Het klonen van een Nash boilie


Gebruikersavatar
Marc Fransen
Berichten: 79
Lid geworden op: 04-04-2016 14:01
Locatie: Den Haag

25-07-2016 19:11

Er is een boilie die anders is dan andere boilies en misschien juist daarom ook zo goed vangt, de TG Active boilie van Nash. Deze ruikt zeer kruidig naar Tandoori en knoflook.
Ik ben in korte tijd al aan mijn 4e kilozak toe en met € 16,00 per kilo is deze boilie niet bepaald goedkoop en een beetje aanslag op mijn visbudget.

Daarom kreeg ik het idee om te proberen deze boilie zelf thuis na te maken, liefst een exact kopie, die net zo goed is en dit dan uiteraard puur voor eigen gebruik.
Dus heb ik verschillende tandoori kruiden mengsels gekocht, maar dat viel toch tegen, de geur was niet 100% hetzelfde, terwijl ik dat juist wel wilde.

Omdat een karpervisser natuurkijk niet snel opgeeft ben ik verder gaan zoeken en ben ik tandoori paste gaan proberen, maar ook van deze pastas kwam de geur niet 100% overeen.

Om een lang verhaal kort te maken vond ik een paste die “spot on” is, exact de geur van de Nash boilies, namelijk de Madras Indiase kruidenpasta van het merk Patak’s, gewoon te koop mij elke grote supermarkt. Nu kon het draaien beginnen !

Omdat knoflook olie ook niet echt goedkoop is (€ 10 bij Albert Heijn voor een klein flesje) heb ik deze zelf gemaakt, dit door een beetje goedkope zonnebloemolie in een pannetje heet te maken en daar tig knoflookteentjes in te doen. Dit heb ik vervolgens in een pot gedaan en 5 dagen laten trekken, waarna de olie een zeer sterke knoflook geur had.

Vanmiddag heb ik 2 kilo 20mm’s gedraaid op mijn roltafeltje en deze 8 minuten gestoomd.

(Ingredienten: Madras Paste, knoflook, knoflookolie, eieren, griesmeel, tarwebloem, trouvit, babycorn, Orlux eivoer en gebroken hennep zaad).

Het resultaat is verbluffend, de geur en looks zijn helemaal hetzelfde als die van de originele TG Active Nash boilie en dat voor de prijs van nog geen € 3,00 per kilo ! Nu maar hopen dat deze net zo goed vangt als het origineel, dat gaan we de komende weken uittesten.

Marc


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

25-07-2016 19:16

Je hebt nu de geur "gekloond", maar de mix zelf?
Gebruikersavatar
Marc Fransen
Berichten: 79
Lid geworden op: 04-04-2016 14:01
Locatie: Den Haag

25-07-2016 19:52

Ja Michael, daar heb je gelijk in, het is inderdaad afwachten of de bol het net zo goed doet als het origineel, maar er zit 30% trouvit in en 5% gebroken hennep zaad, dat zijn ingredienten die het altijd wel goed doen.

Marc
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-07-2016 22:27

Als ik heel eerlijk ben..... ik denk dat die nog beter gaat vangen als die van nash. Zelf gedraaid vers aas is gewoon atractiever. En verder weet ik niet waarom, maar op zelf gedraaid aas kan geen ready tegen op is mijn ervaring.
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

25-07-2016 22:32

Als ik eerlijk mag zijn:ik dacht dat ook dat die nog beter gingen vangen :)
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

26-07-2016 00:01

Als je het duurste element bij het vervaardigen van boilies niet meerekent... arbeidsloon,
is het echtwel de moeite waard. Als je een paar kilootjes the key weet na te maken voor me,
houd ik mij aanbevolen!
Hoop dat je dit topic met vangstfoto's aan gaat vullen.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

26-07-2016 00:14

Ik geloof ook dat dit een vanger gaat worden, ziet er goed uit allemaal.
Ooit heb ik goed gevangen op "Malay Spice" een flavour op glycerine basis van Catchum en dat rook naar Madras.
Ik denk dat dit resultaat er wat op lijkt. Met ingrediënten als trouvit en hennep is het natuurlijk altijd goed.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-07-2016 02:10

Onze aasbedrijven kunnen er wat van, maar de Engelse aasfirma’s gaan natuurlijk helemaal over the top.

