Het klonen van een Nash boilie


Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-01-2017 12:26

Arno, geen kijk in mijn bescheiden keuken of zelfs maar wanneer ik die bol ingezet zou hebben, en toch een helder beeld voor ogen!? Gevalletje kristallenbol waarschijnlijk :lol:.

Nog geen 3% PG is ook erg weinig, in de bol die ik gebruik gaat 125ml MPG op een kilo mix.
Opvallend was dus dat de dosis laag was en het niet zo lekker meer liep.

En waarom nog geen 3% PG!? Het ging me over een houdbaarheid voor de vakantie. Niet over dat spul gebruiken om zakken een eeuwigheid houdbaar op de winkelplank of in de vistas houdbaar te krijgen. 'Heb naar tevredenheid een erg grote vriezer staan en tijdens vakantie ook nooit problemen met aas gehad door simpelweg goed te verpakken of te drogen (voor en/of tijdig). Een scheut olie, een sausje, drankje, beetje intrekken en eventueel nog wat boiliemix of maïsmeel (koolhydraten) erover, en gaan. Zelfs instant.

Overigens heb ik ook ervaring met readies. Instant geen issue. Zelfs niet op de grootste brol. Zal aan PG gelegen hebben. Maar voorvoeren vindt ik persoonlijk - en dat doe ik liever (in mate) - valt het mij gewoon tegen. En een PG soak; doe mij dan maar, zie boven! Maar vis zelf lekker door zoals je wilt...

Doe ik dat ook (sowieso) :wink: .

@Rik, Mart Honen - al een tijd niet meer gezien - die viste een aantal jaar geleden korte tijd op een putje in Breda met een stinkende vismeelbol van TTB. Hij ving er lekker mee.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

13-01-2017 12:43

Ik viste o.a. ook met TTB i.d.d., de vangsten liepen echter steeds verder terug.
Een poos geleden ben ik bij het water iemand tegengekomen en die ving echt goed (bleek een WCC kampioen te zijn en die maakte samen met iemand anders (ook een WCC kampioen) boilies "FM. Baits")

Ben nu goed bevriend met die jongens en ik vis nu alleen nog maar met die boilies (zijn niet te koop, alleen vrienden en bekenden)

Ik heb nu ook geen verschillende boilies nodig voor verschillende wateren, de bol die ik nu heb doet het overal en altijd.

Hun freezers zijn al heel erg goed maar de ready waarmee ik nu vis is echt niet meer normaal.

Daarom zij ik ook al eerder> goed aas is niet commercieel te koop.
Mensen die echt weten hoe je goede boilie maakt kun je op 1 hand tellen, ze houden ook die kennis voor hun zelf (een beperkte groep mag er mee vissen)

@Marco

De MPG doe je er niet alleen om te conserveren > Koolhydraten (wateroplosbaar)!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-01-2017 13:31

Kap nah Arno :evil:! Leer ff lekker zelf lezen, want ik geef als reactie al 2 x aan hoe ik een (koolhydraat) boost eventueel oplos!!! Vraag me af of jij wel aaskennis hebt :-? !?

(En anders gebruik ik wel minder ei product. Lekt er ook meteen meer uit.)
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

13-01-2017 14:50

Ik let zeker wel op indien ik met aas bezig ga.

Op mijn eigen boilies boekte ik betere resultaten als met MTC, TTB, Martin SB, kreeg het echter niet voor elkaar om 1 bol te maken die het overal deed.

Sinds ik met FM. Baits vis hoef ik niet meer te klooien en kan ik gewoon gaan vissen en vangen zonder dat ik me zorgen maak "zal deze bol het hier wel goed doen?"

Die 3% MPG die jij toevoegt is zo minimaal en lost ook erg snel op, bol zou dus iets instanter moeten zijn... verder zou er niets negatiefs aan zijn.
Daar hoef je geen rekening mee te houden en niets op aan te passen (daar gaat het meestal is)

Op het moment dat MPG in aanraking komt met het viswater dan lost het direct op aangezien er meer water is dan de verbinding aankan.

Daarom gaat het er bij mij ook niet in dat de teruglopende vangsten toegeschreven worden aan de MPG.

