuurlijk zijn, dat je haakaas een lichte en zware kant heeft. Is denk ik niet zo moeilijk op te lossen, is alleen een kwestie van markeren.


de vissen gingen helmaal.niet voor de onderste bol. De vissen aasden gewoon heel laag bij de grond waardoor de snowman werd platgedrukt. Je kan het onzin vinden of niet maar duidelijk was dat de aasopname niet optimaal was.
Plaats reactie