Zijn karpers zoetekauwen?


Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

30-07-2016 13:13

Dat van dikkere vissen en aas wat vooral bestaat uit koolhydraten heeft in mijn ogen maar 1 theorie.
Dat is dat de dikzakken veel meer energie verspillen met het azen op natuurlijk voedsel en het zwemmen van a naar b dan dat een lichtere vis dit doet, kijk maar naar de dikkere medemens.... over het algemeen moet zo iemand aan de beademing na een trap van 5 verdiepingen lopen, een jong ventje gaat gewoon lekker door naar de 10de.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

30-07-2016 17:23

Jammer dat er ook weer om persoonlijke redenen gereageerd wordt.
Wordt er in de eerste zin al een conclusie getrokken, op basis van wat eigenlijk?
Heb je iets tegen mij, stuur me dan een persoonlijk bericht, of ga je anders eerst eens in de materie verdiepen. Dan weet je waarover ik het heb.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

30-07-2016 21:26

'Zijn karpers zoete kauwen', ja dat zijn ze Hilco!!!

Groet, Peter

ps O ja, zout en hartig gaat er ook wel in hoor. Ga nou gewoon lekker vissen en je merkt echt wel welk aas aanslaat op jou watertje Hilco. Een visser moet weten wat er onderwater gebeurd zal ik maar zeggen. :wink:
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

31-07-2016 02:27

Peter O. Ik zou je eigenlijk links moeten laten liggen, maar ga toch even reageren.
Ten eerste, zou me niks verbazen dat er in de nabije toekomst idd. visvoer op de markt komt, dat toegespitst is op de verschillende behoeftes per seizoen. Zelfselectie van vissen is nog een relatief jonge wetenschap, maar wel één waar de visindustrie met zeer grote belangstelling naar kijkt natuurlijk.

In de natuur waren ze dus altijd afhankelijk wat er aan voedsel gedurende het jaargetijden voor handen was.
Met het aanbreken van het boilie tijdperk zouden karpers een evolutie hebben ondergaan?? Ze plotseling instaat zijn om onderscheid te maken tussen verschillende boilie samenstellingen gedurende het jaar zoals Hilco het ons wil laten geloven.

Deze alinea is echt leuk.
De eerste zin, daar ben ik het mee eens, maar ook dan zal een vis proberen om aan de hand van de beschikbare voedselbronnen een zo efficiënt mogelijk dieet samen te stellen, o.a. voor wat betreft de energievoorziening. Zo zit de natuur nou eenmaal in elkaar.
Wat je vervolgens schrijft, is complete onzin en slaat dus totaal nergens op!
Natuurlijk kunnen karpers het onderscheid maken tussen verschillende aassamenstellingen, dat laten nou juist die experimenten met zelfselectie zien. Ok. het kost een vis misschien een paar dagen, maar dat ie het kan is evident. Een vis kan het zelfs, als er maar één essentieel aminozuur ontbreekt. Aangetoond door onderzoek.
Evolutie door het aanbreken van het boilietijdperk? Evolutie is een proces van miljoenen jaren. Daar heb ik het helemaal niet over, dat maak jij er van. Ergo, je slaat de plank alweer compleet mis!

Ik vind het leervermogen van karpers overigens zeer indrukwekkend. Vaak laten karpers veel vissers toch in vertwijfeling achter?

Mike, bij proeven met juveniele vissen duurt het ongeveer een week, denk dat het bij oudere vissen veel korter duurt. Bij instant vissen, is denk ik dan ook de smaak veel belangrijker.
Verspreid voeren is de truc. Dat is op een groot water onbegonnen werk, maar op een klein water kun je mogelijk wel degelijk een verschil maken met je aas. Het is natuurlijk ook niet zo dat ie de rest helemaal links laat liggen, maar zit je aas goed in elkaar, voor wat betreft de verhouding van de macronutriënten, smaak etc. (zeg maar het totaalpakket), dan geloof ik zeker dat je een verschil kunt maken.
Het leervermogen van karpers berust overigens niet op het smaaksysteem, maar op het geursysteem.

Rick, Je hebt idd. geen natuurlijk voedsel nodig, het gaat om de verhouding van eiwitten, vetten en koolhydraten en de keuze die een karper daar in maakt bij verschillende watertemperaturen. Oftewel verschillende voorkeuren per seizoen.

