Karperaas in de zomer.


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

06-07-2016 02:34

Een moeilijk onderwerp.

De algemene gedachte is, het water zit vol natuurlijk voedsel (lees eiwitten), hier kunnen wij als visser niet tegen concurreren, dus koolhydraten zijn het juiste alternatief. Daarnaast vooral ook door de instant respons. Wat betreft het instant vissen, zit er idd, misschien wel een zekere logica in. Heb het zelf ook wel gedaan, ga je een paar uurtjes vissen, redelijk wat koolhydraten, vrij compact gevoerd en dat kan soms leuke resultaten opleveren. Dan heb ik het natuurlijk niet over kilo’s, maar over b.v. 150-200 15 mm. bollen.
Wat is eigenlijk de instant kracht van koolhydraten? Ik heb geen flauw idee en ik denk dat niemand het weet. Een karper is natuurlijk een opportunist, iets is eetbaar, ruim voorhanden en vreten maar? Zoiets zal het zijn denk ik.
Veel vissers gaan ’s zomers ook voorvoeren met koolhydraatrijk aas, m.i. heel onverstandig, tenzij je b.v. op een BTW vist, met een gigantisch bestand aan vissen, waar veel concurrentie van soortgenoten is.
Loeb toonde het al aan, in eerste instantie zijn karpers gek op koolhydraten, maar na een week zetten ze er geen bek meer op! Misschien is dat hele natuurlijke voedsel verhaal op veel wateren wel onzin, en is het in de zomer op veel wateren eerder schraalhans. Op de bodem is er in ieder geval niet zoveel te vinden en dan heb ik het vooral over rode muggenlarven. Wat doen dan veel koolhydraten, die verhogen het glucosegehalte in het bloed van een karper. Wordt dat te hoog (hyperglycemie?) en een vis vindt dat niet prettig? Lijkt me niet onmogelijk. In ieder geval stoppen vissen met eten, als het bloedsuikergehalte een bepaalde grens heeft bereikt.
Komt er dus een beetje op neer, je zal per water een inschatting moeten maken.

Je hebt natuurlijk ook nog de vetten.
Vis al zo’n twee maanden op een stadswater met tijgernoten (25 % vet) en voer bijna dagelijks zo’n 300 gram en het gaat nog steeds als een speer. Heb daar al veel dingen uitgetest, maar de tijgers zijn en blijven superieur.
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

06-07-2016 10:25

Gewoon pinda,s,.ik heb alweer genoeg geld vergooid aan die bollen
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

06-07-2016 15:16

Beste Hilco,

Zoeken we mbt aas het niet veel te ver?

vooral beginnende vissers sturen we met een teveel aan informatie het doolhof in en alle boiliemerken schreeuwen waar de uitgang is....

Veel Karpers zijn verzot op koolhydraten. Dat heeft de koolhydratenbol tov de eiwitrijke bol wel bewezen. een combinatie van beide maakt het perfect.

ik ben van mening dat veel karpers zoetwaterbiggen zijn en elk makkelijk te krijgen voer naar binnen werkt mits ze er geen last van krijgen.

groeten, Mark
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

06-07-2016 15:54

Ene water zoet, andere water vismeel en weer een ander een combi. Ik vang niks met tijgernoten tussen mei en september...
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

07-07-2016 02:54

mark vdm schreef:Beste Hilco,

Zoeken we mbt aas het niet veel te ver?

vooral beginnende vissers sturen we met een teveel aan informatie het doolhof in en alle boiliemerken schreeuwen waar de uitgang is....

Veel Karpers zijn verzot op koolhydraten. Dat heeft de koolhydratenbol tov de eiwitrijke bol wel bewezen. een combinatie van beide maakt het perfect.

ik ben van mening dat veel karpers zoetwaterbiggen zijn en elk makkelijk te krijgen voer naar binnen werkt mits ze er geen last van krijgen.

groeten, Mark


Het is in ieder geval een omnivoor en daardoor ook een opportunist, maar wel één met duidelijke smaakvoorkeuren. Moet ie wel wat te kiezen hebben natuurlijk.
Daarnaast is aas maar één van de onderdelen van het karpervissen en tegenwoordig moet je denk ik veel meer naar het totaalplaatje kijken. Met aas alleen maak je op heel veel wateren het verschil niet meer. Daar moet je als visser zelf voor zorgen en dat hangt af van meerdere factoren. B.v. wat is het bestand, waar zit de vis, wat doet de rest, vis je al of niet instant, hoeveel vistijd heb je, wat kan je besteden etc, etc.

Voor wat betreft de langere termijn is het aas op zich m.i. wel degelijk belangrijk. Waarom?
Omdat een vis je aas kan leren herkennen en omdat een vis bepaalde behoeftes heeft voor wat betreft zijn stofwisseling. In de zomer heeft een karper vooral behoefte aan energie, omdat door de hoge watertemperatuur zijn stofwisseling dan het hoogste peil bereikt. Zuurstofgehalte van het water speelt overigens wel een rol, is die laag, dan zal een vis sowieso minder eten. En wat te denken van de watertemperatuur in de verschillende lagen? Heeft ie misschien ook nog bepaalde voorkeuren. Voor het instant vissen mogelijk ook een factor om rekening mee te houden.
Hoelang duurt het voordat een vis je aas leert herkennen op de macronutriënten? Bij juveniele vissen is dat ongeveer een week (aangetoond door experimenten met zelfselectie) en dat zal bij oudere vissen waarschijnlijk ook zo zijn.
Komt er op neer, na een week herkent ie je aas (dat doet een vis overigens op geur) en weet ie ook wat er in zit. Velen zullen het misschien niet geloven, maar het zijn gewoon de feiten.
High energy in de zomer en we hebben mogelijk een voordeel? Oftewel een vis blijft er op terugkomen, het lijkt er in ieder geval wel op.

Zoetwaterbiggen? Dat is jouw mening, maar het impliceert wel iets natuurlijk.
Als ik het zo zou bekijken, dan zou ik niet meer karpervissen. Het gaat tenslotte om het spel.
De ene keer win ik, de andere keer wint de vis.

Hakken op de Friese boezem, ook zoiets, weerzinwekkend de vis als lustobject.
En maar geilen op al die foto’s.
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

07-07-2016 07:07

Het verschil met 20!jaar geleden is dat er tegenwoordig helemaal geen slechte bollen meer zijn of gemaakt worden,.half jaren 90 trok ik met de Nutrabaits BFM met wat extra toevoegingen een hele plas leeg,.natuurlijk wel daar waar je wist de vis zi h ophield met een goede rig enz enz,.maar met aas maak je nu echt het verschil niet meer,.de markt is verzadigd,elke firma elke boilieboer heeft kwalitatief aas,.het is alleen aan de visser in welk merk je vertrouwen heb en bij wat voor clubje je wil horen.
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

07-07-2016 09:01

[[/quote]

Zoetwaterbiggen? Dat is jouw mening, maar het impliceert wel iets natuurlijk.
Als ik het zo zou bekijken, dan zou ik niet meer karpervissen. Het gaat tenslotte om het spel.
De ene keer win ik, de andere keer wint de vis.

Wat impliceert dat dan??

Groeten. Mark
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-07-2016 09:11

Sta er toch steeds versteld van dat mensen vissen vangen zien als hogere wiskunde hoor :roll:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-07-2016 13:28

In Engeland lijd maar liefs 61% aan obesitas of het allemaal karpervissers zijn staat er niet bij.
Wat geilen op zwaarlijvigheid komt dat alleen bij karpervissers voor?
Brexit schijnt een wonder aas te zijn.
Ze houden zich net als karper aan de drie V van vreten, veiligheid en voortplanting.


Relativeren heren AUB je gek laten maken is niet moeilijk onder karpervissers.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

07-07-2016 15:20

Grexit schijnt het betere budget aas te zijn, souvlaki met een ouzo dip!!
Geen gestoomde maar gegrilde bollen!!!

Groet, Peter

PS zinvol deze posting, nou niet echt nee :wink:
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

08-07-2016 11:49

2 hondenbrokjes waren er laatst voor nodig om in een hele lastige zandput binnen 35min net zoveel vis te vangen dan in 500uur die ik daar 10jaar geleden heb gespendeerd.

Heb ze verder niet horen klagen over een koolhydraat tekort ofzo :roll:

Vis waar de vis zit dan gaan ze vanzelf vreten.
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

08-07-2016 16:57

@cees
deze is wel makkelijk hoor. :roll:
en die 500 uur wat jij zegt? mischien volgende keer maar een andere manier van aanpakken.

no hard feelings :wink:
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

08-07-2016 21:58

in de zomer vis ik met hetzelfde aas als in de winter... alleen de hoeveelheid pas ik aan
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

09-07-2016 09:08

Ken wel meer putjes waar het geen schande is om 20 nachtjes te blenken hoor, tis maar net hoeveel er zwemmen hé :wink:
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

09-07-2016 11:14

@cees
ik ken die putten/wateren ook, maar er zijn nu eenmaal vissers
die er niet zolang over doen om een karper te vangen.
:wink:
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

09-07-2016 11:41

Karpervissen op zich is geen hogere wiskunde hoor. Is meer logica.

Wat ik vreemd vind, is dat er maar weinig vissers zijn, die iets over de biologie, ecologie, smaakvoorkeuren etc. van dat beest weten. Een bosjesman in de Kalahari weet dat wel over zijn prooien natuurlijk.
Waar komt b.v. de aaskennis van de bollenboeren voor een groot deel vandaan? Uit de diervoederindustrie natuurlijk. Een bollenboer is niks meer of minder dan een kleinschalige visvoerproducent. Qua samenstelling is een bol niet eens een compleet diervoeder. Een aasbedrijf hoeft niet op een dubbeltje te kijken en kan dus extra attractie toevoegen, dat is het enige verschil. Waar komt de kennis over attractants vandaan, twee keer raden.
De industrie komt aan hun kennis door theoretici die experimenten uitvoeren, door bepaalde stoffen uit te testen. Daar heb je natuurlijk wel hogere wiskunde voor nodig.
Denk overigens ook, dat er op een paar uitzonderingen na, niet echt slechte bollen meer verkocht worden. Ben je verstandig, dan koop je een bol van rond de 5 Euro.

Topic gaat over karperraas in de zomer. Ik vind vissen zelf heel leuk en vis dan ook bijna dagelijks korte sessies (van 2 – 2,5 uur). Daarnaast ben ik zeer geïnteresseerd in de theoretische kant van het karpervissen. Jammer genoeg wordt er op het forum inhoudelijk nergens meer op gereageerd en ik zou dus eigenlijk niks meer moeten posten.
Oneliners kunnen we allemaal wel bedenken.
Wat ik plaats, zit wel altijd een bepaalde gedachte achter. In dit geval high energy baits in de zomer. Is m.i. ook een heel logische gedachte. Wat is voor een organisme de basis? Een zo efficiënt mogelijke energievoorziening, zo werkt het nou eenmaal in de natuur.
Gebruik je aas voor de langere termijn op een water, dan kan de samenstelling volgens mij wel degelijk het verschil maken. Bijkomend voordeel, je hoeft dan ook niet meer voor te voeren, omdat het zoekplaatje al op zijn harde schijf staat. Volgend jaar weet ie nog precies wat een tijgernoot is en ook wat er in zit.
Vissen zijn dus bepaald niet dom!

Er is me dit jaar heel veel duidelijk geworden, voor wat betreft de karpervisserij. Vang je niks, overschakelen. Kan van alles zijn, maar gewoon doen!
De meeste karpervissers kunnen alleen nog maar plempen en dat werkt op veel wateren nog steeds natuurlijk. Drie hengels er op en rossen maar. Ik vind dat persoonlijk geen karpervissen, het gaat niet meer om de vis, maar om het ego van de visserman. Daarnaast al dat gezeul met die vissen en dat alleen voor een foto.
Artikel van Koen Koops, van hetzelfde laken een pak. 8 - 15 kilo mensen! Karpervissen wordt een elite sport.
Bottem line is, het zijn ook nog eens allemaal lui die inkomsten genereren uit de hengelsport branche. Artikeltje op KWO, of in de karperbladen en het mes snijdt aan twee kanten?
Vanzelfsprekend, is in principe ook niks op tegen, moet je wel de waarheid vertellen natuurlijk!
Jan Nanne
Berichten: 196
Lid geworden op: 30-10-2014 12:53

09-07-2016 12:03

Hilco Meijer schreef:Karpervissen wordt een elite sport.


Was het maar waar!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-07-2016 12:11

Agh Hilco, toen ik werkeloos was viste ik op extreem dressuur water doordeweeks. Er ging elke week zo'n 50 kilo particles mee bestaande uit duivenvoer, tijgers, pinda's, en maples. Jij vind het geen sport meer, maar ik ving wel echt gestoord veel vissen kan ik je vertellen. 1 sessie daaruit pakte ik zelfs 7 vissen boven de 15 kg.
Het is niet dat ik niet wil weten wat een via nodig heeft in een bepaalde tijd, het is meer dat ik weet dat de vis ons daarbij niet nodig heeft, de natuur bezit alles wat die vis nodig heeft. Daarbij Let ik er soms wel op wanneer ik met bepaalde producten vis. Met name vetten en eiwitten, maar dan houd het ook echt wel op ! Enigste waarbij ik dan overschakelen wil in bepaalde jaargetijde is vismeel en pinda's. De kunst blijft gewoon het vinden van de vis !
Dat er dan een omega zuurtje in het aas zit of een vitamine mix vind ik allemaal een beetje nonsens.
Hij vreet een mossel en een bloedworm, tijdens de paai wat eiwitten, etc etc . Run je een betaalwater met een over bezetting aan vis dan word het allicht een ander verhaal.
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

09-07-2016 14:09

Beste Hilco

Misschien is het boek van Ed Cremers iets voor je?

Groeten. Mark
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

09-07-2016 16:51

goeie plek,hongerige vis meer heb je echt niet nodig.
dan maakt het niet uit met wat voor boilie je zit te vissen....
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

09-07-2016 17:22

Of particel....
Nog goedkoper en minstens zo goed!
Kansloos gezeik!
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

09-07-2016 17:42

@hilco
ik deel je menig hierover!
maar laat ook een iedere visser zijn eigen ding doen. de visser zelf weet hoe het moet toch?

koen knoops!
ik zag m op dat filmpje.(en commercieel geworden)
en ik ken hem nog van heel lang geleden toen hij nog student was.
wat kunnen mensen veranderen in een paar jaar tijd, en niet altijd positief :-?

maar goed zo zie je maar weer, iedere visser doet zijn eigen ding :wink:
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

09-07-2016 17:53

Tactiek mannen, geloof me nou!! Een karper vangen kunnen we allemaal wel.

Groet, Peter

PS als je het een uitdaging vindt om meer karpers op die mat te klappen moet je gaan nadenken!!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

09-07-2016 20:44

In de veevoeder en daaraan verbonden bio-industrie heeft men heel andere uitgangspunten die weinig met het vangen van karper te maken hebben. Elke vergelijking gaat daarom mank. Veel meer dan zoetstoffen (heb ze hier van ze liggen) komt men niet.

Een vis als karper krijgt op een beetje water veel meer de nodige veelzijdige natuurlijke voedingstoffen binnen dan we denken.
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

10-07-2016 00:53

Aardappel, erwten en spruiten net als vroeger kut