TG Active

Natuurlijke ingrediënten, rijk aan vitamines, mineralen en sporenelementen.
Verfijnd en aangepast over een periode van zes jaar en we hebben een blend met meer dan veertig soorten kruiden en twaalf verschillende essential oils. We pureren en mengen nog wat andere ingrediënten, laten die twee maanden rijpen, daarna zijn ze klaar voor gebruik en kunnen ze toegevoegd worden aan onze blend.
Rara wat hebben we dan gecreëerd? The most intense feeding response!

Fieldtesting was onmenselijk en uitputtend.

Kan nog wel even doorgaan, maar dat voegt verder niks toe.

De topic starter is in ieder geval bezig, een exacte kopie wordt een moeilijk verhaal (zie het bovenstaande), maar is ook helemaal niet nodig. Een goed vangbaar aas maken is in principe heel simpel. Wat koolhydraten, vetten en een schep vismeel, meer is er niet voor nodig.
Laat je dus niet gek maken, door loze beloftes van aasbedrijven. Is gewoon onzin.
Zou de volgende keer, veel meer Trouvit gebruiken als ik jou was. 70 procent of zo.
In ieder geval, good luck!
Gebruikersavatar
Marc Fransen
Berichten: 79
Lid geworden op: 04-04-2016 14:01
Locatie: Den Haag

26-07-2016 08:05

Ik vind de positieve reacties hartstikke leuk, bedankt hiervoor.

Ik ben overigens wel een NASH fan, mijn hengels, stoel, brolly, rodpod, enz zijn allemaal van Nash ( en gister zelfs nog (online) 2 Nash entity hengels erbij gekocht nu de engelse pond zo laag staat).
Maar de claims en reclamepraat rond hun boilies zijn inderdaad extreem overdreven, en van 'the Key' nog erger dan die van TG Active.
Er zou eigenlijk wetgeving moeten komen die ze dwingt al die overdreven bewering eens te bewijzen.

Ik zal onze vangstfoto's posten (ik vis 9 van de 10 keer met mijn zoon) maar ik vis wel op moeilijk water dus het worden geen tientalen vissen per week.
Onderstaande schubs vingen we vorige week op de originele TG active.

Marc

Afbeelding

Afbeelding
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

26-07-2016 09:18

Een mooi en interessant iniatief maar ik geloof nooit dat enkel en alleen de madras de sleutel is,.die Keith sykes is echt geen flapdrol.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

26-07-2016 09:54

Sykes is alleen betrokken bij The key geloof ik. De TG active komt gewoon van Bayes. Niet dat Bayes de eerste de beste is :lol: Wat ik wel redelijk grappig vond is dat in het filmpje van The key voluit verkondigt wordt dat ze nog nooit zo een voedzame bol hebben gemaakt als the key. Dus eigenlijk vertellen ze dat ze al die jaren er voor dus een redelijke crap (schrale boilie) bol hebben verkocht voor 14 euro/kg. Qua triggers zat het altijd wel goed met de squid etc maar ik gok dat het voor de rest aardig schraal was.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Marc Fransen
Berichten: 79
Lid geworden op: 04-04-2016 14:01
Locatie: Den Haag

26-07-2016 11:52

Ik heb me de krampen gevist met de Key, ik geloofde er echt in, maar ik ving er alleen steeds Zeelt op terwijl ik die normaal nooit vang.
Mocht iemand mij ooit vragen of ik een goed zeelt aas weet dan weet ik al wat ik ga antwoorden.
Ik zit hier niet om Nash af te zeiken want ik heb al mijn materiaal van Nash, maar The Key ruikt naar Trouvit en is niks bijzonders in mijn ogen.

