Minamino het groene goud


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-05-2016 03:41

Minamino, één van de duurste liquids verkrijgbaar op de markt (waarschijnlijk omdat het foodgrade is). Wordt verkocht als voedingssupplement, vanwege de mogelijke positieve werking op het voorkomen en bestrijden van (ernstige) ziektes bij mensen.

Wat kan het voor de karpervisserij betekenen?
Om daar iets over te zeggen, moet je natuurlijk eerst weten wat het is, zeg maar, wat zijn de hoofdbestanddelen. Dat zijn in dit geval twee wateroplosbare extracten, n.l. een lever- en een miltextract. Wat zit er voornamelijk in wateroplosbare extracten? Twee keer raden, vrije amino’s! Meer is het dus eigenlijk niet.

Dat vrije amino’s werken is een waarheid als een koe, maar die zitten b.v. ook gewoon in vismeel, natuurlijk wel in een veel kleinere concentraties.
Ik gebruik zelf ook bijna altijd extracten in mijn voer/aas, maar of die echt meerwaarde hebben? Persoonlijk denk ik van wel, maar attractie is natuurlijk maar een (klein) deel van het totale plaatje.

De kennis van de huidige aasfabrikanten komt voornamelijk uit de visindustrie en dat is wereldwijd een gigantische industrie. Het voer moet zo goedkoop mogelijk, dus naast de macronutriënten (de bulk), is attractie heel belangrijk. Vismeel wordt steeds duurder en moeilijker verkrijgbaar, dus plantaardige producten en dan heb ik het vooral over soja is dan het alternatief. Vinden veel vissen niet zo lekker, dus vandaar de extra attractie.

Aasfabrikanten hoeven niet op een dubbeltje te kijken en daarnaast is aas maken in principe heel simpel. Stukje voeding, stukje binding, stukje geur en smaak, meer is het niet.
De rest is denk ik tegenwoordig de core business, zeg maar waar het geld verdiend wordt.

Samengevat, ik geloof wel degelijk in extra attractie, maar wel onder bepaalde voorwaarden en dan bedoel ik de mogelijke interactie met andere stoffen en de concentratie van de gebruikte stoffen. Punt is natuurlijk, we zijn vissers en het valt dus in de praktijk niet te testen.
Is meer een kwestie van vertrouwen en dan ben je al een heel eind?

Samenstelling van je aas, heb je natuurlijk wel invloed op en is mogelijk veel belangrijker?
Verschillende jaargetijden, verschillende behoeftes. Qua eiwitten, vetten en koolhydraten?
Je kunt het denk ik niet uitsluiten.

Bovenstaande is allemaal leuk en aardig, maar het allerbelangrijkste is?
Het bestand aan vissen natuurlijk!
Oftewel uitzetten loont.
jerry weijers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31-03-2016 20:26

15-05-2016 05:59

Tja als we gaan uitzetten wordt het gauw een putjeswater cq betaalwater gevoel en dan maakt het niet uit of je kunt vissen
Ik vis altijd met zeer eenvoudige aas en vang ook mijn vissen
Ik ben sowieso al tegen de uitzetting van karpers omdat ik van het standpunt uit ga dat de vissen zich zelf moeten redden ( ben dus ook niet gek op spiegels etc )
Als je een vis type uitzet wat zichzelf niet redden in de natuur ben je verkeerd bezig



Gr jerry
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

15-05-2016 07:10

Wil je nu brainstormen over extra toevoegingen of over uitzetten?
jerry weijers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31-03-2016 20:26

15-05-2016 10:49

Sorry maar het laatste deel van je betoog daar had ik iets meer woorden voor over maar het moet natuurlijk over het aas gaan


Gr jerry
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-05-2016 11:46

jerry weijers schreef:Tja als we gaan uitzetten wordt het gauw een putjeswater cq betaalwater gevoel en dan maakt het niet uit of je kunt vissen
Ik vis altijd met zeer eenvoudige aas en vang ook mijn vissen
Ik ben sowieso al tegen de uitzetting van karpers omdat ik van het standpunt uit ga dat de vissen zich zelf moeten redden ( ben dus ook niet gek op spiegels etc )
Als je een vis type uitzet wat zichzelf niet redden in de natuur ben je verkeerd bezig



Gr jerry


En laat dat nu net iets zijn wat in ons kikkerlandje niet echt goed wil lukken,natuurlijk paaien de vissen hier af,maar zoals je ook dit jaar weer ziet gaat het in etappes. Vorige week paaiden ze overal,en nu is het ruim 10 tot zelfs 15 graden kouder ! En nee dat doet de voortplanting niet goed,dan heb je van de eitjes waarbij een groot deel niet eens uitkomt door het wisselende weer nog meer problemen. De vis zelf die de eitjes op eet, de futen en vooral de beschermde aalscholvers die korte metten maken met kleine vis,en dan ook nog eens roof vis die tot ruim 3 jaar na geboorte makkelijk een karper naar binnen slokt,over sommige beroeps vissers nog niet eens gesproken! Nee uitzetting is wel degelijk belangrijk om een goede bezetting te houden aan karper, en uitzetting hoeft niet te betekenen dat het alleen spiegels betreft of snel groeiende vissen. Al ons contributie geld samen moet dit zeer zeker mogelijk maken om in het gehele land alles op peil te kunnen houden,en gelukkig gebeurt dit ook in veel delen van het land.
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

15-05-2016 11:58

Hilco, waar haal jij de kennis dat veel vissen soja niet zo lekker vinden?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

15-05-2016 12:05

Dat is, zoals iedereen weet, wetenschappelijk bewezen.
Bijna iedereen dan.
jerry weijers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31-03-2016 20:26

15-05-2016 12:22

Ik ben van mening dat de karper zich hier prima redt alleen niet in de hoeveelheid die karpervissers zich wensen
Misschien is het beter om wat aan de paaimogelijkheden te doen , is veel goedkoper op langere termijn
En 1 van de grootste oorzaken van de slechte jaargangen is dat karperbroed geen scholenvis is , hierdoor is de predoratie groter dan bij andere witvis


Nog even het aas aardappels bevatten veel zetmeel maar ook aardig wat aminozuren
Hiernaast geloof ik dat als het goed is ons aas gewoon een snack is en niet het hoofdbestanddeel van het voedingspatroon dus ik maak mij geen zorgen over de voedingswaarde, het moet opvallen en lekker zijn niks meer en niks minder


Gr jerry
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

15-05-2016 23:19

bert kamp schreef:Dat is, zoals iedereen weet, wetenschappelijk bewezen.
Bijna iedereen dan.


Ik heb hier wetenschappelijke artiekels liggen die opzoek gaan naar alternatieven voor vismeel in aqua-industrie.
Verschillende soorten alternatieven worden getest zoals beenderenmeel, volvette soja, ontvette soja, getoaste soja, lupinemeel, etc.
Zowel qua energieconsumptie (gewichtstoename vis) en eetbaarheid wordt volvette soja als alternatief naar voor gedragen.

Daarom dat ik deze vraag dan ook stelde...
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

15-05-2016 23:36

image.jpeg
(68.95 KiB) 3751 keer gedownload
image.jpeg
(68.95 KiB) 3751 keer gedownload
Aminozuren animo amino amino,.meer kan ik er niet van maken!!!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-05-2016 23:40

[/quote]
Ik heb hier wetenschappelijke artiekels liggen die opzoek gaan naar alternatieven voor vismeel in aqua-industrie.
Verschillende soorten alternatieven worden getest zoals beenderenmeel, volvette soja, ontvette soja, getoaste soja, lupinemeel, etc.
Zowel qua energieconsumptie (gewichtstoename vis) en eetbaarheid wordt volvette soja als alternatief naar voor gedragen.

Daarom dat ik deze vraag dan ook stelde...[/quote]

Waarom soja?
Omdat het de beste plantaardige eiwitbron is.
Is qua aminozuurprofiel niet zo goed als vismeel, heeft n.l. twee limiterende aminozuren. Zo uit mijn hoofd, methionine en lysine. Worden dus vaak toegevoegd aan het voer.
Eiwitten zijn het belangrijkst voor de visindustrie (groei).
Waarschijnlijk vinden vissen het ook niet echt lekker, sojabonen zijn b.v. een hele slechte particle.
Attractie in visvoeders is heel belangrijk en dient vooral ook om de mogelijke slechte smaak van bepaalde plantaardige producten te maskeren.
Draait natuurlijk vooral om geld, die beesten moeten zo snel en zo goedkoop mogelijk op gewicht zijn (voor de slachtbank).
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

15-05-2016 23:44

Kenny, 'wetenschappelijk bewezen' was met een knipoog naar Hilco die dat te pas en te onpas gebruikt.
Neemt niet weg dat hij wel gelijk heeft dat ze soja niet lekker vinden en dat er daarom allerlei 'lekkermakers' aan worden toegevoegd, anders vreten ze het niet.
Weet je meteen waarom er geen sojabonen gebruikt worden om mee te voeren.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-05-2016 23:48

Ik had je wel door hoor Bert. :lol:
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

16-05-2016 00:22

Ongetwijfeld, maar Kenny niet :D
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-05-2016 03:04

jerry weijers schreef:Ik ben van mening dat de karper zich hier prima redt alleen niet in de hoeveelheid die karpervissers zich wensen
Misschien is het beter om wat aan de paaimogelijkheden te doen , is veel goedkoper op langere termijn
En 1 van de grootste oorzaken van de slechte jaargangen is dat karperbroed geen scholenvis is , hierdoor is de predoratie groter dan bij andere witvis


Nog even het aas aardappels bevatten veel zetmeel maar ook aardig wat aminozuren
Hiernaast geloof ik dat als het goed is ons aas gewoon een snack is en niet het hoofdbestanddeel van het voedingspatroon dus ik maak mij geen zorgen over de voedingswaarde, het moet opvallen en lekker zijn niks meer en niks minder


Gr jerry


Voortplanting van karpers in Nederland is denk ik minimaal, dat het gebeurt, daar geloof ik wel degelijk in. Als ik naar de vangsten op de Friese boezem kijk, bestaan die tegenwoordig vooral uit skp vissen. Geeft m.i. duidelijk aan, dat er van het karperbroed, van zeg maar de originele populatie, maar een miniem deel overleeft. Kan je beter in Frankrijk wonen.
In het zuiden van ons land, zijn de omstandigheden mogelijk wat beter, maar daar heb ik geen zicht op.
Heb vroeger vaak in smalle sloten gevist, die in open verbinding staan met het IJsselmeer, vingen we van die kleine torpedovissen van een paar pond. Wilde of semi-wilde karpers, zoiets denk ik en voor zover ik weet, worden die daar tegenwoordig ook nog steeds gevangen.
Die vissen zijn misschien beter aangepast aan onze omstandigheden?
In de vijver bij mijn werk, zitten minstens drie generaties karpers.
Dus zijn de omstandigheden optimaal, ja dan kan het. Punt is, voor het overgrote deel van het water in Nederland gaat dat volgens mij niet op.
Wat er in Friesland nog rondzwemt, zijn de laatste der Mohikanen? Het overblijfsel van de originele Heidemij vissen? Zou me niks verbazen.

Aas is een snack? Ja, zo kan je het bekijken. Ik geloof daar overigens persoonlijk niet zo in.
Wat is zijn natuurlijk voedsel? Bestaat voor een groot deel van het jaar uit benthos en detritus en als ze in een bepaald water voorkomen, driehoeksmosselen. Zo,n grote zwanenmossel zie ik hem nog niet één, twee, drie kraken. Komt er op neer, op veel wateren, moet ie flink aan de bak om zijn kostje bij elkaar te scharrelen.
En toen kwamen die gekke vissers en Zwarte Piet is er niks bij.
Kortom, op veel wateren, is ons aas bepaald geen snack meer. Is gewoon makkelijk verkrijgbaar voedsel. Jij bent toch ook liever lui dan moe.

