Tijgernoten voedzaam of niet ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
michael schmidt
Berichten: 7
Lid geworden op: 14-10-2015 12:07
Locatie: amsterdam

07-06-2016 09:26

Geachte carp hunters ,

Ik ben ben benieuwd hoe jullie hier over denken vandaar dat ik met dit onderwerp maar even naar de aas hoek kom....

Ik zit met het volgende punt ik ben eigenlijk altijd een boilie visser geweest ook in de tijd dat je instant nog goed kon vangen in omgeving (slotenplas en omstreken) hier ben ik ook opgeroeid.

De laatste jaren vind ik de vangsten enorm achteruit gaan op boilies op enkele grote brasems na :(
Boilies beginnen in mijn ogen zo langzamerhand echt brasem voer te worden.
Vandaar dat ik mijn strategieën eens ben gaan verleggen en aan de haal ben gegaan met tijgernoten.

Met Tijgernoten zijn mij de volgende zaken opgevallen:

- Ik krijg de indruk dat na langer voorvoeren dan 3-4 dagen de vangsten achteruitgaan 2.5kg. p.dag
vraag ?

- tijgernoten worden wel weggevreten na onderzoek waterkijker en strand-net over bodem halen.

- geen last van brasems en (minder) last van meerkoeten


Nu lees ik regelmatig dat tijgernoten niet voedzaam zouden zijn na research blijken tijgernoten wel degelijk voedzaam te zijn.
koolhydraten 11 - 18 %
Veten 21 - 31 %
Eiwitten 7 - 12 %
Energetische waarde 400 Kcal/100gr

Wel is het volgende aan de hand met tijgernoten....

We kennen allemaal de foto,s van uitwerpselen in bewaarzakken van de karper (kapot gekauwde tijgernoot resten) maar niet verteerd!
Bij mijn zelf zitten in de bewaarzakken de volgende morgen stukken zo groot als spliterwten.

Wat ik hier uit opmaak is dat tijgernoten graag worden gegeten door karpers maar doordat zij deze niet kunnen verteren kunnen zij hier ook (weinig tot geen) voedingstoffen uit onttrekken.
(Dit kun je beschouwen als niet voedzaam)

Oplossing
Ik denk dat het beter is af te wijken van het karige uurtje koken ik denk namelijk dat je de tijgernoten tenminste 2 tot 2 en half uur moet koken om deze verteerbaar te krijgen voor de karper.

Hoe denken jullie hierover ?
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

07-06-2016 13:49

Heb met tijgernoten gevist die je tussen duim en wijsvinger plat kon knijpen!!

Groet, Peter

PS geen verschil met de reguliere noten kunnen ontdekken, al zou je zeggen dat zacht aas voor betere vangsten zorgt.
Gebruikersavatar
michael schmidt
Berichten: 7
Lid geworden op: 14-10-2015 12:07
Locatie: amsterdam

07-06-2016 21:57

Peter van Loo schreef:Heb met tijgernoten gevist die je tussen duim en wijsvinger plat kon knijpen!!

Groet, Peter

PS geen verschil met de reguliere noten kunnen ontdekken, al zou je zeggen dat zacht aas voor betere vangsten zorgt.



Hoi peter ,

Het gaat me ook meer om langer termijn , als de karper iegelijk niet verzadigd raakt zal een logisch gevolg zijn dat ze verder trekken ipv wat je juist wilt bereiken, de vis op de plek houden.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

08-06-2016 01:08

Ik vind dat je onzin uitkraamt, meer kan ik er niet van maken. Oftewel je trekt een bepaalde conclusie, in dit geval dat karpers geen tijgernoten kunnen verteren, gebaseerd op het feit dat er nog resten van in je bewaarzakken zitten. So what?
Wat zit er heel veel in tijgernoten? Vezels. Wat doen vezels, die zorgen o.a. voor een snellere darmpassage. En ja, dan lijkt het mij logisch dat niet alles verteerd wordt. Bovendien heb je er bepaalde bacteriën voor nodig, maar die zijn overigens al met zekerheid aangetoond in het darmstelsel van karpers.

Wat valt nog meer op aan tijgernoten? De energiewaarde, die is namelijk erg hoog. Wat is de belangrijkste behoefte van vissen bij hoge watertemperaturen? Energie!
Kijk die beesten zijn geen blinde automaten, als een vis te weinig energie uit een (hoofd)voedselbron haalt, zeg maar de kosten zijn hoger dan de baten, dan vreet ie het niet meer, simpel verhaal.
Je zegt zelf dat de tijgernoten wel weggevreten zijn, dus dat zegt ook al iets.
Wat betreft voedingswaarde, kan ie er ook nog wel wat uithalen, b.v. bepaalde vetzuren en mineralen. De weinige eiwitten die er in zitten, kan een karper waarschijnlijk ook volledig benutten en hoeft ie dus niet als energiebron te gebruiken.

Dat langere koken is onzin, daar krijg je die vezels niet mee kapot.
Denk eerder, dat je juist teveel voert, vezels hebben n.l. ook een verzadigende werking. Ik vind persoonlijk 2,5 kg. erg veel, op een overbezet commercieel water zal het best kunnen, maar daar vis je volgens mij niet.
Kwestie van 180 graden draaien.

Waarom gebruik je overigens bewaarzakken?
Vers houden voor de pan? Mediageil? Egobevrediging?
Het plaatje is tegenwoordig tot kunst verheven en zitten ze allemaal te zeiken over onthaakmatten, ik heb er wel één, maar zit er alleen op. Ik onthaak de vis in mijn net en dan gaat ie weer het water in.
Plaats reactie