Als je maar zo weinig MPG gebruikt dan kun je beter gewoon freezers maken en deze coaten met MPG (blijven ze ook ff houdbaar voor een vakantie)

Of je neemt je boilies mee in een tempex doos en dan continue wat boilies rouleren in de vriezer (old school :D)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-01-2017 14:57

Hoge boom en een stevig touw voor die meneer graag...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-01-2017 15:06

Op mijn eigen boilies boekte ik betere resultaten als met MTC, TTB, Martin SB, kreeg het echter niet voor elkaar om 1 bol te maken die het overal deed.

Sinds ik met FM. Baits vis hoef ik niet meer te klooien en kan ik gewoon gaan vissen en vangen zonder dat ik me zorgen maak "zal deze bol het hier wel goed doen?"
:lol: Mooi man, ben ik je dus een stap voor met m'n eigen
ik donder het allemaal in m'n boilies
(behalve nogmaals PG) taktiek. Daar heb jij dus een ander voor nodig...

En nou lekker af Fikki :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-01-2017 15:23

Ennuh...
Daarom gaat het er bij mij ook niet in dat de teruglopende vangsten toegeschreven worden aan de MPG.
..zoals dit er bij jou niet ingaat, zo gingen mijn freezers er met PG minder hard bij de vis in dan ik gewend was :wink:.

Ik probeer je niets op te dringen. Dat laat ik wel aan jou over! Ik geef alleen een ervaring aan. Want zoals ik al schreef (ook gemist zeker);
Maar vis zelf lekker door zoals je wilt...

Doe ik dat ook (sowieso) :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-01-2017 16:13

Waarom schimmelt een readymade dan niet nadat ik hem aan mijn hair laat zitten tot een volgende sessie ?
Lekt het er toch niet allemaal uit....
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

13-01-2017 16:36

Of je vist te veel :D
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-01-2017 18:59

Helaas niet Bert, ik kamp constant met mijn gezondheid eigenlijk op het moment, niets ernstigs hoor, maar wel dat ik erdoor niet aan de waterkant geraak zo vaak en wanneer ik dat zou willen.
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

13-01-2017 21:01

Rik koster schreef:Waarom schimmelt een readymade dan niet nadat ik hem aan mijn hair laat zitten tot een volgende sessie ?
Lekt het er toch niet allemaal uit....



nee omdat hij goed kan drogen, freezers schimmelen toch ook niet in de open lucht.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-01-2017 21:22

Dat kan op sommige momenten zo zijn, maar heb met grote regelmaat gehad dat mijn foudraal van binnen nog zeer vochtig was een week erop, maar met de bol niets aan de hand was hoor.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-01-2017 03:51

Ik doe weer eens even mee.

Propyleenglycol was en is bij sommige vissers nog steeds een zogenaamd wondermiddel.
Is op zich niks meer of minder dan een heel makkelijk opneembare energiebron.
De claim is, een ready met propyleenglycol vangt beter en is meer instant.
Ik denk dat het onzin is, in ieder geval voor wat betreft de instant werking.
Waarom? Een vis zal zo’n bol eerst moeten verteren, voordat zijn brein informatie ontvangt voor wat betreft de samenstelling van de bol.
Dat hoog energetisch aas voor vissen voorkeur heeft, daar geloof ik overigens wel degelijk in.
Glucose is onmisbaar voor een karper om een aantal redenen, maar vetzuren zijn veel en veel belangrijker
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

14-01-2017 13:07

@ Hilco:
Een vis zal zo’n bol eerst moeten verteren, voordat zijn brein informatie ontvangt voor wat betreft de samenstelling van de bol.

ik weet dat een mens geen vis is, maar ik neem aan dat jij niet zo een twee drie alle stoffen kan opnoemen die in een product zaten die je gegeten hebt als het eenmaal verteerd is. waarom zou dat bij een vis wel het geval zijn?

ik denk dat een karper behoorlijk gevarieerd eet, zijn menu zal bestaan uit tal van natuurlijke voedselbronnen in combinatie met het aas van een tigtal karpervissers. dus die krijgt echt wel binnen wat hij nodig heeft zonder dat je een bol hoeft in te zetten waar precies in zit wat een karper aan voedingsstoffen nodig heeft.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-01-2017 10:57

Glucose is onmisbaar voor een karper om een aantal redenen
Hilco, karper weet volgens "jouw" (..die) theorie toch wat het nodig heeft, en zoekt ernaar! Maar je vermeldt dat suiker, dat als glucose in het bloed terecht komt, volgens onderzoekers een
indifferant taste substance
is.

Dat zou inhouden dat karper eigenlijk niet een basisstof herkent wat het vissenlijf zou kunnen omzetten tot het beoogde resultaat. Glucose...

Wat is het nou?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-01-2017 17:41

Suiker (sacharose) is inderdaad een z.g. indifferent taste substance voor karpers (zie Kasumyan en Morsi). Dat betekent dat het geen stimulerende werking heeft voor een vis.
Wil overigens niet zeggen dat ze het niet kunnen waarnemen. Denk trouwens, dat er ook heel weinig monosachariden in de onderwaterwereld voorkomen.
Daarnaast, hoe komt een vis aan zijn glucose? Door koolhydraten (zetmeel) af te breken.
Dus voor koolhydraten zal ie ongetwijfeld receptoren hebben.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-01-2017 17:55

Denk trouwens, dat er ook heel weinig monosachariden in de onderwaterwereld voorkomen.
Er komt wel meer onder water niet voor wat toch een positieve voedingsreactie opwekt...

Ik heb er tabak van (..etc., Loeb) :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-01-2017 03:48

Joost Rippen schreef:@ Hilco:

ik weet dat een mens geen vis is, maar ik neem aan dat jij niet zo een twee drie alle stoffen kan opnoemen die in een product zaten die je gegeten hebt als het eenmaal verteerd is. waarom zou dat bij een vis wel het geval zijn?

ik denk dat een karper behoorlijk gevarieerd eet, zijn menu zal bestaan uit tal van natuurlijke voedselbronnen in combinatie met het aas van een tigtal karpervissers. dus die krijgt echt wel binnen wat hij nodig heeft zonder dat je een bol hoeft in te zetten waar precies in zit wat een karper aan voedingsstoffen nodig heeft.


Ik heb het niet over stoffen, maar over nutriënten.
De waarheid is simpel, een vis kan dat wel degelijk bepalen.

Je slaat de spijker op zijn kop. Dat is precies wat alle dieren in de vrije natuur doen!
Hoe stellen we een zo’n optimaal dieet samen aan de hand van de beschikbare voedselbronnen, meer is het niet. Een carnivoor kan alles uit zijn prooidieren halen, een omnivoor moet veel selectiever zijn, dus die eet van alles wat, afhankelijk van het aanbod.
Zie het momenteel bij de mezen in mijn tuin, overigens heel bijzondere beesten, schakelen over van insecteneter in een opportunist. Hoe is het mogelijk? Nauwelijks voor te stellen, maar die beesten doen het gewoon! Soorten zijn geen blinde automaten, maar een product van natuurlijke selectie. Aan het eind van de middag nog even wat vet bunkeren.
Karpers kunnen het natuurlijk ook.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-01-2017 09:27

De Karper is een omnivoor. Oligochaeten, muggenlarven, andere insectenlarven, crustaceën en kleine slakken vormen een belangrijk aandeel in het voedselpakket. In het open water bestaat het voedselpakket voornamelijk uit zooplankton en insectenlarven. Zaden kunnen een belangrijk aandeel in het voedselpakket hebben. Het voedselpakket en voedingsmechanisme is sterk afhankelijk van het watersysteem en het seizoen. Zodra een bepaald voedseltype schaars wordt kan de Karper overschakelen op een ander voedseltype en een ander voedselmechanisme. Mede hierdoor is de Karper een sterke voedselconcurrent van andere vissoorten. Vaak is er plantaardig en dood organisch materiaal in de darmen aanwezig.


Karpers kunnen hybridiseren met andere karperachtigen hetgeen leidt tot een verlies van de genetische diversiteit. In deze publicatie wordt vermeld dat het voedsel van de Karper bestaat uit algen, zooplankton, wormen, weekdieren, insectenlarven, kreeftachtigen en vislarven.


Essentiële nutriënten zijn voedingsstoffen die een organisme niet zelf kan aanmaken, maar wel nodig heeft.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-01-2017 10:29

Zie het momenteel bij de mezen in mijn tuin, overigens heel bijzondere beesten, schakelen over van insecteneter in een opportunist. Hoe is het mogelijk?
Simpelweg omdat ze dat wel moeten wegens het huidige beperkte insecten aanbod...

..Zei de schipbreukeling die hoofdzakelijk op kokosnoten leefde omdat er bijna niets anders te knagen en te zuupn was :wink: .

PS: Opportunisme is evolutionair bepaald. Anders waren de nog bestaande diervormen - inclusief de mens - wel uitgestorven.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

28-01-2017 02:28

Arno met de wereldkampioenswonderboilie die niet te koop is en wel de perfecte bol is.
Je bent een stakker
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

28-01-2017 08:59

michiel doe eens normaal man, wat laten sommige mensen zich zelf hier kennen zeg.

http://www.fischundfang.de/Service/Aktu ... -Champions

Wat ik zeg klopt gewoon en is niets over gelogen/verzonnen, als sommigen hier net zo veel aandacht aan het vissen zouden besteden dan als dat ze hier aan onzin uitkramen dan zouden ze al een stuk meer vangen.

Maar sommige mensen zullen het nooit snappen...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-01-2017 09:34

:lol: Oowwww (..spiegelbeeld).
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

28-01-2017 15:10

Arno van Beek schreef:michiel doe eens normaal man, wat laten sommige mensen zich zelf hier kennen zeg.

http://www.fischundfang.de/Service/Aktu ... -Champions

Wat ik zeg klopt gewoon en is niets over gelogen/verzonnen, als sommigen hier net zo veel aandacht aan het vissen zouden besteden dan als dat ze hier aan onzin uitkramen dan zouden ze al een stuk meer vangen.

Maar sommige mensen zullen het nooit snappen...



Het is toch helemaal niet eerlijk en leuk om te vertellen aan een van de meest beinvloedbare soort mensen dat je de ultieme bol hebt en die helemaal voor jezelf houdt???

Dat net zoiets als zeggen dat je het medicijn hebt tegen een erge ziekte en het niet delen of verkopen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-02-2017 11:57

"KWALITEIT IS GEEN DOEL, MAAR DÉ PIJLER VAN ONS BESTAANSRECHT"

MTC hamert op het feit dat niet genoeg benadrukt kan worden hoe belangrijk kwaliteitsaas is om regelmatig karper te vangen. Aas samengesteld uit ingrediënten met de juiste voedingswaarde, vitaminen, mineralen, oliën en vetten wasemen een constant gezond voedselsignaal uit. Dit omdat niet alleen de wateroplosbare triggers daarvoor zorgen maar de complete bol. De bol lost op en zorgt voor een continu – niet aflatend – voedselsignaal in het water.
Aas samengesteld uit hoofdzakelijk flavours en snelle koolhydraten – per definitie met een lage voedingswaarde – kosten je op jaarbasis (veel) karpers. Dit soort bollen verliezen snel hun attractiviteit en wat overblijft is een ‘niet-actieve’ bol zonder enige vorm van een voedselsignaal. Geen enkele biologische werking gaat hiervan uit, onder water ‘werkt’ een dergelijke bol nauwelijks. Uiteraard zijn er de welbekende situaties dat de vis ‘los’ is en er werkelijk op alles gevangen wordt, maar de keren de vis niet los is en we toch aan de waterkant zijn komt vaker voor. Juist dan brengt doordacht kwaliteitsaas meer en sneller vis op de kant.

Karpers – zoals alle vissen – leren snel een voedselbron kennen en blijven hiervan eten als het een meerwaarde oplevert. Als het de karper meer energie kost om aas te verteren dan dat het ze oplevert zullen ze er gauw vanaf stappen. Aas met een uitgebalanceerde gezonde voedingswaarde die de karpers voorziet in energie zal lang – heel lang – worden gegeten.


Wetenschap, praktijk of ................?

Wat bollen mee nemen op Carp van de jantje en pietjes en deze elk apart in een glazen potje 24 laten liggen. Geeft alleen al een aardige indruk wat er aan bestanddelen gedurende die tijd vrij komen.

Is het niet meer dan wat kleurstof zegt dat veel?

Ben je al jaren op deze markt actief dan heb je aangetoond dat je bestaansrecht hebt.


Groet,
Peter