Voedingswaarde en dan wordt het moeilijk, of misschien ook niet.
Waarom wordt er in de zomer zo weinig gevangen? Het antwoord is altijd, het natuurlijk voedselaanbod is te groot. Is dat zo? In ieder geval wat benthos betreft totaal niet. Wat is er dan wel? Slakjes b.v., maar ook niet op elk water.
Is een heel apart fenomeen. Bij warme watertemperaturen, is de stofwisseling van karpers het hoogst, zeg maar de behoefte aan energie en dus aan eten. Wat geeft de meeste energie? Vetten! Een vette hap en vangen maar? Tijgernoten, Smac?
Ik weet het niet en ik denk dat niemand het weet. Zuurstofgehalte zal ook een rol spelen en misschien hebben die beesten ’s zomers gewoon geen zin, of behoefte om op de bodem te azen.
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

16-05-2016 09:25

Hilco Meijer schreef:

Ik heb hier wetenschappelijke artiekels liggen die opzoek gaan naar alternatieven voor vismeel in aqua-industrie.
Verschillende soorten alternatieven worden getest zoals beenderenmeel, volvette soja, ontvette soja, getoaste soja, lupinemeel, etc.
Zowel qua energieconsumptie (gewichtstoename vis) en eetbaarheid wordt volvette soja als alternatief naar voor gedragen.

Daarom dat ik deze vraag dan ook stelde...[/quote]

Waarom soja?
Omdat het de beste plantaardige eiwitbron is.
Is qua aminozuurprofiel niet zo goed als vismeel, heeft n.l. twee limiterende aminozuren. Zo uit mijn hoofd, methionine en lysine. Worden dus vaak toegevoegd aan het voer.
Eiwitten zijn het belangrijkst voor de visindustrie (groei).
Waarschijnlijk vinden vissen het ook niet echt lekker, sojabonen zijn b.v. een hele slechte particle.
Attractie in visvoeders is heel belangrijk en dient vooral ook om de mogelijke slechte smaak van bepaalde plantaardige producten te maskeren.
Draait natuurlijk vooral om geld, die beesten moeten zo snel en zo goedkoop mogelijk op gewicht zijn (voor de slachtbank).[/quote]


Die beperkende aminozuren zijn correct. Maar dit is ook enkel maar geldig als je aas zou samenstellen zonder andere eiwitbron. Als je daarmee een beetje rekening houdt is dat probleem in een boilie zeer snel opgelost.
Wat zou jij al goedkope alternatieve eiwitbron nemen?
Gebruik hier nu al een tijdje geroosterd pindameel maar is niet meer zo vlot verkrijgbaar.
Het bedrijf waar ik het van afnam verdeelt het niet meer. En andere aasbedevrijven in de regio hebben het nooit gehad.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-05-2016 02:59

Kenny, je hebt gelijk hoor, het was slechts bedoeld als voorbeeld. Daarnaast hoeven wij ons als vissers denk ik geen zorgen te maken over limiterende aminozuren.
Samenstelling (qua macronutriënten) is volgens mij een heel ander verhaal, in ieder geval voor lange termijn aas. Gooi je elke dag kilo’s goedkope meuk in het water, dan valt het gauw stil. Die troep is namelijk veel te eenzijdig. Is gewoon business en heb je een paar van die schnabbelaars op je loonlijst staan en hoppa, kassa! Ik zag er gisteren nog één op een promovideo van Fox, ging ie zogenaamd penvissen, met een hengel en molen van Fox en een pen van Matrix. Pennetje van slechts vier gram overigens! Zijn gewoon zakkenvullers, dat soort figuren.
Boiliemeister en hoe de rest ook mag heten ook.

Je hoeft natuurlijk ook geen eiwitbom te maken, heeft een (grote) vis ook niet zoveel aan, gaat ie een deel gebruiken als energiebron. Een karpervisser is geen viskweker, zijn twee heel verschillende dingen.
Punt is, aas is big business geworden en ik denk dat er nog maar heel weinig aasbedrijven zijn, die in eigen beheer draaien. Is natuurlijk niks op tegen, alhoewel je natuurlijk als aasmaker wel bepaalde concessies zult moeten doen. Iets met machines! En Rob is de baas?
En wat te denken van Coppens, die pikt natuurlijk ook zijn graantje mee.

Verschillende merken en het product is precies hetzelfde? Ik weet het wel zeker!
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

30-05-2016 02:17

Volvette getoaste Soja is prima te vervangen voor een ander product wat gelijk is in eiwit en koolhydraten en daarnaast nog een beter aminozuren patroon heeft ook.