Marc

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marc Fransen
Berichten: 79
Lid geworden op: 04-04-2016 14:01
Locatie: Den Haag

26-07-2016 12:09

In december 2015 maakte Nash bekend dat ze gingen stoppen met de freezer versie van The Key en daarvoor de 'stabilised' versie in de plaats kwam.
Ze hebben toen honderden strontkarren kritiek over zich uitgestort gekregen omdat wat nash beweerde zo ongeloofwaardig was en toen ook honderden Facebook volgers verloren, ik had toen een schermprintje gemaakt ...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

26-07-2016 12:11

Een attractieve bol vang altijd veel Zeelt!!!!
Ik ben dusz eigenlijk wel benieuwd of je met je zelf gemaakte bollen ook Zeelt blijf vangen
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-07-2016 12:34

Dat wou ik net zeggen. Veel zeelt vangen was toen ik nog zelf draaide voor mij altijd een teken dat ik iets leuks op het spoor was. Als het echt te erg werd nam ik ze wat groter en verlengde de hair.
Tegenwoordig vis ik zelden op wateren met een flinke zeeltstand, dus heb ik er nooit meer last van.
Hoe dan ook, dat Engelse spul is gewoon bij al die merken zwaar overpriced, Nederlandse boilieboeren maken bollen die de concurrentie makkelijk aan kunnen, maar dan voor vaak minder dan de helft van de prijs.

@ James: dat van die schrale bollen bedacht ik me ook al gelijk toen ik die claim zag en laten we eerlijk zijn: dat vermoeden hadden we al jaren.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
jimmy roskams
Berichten: 274
Lid geworden op: 09-11-2009 11:46

26-07-2016 12:41

Hoe je draait het of keert de voldoening bij de eerste vangst op deze bol gaat des te groter zijn dan die op nash bollen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-07-2016 13:15

Die oude nash balletjes waren zo schraal als de kut van een hoer die flink wat over uren gedraaid heeft. Een beetje cede birdfood had denk ik al 50 procent de waarde doen stijgen kwa vitamientjes.... maar dames en heren....!
Daarom wil het niet zeggen dat je er niet goed mee kon vangen natuurlijk, man ik ving me helemaal scheel op die peach bollen, die oranje. En ja zelfs met een beetje voor voeren scheten ze me mat helemaal onder met oranje prut.
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

27-07-2016 12:09

Leuk topic Marc, interessant om te lezen! :wink: Hou ons op de hoogte als je wilt!
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

08-08-2016 08:53

En.. Hoe zijn de vangsten ivm de nashies?
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

08-08-2016 10:23

Ik denk dat iedereen wel benieuwd is.
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

08-08-2016 13:56

klonen, is klooien geworden? :P
en ik denk dat iedereen ook wel het antwoord weet.!
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

08-08-2016 21:19

nog wat te melden verder Siemen... of verveelde je je alleen?
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

09-08-2016 16:10

@ topic starter... 5 kilo tandoori spice is onder de 40 euro
Maar wel leuk dat je het zelf maakt. Die boilierange van nash met oa coconut cream ,tandoori, tamgerine, is niet zo bijzonder qua ingeredienten. Vooral een hi attract / high impact ... instant boilie.


@ marc... ik heb zelf ook the key en hoewel ik meer vang met hybrid, (met hybrid ook zeelt trouwens) heb ik zeker vertrouwen in the key. Dat is echt niet alleen trouvit. 15 mm zou je eigenlijk moeten laten liggen of alleen in je pva doen.
Zekernals je die hookbaits van 15 mm hebt... daarvan blijft een klein licht balletje over en kleine lichte balletjes vinden zeelten erg aantrekkelijk.

Leuk topic. Maak voor mij hybrid na!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

10-08-2016 07:26

Maar mensen.... Dat de bol een beetje hetzelfde ruikt wil bij lange na niets zeggen over dat je dit aas eventjes klonen kan.... Nash is een grote speler in de markt met wereldwijde connecties, en geloof me dat hun goedjes in hun mixen hebben zitten waar niemand aan komen kan of überhaupt weet van hebben. Zelfde geld voor mainline of een dynamite baits, neemt niet weg dat je met zelf gedraaid en vers aas niet net zo goed kan vangen of in de meeste gevallen zelfs nog beter... maar klonen..... Nee dat word hem niet tenzij je ff een paar duizend af tikt in een laboratorium om te weten wat erin zit, en dan nog de verhoudingen he.... maar nee, met een paar tandori specerijen ben je er echt nog niet.
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

10-08-2016 09:48

nee tuurlijk niet, niet klonen, maar kan best een interessante toevoeging zijn. Ook wel eens half potje door mn vismeelmix gekiepert, smaakt best exotisch en vangen doet het ook. Toch leuk dat die jongen wat probeert en het met de rest deelt met foto's en al.

Zou leuk zijn als hij zijn verdere bevindingen laat weten.
Mvg Bas