Originals


Plaats reactie
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

16-11-2016 08:06

Als je ook maar iets begrijpt van labtesten of testen in het algemeen zou je nooit zo'n rapport aanhalen als argument.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-11-2016 08:41

ligt eraan wat je duidelijk wil maken..... feit is dat een onbehandeld kurken balletje nul respons gaf en een geflavourd balletje ongeacht welke...al een stukje meer.
Daarmee js zowiezo aangetoont dat de vis de flacoyr kan waarnemen.
Het is naif te beweren dat de karper enkel en alleen getriggerd word door enkel amino's en suikers. Het beestje kan nu eenmaal meer waarnemen, wel handig als er bijv fruit in de vorm van bessen bramen oid in het water terecht komt.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

16-11-2016 12:07

Feit is dat een stukje piepschuim regelmatig aanbeten oplevert.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-11-2016 12:11

Feit is dat aquarium testen in mijn ogen bullshit zijn :)
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

16-11-2016 12:14

Net zoals fieldtesters :lol: :lol: :lol: :lol:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-11-2016 12:16

Feit is dat aquarium testen in mijn ogen bullshit zijn :)
Nee, stierenstront ziet er echt anders uit dan een aquarium met wat karper Rik :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-11-2016 12:29

Atractief hoor, bullshit. Heb het is getest..... jawel in een aquarium :)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-11-2016 12:53

Het jouwe.., of dat van anderen :D .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

16-11-2016 12:56

Rik en Cees, ik kan me zo vinden in jullie standpunt, verhaal fieldtesters is idd grote bullshit, vissen in 99 van de 100 gevallen met ander aas, in sommige gevallen zelfs een totaal ander merk, ik ken de feiten maar geef ze niet prijs, aquarium is ook zo,n verhaal, niet te vergelijken met open water, hoewel sommige betaalwaters aardig in de buurt komen, daar heb je de "vangstgarantie" :lol:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-11-2016 13:14

Ik ken persoonlijk ook een voorbeeld van een visser en zijn visfoto's gebruikt door een bollenboer, maar niet gevangen op die bollenboer's aas. ..Bollenbedrijf is overigens niet meer.

En nee, een aquarium is geen open water. Situaties zijn daar aan verandering onderhevig. Persoonlijk heb ik echter toch met een bepaalde flavour op een bepaald water bovenmatig attractie meegemaakt. Al was het tijdens de eerste maal instant vissen met dat aasje vooral te zien aan vele dikke bellen en lijnzwemmers. Vangen was een ander verhaal (dat kwam wat later). Niet dat ik het er plat liep over de jaren heen, maar nog nooit eerder meegemaakt daar. En ik rolde toen al ruim 15 jaar m'n eigen boilies.

Ja, er zullen vast meer factoren meegewerkt hebben, maar zou ik verplicht worden tot een flavour dan de bulk die ik heb staan...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

16-11-2016 13:18

Ook ooit weleens een fieldtester met verschillende petten in de tas tegengekomen?
Hier staat het record op 3, verschillende petten dus :lol:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-11-2016 13:26

:lol:

Weet je wat ik persoonlijk erg vind. Een trui met mega merknaam zelf kopen, in de ijdele hoop dat het stoer is of dat je aan de waterkant door een firma opgemerkt wordt. Haha...

Ik heb gewoon alle merken op m'n vette pens laten tatoeëren. Da's pas stoer en tenminste nooit misgeschote :wink: .

Nu die bakken nog (die er niet zitten)...
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 16-11-2016 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

16-11-2016 13:28

Gewoon veel op BTW's vissen en alles op Feesbook posten, kan haast niet verkeerd gaan.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

16-11-2016 13:33

Marco Mostert schreef:Weet je wat ik persoonlijk erg vind. Een trui met mega merknaam zelf kopen, in de ijdele hoop dat het stoer is of dat je aan de waterkant door een firma opgemerkt wordt. Haha...


vindt het wel stoer als ze die trui zelf aan de waterkant zitten te breien, dan heeft het nog wat :lol:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-11-2016 13:52

:P
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-11-2016 01:43

De heren hadden er zin in als ik een en ander lees. Blaasorkestje oprichten misschien?
Het olijke visserskwartet of zo. :D

Nou weer even serieus.

Aquarium onderzoek is natuurlijk wel degelijk heel belangrijk. Door die onderzoeken weet de industrie wat het optimale dieet van een vis is, kennen we b.v. de smaakvoorkeuren van vissen en weten we welke stoffen attractie hebben voor vissen. De aasindustrie maakt natuurlijk dankbaar gebruik (en ook misbruik) van die kennis, omdat het daar puur om geld verdienen gaat. Aas maken was vroeger meer een ambacht en dat is het al lang niet meer. Op zich is daar niks mis mee, maar ik vind persoonlijk dat er wel heel veel misleidende reclame gemaakt wordt. Het doel heiligt de middelen zeg maar. Er wordt heel veel geclaimd, zonder enige echte kennis van zaken te hebben, tenminste zo zie ik het. Zal niet voor alle bedrijven gelden, maar voor de meeste wel. Daar gaat het alleen maar om de poen en er zijn er denk ik genoeg die helemaal niks van aas weten. Al met al, is het maar een raar wereldje geworden.

Ik heb zelf honderden pdf’s gelezen over onderzoek aan vissen, ik vind dat nou eenmaal interessant en leuk om te doen. Grote vraag is, kun je bepaalde dingen vertalen naar de praktijk? Daarnaast hoe objectief zijn dan je eventuele aannames?
We hebben het hier over aas en ik denk dat je op dat gebied nog steeds het verschil kunt maken, in ieder geval op druk beviste en afgesloten wateren. Vissen hebben nou eenmaal bepaalde behoeftes en voorkeuren. Ken je die en stop je de hele mikmak in ongeveer de juiste verhoudingen in je aas en je hebt waarschijnlijk een groot voordeel. Heb het de afgelopen zomer in de praktijk meerdere keren gezien en dat was zeker geen toeval, daar ben ik van overtuigd.
Aas is een totaalplaatje, dat is waar het vooral om draait.

Het aas van Originals draait om attractie en dus de instant visserij, waarschijnlijk prima voor één of een paar dagen vissen. Vis je altijd op hetzelfde water, dan valt het mogelijk al heel snel stil, juist door die attractie. In ieder geval als je er veel mee voert. Die beesten zijn namelijk bepaald niet dom. Niet mijn manier van aas maken, maar ben je een stekhopper dan kan het in je voordeel werken.
Het is momenteel eigenlijk al wintervissen en dan heeft voorvoeren sowieso weinig zin. Locatie is nu waar het vooral om draait, dus dan zou je het wel voor een langere periode kunnen gebruiken.

De aasmaker is de baas, tenminste zo lijkt het, ik ben liever mijn eigen baas.

Toch nog twee plaatjes voor de beste man.

De neus.jpg
(123.98 KiB) 2258 keer gedownload


https://www.youtube.com/watch?v=rrmsJhf89MY
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-11-2016 15:40

Er wordt heel veel geclaimd, zonder enige echte kennis van zaken te hebben, tenminste zo zie ik het. Zal niet voor alle bedrijven gelden, maar voor de meeste wel. Daar gaat het alleen maar om de poen en er zijn er denk ik genoeg die helemaal niks van aas weten.
Boilie bedrijven bestaan sowieso puur en alleen bij de gratie van vissers die zelf weinig tot nog minder van aas weten, geen zin hebben om wat (dan ook) uit te vogelen en/of zelf te rollen (of al het vermelde te samen). Dus als dat aas die vissers vangt.., en die vangen er vervolgens hun visje mee, dan is het goed toch. Zie ik geen probleem in. Dat het - helemaal t.o.v. de goedkope bulkbol - thuis al simpel beter kan, dat is een ander verhaal.

(..Ach, is de kleur van het bolletje (donker)rood en het ruikt kruidig naar Robin Red, dan is het in menig oog ook een RR bol :D ...)

Dat de betere bollenboeren zich over de jaren heen wel bewezen hebben, dat haal je vooral uit het feit dat hun aas onder hun clientèle een leuk/goed vangende constante is gebleken, en vooral weinig 'voer' tot betwijfelende discussie heeft opgeroepen, waardoor zo'n bedrijf nog steeds bestaansrecht heeft.

Het is momenteel eigenlijk al wintervissen en dan heeft voorvoeren sowieso weinig zin. Locatie is nu waar het vooral om draait,
Vanaf het najaar vis op een aasje aan de gang houden levert meer op dan alleen maar weten waar ze liggen en instant een sessie prikken. Al is het alleen al de tijdwinst tot een aanbeet. Maar het kan volgens mijn persoonlijke ervaring zelfs het verschil zijn in (g)een enkele vis, of een meerdere op een ochtendje. En dat de winter door...

Voor wie het interesseert; Niet hebberig willen zijn door de voerstek erg kort achter elkaar meermaals af te willen afvissen of tijdens de sessie toch weer lang aan de waterkant blijven hangen. Drie, vier uurtjes vissen, regelmatige voerbeurtjes en geduld tussen de 'sessies' in :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-11-2016 02:30

Ben het wel met je eens, punt is wel, dat veel bollen tegenwoordig op veel wateren nog heel weinig, tot nul karpers op de mat brengen. Maak je veel uren en je vangt zo nu en dan nog wel eens een vis, zo gaat het meestal in de praktijk. Iedereen kan tegenwoordig een aasbedrijf beginnen, hoef je helemaal geen verstand van aas voor te hebben, de fabriek levert het product, jij bepaalt de marge en that’s all. Een goede marketing (het allerbelangrijkste) doet de rest. Oké, zo zit ons systeem in elkaar, maar wat er allemaal geclaimd wordt is vaak een broodje aap verhaal natuurlijk. Dus, dat zou je ook misleiding kunnen noemen.
Goed aas maken is voor mij persoonlijk nog altijd een uitdaging (en ik leer nog steeds), als ik een bedrijf zou hebben zou ik daar ook geen concessies in doen, feit is wel, dat je dan waarschijnlijk binnen de kortste keren failliet gaat.
Bollenboer zijn, is momenteel denk ik dan ook een tricky business, zelfs als je een goede naam hebt. Er komen altijd weer nieuwe trends op aasgebied, of bedrijven met een hele goede marketing, dus je moet altijd de vinger aan de pols houden en jezelf continu blijven promoten, b.v. via de sociale media, via bekende karpervissers, het schrijven van artikelen voor de visbladen en/of voor online bedrijven etc.
Ik weet niet of de markt nog groeiende is, maar er komen nog wel steeds nieuwe spelers bij en die willen ook allemaal een stukje van de taart en dan kun je het wel uittekenen natuurlijk.

Attractie is tegenwoordig het toverwoord binnen de aasindustrie en niet onterecht. Ik maak er zelf dan ook meestal gebruik van. Dat is ook waar het bij Originals om draait, de vissen prikkelen en snel vangen. Nadeel is misschien, dat het op een gegeven moment niet meer echt werkt. Ik kijk dan ook naar meerdere dingen in mijn aas en dat zijn mijn drie peilers om een echt goede en doordachte bol te maken, voor de verschillende seizoenen. Overigens gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, waardoor ik een bepaald beeld heb ontwikkeld.
Is het de waarheid? In ieder geval de mijne, maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben.

Nog even iets over de plaatjes van gisteren, het was vooral humoristisch bedoeld.
Gaat over de aasmaker van Originals, via via hoorde ik wie dat is. Bij velen in het wereldje is dat al bekend natuurlijk, ons kent ons tenslotte (Facebook).
Hij staat ook bekend als de neus, vandaar.

Aas is een factor, maar kennis van de vis zelf, is misschien nog wel belangrijker.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-11-2016 08:58

Hij staat ook bekend als de neus, vandaar.
Tering.., Willem Holleeder. Bollenboer met scooter service vanuit de bajes. En z'n mede bajesklanten maar bollen rollen :D ...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-11-2016 12:29

Een gram coke in elke bol en laat de kassa maar rinkelen!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-11-2016 02:52

Milk B + ben ik toch echt wel nieuwsgierig naar.

Milk staat er niet voor niks natuurlijk, heb eens op verschillende websites gekeken en de aanbevolen dosering van milk b+ is overal heel laag, d.w.z. ongeveer één procent.
Je zou dan kunnen concluderen dat het niet een natuurlijk product is. Denk zelf dan ook dat het een ester is van melkzuur is en één die veel gebruikt wordt als toevoeging in voedingsmiddelen. Er is er inderdaad één die aan die criteria voldoet en dat is ethyl lactaat.
Zoekt en gij zult vinden. Google is your friend.

The odor of ethyl lactate when dilute is mild, buttery, creamy with hints of fruit and coconut.

Ik weet het, het is natte vingerwerk, maar het zou me niks verbazen. De aasmaker van Originals is denk ik min of meer een expert op dat gebied, oftewel op geur- en smaakstoffen. Mister fragrance zeg maar. Zie de foto van de man himself, zegt denk ik al genoeg.
Het aas zelf is niet het allerbelangrijkste, het gaat vooral om de toevoegingen en dat is in essentie ook de filosofie van Originals natuurlijk. En zo te zien, werkt het ook, er worden in ieder geval genoeg vissen op gevangen, als ik op de FB pagina van de heren kijk.
Vind het persoonlijk wel een eenzijdige kijk op aas en daarnaast kun je nooit bewijzen dat de vangsten gerelateerd zijn aan de verschillende toevoegingen.
Heb de afgelopen maand met een aantal vissers gesproken die bij de Tackle Box Originals boilies hebben gekocht. Kreeg van allen dezelfde reactie, ze ruiken geweldig.

Ik wil helemaal niet beweren dat het slechte bollen zijn, attractie is een belangrijk aspect van aas. Aan de andere kant, je kunt het ook overdrijven en dan gaat het mogelijk al heel snel tegen je werken. Gebruik zelf dan ook liever een combi van natuurlijke extracten, dus stoffen, waarvan aangetoond is dat ze echt attractie voor vissen hebben.

Aas maken gaat tegenwoordig jammer genoeg alleen nog maar om geld verdienen.
Originals is natuurlijk ook niet opgericht voor de visser, dat lijkt mij duidelijk.

Frans.jpg
(47.42 KiB) 1981 keer gedownload
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-11-2016 10:08

Toen ik eind 90-er jaren - en wat later nogmaals - aan mijn technisch onderlegde broer vroeg of hij interesse had om voor mij een paar goede boiliemachines in elkaar te zetten, zodat ik (of we, hij techniek en ik het aas)) van mijn hobby binnen een hobby een inkomstenbron kon maken, dacht ik ook aan financieel gewin via iets wat ik leuk vond. Zag en zie ik echt geen probleem in. Zelfs mooi. Bovendien gewoon vraag en aanbod.

Toen ik midden 2000 - voor mijn doen - wat grotere rolbeurten uitbesteedde om nog een tijdje op simpele wijze (MP) de boilie behoefte wat af te tasten, was die aasmarkt al erg verzadigd en zag ik wel in dat het even een bolletje brengen niet een gewenst resultaat zou brengen. Vooral goede marketing en meer gezever zou m'n deel worden...

Dus zij die een naar hun klanten toe een oprechte poging wagen; Oprecht succes gewenst :wink: !
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

21-11-2016 02:34

Ben heel benieuwd, hoe zich de vraag van de consument de komende jaren gaat ontwikkelen. De afgelopen paar jaar, is de trend (denk ik) vooral de prijs van de bollen geweest. Is die goedkoop, kunnen we wat meer kilo’s kopen en dus ook wat meer strooien. Zelfs de betere aasbedrijven, hebben vaak al een budgetbol in het assortiment, waarschijnlijk meestal alleen bestaande uit tarwe, maïs, soja en een paar toevoegingen. Waarom? Omdat er simpelweg vraag naar is.
Karpervissen zelf is al jaren min of meer ook een modeverschijnsel natuurlijk en dan gaat het vaak ook alleen om het materiaal, kijk mij eens! Kopen we een paar zakken van die bollen uit de winkel en vangen maar, tenminste dat is denk ik vaak de gedachte. Velen komen natuurlijk van een koude kermis thuis, omdat het niet echte vissers zijn (niet denigrerend bedoeld).
Begin jaren tachtig kon je karpers op elke bol vangen, er werd weinig gevoerd, de hair en zelfhaak systemen maakten hun opwachting en de vangsten vlogen omhoog. De jaren daarna begon het voorvoeren met veel aas en sommige vissers vingen de pannen van het dak!
Tegenwoordig liggen m.i. de zaken op veel wateren heel wat anders en is de kwaliteit van je aas dan ook veel belangrijker geworden. Originals doet het met instant attractie en dat is inderdaad een manier om het te doen, komt er een beetje op neer, dat beest kan het niet laten (door bepaalde prikkels) om te blijven happen. Nadeel is waarschijnlijk, dat het al vrij snel niet meer werkt en ben je weer terug bij af.
Ik draai het liever om, niet afromen maar opbouwen.

Zou me overigens niks verbazen, dat de markt de komende jaren gaat inkrimpen. Het aanbod is alleen maar gegroeid en het is mogelijk dat veel karpervissers gaan afhaken, i.v.m. het feit dat ze bijna niks meer vangen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-11-2016 03:03

Er is ook nog een andere mogelijkheid natuurlijk en dat is, dat een deel van de karpervissers weer zelf gaat draaien.

Een aasbedrijf is altijd gebonden aan bepaalde regels, de hele handel moet namelijk wel door het machinepark kunnen. Is het net iets te sticky, dan gaat dat niet lukken, simpel verhaal. In de meeste fabrieksbollen zal dus in verhouding een groot deel binding zitten en dat zal denk ik vaak tarwebloem zijn. Er is er nog één die veel beter bindt en dat is tarwegluten. Denk persoonlijk dat het niet veel meer gebruikt wordt, maar ik kan het mis hebben.
Daarnaast moet er ook voldoende uitharding in de fabrieksbollen zitten en dat kan een bedrijf op meerdere manieren voor elkaar krijgen. Denk dan ook, dat veel aasbedrijven altijd min of meer dezelfde basis gebruiken, voor hun bollen. Is op zich ook niks mis mee, ik doe het zelf ook, maar waarschijnlijk wel in een veel kleinere verhouding. M.a.w. voor een bedrijf, of de fabriek is gemakkelijk draaibaar deeg, de eerste prioriteit. Daarnaast voldoende uitharding en de basis van de bol is gelegd. Een wat zachtere bol met voldoende binding kan overigens ook behoorlijk lang mee onderwater, maar dat is misschien een ander verhaal.
Na de basis volgt de rest, oftewel de eiwitten, vetten, vitamines, mineralen, sporenelementen, ruwe celstof en niet te vergeten de attractie (smaak) van je aas. Heel belangrijk punt daarbij is m.i. ook de verhouding van de macronutriënten. Denk dat alle aasbedrijven daar totaal geen rekening mee houden, omdat ze de kennis niet hebben. HNV aas is dan ook totaal geen issue meer en ik denk onterecht. Vooral tegenwoordig, kan je op drukbeviste wateren m.i. met het juiste aas echt een verschil maken.
Zijn de bollen van de meeste aasbedrijven slecht? Nee, natuurlijk niet en dat wijst de praktijk ook uit, er wordt genoeg op gevangen. Kan het beter? Ik denk het wel. In ieder geval voor wat betreft de langere termijn en dan gaat het dus o.a. om de samenstelling van je aas per seizoen. En soms gaat het misschien zelfs maar om een enkel essentieel stofje, wat op een bepaald water schaars is. Opbouwen i.p.v. afromen.

Als je de juiste kennis hebt, ben je als zelfdraaier m.i. dan ook altijd in het voordeel.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-11-2016 08:52

Je wil 't topic wel aan de gang houden :D.

Vraag mezelf sterk af of juist op die wateren waar een 'goede bol' het verschil zou moeten maken de vissen het 'mindere spul' wel links laten liggen?! Zeker wanneer er niet stek gebonden door vissers gevoerd en gevist wordt, maar alles - ook diverse partikels - door elkaar door de karper opgescharreld kunnen worden...

Instant attractoren en smaak lijken mij persoonlijk dan juist een voorsprong te hebben. Dat de gekozen/gebruikte boilie daarnaast dan een 'beetje' doordacht samengestelde bol is...

Overigens stel ik ook het liefst zelf samen :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).