Het is ook iets wat karpers gewoon lusten en in onze koekjes en pannenkoeken etc verwerkt zit>> bonenmeel/lupinemeel (getoast)

Kun je soja 1 op 1 mee vervangen in je recept, enige soja wat er in mijn mix komt is soja-isolaat (de water oplosbare eiwitten)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

30-05-2016 03:23

Ik vind het leuk bedacht, maar wat is het nut van soja, bonen of lupine in een bol?
Komt allemaal uit de visvoerindustrie, daar is het, het enige doel om het aandeel vismeel in het voer te verlagen. Is een centenkwestie, zo simpel is het. Sojameel in een vismeelbol is dan ook de grootste kolder die er is. Vismeel zijn die beesten n.l. echt verzot op en de rest is slechts vulling.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-05-2016 07:29

Nog nooit gewerkt met zoet lupinemeel dus..... is idd een goede vervanger is een zoete boilie zonder dat het voedingstechnisch een "crap" boilie wordt. Zeker op wateren waar praktisch iedereen met vismeel aan de gang is, kan een voercampagne hiermee goed uitpakken
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

30-05-2016 09:26

Martijn Nederpel schreef:Nog nooit gewerkt met zoet lupinemeel dus..... is idd een goede vervanger is een zoete boilie zonder dat het voedingstechnisch een "crap" boilie wordt. Zeker op wateren waar praktisch iedereen met vismeel aan de gang is, kan een voercampagne hiermee goed uitpakken


ik vis nu al een jaar of 2 zonder vismeel in mijn boilies en dit maar om 1 reden: wolhandkrabben.
Als een bol vismeel bevat en ik ga voorvoeren is het in 90% van de gevallen een verloren zaak om te vissen. Maar die beesten kan ik nog makkelijk vermeiden door boilies te voeren zonder vismeel

mijn alternatieven om toch wat eiwit in de boilie te krijgen is: geroosterd pindameel, lupinemeel, volvette soja, biergist, etc.
(wel niet allemaal ter gelijkertijd)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

31-05-2016 02:35

Ok. ik was te kort door de bocht, maar had het wel over een vismeelbol, waar plantaardige eiwitten m.i. niks toevoegen.
Heb het even nagezocht en lupinemeel is idd. een heel leuk product (qua eiwitten en vetten).
Daarnaast ook nog eens goedkoper dan vismeel.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-10-2016 12:12

Een late toevoeging. Maar; vis en dat ze sojabonen niet lekker vinden? Of dat je er niet goed op vangt?

Ik heb sojabonen rond '92 een paar maal tijdens de zomer uitgeprobeerd op een dagelijks aangevoerde stek aan een lokaal kanaal. Daarbij kookte ik de bonen eerst alleen met een snuf zout en verder geen toevoegingen. Smaak was zeker niet bijzonder. Maar ik kreeg, al vissend met drie van die dingen aan de hair, vooral erg veel attentie van kleinere brasem die zich maar af en toe liet haken. Na de vele, vele brasem piepen viel het even stil.., en ving ik ondanks dat toch wat karper.

Maar daar zit je dan met een partikel die regelmatig al scheurt bij een dikke boilienaald of idem lusknoop op de hair. Dat was met die halve aanbeten iets te vaak het aas controleren en weer - plons (hoewel slechts 50 a 60 gram) - inwerpen, wat mij betreft.

Maar het boontje trok vis aan en ik had een paar karpers gevangen. Daarop voerde ik de bonen, ik had nu eenmaal toch nog een paar kilo staan, samen met 18mm. boilies (300 a 400 gram om 300 a 400 gram aas o.i.d) met daarin o.a. 20% vismeel, 10% soja volvet en 10% lactalbumine 80% verwerkt. Die boilies bleven richting de 60 uur hard. De toevoeging aan het sojabonen kookwater was die snuf zout en, wegens de gebruikte bollen, een paar eetlepels vismeel per kleine soeppan. Die sojabonensmaak bleef aanwezig. De smaak was zelfs, in m'n menselijke optiek, minder geworden. En wat denk je. Beestjes dachten er nog het zelfde over.

Ik verwachte die brasem aanbeten dan ook gewoon weer en had de boilie vooral toegevoegd betreffende meer duurzaamheid van het aas (m.b.t. zowel voorvoeren als aan de hair). Het grootste probleem in mijn ogen is dan ook dat de gekookte sojaboon een veel te zachte en ook veel te dure partikel is voor het doel dat je ermee bereikt...

Kennen we allemaal betere partikels :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie