Zijn karpers zoetekauwen?


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-07-2016 16:59

Uit onderzoek blijkt van niet, tenminste in ieder geval niet voor wat betreft sucrose. Voor karpers is sucrose een zogenaamde indifferent taste substance, d.w.z. het heeft geen stimulerende werking, maar ook geen afstotende werking. Smaakvoorkeuren bij vissen zijn genetisch bepaald, dus in principe geldt dit dan voor de meerderheid van de vissen.
Toch geloven heel veel karpervissers en bollenboeren wel degelijk in een zoete bol.

Welke vissen houden overigens wel van zoet? (aangetoond door onderzoek). Herbivoren, zoals de graskarper en omnivoren die veel algen eten, zoals de blankvoorn.
Om er als karpervisser iets zinnigs over te zeggen, moet je denk ik naar het menu van de verschillende vissen kijken. Een graskarper is een herbivoor en wat zit er vooral in plantaardig materiaal? Koolhydraten (bestaan uit suikermoleculen) en wat zit er vooral in algen? Koolhydraten. Een karper is min of meer een generalist en daar is ie ook op gebouwd natuurlijk. Een beest wat waarschijnlijk heel gemakkelijk kan omschakelen. Het is vooral een bodemazer en wat zit er in de bodem? Voornamelijk dierlijk voedsel. Bepaalde periodes van het jaar, valt daar weinig te halen en dan zoekt ie het b.v. hogerop, of in de oeverzones (de rieten), maar ook dan eet ie veel dierlijk voedsel.
Een karper kan wel heel goed koolhydraten benutten, dat is een bewezen feit en geeft m.i. ook aan dat ie wel degelijk plantaardig materiaal eet. Mogelijk heeft ie in bepaalde periodes van het jaar zelfs een grotere behoefte aan koolhydraten. En dan denk ik niet aan de zomer. Kan ik me nog wel herinneren van vroeger, veel particles (kippenmaïs) voeren in de zomer, werkte voor geen meter. September/oktober en dan ging het weer lopen. Is eigenlijk ook wel logisch, want hij wil voor de winter zoveel mogelijk glycogeen (zijn reservevoorraad glucose) opslaan in de lever en de spieren.Waar teert een karper in eerste instantie op in tijdens de winterperiode? Zijn opgeslagen glycogeen!

Grote vraag is, kun je hier als karpervisser iets mee?
In ieder geval, dat een zoete bol waarschijnlijk onzin is.
Vissen hebben wel degelijk smaakvoorkeuren en afhankelijk van het seizoen waarschijnlijk ook voorkeuren voor wat betreft de samenstelling van je aas. Tenminste als je gaat voorvoeren en voor een langere tijd hetzelfde aas wilt gebruiken en vissen wilt blijven vangen.
Pas je de samenstelling van het aas per seizoen aan (velen doen dit al), aan de behoeftes van een karper en je hebt een extra voordeel? Het is een aanname, maar onmogelijk is het m.i. zeker niet. Weet je wat meer van de biologie van dat beest, dan heb je in ieder geval ook een idee, in welke hoek je het moet zoeken.

Ik weet het, er zijn veel variabelen, maar niet geschoten is altijd mis.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

26-07-2016 19:12

Het enige wat ik weet is dat ze mijn mierzoete slijmerige tijgers op dit moment onweerstaanbaar vinden. Of het alleen te maken heeft met de smaak is maar de vraag. De vraag is uberhaupt of karpers een beleving van smaak kennen zoals wij die bijvoorbeeld hebben.
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