Peter van L. Nog gefeliciteerd met je verjaardag, leuk dat je nog even meedoet.
Het gebak smaakte je goed, zo te horen. :D

Ps ik vis bijna dagelijks en heb dus een vrij goed beeld van wat er onderwater gebeurt.
Tijgernoten staan op het water waar ik het meeste vis, met stip op nummer één.
Ik hou niet van voorspelbaarheid, dus vis sinds kort met een zelf samengestelde bol.
Gebaseerd op mijn ideeën over de behoeftes van karpers tijdens de verschillende seizoenen.

Een bol met een hoge energetische waarde en met de nodige attractie. Goed vangen, doet ie momenteel in ieder geval op zeker. De test is natuurlijk, blijft ie goed vangen.
Heb geen geheimen, dus hierbij de samenstelling:

150 gram patentbloem
200 gram maïsbloem
100 gram maïsgries
400 gram CéDé protein mix
50 gram gemalen hennep
100 gram gemalen pinda’s

Liquids:

3 ml. gistextract per ei (L)
7,5 ml. oester extract per ei (L)
6 ml. Kikkoman per ei (L)

Kom je ongeveer uit op 22 % eiwit, 19 % vet en ongeveer 45 % koolhydraten, de rest is ruwe celstof, as gehalte en mineraalgehalte.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

31-07-2016 21:14

Bedankt nog voor je felicitatie voor m'n 48e verjaring!!

Groet, Peter

PS ik mis nog wel wat zoetstof in je laatst genoemde mix!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

02-08-2016 01:16

Peter, zie mijn openingspost.
Ik denk dan ook, dat zoetstoffen geen meerwaarde hebben in karperaas. Wie er in gelooft, moet het lekker blijven gebruiken, kwaad kan het in ieder geval niet.

Mijn nieuwe bol begint steeds beter te vangen, zondagavond was ik na drie kwartier al weer weg, had ik twee karpers gevangen. Je moet ook wat voor later bewaren toch. Ik vis al meer dan veertig jaar op karper en had die avond mijn snelste aanbeet ooit, n.l. binnen een halve minuut. Afgelopen drie avonden in totaal vier vissen en dat in nog geen vijf uur! Ik vis alleen nog maar hele korte sessies, van zo’n 1,5 uur.
Of het alleen aan de samenstelling (qua macronutriënten) van de bol ligt, dat weet ik niet natuurlijk. Zit ook genoeg attractie (smaak) in. De test is vooral, blijft ie vangen. Dat ie steeds beter vangt, geeft de burger in ieder geval moed.
Draai bijna elke avond ongeveer 240 gram bollen, van één Large ei plus de liquids. Heb ik 125 bollen, genoeg voor een avond vissen. Wat ik over hou, gooi ik altijd in het water. Zal zo,n 150 gram zijn en dat kun je niet echt veel noemen. Het gaat mij dan vooral ook om herkenning. De vis herkent na een poosje de bol op geur (onderzoekers noemen dat een chemical search image) en weet dan ook wat er in zit, in ieder geval voor wat betreft de eiwitten, vetten en koolhydraten en waarschijnlijk voor nog wel wat meer. Ik weet dat veel karpervissers dat moeilijk kunnen geloven, feit is wel, dat keer op keer aangetoond wordt dat vissen dat wel degelijk kunnen.
Alle bollen vangen natuurlijk karpers, simpel verhaal, zelfs die goedkope meelbollen.
Gaat mij vooral om de langere termijn, oftewel een bol die in een bepaald deel van het jaar blijft vangen en waarmee je mogelijk het verschil kunt maken.

Een karper is liever lui dan moe?
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

02-08-2016 12:52

Ik houd het nooit zo lang vol op een bepaald water dus dat langdurige heeft al helemaal geen nut voor me, ik wil snel vissen vangen en weer wegwezen.
Allemaal leuk dus dat theoretisch gebrabbel maar ik schiet er niets mee op, voor jou werkt het misschien wel, leuk voor je........
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

02-08-2016 16:53

Cees v Opstal schreef:Ik houd het nooit zo lang vol op een bepaald water dus dat langdurige heeft al helemaal geen nut voor me, ik wil snel vissen vangen en weer wegwezen.
Allemaal leuk dus dat theoretisch gebrabbel maar ik schiet er niets mee op, voor jou werkt het misschien wel, leuk voor je........


Ik denk dat 90% van de vissers zo denken,.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

03-08-2016 01:41

In Friesland ligt de situatie denk ik iets anders. Door de HSV’s wordt er weinig tot niks uitgezet en verenigingswateren bestaan hier eigenlijk niet. Dus de mogelijkheden zijn beperkt.
Blijft over de Friese Boezem, een grote lap water, waar veel voeren en lange sessies draaien m.i. noodzaak is. Daarnaast is een boot ook nog eens een pré. Van het oorspronkelijke bestand is denk ik ook niet zoveel meer van over. Ben dan ook benieuwd wat tegenwoordig de verhouding is tussen de gevangen SKP vissen en schubkarpers (nakomelingen?) van het oude bestand. Zal Martijn Nederpel ongetwijfeld meer van weten.
Persoonlijk heb ik geen zin meer om lange sessies te draaien en kilometers te rijden, bij mij moet het dus in een paar uurtjes gebeuren.

De theoretische kant van het karpervissen, vind ik minstens zo leuk als het vissen zelf!
Je komt iets tegen in de praktijk en zoekt een oplossing, of je bedenkt iets en test dat uit in de praktijk. Meer is het niet. Dat het je meer vissen kan opleveren, daarvan ben ik overtuigd.
Ik ben iemand die altijd prikkels nodig heeft, keeps the engine running zeg maar en ik ben dan ook geen standaard visser.
Voorbeeld van dit jaar was b.v. met het penvissen en lijnschuwe vissen op een bepaald water. Negen van de tien keer voelt een vis daar je lijn, een kolk, een boeggolf en weg! Zeer frustrerend en dan moet je naar een oplossing zoeken toch? De meeste vissers doen het niet natuurlijk. Ik heb het wel gedaan en de truc was een meter leadcore, meer was er niet voor nodig.

Rigs ook zoiets, ik heb al die toeters en bellen overboord gegooid en vis nou in principe net als in de begin jaren tachtig en het werkt perfect. Enige verschil is, dat mijn laatste meter op de bodem ligt.

In dit topic gaat het om aas en ik denk dat je daar ook nog steeds een verschil kunt maken.
Gebaseerd op theorie, die je probeert te vertalen naar de praktijk.
Afgelopen avond alweer drie vissen en dat in nog geen twee uur!
erwin torsy
Berichten: 3
Lid geworden op: 16-05-2017 10:13
Locatie: Boskoop

16-05-2017 11:39

Altijd leuk om discussies te volgen,

Ik volg al ruim 30jaar de discussies van voer samen stellingen met flavours sweetners dip noem ze maar ze maar op.
Niemand kan een echt antwoord geven of de Karper nou echt wel van zoet houd of juist vismeel en kruidig.
Voor mij is het duidelijk dat een Karper van nature een nieuwschierig beest is dat zelfs alles wat op de bodem ligt betast en proeft wat op eten lijkt (op een harde bodem betast de Karper zelfs je lood !)
Een Karper zoekt iets eetbaars en komen ze op je voerstek dan maakt het in mijn ogen niet bar veel uit welke samenstelling de boily is ze pakken zelfs de goedkoopste readymades van de bodem.
Zoet ja zoet doet het goed in de Polders met vele sloten die met elkaar in verbinding staan zoals in mijn omgeving maar op een kanaal loopt vismeel en robin red een stuk beter terwijl de zoete boily pas ging lopen na een weekje voeren.

In Polders is een fruitige smaak zoals tutifriti,aarbei,banaan een killer met een milde zoete smaak net als Tijgernoten en zoete mais en duivenvoer.
Een Karper zoekt niet iets speciaals of maar gaat grotendeels op herkenning af of dat het eetbaar was en zal het dan ook de volgende keer opeten.
Dressuur water zijn een mooi voorbeeld waar bijvoorbeeld veel met fruitje en zoet wordt gevist zal de Karper deze voerstekken mijden en door herkenning het gevaar zien.
Wat ik hiermee wil zeggen dat de Karper wel degelijk het verschil kan onderscheiden van geur en smaak van het voer dat wij aanbieden.

Er staan zat filmpjes op youtube van onder water camera's met voerstekken met boily's, tijgernoten, particals, pellets en verschillende soorten haaksystemen.
Dit zijn reuze intressante filmpjes van wat er nou echt onderwater gebeurt op je voerstek en hoe vaak de haak met aanbod wordt betast en uitgespuugt zonder te haken.

Ook al liggen er zoveel verschillenden soorten boily's en particals tijgenoten pallets bij elkaar ze pakken vrijwel alles op zolang er geen dressuur heerst.
Maar dan nu houd Karper dan echt van zoet ?
Ja een Karper houd van zoetig en meel achtige smaken zoals vele andere soorten vissen zoals de brasem en winde en zelfs de Zeelt komt buurten.
Vanilie, honing,suikerstroop en caramel was vroeger al een killer met pennen in de jaren "70 en begin "80 toen wij nog geen beetmelders hadden maar wel met een tolletje aan de lijn en schuiflood met het aas aan de haak viste (paling methode van toen).
Dus eigenlijk is er weinig veranderd dan een hoop marketing en leuke theorie met discussies, doe eens een gekookt krieltje aan je hair en voer wat krieltjes bij of wat duivenvoer je zal versteld staan hoe dat vangt ! mits je niet teveel last krijgt van witvis is het ook in maagdelijk polderwater een killer bij de 1e sessie zonder vooraf te voeren. (wel even vooraf spotten of er Karper actief is op de stekken waar je gaat liggen met het aas).
Krieltjes kan je zo kopen bij de winkel momenteel gebruik ik Bourgondische gekruide krieltjes en moet zeggen dat ze mij al leuke vissen hebben opgeleverd !
Dus daar gaat de theorie zoet weer :P dus gewoon uit proberen is de beste optie.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

16-05-2017 12:30

Ik denk dat dit meer te maken heeft door dat eiwitten essentieel zijn voor groei (kleine karper), grotere vissen hebben vooral energie nodig wat ze dus uit koolhydraten halen (suikers).

Karpers zijn zeker wel zoetekauwen maar niet voor iedere soort zoetstof.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-05-2017 12:47

Zijn Karpers zoetekauwen?

Blij dat dit onderwerp een kleine 10 maanden geleden was uitgekauwd, gaat een - overigens welkome - nieuwkomer juist een typisch Hilco topic :D als z'n aller, allereerste bericht vrolijk herkauwen...

Kauw ik het wel even voor Erwin: Voorstelhoek, altijd handig :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

13-06-2017 15:16

Ja en nee eigenlijk is het gewoon een rond zwemmende vuilnisbak.
erwin torsy
Berichten: 3
Lid geworden op: 16-05-2017 10:13
Locatie: Boskoop

16-06-2017 14:00

Mee eens dat het vuilnisbakken zijn,

Het maak in mijn ogen niet zoveel uit welk aas wordt aangeboden, enkel de jaar getijden kunnen verschil maken met wel type aas je gaat vissen.
Voorjaar is meestal licht vissen (popupjes met foam en particals) en matig voeren doen het dan het beste als het water nog niet boven de 12graden gekomen.
Maar ook hier maakt het niks uit dat je popup mais of hazelnootjes en dergelijke gebruikt aan je hair, alles wat eetbaar lijkt wordt gepakt omdat het natuurlijk voedsel aanbod laag is.
Zomer maanden wordt het lastiger dan valt het niet mee om tegen het natuurlijk voedsel op te nemen dat in overvloed te vinden is.
Herfst tot de winter gaat het alweer een stuk beter zolang de water temperatuur maar niet te snel daalt en onder de 8 graden komt dan kan je blijven vangen.

Dit zijn enkel maar jaargetijden maar Karper zoekt ook niks speciaals anders zouden boilys op een dressuur water na loop van tijd helemaal niks meer vangen na alle smaakjes en geurtjes die geprobeerd zijn.
Dus zo slim zijn Karpers niet dat hier op een plaatselijke afgesloten putje een 30pd in de morgen werd gevangen en die zelfde avond weer werd gevangen op de zelfde boily.
Bedoel maar ik heb dat in de polder ook dat je toch weer een zelfde schub vangt die je nog geen dag gelden ook ving.
Karpers vreten alles wat eetbaar is, zelfs een stukje banaan of Macaronie, wordt gewoon opgevreten als ik dat langs de kant neer gooit.
Dit doe ik meestal als het water helder is, een voerplekje maken met boilys dat zichtbaar op de bodem ligt en om het uur kijk ik even of er vis op zit of leeg wordt gevreten.
In de polder is het een mooie graad meter of de karper aast, 9 van de 10x als de voerplek onberoerd blijft en ook na dat het al een uurtje donker is kan ik vaak al zeggend dat er niks wordt gevangen in de nacht.
Maar das een ander verhaal..
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

16-06-2017 23:00

erwin torsy schreef:Dus zo slim zijn Karpers niet dat hier op een plaatselijke afgesloten putje een 30pd in de morgen werd gevangen en die zelfde avond weer werd gevangen op de zelfde boily.
Bedoel maar ik heb dat in de polder ook dat je toch weer een zelfde schub vangt die je nog geen dag gelden ook ving.


Net zoals bij mensen heb je domme en slimme exemplaren, al discrimineert de natuur daarin niet (er zijn altijd meer domme)

Natuurlijk zijn er altijd vissen die meteen alles pakken (triggervis) dit zijn meestal ook de vissen die de kapotte bekken hebben.

Sommige mensen vangen zo goed als alleen maar deze vissen omdat ze instant vissen, partikels er in en vissen maar!

Op het moment dat je gaat voeren met een boilie waar je echt mee kan voeren blijken er ineens puntgave vissen uit te komen die onbekend of zo goed als onbekend zijn.

Ieder zijn ding maar ik investeer liever tijd moeite en voer om de mooie vissen te vangen.

Mijn ervaring is toch dat Spiegels graag zoetigheid hebben en schubs hebben graag iets visachtig, met een goede combi van beide vang je ze alle 2 goed :roll:
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

17-06-2017 10:53

Ik ben die puntgave vissen juist gaan vangen met partikels maar dan wel op een andere manier ingezet.
Boiliehoeren zijn er juist meestal niet uit.
erwin torsy
Berichten: 3
Lid geworden op: 16-05-2017 10:13
Locatie: Boskoop

17-06-2017 21:20

Op het moment dat je gaat voeren met een boilie waar je echt mee kan voeren blijken er ineens puntgave vissen uit te komen die onbekend of zo goed als onbekend zijn.


Nou daar zijn ervaringen nogal verdeeld over omdat verschillende type water toch anders uitpakt zoals jij zegt.
Waar veel wordt gevist wordt zowel Boilys als particals gebruikt en alles door elkaar, het was natuurlijk ook niet zo raar toen de Tijgernoot zijn intrede deed de vangsten weer omhoog gingen en vissen werden gevangen die weinig of nooit zijn gehaakt.
Maar ook na een x aantal jaren lopen de vangsten terug en vang je vrijwel de zelfde vissen erop, zoiets heet dressuur en die is de laatste jaren steeds moeilijk te doorbreken op af gesloten water.

Rare is op mijn thuiswater dat een Tutifruti smaakje altijd Schub oplevert maar nooit een spiegel en leder of rij.
Dus de stelling dat spiegels meer van zoet houden gaat in het putje waar ik regelmatig vist niet erg op omdat Garlic en kruidig juist wel Spiegels oplevert maar geen Schub te bekennen.
Polderwater is het Fruitje juist weer de killer en kruidig zijn de vangsten weinig of zeg maar niks terwijl Robin red het soms juist wel goed kan doen op bepaalde momenten.
Moet zeggen sins ik Mainline Boily's gebruikt mijn vangsten aanzienlijk beter zijn geworden met een Garlic dipje op de boily aan de hair.
Maar goed het blijft gewoon aftasten en uitproberen per water wat wel loopt en wat niet loopt dus daarom is er ook zoveel theorie discussie omdat de ervaring op water A niet werkt op water B en op water C werken beide niet.
Vaak in zulke situatie grijp ik naar Particals en begin dan met zachte mais of kriel aan de hair en bijvoeren met verkruimde stukjes boily met een voerbootje als je verder moet liggen dan je kan gooien om te voeren.
Weet gewoon dat dit aassoort altijd wel loop op onbekend water en als je af en toe een grote voorn of brasem voor lief neemt als bijvangst kan je gaan proberen op 1 hengel de Boily aan te bieden.
Welke smaak is natuurlijk even proberen maar vaak geeft Tutifruti of Aardbei,Peace al vaak goed response op water met veel Schub.

Daarom roep ik al vaak er bestaat geen "de beste boily of de beste partical" het verschilt enorm per water, zoet of kruidig of vismeel.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-06-2017 09:54

Boilys als particals
Boilies zijn partikels. Hoewel een grote boilie (...) ook een partikel is, en een kleine boilie (...) veel meer in de zin van - wat wij vissers onder partikel verstaan - als partikel te vissen valt.

Mijn ervaring is trouwens vergelijkbaar met die van Harm. In mijn geval dat ik op een afgesloten water, vissend met minder eiwitrijk maar verder goed visbaar aas, ik vooral tot grotere vissen kwam via een voercampagne. Via erg degelijk aas kwamen er ineens ook onbekende slanke schubs tevoorschijn. Zeker wanneer er veel vismeel aan te pas kwam en ik het aas fantasieloos als vismeelbol in elkaar stak.

zoiets heet dressuur
Nope, dat heet negatieve conditionering, verduidelijkte ons eens iemand. Dressuur is een beestje positief een trucje leren.., op de bol krijgen.

Dus de stelling dat spiegels meer van zoet houden gaat in het putje waar ik regelmatig vist niet erg op omdat Garlic en kruidig juist wel Spiegels oplevert maar geen Schub te bekennen.
Waarom die stereotype blinde vlek dat Garlic en kruidig niet zoet kan zijn? En een zoet luchtje hoeft trouwens ook niet per definitie een zoete bol te betekenen. Heb ik een paar maal - en ik koop niet veel bollen - met een zoete (niet dus) bol gehad.

Daarom roep ik al vaak er bestaat geen "de beste boily of de beste partical" het verschilt enorm per water, zoet of kruidig of vismeel.
Wat vooral bestaat is het vreemde idee dat er bij veel vissers heerst, dat een grote diversiteit aan smaken/producten niet samengaan...

Ik bereik graag per direct een zo groot mogelijke groep vis :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

18-06-2017 11:37

Een jaar of 15 -20 geleden viste bijna iedereen in mijn omgeving met felgekleurde zoete bollen. Banaan, aardbei ,tuttifrutti enzovoort. Ik dacht destijds ook dat karpers vooral van zoet houden. Mijn oom viste die tijd veel met de dobber in de polder en hij ving veel op frolic brokken.

Toen heb ik voor de eerste keer zelf boilies gemaakt: frolicboilies!

Ik dacht eerst dat ze mislukt waren, het was immers mijn eerste keer en zoveel informatie had ik niet voor handen.
De boilies waren niet zoet genoeg naar mijn mening, ze waren niet hard genoeg vond ik, ik had ze met de hand gerold dus ik vond ze lelijk en het formaat was te wisselend en bovendien de kleurstof die ik erin had gegooid zat niet meer in de bollen maar in mijn moeders pannenset en over haar hele aanrecht! Ik wilde van frustratie al die bollen weggooien maar mijn (niet zo blije) moeder zei dat ik maar met deze boilies moest gaan vissen en dat ik pas nieuwe mocht kopen als ze op waren.

Ik wilde graag snel van die zooi af dus ik sodemieterde meteen bij aankomst de helft van mijn groene sensas emmer het water in... Het heeft een uurtje of 2 geduurd voordat ik wat ving en ik ben tot het einde van mijn sessie vis blijven vangen. Mijn vismaatje ging pas vangen nadat hij mijn boilies eraan hing. Ik heb nooit meer zo een visdag vol met karper meegemaakt..

Dus ja zeg het maar... Er zat zoetstof in mijn boilies maar de overhand was frolic.. was het de textuur van mijn bollen? Was het het wisselende formaat? Was het de hoeveelheid wat ik voerde? Was het de afwijkende kleur? Was het dat mijn boilies meer als pellets werkten? (Ze losten langzaam op) Of was het gewoon geluk op het juiste moment op de juiste plaats?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-06-2017 12:01

Nog een berg van die Frolic brokken gekocht toen in m'n woonplaats een tuincentrum failliet ging. Blijft mooi spul!

Ik voerde vroeger trouwens gewoon met Frolic en/of ander merk vierkante brokjes (heel, half, stukjes) en rolde thuis een paar honderd gram aan Frolic boilies. Tegenwoordig meng ik Frolic uit gemak met hondenbrokstaafjes van soortgelijk smaak, die ik halveer en doe er daar dan eentje van aan de hair...

Lui aangelegd zeg maar, haha.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

18-06-2017 23:19

Nee hoor. Toen werd daar al net zo veel gevist. Alleen wij slachten ze niet, we hadden toen al een onthaakmat en zetten ze netjes terug nadat we ze gevangen hadden. Er zit nu waarschijnlijk zelfs meer karper door recente uitzettingen.
Als je goed lees zie je dat het aas niet zo heel goed doordacht was. Meer een kwestie van een toevallige goede samenloop van omstandigheden. :wink: