Originals


Plaats reactie
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-11-2016 09:50

Wanneer komt je wonder aasje op de markt? Grote boilie boeren in binnen en buitenland zullen wel aan je voeten liggen en veel geld betalen voor je kennis en kunde. Laat het domme gepeupel hier op KWO maar links liggen zal wel heel veel afgunst zijn. Krijgen we een lijst van lezingen die je in het land en er buiten gaat verzorgen. Een boek van je zal dit jaar ook ons wereldje wel veroveren. Zal Jan Junge die 40 jaar geleden al als een van de eerste met aas aan het pionieren was wat hij er van vind.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-11-2016 10:00

Hilco, zo heb je het over HNV, wat dan ineens achterhaalde HNV theorie is, en zo bedoel je dus eigenlijk 'compromis' aas wat ik al erg lang aanhang :D ...

Mijn motto nog een keertje dan (misschien te vinden via de zoekfunctie :D );

Donder het er allemaal in, over en door elkaar.., en dan bedoel ik ook gewoon zonder enig onderscheid ALLES wat maar visbaar is! Donder het in, over en door je bollen, aan ingrediënten, aan diverse structuren, geuren en dan het allerliefst ook nog allerhande smaken, vormen en formaten, door elkaar.


Zou een beetje zoetigheid erbij ook kunnen dan? En mag ik dan alleen een visflavour gebruiken of kan een peach flavourtje ook? Moet ik dan visolie gebruiken of is hennepolie, zonnebloemolie of lijnzaadolie ook goed?? Misschien een beetje wokolie of kun je vis beter niet in wok olie wokken??? Of vang ik dan alleen oriëntaal georiënteerde vis en alleen op lac de orient????

Jongens donder alles toch lekker door elkaar, daar smullen ze van :wink:


Ik heb dat geswitcht van zoet naar kruidig en wat al niet meer nooit zo begrepen. Ja.., omdat ik een nieuw eigen brouwsel wilde uitproberen, maar puntje bij paaltje kwam ik tijdens het verbeteren van de bol (ook gevoelsmatig, want er zijn zoveel variabelen in 't spel) steeds vaker weer bij de zelfde meelsoorten en attractoren uit.

Ik donder het gewoon 'allemaal' in een bol. Zoet, zout, vis, melk, noot, kruid, stinkie winkie, naar roosjes en wat al niet meer en probeer een zo groot mogelijke diversiteit aan attractoren in een bol te stoppen om zoveel mogelijk vis te kunnen aanspreken. NIET zoveel mogelijke aan attractoren, want het moet wel visbaar blijven. En ik gebruik al helemaal geen dure producten of veel proteïne rijke melen. Ik wil er het jaar rond mee kunnen vissen.

Trouwens ook geen zin meer om voor een nieuw water het wiel opnieuw te proberen uit te vinden en ik heb ook niet het idee dat dat nodig is...

Vis vreet vaak gewoon wat er voor de vinnen naar beneden dwarrelt en ik zorg dat het dan een flinke kans op interesse maakt!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

28-11-2016 12:07

Gaat mij een beetje te diep en wat te ver achter de komma. Draai al jaren mijn eigen bollen, maar heb het idee dat je met verse producten, iets creativiteit en een duidelijk label al erg ver komt. Ben het met Rik eens wat betreft smaak. Daarnaast denk ik dat je met het voorvoeren en de manier daarvan ook wat invloed kunt uit oefenen.
Maar misschien komt dat ook omdat ik vooral op open water vis en de vis daar iets minder moeilijk doet ivm circuitwateren.

@Hilco: lees graag je berichten: soms vind ik het wat ver gaan, soms pak ik er wat van op. Toch zit ik met een vraagteken: je gaat in de voedingsleer behoorlijk diep in op de materie en bepaalde rapporten, maar als ik je (onderlijn) systeem zie mis ik daar de scherpe kantjes. Is het boiliebrouwen een dusdanige hobby? Of denk je dat met een "volledige" bol de rest niet veel uitmaakt?
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

28-11-2016 13:48

Bert, Hilco houdt zich wel degelijk ook bezig met de laatste meter en is ook daar bezig de boel te tunen.
Met succes blijkt wel gezien de meer dan 100 vissen die hij er mee gevangen heeft.
Met 1 hengel !!!!
Ik doe het hem niet na.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

28-11-2016 18:55

bert kamp schreef:Bert, Hilco houdt zich wel degelijk ook bezig met de laatste meter en is ook daar bezig de boel te tunen.
Met succes blijkt wel gezien de meer dan 100 vissen die hij er mee gevangen heeft.
Met 1 hengel !!!!
Ik doe het hem niet na.


ligt er maar net aan hoeveel uren die hengel in het water lag, dat is namelijk de meest bepalende factor, uren maken, ik heb er de tijd niet voor, maar een ding is zeker, elk uur wat ik aan de waterkant verpoos is pure kwaliteit, plezier, heb er nooit zware studies van gemaakt, altijd lekker mijn ding gedaan, veel gevangen, weinig gevangen en ook vaak niets gevangen, maar toch iedere keer weer plezier gehad, verdomme, wat voelt dat nog altijd lekker.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

29-11-2016 01:59

pj otte schreef:Wanneer komt je wonder aasje op de markt? Grote boilie boeren in binnen en buitenland zullen wel aan je voeten liggen en veel geld betalen voor je kennis en kunde. Laat het domme gepeupel hier op KWO maar links liggen zal wel heel veel afgunst zijn. Krijgen we een lijst van lezingen die je in het land en er buiten gaat verzorgen. Een boek van je zal dit jaar ook ons wereldje wel veroveren. Zal Jan Junge die 40 jaar geleden al als een van de eerste met aas aan het pionieren was wat hij er van vind.


Peter, wat wil je nou eigenlijk bereiken? Oké, ik heb in een aantal eerdere topics gezegd, dat je er niks van snapt en sec bekeken is dat meestal ook de waarheid. Je probeert het telkens weer opnieuw, maar zonder resultaat, met als gevolg dat je volgens mij steeds gefrustreerder wordt. Ergo, je maakt het persoonlijk en dat wordt steeds erger. Zie bovenstaande post.
Dat je zo nu en dan een koekje van eigen deeg krijgt is puur je eigen schuld, omdat je er simpelweg om vraagt. Ik blijf lang goed, maar er zijn grenzen en dan betaal ik met gelijke munt terug.

Zoals gezegd, wat ik doe met aas is helemaal niet zo ingewikkeld en is misschien zelfs wel ouderwets. Werd in de tachtiger jaren ook al veel gebruikt, we hebben tegenwoordig wel veel meer kennis natuurlijk, dus met wat aanpassingen kan je één en ander naar een hoger plan tillen. Mijn basis is bijna altijd een compleet diervoeder, meer is het niet. Wat missen alle bollen die in de handel zijn?
Daarnaast, vis je op groot water, daar gelden weer andere regels.

Punt is, wat wil de vis het liefst? En dat zal ook per water verschillen.
Waarvoor dient voeding in de eerste plaats? Heb je daarnaast ook de rest op orde en je hebt een goed aas.

Ik heb geen wonderaas, maar wel aas waarover nagedacht is en wat een verschil kan maken.

Op onderstaand recept heb ik dit jaar de meeste vissen gevangen.

150 gram patentbloem
200 gram maïsbloem
100 gram maïsgries
400 gram gemalen CéDé protein mix
50 gram gemalen hennep
100 gram gemalen pinda’s

400 gram ei (plusminus)

Liquids 136 ml

Percentages (ewit, vet, k.h.) 24 17 50


Totaal 1640 gram bollen


Liquids:

3 ml. gistextract per ei (L). = 1,5 %
7,5 ml. oester extract per ei. = 3,7 %
6 ml. Kikkoman per ei. = 3 %

Soak 3 ml. per ei.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-11-2016 09:52

En dan gebruik je bij zo'n mix de term HNV? Wat een 'Crap' (nee, die opmerking zegt niets negatiefs over 't vangen)!

Dan schuur ik met m'n, eveneens sojameel loze, 'compromis' bollen met veelal 10%melkpoeder, 10% vismeel en nog wat 'procenten' (..opzouten met procenten!) vloeistoffen dichter tegen die theorie aan. En zeker niet omdat ik 'm aanhang...

Een hoop luxe theorie geleuter hier om niets.

viewtopic.php?f=35&t=37694
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-11-2016 11:16

Oei Marco je durft hier wel veel te stellen denk aan je ego man straks krijg je ook nog een koekje van eigen deeg. Waar wel weer goed mee te vissen is.

Trouwens indertijd ook niets vernomen van SVZWN op je vraag.

Groet,
Peter
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

30-11-2016 01:37

Een ongenuanceerde posting, vraagt om een genuanceerd antwoord.

Denk in de eerste plaats dat je niet echt begrijpt, wat een hnv bol inhoudt en wat de bedoeling daar achter is. In de eerste plaats is die bedoeld voor de langere termijn, zeg maar het hele voorjaar, of b.v. de hele zomerperiode. Je hoeft er dus ook niet veel van te voeren, gaat puur om opbouwen, des te langer je er mee vist, des te meer vissen je er op vangt. Natuurlijk heeft zo’n bol ook attractie, maar het is niet echt een super gepimpte bol. Die kan ik natuurlijk ook wel maken, maar daar gaat het hier dus niet om.
Vissen kunnen individuele smaakvoorkeuren hebben, maar wat blijkt? Voor de echt attractieve stoffen zijn die minimaal.

Jij noemt het crap, maar dat is het natuurlijk bepaald niet, omdat er over nagedacht is. Recept ziet er misschien simpel uit, maar het gaat om de inhoud. Hnv gaat dus om het totaalplaatje, oftewel voedingswaarde, energiewaarde en attractie (= smaak) van je bol. De basis is een compleet diervoeder en in dit geval een echt goede birdfood, waar alles in zit wat een vis nodig heeft. Ook nog eens zeer gemakkelijk verteerbaar. Zoals je kunt zien, zit er een hoog vetgehalte in de bol en dan heb ik dan ook bewust gedaan, omdat dit mijn zomerbol was.

Jij noemt het theoretisch geleuter, dus even een praktijkvoorbeeld van afgelopen zomer.
Drie andere vissers aan het water, met ieder drie hengels en gevist van ’s avonds acht uur tot ’s ochtends vier uur, vangsten 0,0. Heb de volgende dag met één van de andere vissers gesproken, aas Proline en Strategy bollen. Ik met één hengel en ’s avonds gevist van negen tot elf uur. Vijf aanbeten en vier vissen gevangen. Toeval? En nee had niks met stekkeuze te maken, want op dat water zwemmen ze overal, omdat het maar relatief klein is.

De gedachte achter jouw compromis bollen zoals jij ze noemt, snap ik dan ook niet echt.

Ik donder het gewoon 'allemaal' in een bol. Zoet, zout, vis, melk, noot, kruid, stinkie winkie, naar roosjes en wat al niet meer en probeer een zo groot mogelijke diversiteit aan attractoren in een bol te stoppen om zoveel mogelijk vis te kunnen aanspreken. NIET zoveel mogelijke aan attractoren, want het moet wel visbaar blijven. En ik gebruik al helemaal geen dure producten of veel proteïne rijke melen. Ik wil er het jaar rond mee kunnen vissen.

Als je weet welke stoffen echt attractie hebben, waarom zou je dan een potpourri gaan maken? Volgens jou voor een zo groot mogelijke diversiteit aan attractie, om zoveel mogelijk vissen te kunnen aanspreken. Volgens mij onzin. Als je niet weet, wat wat doet, wat is dan de zin?

Misschien heb ik het mis en ben dus dan ook heel benieuwd naar jouw reactie.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-11-2016 09:08

Moet ook lachen om je theoretisch geleuter.

Jij noemt het theoretisch geleuter, dus even een praktijkvoorbeeld van afgelopen zomer.
Drie andere vissers aan het water, met ieder drie hengels en gevist van ’s avonds acht uur tot ’s ochtends vier uur, vangsten 0,0. Heb de volgende dag met één van de andere vissers gesproken, aas Proline en Strategy bollen. Ik met één hengel en ’s avonds gevist van negen tot elf uur. Vijf aanbeten en vier vissen gevangen. Toeval? En nee had niks met stekkeuze te maken, want op dat water zwemmen ze overal, omdat het maar relatief klein is.


Dat je als bewijs drie andere vissers er bijhaalt die met aasje zus of zo vissen mist elke wetenschappelijke onderbouwing.

De basis is een compleet diervoeder en in dit geval een echt goede birdfood, waar alles in zit wat een vis nodig heeft.


De toegevoegde waarde die je hier geeft aan je birdfood slaat als een tang op een varken. Nergens in de wetenschappelijke literatuur kom je een onderbouwing van je verhaal tegen als het om een vis als karper gaat.

Natuurlijk laten vissen het mindere spul (zoals jij het noemt) niet liggen. Wat doet een vis?
Die stelt aan de hand van het aanbod, zijn optimale dieet samen, voor wat betreft de nutriënten en de energievoorziening. Daarnaast speelt de smaak van het aas (en waarschijnlijk ook de verteerbaarheid daarvan) een belangrijke rol.
Komt er op neer, vissen weten precies wat en hoeveel van iets ze moeten eten en vinden ze het ook nog eens erg lekker en je bent mogelijk een man in bonus.


Bovenstaande is al helemaal over de top sinds wanneer is een vis als karper daar toe instaat. Hij heeft het zeker nodig sinds de boilie zijn intrede gedaan heeft.

Het boilie receptuur met haar toevoegingen is niets bijzonder sinds de 80 jarige oorlog wordt er al door Jan en alle man mee gevist.

Kennisdocument Karper Sportvisserij Nederland

Voedsel
De karper is een omnivoor, met voorkeur voor dierlijke organismen. Jonge karpers eten aanvankelijk plankton. Het voedsel van pas uitgekomen larven bestaat uit protozoën (ééncellige micro-organismen). In de eerste week na het uitkomen, kunnen verder groenwieren een belangrijk aandeel in het voedselpakket vormen (Alikunhi, 1966; Kokes et al., 1984). Na 8 dagen worden ook mosselkreeften, watervlooien en insectenlarven gegeten. Vanaf dag 10 bestaat het voedselpakket hoofdzakelijk uit crustaceeën (kreeftachtigen), bodemfauna (Lelek, 1980) en larven van haften (Ephemeroptera) (Sarig, 1966). Het dieet van jonge karper is minder afwisselend dan dat van de adulte karper. Jonge karper foerageert meer op zoöplankton dan adulte karper. Na verloop van tijd komen daar wat grotere prooien bij, zoals insectenlarven. Ook grotere karpers eten graag insectenlarven, aangevuld met plankton, muggenlarven, wormpjes, kreeftachtigen, borstelwormen en slakken. Ook algen, vis en zoetwatermosselen worden gegeten. Het formaat van het gegeten voedsel bedraagt maximaal 9% van de lichaamslengte (Eder en Carlson, 1977). Als de beschikbaarheid aan dierlijk voedsel niet voldoende is, worden ook zachte waterplanten gegeten. Het voedselpakket en voedingsmechanisme zijn sterk afhankelijk van het watersysteem en het seizoen (Lubinski et al., 1986; Prejs, 1973; Raat, 1986). Zodra een bepaald voedseltype schaars wordt, kan de karper overschakelen op een ander voedseltype en een ander voedingsmechanisme (Sibbing et al., 1986). Mede hierdoor is de karper een sterke voedselconcurrent van andere vissoorten (Alikunhi, 1966; Sarig, 1966). Vaak is er plantaardig en dood organisch materiaal in de darmen aanwezig. Onbekend is in hoeverre dit passief bij het voedsel zoeken opgenomen wordt (Panek, 1987). Het aandeel plantaardig materiaal neemt toe als de beschikbaarheid aan dierlijk materiaal afneemt (Raat, 1986; Vaas-van Oven, 1957). De efficiëntie waarmee plantaardig materiaal door de darmen opgenomen wordt, is echter laag (Sibbing et. Al, 1986
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-11-2016 09:56

Jij noemt het crap, maar dat is het natuurlijk bepaald niet, omdat er over nagedacht is.
Nee Hilco, weer mis je de aanhalingstekens!? Mijn
Wat een 'Crap' (nee, die opmerking zegt niets negatiefs over 't vangen)!
staat, met duidelijke uitleg er direct achter (!!!) tussen aanhalingstekens! Hoe kan je dat missen, tenzij je het bewust mist...

Crap zonder aanhalingstekens sloeg op jouw gezever. Ik wilde, nadat je weer mijn aanhalingstekens miste, eigenlijk meteen stoppen met lezen. Ware het niet dat ik tijdens het scrollen na de volgende posting zag dat je een reactie verzocht en ik anders vast onzin zou moeten lezen als dat ik de uitdaging o.i.d (welke?!) zou ontwijken. Dus daar ga ik maar weerrrrr...

En ook hier mis je mijn aanhalingstekens!
De gedachte achter jouw compromis bollen zoals jij ze noemt, snap ik dan ook niet echt.
Want ik schreef wederom tussen aanhalingstekens
zo bedoel je dus eigenlijk 'compromis' aas wat ik al erg lang aanhang :D
Het is namelijk totaal geen compromis. Het enige compromis is dat mensen graag een definieerbaar label, bijvoorbeeld; Vismeelboilie, Birdfoodboilie, Fruitboilie (alsof...) o.i.d. - aan een boilie hangen, en dat heeft mijn 'compromis' (weer tussen aanhalingstekens!) bol niet. Simpelweg omdat ik een grote diversiteit aan producten gebruik (hoeft 't nog niet ingewikkeld te zijn) die elkaar aanvullen c.q. complimenteren.

Vreemd dat ik je dat moet toelichten!? Doet me denken aan m'n schoonzus die me voor gek verklaarde dat ik zowel zout en suiker in de pastasaus deed, maar ze ondertussen zelf niet verder kwam dan tomatenketchup.., waar beide dus ook al in zitten verwerkt, haha.

Aanvullen van stoffen dus. Maar oké, Hilco. Jij mag 't potpourri noemen, haha. Ik ga i.i.g. jouw schrijflust tijdens de winter hier verder niet aan de gang houden. Einde abonnement. Jij wint :wink: .

@Peter, bedankt voor het informeren n.a.v. de foto.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

30-11-2016 11:52

Zeg Hilco, hoeveel betaal jij voor een kilootje cede proteïne mix??

Groet, Peter
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

30-11-2016 23:00

Peter,

6,50 Euro bij de Welkoop.

Zal je wel om de hoge prijs gaan, per kilo droge mix kom ik dan ongeveer uit op 3,50 Euro.
Gebruik zelf altijd maar ruim een kilo mix per week, omdat ik heel weinig voer.

Grootste nadeel bij het maken van de mix is het malen van de hennep en de pinda,s en dat komt door de grote hoeveelheid olie die er in zit.
Die gooi ik dus eerst door de maïs- en patentbloem en dan in de koffiemolen, maar dan nog is het veel werk, omdat ik daarna ook nog eens alles door een zeef moet drukken.
Gebruik trouwens gewoon de goedkoopste zoute pinda’s uit de supermarkt.

Mix rolt heel erg gemakkelijk, maar sommigen zullen de bollen misschien iets te zacht vinden.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

30-11-2016 23:35

Goed bezig, met die bollen kun je inderdaad voeren en blijven voeren met toenemende vangsten :)

Kun je trouwens niet beter arachidemeel gegrild vet kopen in plaats van de pinda's te malen?
Evezet en sensa's verkopen dat voor ongeveer 3 euro de kilo, als je maar 100 gram per kilo mix gebruikt is dit maar 30ct.
Basic Pinda's van de AH kosten 2,70 de kilo, je haalt je nu voor een "besparing" van 3ct per kilo mix een hele hoop werk op de hals en je mixer en de Electra zijn ook niet gratis.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

30-11-2016 23:49

Bedankt voor de tip.
Heb er net even naar gekeken, € 2,41 bij AH.

Koop daar trouwens ook mijn maisproducten, zitten beide rond een Euro.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

30-11-2016 23:58

Gebruik je ook een emulgator (lecithine b.v.)?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

01-12-2016 00:07

Of amandelmeel, pak je meerdere vliegjes in 1 klap :)
Vet, essentieel voedingsstoffen, en attractie!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

01-12-2016 04:08

Ik ga er nog één keer iets over zeggen en dan houdt het op.

Ten eerste, veel van mijn postings zijn puur bedoeld ter informatie, of om een discussie uit te lokken, dat vind ik nou eenmaal leuk om te doen. Heb nergens connecties of verplichtingen, dus ik ben ook vrij om dat te doen. Natuurlijk zit er ook een stuk egobevrediging in en ja ik heb best wel een groot ego. Overigens wel gebaseerd op kennis en praktijkervaring, dus ik weet wel waarover ik praat. Ik vis dan ook al meer dan 45 jaar.

Marco, het gaat helemaal niet om winnen, maar om kennis, jij hebt jouw visie, ik heb de mijne. Jij noemt het gezever, maar het meeste wat ik zeg is gebaseerd op wetenschappelijke feiten. Wat blijkt? In de praktijk werkt het ook wel degelijk. Echt goed aas maken is veel ingewikkelder dan wat veel vissers en veel aasbedrijven denken dan het is. Natuurlijk zijn er genoeg goede bollen te koop, maar het kan beter, daarvan ben ik overtuigd en dan praat ik niet over een marginaal verschil. Bewijs, onderzoek aan zelfselectie van vissen, die beesten kunnen veel en veel meer bepalen dan wat wij aannemen. Ik ben zelf nog steeds lerende en het is en blijft fascinerende materie. Vissen hebben b.v. zelfs preferenties voor bepaalde vetzuren in hun menu. Hennep, pinda’s en tijgernoten, waarom hebben ze zoveel attractie voor karpers? Een zalm heeft b.v. een voorkeur voor visolie en wat eet een zalm vooral?
Op groot en weinig bevist water is bovenstaande natuurlijk van minder belang, maar dan nog kan je aas m.i. daar ook wel degelijk een rol spelen.
Introductie speelt ook een rol, maar waarschijnlijk weet een vis na een paar dagen al wat er in je bol zit.

Peter moet er om lachen en vindt het ook theoretisch geleuter en haalt een praktijkvoorbeeld aan, wat in zijn optiek elke wetenschappelijke onderbouwing mist. Kan niets anders dan een grap zijn, zo niet, dan snapt ie er nog minder van dan ik al dacht. De praktijk is er namelijk om bepaalde aannames te toetsen, oftewel werkt iets of werkt het niet. In dit geval kon ik het ook nog eens vergelijken met drie andere vissers op het water.
Kansberekening dus, drie vissers met elk drie hengels en allemaal acht uren gevist, kom je op een totaal van 72 uur. Geen aanbeten. Ik ruim twee uur gevist met één hengel en vijf aanbeten. Is zeg maar bijna een half uur per aanbeet. Heel groot verschil lijkt mij en dat waarschijnlijk alleen veroorzaakt door je aas.
Wat ik verder aandraag slaat volgens hem als een tang op een varken en is helemaal over the top, want ik kan volgens hem één en ander totaal niet onderbouwen. De feiten zijn natuurlijk precies andersom, dat ik dat wel degelijk kan en hij dus totaal niet.
Iedereen mag een mening hebben, niks mis mee. Zo gaat het b.v. ook in de politiek en dan gaat het er wel eens hard aan toe. Tussen jou en mij is het een persoonlijke kwestie geworden en ik heb daar geen zin meer in, kost me alleen maar energie, die ik liever ergens anders voor gebruik. Je kan het niet laten en blijft maar door gaan. Gaat totaal niet meer om de inhoud. Schoenmaker hou je bij je leest.
Zoals gezegd, de laatste keer. Ik ben er namelijk klaar mee.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

01-12-2016 10:57

Blijf gerust posten zoals je altijd doet Hilco. Negeren of blokkeren wanneer er zo op de man gespeeld blijft worden.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

01-12-2016 14:35

@Hilco, als mensen je irriteren op het forum kun je ze ook negeren.

Via het gebruikerspaneel => Vijanden beheren:

Vijanden zijn gebruikers die standaard worden genegeerd. Berichten van deze gebruikers worden niet volledig weergegeven. Privéberichten van vijanden zijn nog steeds toegestaan. Vergeet niet dat u geen moderators of beheerders kunt negeren.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

01-12-2016 17:31

Arno van Beek schreef:Goed bezig, met die bollen kun je inderdaad voeren en blijven voeren met toenemende vangsten :)

Kun je trouwens niet beter arachidemeel gegrild vet kopen in plaats van de pinda's te malen?
Evezet en sensa's verkopen dat voor ongeveer 3 euro de kilo, als je maar 100 gram per kilo mix gebruikt is dit maar 30ct.
Basic Pinda's van de AH kosten 2,70 de kilo, je haalt je nu voor een "besparing" van 3ct per kilo mix een hele hoop werk op de hals en je mixer en de Electra zijn ook niet gratis.


Had je verkeerd begrepen, dacht dat je arachideolie bedoelde, die kost € 2,41 bij AH.
Ga in plaats van 100 gram gemalen pinda’s voortaan 50 ml. arachideolie gebruiken en dan verhoog ik de gemalen hennep naar 150 gram en voeg ik nog 20 gram lecithine toe (per k.g. droge mix) aan de eieren met de olie en de liquids.

Heeft me in ieder geval weer op een nieuw spoor gezet, namelijk dat vissen zelfs voorkeuren hebben voor bepaalde essentiële vetzuren in hun menu. Karpers hebben in ieder geval linolzuur en linoleenzuur nodig, dat is bekend uit onderzoek. Volgend jaar maar eens mee stoeien.
Hoe ouder, hoe gekker toch?

Dus, nogmaals bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

01-12-2016 18:44

Ben benieuwd of dat nog te draaien valt, 50ml olie icm 150 gram hennep wordt wel erg vet.

Lecithine in combinatie met pinda heb ik zelf ook gedraaid en heel goed op gevangen, kan ook komen doordat ik in een holding lag te vissen.

Wat betreft dat 3 tegen 1 verhaal, je weet dat zoiets pas wat zegt (wetenschappelijk) als het herhaalbaar is, ook door anderen. Tot dan zegt het niet veel.

Tot slot, hoezo hebben karpers linolzuur en linoleenzuur nodig, het komt toch niet voor in hun natuurlijke dieet ? Of hebben ze het nodig in verband met de koolhydraten die wij ze voeren ?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

02-12-2016 03:48

Bert,

Vetgehalte gaat inderdaad nogal omhoog en wordt ongeveer 24 procent. Het draaien moet ik eerst nog afwachten, maar zal m.i. geen enkel probleem zijn. Daarnaast ga ik waarschijnlijk ook nog wel iets veranderen, is allemaal slechts een eerste gedachte. Heb me nog nooit echt verdiept in essentiële vetzuren, maar alleen in het totale vetgehalte van het aas. Dat vissen voorkeuren hebben voor bepaalde essentiële vetzuren in hun menu, wist ik dus dan ook niet.

Velen zullen wat ik aandraag allemaal onzin vinden, maar de praktijk laat m.i. het tegendeel zien. Ik ben natuurlijk bekend met de wetenschappelijke principes, iets moet verifieerbaar of falsifieerbaar zijn (Popper). In het aangehaalde praktijkvoorbeeld zijn de verschillen dermate groot en dat bij een min of meer dezelfde uitgangssituatie, dat er m.i. maar één conclusie mogelijk is. Daarnaast was het ook niet een eenmalige gebeurtenis natuurlijk. Is geen wetenschap in de strikte zin van het woord, maar is wel een heel logische gevolgtrekking en heeft voor mij dan ook dezelfde waarde. Gaat om statistiek (data) en logica, oftewel gezond verstand.

Voor wat betreft de essentiële vetzuren:

Takeuchi, T., and T. Watanabe. 1977a. Requirement of carp for essential fatty acids. Bull. Jpn. Soc. Sci. Fish.43: 541-551

Common carp, 1 percent linoleic acid and 1 percent linolenic acid .

Moet die nog wel ergens als pdf hebben, maar kan hem zo niet vinden.
Dus die vetzuren zullen waarschijnlijk wel degelijk in zijn natuurlijk dieet zitten.

Tot slot, ik denk dat vetten vaak het ondergeschoven kindje zijn bij het maken van aas.
Ben er dit jaar zelf wel bewust mee begonnen, ik kan niet bewijzen dat een hoog vetgehalte tot betere vangsten leidt, maar uitsluiten kan je het zeker niet.
Welke drie spelen bij karpers waarschijnlijk een rol, linolzuur, linoleenzuur en oliezuur en dan kom je met pinda’s en hennep een heel eind.
Meer vetten, dan eiwitten in je bol is beter?
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

02-12-2016 17:18

Denk dat je zo rond de 48% Koolhydraten en 28% eiwitten (met een goede biologische waarde!) en 10% vet wel goed zit.