26-07-2016 22:33

Hilco, mocht het mechanisme mbt glycogeen hetzelfde werken als bij mensen dan denk ik niet dat de karper in de winter teert op zijn voorraad glycogeen. Die spreekt hij het meest aan bij inspanning, lees:dril.
Hij kan in de winter toe toe met het verbranden van vet.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-07-2016 22:56

wel wat kort door de bocht om de conclusie te trekken dat als de vis niet op sucrose reageert, een zoete bol dus onzin is. Uit onderzoek blijkt namelijk dat hij wél op andere suikers reageert. Daarnaast bevat een zoete bol vaak synthetische zoetstoffen waarvan bewezen is dat ze de vis kunnen triggeren of op zijn minst de acceptatie van het aas kunnen verbeteren. Oa in het loeb rapport word sacharine beschreven. Maar ook van oa nhcd en talin is bekend dat de karper er positief op reageert
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-07-2016 03:06

Niels,

Ik vis momenteel ook al een poos voornamelijk met tijgernoten en die dingen blijven vangen. Heb wel het idee, dat karpers op wateren waar tijgernoten nog onbekend zijn voor de vissen, ze een korte introductietijd nodig hebben. Naar mijn ervaring leren karpers overigens zeer snel om ze te herkennen. Één of twee keer voorvoeren is genoeg en grote hoeveelheden zijn ook niet nodig, ik gebruik zelf eigenlijk nooit meer dan 500 gram (gekookt).
Wat ik wel weet, is dat het een subliem aas is, die beesten blijven er op terug komen.
Wat is de kracht van tijgernoten? Dan praat je m.i. over twee opties, de smaak (zoet?), of iets anders. Ik denk persoonlijk het laatste, o.k. hij zal ze ook wel lekker vinden (zoet?), maar dat kan nooit alleen de vangkracht verklaren. Dat wil er bij mij in ieder geval niet in.

Ik laat mijn tijgers nooit bewust slijmen, ze doen het overigens zelfs in de koelkast, spoel ik ze af met water en zet ik ze weer weg onder schoon water en na een paar dagen toch weer slijmvorming. Die dingen lekken dus constant iets uit, waardoor er gelvorming optreedt. Heeft m.i. overigens niks met fermenteren uit te staan. Zou me niks verbazen als melkzuur een rol speelt. Heb wel eens tijgernoten laten fermenteren, is iets heel anders.
Punt is, het slijm bevindt zich buiten de noten, dus kan nooit de aantrekkingskracht van de noten zelf veroorzaken. Daarom hou ik niet van slijmers.

Martijn 1,

Ik heb het over de winter en vasten. Beest is koudbloedig en verbruikt dan bijna geen energie, ik denk dat er dan zelfs vissen zijn die bijna of helemaal niks eten. Ze liggen allemaal op een bult en komen bijna niet van hun plaats, overigens aangetoond met gezenderde vissen.
Wat is dan essentieel voor een vis? Zijn bloedsuikergehalte op peil houden, door glycogeen om te zetten in glucose, daarnaast heeft ie natuurlijk voor andere processen ook energie nodig en daar kan ie zijn vetzuren voor gebruiken. Zijn eiwitten aanspreken doet een vis liever niet (gaat ie n.l. gewicht verliezen), doet ie alleen als zijn voorraad glycogeen verbruikt is. Eiwitten worden dan afgebroken en omgezet in aminozuren. Via de gluconeogenese worden de aminozuren vervolgens omgezet in glucose.
Klinkt misschien ingewikkeld, maar valt best wel mee.

Martijn 2,

Natuurlijk is het wat kort door de bocht, het gaat mij vooral om de reacties van andere leden.
In tijgernoten zit b.v. 20 procent glucose, een monosacharide, sucrose is een disacharide, dus dat zijn al twee verschillende stoffen.
Kunstmatige zoetstoffen (b.v. sacharine), weer heel iets anders.

Heb een drukke dag gehad, ga nou eerst maar even in de nachtstand, morgen weer een nieuwe dag.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

27-07-2016 15:14

Martijn Nederpel schreef:wel wat kort door de bocht om de conclusie te trekken dat als de vis niet op sucrose reageert, een zoete bol dus onzin is. Uit onderzoek blijkt namelijk dat hij wél op andere suikers reageert. Daarnaast bevat een zoete bol vaak synthetische zoetstoffen waarvan bewezen is dat ze de vis kunnen triggeren of op zijn minst de acceptatie van het aas kunnen verbeteren. Oa in het loeb rapport word sacharine beschreven. Maar ook van oa nhcd en talin is bekend dat de karper er positief op reageert


Ik dacht al wat is nhcd, tikfoutje natuurlijk.

Groet, Peter

ps je hebt wel gelijk daaagggg
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-07-2016 02:51

Martijn Nederpel schreef:wel wat kort door de bocht om de conclusie te trekken dat als de vis niet op sucrose reageert, een zoete bol dus onzin is. Uit onderzoek blijkt namelijk dat hij wél op andere suikers reageert. Daarnaast bevat een zoete bol vaak synthetische zoetstoffen waarvan bewezen is dat ze de vis kunnen triggeren of op zijn minst de acceptatie van het aas kunnen verbeteren. Oa in het loeb rapport word sacharine beschreven. Maar ook van oa nhcd en talin is bekend dat de karper er positief op reageert


Heb vanavond een paar uur het internet afgezocht op de mogelijke positieve werking van zoetstoffen, in karpervoer. Conclusie: er is totaal niks te vinden, wat daar op wijst.
In ieder geval niet voor wat de wetenschappelijke literatuur betreft, ik kreeg alleen een paar hits van Tim Richardson. Heb zijn pdf ’s, interessant materie, maar daarnaast ook heel speculatief. Dus zonder enige vorm van onderbouwing.
Wat betreft Loeb en sacharine, ik heb ook een onderzoek gelezen, wat het tegendeel beweert.
NHDC en Talin, waar zijn de bewijzen? Hoe kun je überhaupt bepalen dat de karper er positief op reageert? Zal je toch een experiment moeten opzetten en dat kan een karpervisser never nooit niet natuurlijk!
Een paar scheppen suiker, heeft m.i. in ieder geval dus totaal geen meerwaarde. Kan je nog met een uitweg komen, maskeert bepaalde minder lekkere ingrediënten, geeft een label aan je aas etc... Denk dat het allemaal onzin is.

Er zijn vele knappe koppen werkzaam in de visindustrie, die alles weten van visvoer.
Waarom? Omdat het een miljarden business is. En dan gaat het vooral om feiten.

Bij de meeste karpervissers zit het tussen de oren. Oftewel wat je op de mouw gespeld wordt.
Wereld van verschil toch?
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

28-07-2016 10:30

Ik vraag mezelf wel eens af waarom resultaten uit wetenschappelijke proeven vaak indruisen tegen ervaringen uit de praktijk. Het mag dan wetenschappelijk bewezen zijn dat karper niet zou reageren op diverse zoetstoffen, maar als we naar de historie van karper aas kijken, werd er toch vaak met zoetstoffen gewerkt. SWEETcorn is mogelijk het meest gebruikte karperaas. Zou het ook zo goed vangen als het SALTcorn zou zijn? Roggebrood voortaan aanmaken met een scheut azijn in plaats van stroop? Zelfs het allereerste karper aas (van Izaak Walton) bevatte naast konijnenvlees en bonenmeel toch ook een flinke scheut honing.
Is zoet niet gewoon een toegankelijke smaak? Baby’s reageren ook positief op de (ronde) smaak van zoet, in tegenstelling tot zuur, zout, bitter of pittig.
Niet alles hoeft naar mijn idee wetenschappelijk onderbouwd te zijn om te werken.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

28-07-2016 10:53

Al die testen en dergelijke zijn getest op basis van welke situatie.... een vis uit de natuur is niet vergelijkbaar met een vis in een aquarium of een nagebootst habitat van de karper. Met andere woorden vind ik die tests dus totaal niet geloofwaardig, en al helemaal niet omdat ik al jaren met werkelijk zeer zoete bollen me eigen prima vangsten tegoed doe, bollen zo zoet dat ik zelfs een keer mijn koffie ermee op smaak heb kunnen brengen omdat mijn suiker op was aan de waterkant. Ik verlies zelfs zoete bollen tov vismeel of kruiden al eigenlijk mijn hele vissers bestaan. Het is dat suiker oplost, anders had ik met een suikerklontje me eigen helemaal scheel gevangen dat weet ik zeker ! Ook op de langere termijn doet een zoete boilie zeker zijn werk, heb een hele goede langdurende voer sessie gehouden waarbij de vissen echt terug keerden op het aas en het boilie pap er letterlijk uit droop.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-07-2016 12:35

Wat is de kracht van tijgernoten? Dan praat je m.i. over twee opties, de smaak (zoet?), of iets anders. Ik denk persoonlijk het laatste, o.k. hij zal ze ook wel lekker vinden (zoet?), maar dat kan nooit alleen de vangkracht verklaren. Dat wil er bij mij in ieder geval niet in.


Wetenschap of aannames.

Waarom kan de zoetstof de vangkracht van tijgers nooit verklaren?? Vreemde gang van zaken, omdat je dan jezelf tegen spreek? Gaarne een uitleg wat het andere is wat een karper wel aanspreekt in tijgers.

Dat er nogal wat boilieboeren zijn die zoetstoffen gebruiken in vismeelbollen is een feit waar we niet omheen kunnen. Moeten we ze plaatsen onder hen die niet weten waar ze mee bezig zijn?


Groet,
Peter
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

28-07-2016 13:39

Glycogeen regelt idd de bloedsuiker maar dat doet het het hele jaar door, ok in de winter ietsje meer. Die pot opgeslagen glycogeen zit zo vol bij gewoon eten. OK, voor de winter ietsje meer, de vis doet dan aan glycogeenstapeling en dan? Zit die pot voor 105% vol(of zo), iig ietsje meer. Wellicht 110.

Waarom schranst ie dan door? om extra vet te krijgen juist voor alle andere rustprocessen in de winter.

Hij schranst m.i. Voor vetopslag en niet voor zozeer voor glycogeenopslag. Koolhydraatrijk voedsel is dan wel bij uitstek geschikt.

Daarnaast wil de vis koste wat het kost vermijden dat ie eiwitten gaat verbranden, dat kost hem namelijk spiermassa en dat is nodig voor de paai, toch? Dus moet ie genoeg vetten hebben.

Zou wellicht pleiten om in het voorjaar met wat eiwitrijker voer te vissen?, weet niet hoe de aasgoeroes daarover denken....
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-07-2016 14:09

Maken zelfs karpers hier al een studie van? Mensen wel maar doen veelal in de praktijk het net andersom.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

28-07-2016 17:57

Karpers houden van zoet omdat zoet door de regel (snelle) koolhydraten zijn. (en die vinden ze niet in de natuur)
Daarom doet dextrose het in een boilie het ook erg goed.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

28-07-2016 18:40

Vaak denk ik ook weleens dat karpervissers doorslaan op het gebied van aas, onderlijnen, materiaal etc.. Natuurlijk is het goed om na te denken over je visserij, maar het kan ook te gek. In mijn ogen is een vis een opportunistisch dier. Het aas wat ik hem aanbied zal hij in de natuur niet of nauwelijks tegenkomen. Of dit dan boilies, tijgernoten of kikkererwten zijn, maakt daarbij niet uit. Blijkbaar geeft hij de voorkeur aan dit voor hem onnatuurlijke aas, want hij eet het, met het gevolg dan ik hem kan vangen. Het is aan mij om uit te vogelen welk aas het beste werkt op het water wat ik bevis. Daarbij ga ik niet te diep op de materie in, het is puur trial and error.

Het verschil tussen theorie en praktijk is vaak groot en mijn proefondervindelijke ervaringen tellen voor mij nogal altijd het zwaarst. Of het zoet, zout, bitter, eiwitrijk, koolhydraatrijk of wat dan ook is, is voor mij van ondergeschikt belang. Ik weet welk aas in welke periode op welk water vis oplevert, dat is waar het mij om gaat. En eerlijk gezegd interesseert de theorie erachter me totaal niet.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

29-07-2016 01:31

Vroeger wisten karpervissers niks over aas en inderdaad werden er vaak zoetstoffen gebruikt.
Een bekend voorbeeld is de dakpan met stroop. Zoogdieren houden van zoet, en wat smaakt er zoet? Moedermelk. Kan dus mogelijk door selectie zijn ontstaan en zit in de genen.
Dus misschien was de gedachte, karpers houden ook van zoet. Gooien we die dakpan in het water en we hebben een goede kans op een vis. Een vis is geen zoogdier natuurlijk. Dat een kweekkarper er op geselecteerd is, lijkt mij ook onlogisch, in de tijd van de monniken was suiker denk ik een schaars en duur goedje.
Ik gooi altijd 20 ml. Kikkoman door een blikje maïs (zit ook veel zout in), omdat het anders is dan wat iedereen gebruikt en er hele leuke wateroplosbare stoffen in zitten. Aan blikmaïs wordt suiker toegevoegd en uit onderzoek blijkt ….

Rick, een karper blijft een karper en smaak is genetisch bepaald en het blijkt dat ie niet positief reageert op suiker, in ieder geval niet op tafelsuiker. Dus waarom zouden die experimenten niet betrouwbaar zijn.
Je kunt daarnaast ook niet bewijzen, dat jouw vangsten door het zoete aas tot stand zijn gekomen.

Peter, wetenschap begint met aannames, hoe kun je die bewijzen? Door experimenten uit te voeren en die moeten ook nog eens verifieerbaar, of falsifieerbaar zijn.
Je ziet dat ik het woord zoet, beide keren met een vraagteken heb geschreven, dus ik spreek mezelf helemaal niet tegen. M.a,w. je slaat de plank weer eens mis. Ik weet dat je iets tegen mij hebt (maakt me overigens niks uit hoor) en dat je probeert me ergens op vast te lullen. “het andere” kom ik aan het eind van deze post nog op terug.
Bollenboeren zijn in essentie min of meer gewoon visvoerproducenten, ok. die hebben een andere insteek, maar het gaat hen vooral ook om de smaak! Waar komt de meeste kennis van de aasbedrijven vandaan? Twee keer raden. Waarom gebruiken visvoerproducenten dan geen zoetstoffen? Vreemd toch?

Martijn, ik denk dat die pot wel redelijk vol zit. Bij een proef met karpers, die niks meer te eten kregen, was de glycogeenvoorraad na een week uitgeput, maar dat was bij een watertemperatuur die varieerde van 17 – 19 graden C. Dus bij temperaturen waarbij de stofwisseling nog op een hoog niveau ligt. Van blankvoorns in Noordelijke gebieden is b.v. aangetoond dat ze aan het eind van de herfst, zelfs een vergrote lever hebben, door de grote hoeveelheid glycogeen die ze hebben opgeslagen.
Is de pot leeg, dan zet ie aminozuren om in glucose, voor het bloedsuikergehalte. Voor de energievoorziening verbrandt ie dan vetten en eiwitten. Bovenstaande geldt natuurlijk wel voor vissen die niks eten in de winter. De energiebehoefte staat dan op zo,n laag pitje, dat een vis zonder te eten ook gemakkelijk de winter doorkomt.
Voor zover ik weet, worden de geslachtsklieren al voor de winter opgebouwd, dus dat eiwitverhaal in het voorjaar moet je misschien met een korreltje zout nemen.
Beetje extra vetopbouw in de herfst is natuurlijk nooit weg. En dat kan ie inderdaad ook bereiken door een overschot aan koolhydraten om te zetten in vetzuren.

Natuurlijk is een karper een opportunist, alles wat wij in het water gooien, kan ie voor wat betreft de kilocalorieën nooit uit zijn natuurlijk voedsel halen. Beesten worden niet voor niks zo groot en zwaar tegenwoordig. Daarom zal ons aas ook altijd blijven vangen, hij kan er niet afblijven natuurlijk. Beest wordt het liefst zo groot mogelijk en niemand doet mij wat.
Is aas trial and error? Ik denk van niet.
Je moet niet alleen naar de smaak en voedingswaarde kijken, maar vooral ook naar de verhouding van de macronutriënten, gerelateerd aan de behoeftes van een vis in de verschillende jaargetijden.
Aan de hand van zelfselectie experimenten is dit duidelijk aangetoond. Zelfselectie betekent dat vissen zelf hun ideale menu kunnen samenstellen en daar zit een groot verschil in, voor wat betreft de verschillende jaargetijden. Wordt vooral veroorzaakt door de watertemperatuur en de hoeveelheid licht per dag.
De algemene gedachte is, in de herfst en in het voorjaar heeft een vis behoefte aan eiwitten.
Waarschijnlijk klopt dit dus helemaal niet.
Natuurlijk heeft een vis meerdere keuzes, maar benader ik met mijn aas zijn natuurlijke behoeftes en ik heb een voordeel?
Nog even voor Peter, een tijgernoot is een energiebom, bijna 5000 Kcal per kg. en waar heeft een vis in de zomer vooral behoefte aan?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

29-07-2016 06:33

Ik verdiep me liever in watersense,de laatste meter, en het seizoen opgesplitst in 3 delen.

Voorjaar- eiwitten
Zomer- koolhydraten
Najaar- vetten

En dan in de winter single hookbaits met nog belangrijker de watersense!

Je zegt da ik mijn vangst niet kan toe eigenen aan het "suiker"/zoet. Wel dat kan ik wel, ik vang me immers er al jaren een breuk aan....

Dat ik tests in een afgesloten bassin, met afhankelijke vissen door toedoen van mensen aas niet serieus kan en wil nemen, is dat de testende mens de vis geen keus meer laat tussen natuurlijk voedsel en het aangeboden aas. Hierdoor mist men te veel variabelen om deze tests tot een waar succes te leiden.
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

29-07-2016 17:28

zoet daar zijn de karpers gek op!

hier een testje uit de praktijk, op een druk bevist water.

halve kilo suiker in mn voerboot gedaan en 20 mini/10mm tutti,s boillies erbij.beide hengels.

en heb die middag 3 karpers gevangen.

dus zoet lusten ze wel. :wink:
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

29-07-2016 20:26

Zo Siemen dat is nog eens een praktijk test waar je conclusies uit kunt trekken.. :lol:
Ik weer een vijvertje bij mij in de buurt waar ik zelfs met blokjes zeep rondom mijn haak aas nog 3 aanbeten zal weten te forceren :oops:

Neemt btw niet weg dat ik ook denk dat een karper wel van zoet houdt hoor :wink:
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

30-07-2016 01:18

Rik koster schreef:Ik verdiep me liever in watersense,de laatste meter, en het seizoen opgesplitst in 3 delen.

Voorjaar- eiwitten
Zomer- koolhydraten
Najaar- vetten

En dan in de winter single hookbaits met nog belangrijker de watersense!

Je zegt da ik mijn vangst niet kan toe eigenen aan het "suiker"/zoet. Wel dat kan ik wel, ik vang me immers er al jaren een breuk aan....

Dat ik tests in een afgesloten bassin, met afhankelijke vissen door toedoen van mensen aas niet serieus kan en wil nemen, is dat de testende mens de vis geen keus meer laat tussen natuurlijk voedsel en het aangeboden aas. Hierdoor mist men te veel variabelen om deze tests tot een waar succes te leiden.


Rick, het gaat in dit topic vooral om de verhouding van eiwitten, vetten en koolhydraten in aas en daar heb je bij een test geen natuurlijk voedsel voor nodig.

Hoe werkt een zelfselectie experiment? In dit geval een test over de voorkeuren van karpers voor wat betreft de verhouding tussen de verschillende macronutriënten bij verschillende watertemperaturen en lichtfases.
Vissen hebben drie voederautomaten tot hun beschikking, met elk een verschillend dieet. Een hoog eiwit-, een hoog vet- en een hoog koolhydraatdieet. Aan de hand daarvan kunnen de vissen zelf hun optimale menu samenstellen bij de verschillende watertemperaturen.
Blijkt, dat daar echt een groot verschil in zit. Dat weten wij als vissers ook wel en de bollenboeren ook, maar veelal is m.i. nogal het natte vingerwerk. De algemene gedachte is, in het voor- en najaar eiwitten en in de zomer koolhydraten. Je hoort bijna nooit iemand over vetten, wel een heel belangrijk deel van het menu van een karper natuurlijk.
Enig nadeel voor mij is, dat voor de meeste onderzoeken jonge vissen worden gebruikt en die hebben b.v. een veel grotere behoefte aan eiwitten. Maar daar zie je ook al een belangrijke verschuiving bij verschillende watertemperaturen. Zakt de watertemperatuur geleidelijk, van b.v. 25 graden Celsius naar 13 graden Celsius, dan neemt de eiwitbehoefte drastisch af, de behoefte aan vet neemt licht toe en de behoefte aan koolhydraten is meer dan verdubbeld.
Zal bij de karpers waar wij op vissen, iets anders liggen, omdat die een minder grote behoefte aan eiwitten hebben. Lijkt er in ieder geval wel op, dat je in de herfst misschien beter met veel vetten en koolhydraten in je aas kunt vissen, i.p.v. met veel eiwitten.
Op een water is ook een natuurlijk aanbod en heeft de vis inderdaad een keus, geef je hem de juiste keuze op een presenteerblaadje en je hebt een voordeel?
Is gewoon een ander uitgangspunt om naar aas te kijken.

Heb nog wel een pot agar agar voor je, mag je gratis hebben, kan je suikerklontjes maken die niet oplossen. Als je je helemaal scheel vangt, dan ben ik om! :D
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

30-07-2016 07:50

Ik vind het allemaal mooie theorieën enz,.doordacht inventief enz!! MAAR,.hoelang en hoeveel voeren en vissen enz moet je om de vissen het verschil te laten ervaren over een zogenaamd doordacht bolletje of een zoals de meeste uit de handel een vangbare bol? (Instant) alle jaargetijden? Een water in de regio daar is jaren achter elkaar enkel en nagenoeg alleen gevangen op de garlic RobinRed van Proline!!! iedereen viste en voerde ermee!! mijn ervaring met een Proline bol is niet zo spannend!!!,.ik denk dat het gewoon een kwestie van gewenning is!!!,.vissen wij allemaal met enkel en alleen een garlic Robin red bol van Proline dan vangen we heel het jaar onze vissen!!!,.ik geloof het gewoon niet dat een vis überhaupt denk zo van dit bolletje bevat voor mij meer stoffen dusz eet ik alleen maar dit bolletje en het bolletje van Pietje waarmee hij heel het jaar door vis die laat ik liggen!!!!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

30-07-2016 09:32

Als ie het lekker vind vreet ie het op, zo moeilijk is het toch allemaal niet :roll:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-07-2016 09:47

Erg leuk de hersenspinsels die je op ons los laat of ze kloppen is een ander verhaal!

Eeuwen hebben vissen als karper het moeten doen met natuurlijk voedsel. Alleen in kwekerijen kregen ze toen na de begin periode van de kweek voornamelijk granen als belangrijkste voedselbron. In kwekerijen wordt nu al snel overgeschakeld van krill uit blik op vast voedsel als pellets. De grote en samenstelling van stoffen als eiwitpercentage wordt dan enkele keren aangepast. Daarna alleen nog maar de grote niet meer de samenstelling van eiwitten, koolhydraten en andere toevoegingen gedurende hun aanwezigheid. Heb er jaren Coppens pellets kunnen kopen ook in de winterperiode en geen veranderingen in samenstelling kunnen waarnemen.

In de natuur waren ze dus altijd afhankelijk wat er aan voedsel gedurende het jaargetijden voor handen was. Met het aanbreken van het boilie tijdperk zouden karpers een evolutie hebben ondergaan?? Ze plotseling instaat zijn om onderscheid te maken tussen verschillende boilie samenstellingen gedurende het jaar zoals Hilco het ons wil laten geloven. Heb het dan niet over smaakstoffen.

Dat de samenstelling van stoffen van invloed is op de snelheid waarmee het darmkanaal gepasseerd wordt bij koude en warme temperaturen is een ander verhaal. Maar dat argument wat van invloed kan zijn op je vangsten kom ik niet tegen. Het denk vermogen wat sommige onder ons toedichten aan karpers is een fabeltje wat regelmatig weer opduikt

Vast staat dat karpers onderling andere eetpatronen kunnen hebben. Zo zijn er karpers die niet of nauwelijks gevangen worden tot men als karpervisser overgaat tot een andere voedselbron.
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

30-07-2016 12:14

@mark

ik ken het vijvertje, is het lac du badkuip?
:lol:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

30-07-2016 12:19

Je heb geen natuurlijk voedsel nodig om aas te testen op koolhydraten, eiwitten en vet....?

Tuurlijk wel ! Nu in de zomer moet je gewoon met een koolhydraat bol een lekker voer plekje maken , die vis houd wel van een beetje energie shot in de zomer, er zijn tenslotte nu zoveel eiwitten te vinden, dat je daar met je. Boilie vol met eiwit geen verschil kunt maken tov een koolhydraat aasje. Geen hogere wiskunde overigens..... Gewoon logica...
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

30-07-2016 12:53

Ik meen dat het getheoretiseer over karper aas en voedingswaarde destijds is ontstaan door de theorie van Fred Wilton. Hij had nagedacht over het feit dat koeien en paarden aan liksteen likken wanneer zij behoefte aan diverse mineralen zouden hebben. Dieren zouden mogelijk een intuïtie bezitten om stoffen te herkennen die goed voor ze zouden zijn. Hierop heeft Fred Wilton de ontwikkeling van zijn HNV aas gebaseerd. Organismen zouden dus voedsel prefereren met een hoge voedingswaarde met als primair doel te overleven en zichzelf zo efficiënt mogelijk in leven te houden.

Ik moest hier aan denken toen mijn trouwe viervoeter Snuffel destijds de enkele hennepplantjes in mijn kruidentuin zonder enige moeite eruit wist te halen en op te smikkelen. Ook op andere plekken waar deze plantjes groeiden wist mijn hond ze moeiteloos te herkennen; mogelijk zitten er stofjes in die hij nodig had? Nee, mijn hond heeft nooit les van me gehad in het determineren van wilde kruiden.

Nu is de situatie wat het karpervissen betreft in de UK wel iets anders dan hier in de Lage Landen. Daar vist men veelal in echte karperputten. In dat soort wateren kunnen vissen mogelijk een tekort aan diverse mineralen en vitaminen hebben. Mezelf is ook vaak opgevallen dat trouvit en vismelen het in echte karperputten beter doen dan aas met veel koolhydraten.
Toch, door de jaren heen is gebleken dat de zwaardere vissen voor de (zoete) koolhydraatrijke aasjes vielen. Maar dat was dan niet in karperputten.
Zo had ik een maat die het liefst viste met wat hijzelf ook graag luste; kaas en leverworst. Dit paste hij ook toe in de samenstelling van zijn boilies. “Zoete troep” moest hij niets van hebben. Vooral zijn lever boilies hebben het altijd zeer goed gedaan. Als we samen visten ving hij vaak meer, maar de zware kwamen toch vaker op mijn zoete scopex af.
Ik ken ook een verhaal van een karper die enkel op een dood aas visje te vangen zou zijn. Deze leder werd af en toe door een snoekvisser gevangen.

Karpervissen en karper dieet is nog geen exacte wetenschap geworden. Theorieën zijn alleen correct wanneer de resultaten het bewijzen.