Originals


Plaats reactie
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

23-09-2016 16:29

Heel eerlijk, ik zou niet met de boilies volgens het recept wat Hilco een paar posts terug heeft gepost willen vissen.
16 ingrediënten, waarom zoveel? Waarom ingredienten zoals pindameel, amandelmeel, rode muggenlarven...? Waarom geen vismeel?
Hilco, zou je eens kunnen toelichten wat de gedachtengang achter deze ingrediënten is?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-09-2016 17:22

Laat je de boilies draaien bij grootste en bekendste boilie firma in het zuiden van het land. Kan er heel veel als het om receptuur gaat is me verteld door personen die hun bollen er laten draaien. Zelf levert hij een deel van zijn grondstoffen aan voor hun bollen een minimum aan afnamen is logies wel een vereisten. Gezien de vangsten van die mannen in Europa kunnen vele bekende schrijfvissers er een poepje aan ruiken. Grote firma’s zijn zeker instaat om kwalitatief goede bollen te leveren al dan niet instant.

Martin Post en Harnold Kikkert hebben genoeg ervaring om te weten hoe ze zaken als dit op moeten zetten kan ze daar persoonlijk te goed voor. Zonder na ik aanneem zelf hun handen in de bloem te steken om bollen te draaien.

Hilco lijkt me een prima hobbyist als het om aas gaat. Je eigen bollen ontwerpen en draaien zie je helaas de laatste jaren veel te weinig onder karpervissers.

Groet uit Spanje,
Peter
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

23-09-2016 18:34

@ toon:
nou das een inkoppertje. karpers zijn dol op pinda's en amandelen en rode muggenlarven zijn een natuurlijk voedsel voor onze geliefde vis. en vismeel kennen de karpers inmiddels wel (dressuur).

ik zou zo met de bollen van Hilko gaan vissen, ziet er goed doordacht uit, ze zien er goed uit, en hebben de juiste kleur (neutraal, ik hou niet zo van kleurtjes bij bollen)

zelf zweer ik tegenwoordig bij chilipoeder. ik flavor er mn partikels mee, en heb er een bijpassende bol bij gevonden. dacht eerst dat die te heet zou zijn (als je er een stukje van neemt staat je mond in de fik) maar de karpers vinden ze heerlijk. en nog instant ook.
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

23-09-2016 20:17

Joost, volgende vragen komen in mij op:
-> waarom niet gewoon met pinda's vissen?
-> rode muggenlarven: zijn gevriesdroogde muggenlarven hetzelfde als levende muggenlarven in het water? Hoe detecteert een karper muggenlarven onder water? Geven gevriesdroogde muggenlarven überhaupt dezelfde signalen af als levende muggenlarven?
-> vismeel: dressuur op vismeel, denk je dat dit kan? Er wordt nogal snel gesproken van dressuur als men niets vangt. De signalen die een karper waarneemt van een vismeelboilie die onderwater wordt afgebroken door bacteriën/organismen in het viswater zijn nu eenmaal voedselsignalen die een karper herkent (het beestje is er nu eenmaal genetisch voor geprogrammeerd).
Ik zal niet snel vissen met een boilie zonder vismeel, enkel als ik zou vissen op een water waar je véél last zou hebben van bijvangsten en een minder attractieve boilie zou willen gebruiken.
-> chilipoeder: ervaart een karper dit als "pikant" zoals mensen denk je? Welk onderdeel van chilipoeder zorgt voor het pikante gevoel? Is dit onderdeel wateroplosbaar? Indien nee, kan een karper (= vis die in het water leeft) dit überhaupt detecteren?

Ik wil Hilco niet afbreken, ik ben enkel kritisch. Ik hoop dat Hilco ons wat uitleg kan geven waarom hij die ingrediënten gebruikt.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

23-09-2016 21:46

Stel jij deze vragen ook als jij een zak bollen haalt Toon?

@ Joost Chillys in een lekkere zoete scopex bol, doet het heel goed. Vleugje csl en wat hennep erdoor...man o man instant zeker succes! Zo moeilijk is het allemaal niet.

@Rik men beginne in een schuur of je laat je mix draaien ;) Je moet alleen de ballen hebben om iets durven op te zetten in deze jungle van aasfirmas. Iedereen met gezond verstand kan een goede boillies maken. Maar een goed stukje marketing, dat is een heel ander verhaal.

Een schuurtje, passie, kennis, hard werken, veel tijd inversteren en goed stuk reclame en je kan een heel eind komen.

Maarja....... wil jeje zelf in zo'n avontuur storten. Op je bek gaan gaat makkelijker dan succes hebben ;)

Jaren terug heb ik de huisstijl van TTB Baits ontworpen (website niet btw, want ik vind dat die zwaar gedateerd is). Jacco verhuisde toen vanuit zijn schuur naar een loods. We hebben toen mooie advertenties gemaakt. Destijds bewust gekozen om geen boilies in de ads te verwerken. Maar voor een rustige donkere stijl, nieuwsschierigheid opwekken en anders dan anderen zijn, opvallen!.....leuke acties bedacht voor op de beurs (volgens mij was dat de 2e keer toen voor TTB). Dat was zeer leuk en ook best wel succesvol. Dat moest ook wel omdat Jacco de beslissing had genomen om te willen groeien. Zijn product was toen al top! Maar wat extra reclame maken is nooit verkeerd.

De huisstijl is tussentijds weer wat verandert. Een verbetering? ik vind van niet. Het logo staat btw nog wel op de website :)

Dus Jacco als je dit leest.....vernieuw je website, het ziet er niet uit. Je website is je visitekaartje van je bedrijf ;) En je huisstijl weer terug brengen zoals het was. Gewoon het logo en weg met die visser ;)
Laatst gewijzigd door Dries Jacke op 23-09-2016 22:11, 2 keer totaal gewijzigd.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

23-09-2016 21:56

Heb in mijn visserij, inmiddels zo'n 28 jaar gericht op karper, nog nooit een vis gevangen die enige interesse had in huisstijl, laat staan in de ingrediënten die men nu pleegt toe te voegen aan het hedendaagse aas.
Het zijn simpel weg de basis principes die een vis in het net doen belanden, de rest is gewoonweg commercie, niets anders dan dat, overtuig mij maar van het tegendeel.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

23-09-2016 22:00

Herman je mist de boodschap gericht naar Rik......die suggereerd dat het bijna al kans geen van slagen heeft om iets op te zetten.

tuurlijk moet je product goed zijn! maar juiste marketing maakt het alleen maar tot een beter succes en daar hoort een huisstijl ook bij ;)
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

23-09-2016 22:09

Ik snap je Dries, maar mijn boodschap is juist, dat ik een enorme antipathie heb tegen het commerciële circus dat bezig is om onze liefhebberij kapot te maken
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

23-09-2016 22:16

Ik begrijp je Herman.....ook ik heb de rustige tijden meegemaakt. Helaas is dat niet meer.

Vroeger was alles beter zeggen ze toch? We worden oud ;)

Maar ik weet de hele rustige stekkies nog wel te vinden.....lekker weg van alles en iedereen, mn eigen ding doen....gewoon lekker inwerpen ipv standard uitvaren....genieten en blij zijn met elke vis....de ochtenddauw over de weilanden en over het water bij een opkomende zon. Koffie erbij een peuk en dan pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep


Daar draait het om toch? Hoe meer je dat doet.....hoe minder je je bezig hoeft te houden met het mediacircus :)
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

23-09-2016 22:26

Chapeau Herman.
Ik haal mijn boilies bij iemand die helemaal niks doet aan marketing/ flitsende Facebook paginaatjes.
Doet die trouwens al een jaar of twintig..
De karper beslist wat goed is en blijft.
Succes met kiezen.
Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

24-09-2016 01:07

Dries, ik haal nooit een zak bollen omdat ik weet dat het gros van de boilieboeren deze vragen zichzelf niet stelt en bijgevolg vaak geen idee waarom ze bepaalde ingrediënten in hun boilies doen. Men volgt tegenwoordig gewoon de nieuwste trends en de meeste vissers lopen hier met ogen open in (steeds op zoek naar het nieuwste wonderaas).
Vraag jij jezelf nooit af waarom je bepaalde ingrediënten aan je boilie toevoegt? Waarom zou je een hoop ingrediënten toevoegen die weinig (tot geen) meerwaarde hebben en enkel de kostprijs omhoogdrijven?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-09-2016 01:34

Interessante en hele goede vragen Toon en overigens ik sta op het forum ook te boek als kritisch.

Op pagina zeven van dit topic schreef ik het volgende:

Hilco Meijer schreef:Wally, zoals ik al zei, op dat water ligt het niet aan de stek. Natuurlijk wordt er niks gevangen als er geen vissen aanwezig zijn. Wat wel een bewezen feit is, als vissen iets niet lekker vinden dan eten ze het niet en spugen ze het dus weer uit. Simpel verhaal.
M.i. is er ook veel slecht aas op de markt, waar je op de wat langere termijn weinig of niks meer vangt.
We weten wat vissen lekker vinden, dat zijn de zogenaamde attractieve stoffen, maar die zitten b.v. ook gewoon in vismeel hoor. Is m.i. dan ook waarschijnlijk één van de allerbeste ingrediënten voor in een bol. Wordt ook niet voor niks zoveel gebruikt in bollen natuurlijk.
Kan je een hele simpele en goedkope bol van maken en die zal ook altijd blijven vangen.
Ik ga nog een stapje verder en dan heb je denk ik nog een betere bol, meer is het niet. Die trekt net wat meer vissen over de streep.
Daarnaast vind ik het gewoon heel leuk om te doen, zeg maar de theorie vertalen naar de praktijk. Is puur hobby, bollenboer lijkt mij bepaald geen leuk beroep, veel te saai voor mij!
Wat betreft Rob, is gewoon een geintje.

Daarnaast ben je altijd afhankelijk van de vis. Soms azen die beesten namelijk heel slecht en dan wordt het moeilijk. De afgelopen vier avonden slechts twee vissen gevangen. Ik heb het idee dat de vissen dan ook voorzichtiger zijn, minder concurrentie? Zou me niks verbazen.
Ligt waarschijnlijk aan het weer, vissen hebben denk ik ook een jaarritme (licht/donker) en het is momenteel veel te warm voor de tijd van het jaar. Het water is n.l. nog ruim 21 graden.
Een plens regen en de vissen gaan denk ik los!

Wat betreft die ene component, dat is helemaal geen ingrediënt en ik heb het antwoord al in de eerste post gegeven. Vis A en vis B zijn niet gelijk voor wat betreft bepaalde smaakvoorkeuren. Heb je een breed spectrum bol, dan vang je misschien nog wat meer.

Aas is en blijft een belangrijk onderdeel van de karpervisserij, maar er is veel meer natuurlijk!
Een goede visser zal altijd meer vangen dan een minder goede visser.



Waarom niet met pinda’s vissen? Simpelweg omdat ik een bol veel meer kan stoppen en daarnaast kijk ik altijd naar de verhouding van de eiwitten, vetten en koolhydraten van mijn bol. Zit een bepaalde gedachte achter, voor wat betreft de energievoorzienig.
In principe zijn gevriesdroogde rode muggenlarven inderdaad hetzelfde als levende rode muggenlarven. Zijn gewoon ingevroren muggenlarven, waar het vocht is uitgehaald.
Hoe detecteert een karper rode muggenlarven (echt een heel goede vraag)? D.m.v. zijn chemoreceptie. Ok. is een beetje flauw, dus ik zal het even toelichten, aan de hand van een stukje tekst van mijn favoriete visonderzoeker:

Amino acids are present in large amounts in the cells of all organisms, where they are involved in the synthesis of peptides and proteins. During digestion, proteins and peptides are broken down into amino acids again. Fishes and other animals can be viewed as leaky bags that slowly, through skin and gills, or in large pulses, through urine and feces, release various chemicals, including amino acids. These released chemicals form the animal's body odor, which can serve as a chemical picture of the animal that others can smell and identify as to species, sex, stress level, and perhaps size and individuality. Thus, it is not surprising to find that the ubiquitous amino acids are widely distributed in the aquatic environment, where they serve as indicators of biological activity. They can indicate the recent presence of a fish school, the density of plankton, or the fact that nearby a prey is being devoured or a carcass is rotting. As long as one has a sensitive amino acid detector, one can learn much about biological activity underwater. Several animals in salt and fresh water detect amino acids with much greater sensitivity than can our most sophisticated equipment.


In gevriesdroogde rode muggenlarven zal ook altijd nog een deel van bepaalde stoffen zitten die een karper kan detecteren. Heb ze overigens daarom niet in de bol verwerkt. Had twee zakjes gekocht (reteduur spul), om die in agar agar blokjes te gebruiken voor het penvissen. Is er niet van gekomen, dus daarom heb ik ze in de mix gebruikt. In ieder geval een leuke eiwit- en aminozuurbron en baat het niet schaadt het niet.
Op heel veel (natuurlijke) wateren zijn rode muggenlarven zijn hoofdvoedsel en er is me de afgelopen week wel weer het nodige opgevallen. Die beestjes zijn nou weer aanwezig en aast een karper op natuurlijk aas, dan heeft je high tec bol weinig in te brengen. Vis momenteel ondiep, zie je kleine kolkjes en een stuk staart en ook recht boven mijn bol en vergeet het maar. Op de vijver bij mijn werk (waar niet gevist wordt), nog leuker, zwemmen ze met de rug boven water en zo nu en dan duiken ze twee meter diep de bodem in, met als gevolg een gigantisch bellenspoor. Geweldig leuk om te zien. Vraag is natuurlijk, wat detecteren die beesten aan de oppervlakte?

Bestaat aasdressuur überhaupt? Persoonlijk denk ik van niet, je hebt natuurlijk wel goede en slechte bollen, maar dat is een ander verhaal.
Chilipoeder is ook een leuke. Een vis kan alleen iets detecteren als ie er receptoren voor heeft en hij kan alleen wateroplosbare stoffen waarnemen. Blijft een moeilijk verhaal.

De mix bestaat uit 450 gram basis (maïs en tarwe), 250 gram Cedé en 300 gram oliehoudende ingrediënten en 15 gram rode muggenlarven, de rest is puur attractie, met als doel zoveel mogelijk vissen aan te spreken i.v.m. mogelijk verschillende aasvoorkeuren. Er zijn verschillende groepen stoffen, die vissen aanspreken. Gebruik je iets van elke groep en je hebt mogelijk nog wat meer voordeel, meer is het niet.

Herman heeft natuurlijk ook een punt, maar aan de andere kant, die stoffen werken wel degelijk. Ze vinden ze namelijk gewoon erg lekker en kunnen een vis ook aanzetten tot azen.
Wondermiddelen zijn het natuurlijk niet, maar ze kunnen je wel extra vissen opleveren. Op zeker, als de rest met die goedkope meelbollen vist. Een geurtje en een smaakje vangen vooral vissers. Ik gebruik zelf dan ook alleen natuurlijke extracten.

Wat betreft de commercie, er valt waarschijnlijk heel veel geld in de aasindustrie te verdienen. Dit topic gaat over Originals en die hebben het echt slim aangepakt voor wat betreft de marketing. Je weet als klant natuurlijk niet, wat er nou echt in die bollen zit.
Denk persoonlijk, dat we dan ook mogelijk vaak voor de gek gehouden worden door veel aasfirma’s. Daarnaast hebben ze allemaal min of meer dezelfde producten, omdat de klant die namelijk wil. Zeg maar, je haakaas is tot kunst verheven!
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

24-09-2016 08:24

@ Hilko:

van wat mijn bollendraaier wil loslaten over de bol waarmee ik nu vis:

de boilie bevat onder andere de volgende ingrediënten:

maismeel zoet, griesmeel, tarwevolkoremeel, zoetstof, sojavet, kruidenmix, chili, diverse zaden, zalmmeel, 2 zoete flavors.

het is dus eigenlijk een van alles wat bol. of er hennep in zit weet ik niet (diverse zaden, dus zou kunnen), maar ik verleng mijn duivenvoer altijd met een paar flinke scheppen hennep, dus die is op de voerstek zeker aanwezig. ik heb deze bol vorige week donderdag gehaald, en heb er 3 spiegels op mijn penwater mee gevangen, alsmede 4 langgerekte schubs op het kanaal. ik ben er dus best tevreden over. (op het penwater heb ik instant gevist, het kanaal 2 dagen licht gevoerd)

@ Hilko:

je schreef:
Op de vijver bij mijn werk (waar niet gevist wordt), nog leuker, zwemmen ze met de rug boven water en zo nu en dan duiken ze twee meter diep de bodem in, met als gevolg een gigantisch bellenspoor. Geweldig leuk om te zien. Vraag is natuurlijk, wat detecteren die beesten aan de oppervlakte?

misschien de larven van steekmuggen? die zitten aan de oppervlakte omdat ze adem moeten halen uit de lucht. rode muggenlarven (van dansmuggen) zitten in de bodem, en de rode kleur is een systeem om zuurstof uit het water te onttrekken heb ik begrepen.

@ toon:
ik weet vrijwel zeker dat chili/kruiden oplosbaar zijn in water en dat de karper ze herkent als zijnde aantrekkelijk. zo heb ik op dag twee van mijn eerste voersessie met chiliduivenvoer 2 karpers gespot die op hoog water maar rondjes bleven draaien boven mijn voerstek continue happend alsof ze het water aan het proeven waren. ik citeer mezelf uit mijn blog 'penavonturen van een Kubo':
tuurlijk!

Ik ben net wezen voeren, en ik dacht nog even een minuutje of 10 te blijven kijken of ik actie zag.

En dat heb ik geweten. uiteindelijk heb ik een uur staan kijken naar een groepje karpers, allemaal dikke spiegels (terwijl ik er vroeger alleen schubs uithaalde). de grootste en een kleinere hebben zowat een half uur al happend een halve meter onder de oppervlakte rondgezwommen op en rond mijn stek om die dan toch te gaan inspecteren
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-09-2016 11:09

@Toon...Tuurlijk vraag ik mij dat zelf af....ik draai al 15 jaar mn eigen aas...ook haal ik weleens wat zakjes bollen (freezers) Puur omdat ik dan even niet met de tijd uit kom. En ook ik tel geen 6/7 euro neer voor een zakkie ;)

Mijn bollen bestaan uit een goede basismix met wat extras. Ik houd wel rekening met bepaalde voedingswaarden, maar dit zit gewoon tussen mijn oren. Ik vang altijd goed met mn bollen en blank ook weleens. Dat hoort er allemaal bij. Maar geef dan niet de schuld aan mn aas. Aas is maar een kleine factor van het totaal proces.

Ontleden van de ingredienten van een gekochte zak doe ik allang niet meer. Je hebt er vertrouwen in of niet en anders moet je ze gewoon laten liggen. Wel is het belangrijk om te weten wat ingredienten doen als je een balletje draait.

Er is geen grotere voldoening dan lekker je visjes vangen op je eigen aasje.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

24-09-2016 11:23

Dat is het hem nou juist Dries, dat goede gevoel, het plezier in het vissen, de voorbereiding en alles meer heeft bij de grote meute plaats gemaakt voor een puur theoretisch verhaal met een commerciële achtergrond, bling bling en ping ping vieren hoogtij en veroorzaken veel afgunst
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

24-09-2016 15:54

Ik mis mijn selfmade kerrie en kaneel bollen ook enorm, maar wegens bepaalde dingen draai ik niet meer zelf, ik hop van het ene aas naar het andere toe, nu met ttb aan de slag.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

01-10-2016 15:49

Hilco,

De muggenlarven kun je weg laten uit je boilies. Karpers kunnen namelijk alleen levende muggelarven detecteren door de feromonen die de larven uitscheidden.
Sticky verkocht vroeger een goedje dat de werking van deze feromonen nabootste, het zat in een aluminium fles, geen idee of het nog bestaat.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

01-10-2016 17:23

of ultrabite, die had ook zoiets! :o
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

02-10-2016 01:02

Eus Molewijk schreef:Hilco,

De muggenlarven kun je weg laten uit je boilies. Karpers kunnen namelijk alleen levende muggelarven detecteren door de feromonen die de larven uitscheidden.
Sticky verkocht vroeger een goedje dat de werking van deze feromonen nabootste, het zat in een aluminium fles, geen idee of het nog bestaat.


Eus,

Denk dat je een paar dingen door elkaar haalt.
Alleen imago’s van insecten scheiden feromonen uit en larven dus zeker niet.

In Amerika is onze grote vriend een plaag en zijn er meerdere proeven gedaan met vrouwelijke feromonen in aas, om op die manier mannetjes te lokken en ze mogelijk daardoor uit te roeien.
Is natuurlijk vechten tegen de bierkaai, maar men probeert wat!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-11-2016 02:39

Milky banana, de nieuwste loot aan de boom van Originals.

In de eerste plaats, ik heb veel respect voor Martin (komt natuurlijk ook een beetje omdat het net als mij een fries is) en zijn handlangers. Petje af!
Dat het aas veel attractie heeft, daar twijfel ik ook niet aan. Dat is tenslotte ook de gedachte achter de hele range. Het is vooral bedoeld voor de korte termijn. Als ik één en ander lees zitten er ook wel degelijk mensen achter met verstand van zaken op het gebied van aas.
Één ding snap ik niet en dat is het gebruik van flavours en in dit geval op basis van esters.
Oké, die ruiken heel lekker, maar een karper kan alleen stoffen waarnemen die opgelost zijn in water, veel flavours vangen m.i. dan ook vooral vissers. Wat doen bijna alle vissers als eerste? Ruiken aan de bollen en dat is sec bekeken natuurlijk gewoon onzin. Een vis is n.l. geen zoogdier. Ik geloof er dan ook niet echt in dat die flavours een vis kunnen prikkelen.
Wateroplosbare melkeiwitten zijn wel heel goede producten, met veel attractie (aminozuren).
Zal waarschijnlijk wpc 80 zijn wat gebruikt wordt in de producten. Heb net even een flinke dosis opgelost in water, maar echt wit wordt het niet, dus mogelijk zit er ook nog een witte kleurstof in de liquids en de bollen. Maakt verder niks uit, het oog wil ook wat.
Werkt extra attractie bij koude watertemperaturen? Moeilijk te beantwoorden vraag, maar het lijkt me niet uitgesloten. Bepaalde stoffen werken n.l. het hele jaar en vrije aminozuren zijn wat dat betreft één van de belangrijkste stoffen die een vis kunnen triggeren op aasgebied.

Die zitten in de verschillende producten van Originals, dus draai je niet zelf, koop een paar zakken van die bollen en twee van die flesjes met de verschillende liquids. Een buil zal je er in ieder geval niet aan vallen en meuk lijkt het me zeker niet. Daarnaast zijn het ook allemaal nog eens gewoon fanatieke karpervissers, die er zelf ook mee vissen.
Doe het persoonlijk niet, want ik maak altijd mijn eigen aas en combinaties van verschillende liquids.

Milk B+, een zogenaamd wondermiddel uit de tachtiger en negentiger jaren van de vorige eeuw. Denk dat het een fabeltje is, wat wist men toen überhaupt van aas? Gokje, ik denk dat het vooral lactose is. Een ingrediënt wat ik zelf niet in mijn bollen wil, omdat karpers het heel slecht kunnen verteren.

Tot slot, de aasmaker(s) van Originals, daar ben ik nou echt nieuwsgierig naar. Volgens mij zou er op korte termijn iets op de site komen.
Ik ben dan ook zeer benieuwd.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-11-2016 10:42

http://www.originalbaits.nl/boilies-2/# ..Da's blijkbaar een andere originele :) .

Gisteren zag ik trouwens voor het eerst op het internet reclame over de Originals boilies langskomen, en nu dit topic (wat ik als zoveelste boilie topic niet helemaal gelezen heb...). Grootste voordeel voor de niet zelf draaier en/of een winter visserij is wel dat ze 12mm's verkopen.

https://www.original-boilies.com/?produ ... ilies-12mm

PS; Persoonlijk zou ik eerder voor de 10mm's via de Feeder afdeling van Bas Boilieshop gaan.

http://www.miniboilies.nl/Classic-mini-boilies

http://www.miniboilies.nl/XT-Pro-Bite-mini-boilies

Zelfs die 2e, wat duurdere, mini boilie varianten zijn er nog wat goedkoper dan de Originals waar dit topic over gaat. En met producten van Bas - hoewel ik er slechts enkele bestellingen heb geplaatst - heb ik persoonlijk goede ervaringen. Maar vooral het feit dat deze mini's nog een paar milimeter kleiner zijn is in mijn ogen mee genomen.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-11-2016 11:53

Die 12 mm.’s zijn inderdaad mooi meegenomen.

Wat betreft de miniboilies van BB, heb er dit jaar 5 kg. van gekocht (voor het feedervissen). Ik wil veel, maar 10 mm. bollen met de hand draaien gaat me net wat te ver. Was de duurdere variant en die kwam bij 5 kg. afname op € 6,95 per kilo.
Zijn best goede bollen, maar hebben één heel groot nadeel en dat is dat ze heel gemakkelijk scheuren, zelfs als je ze voorboort. Welke idioot doet nou grove stukjes maïs in zulke kleine bollen. Heb het een paar gehad, draai ik in, zit er geen bol meer aan mijn hair. Heb ik de hele avond voor Jan Lul gezeten.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-11-2016 12:17

Heb zelf een mega 8mm rol plank. 1 x gebruikt.., en toen geloofde ik het wel. Ga ik weer gebruiken, maar dan druk ik er gewoon kussentjes of boilie worstjes mee. Die laatste kan ik dan snijden op de lengte die ik wil.

En die grove stukken in die boilies zag ik in een filmpje van Kwint. Maar ja. Die voerde 's avonds voor op een leuk bezet watertje in een woonwijk, en daar hoefde z'n aas dan ook geen uren in te liggen, haha.

Bij de feeder ligt het wat mij betreft toch al niet lang in, voor ik check. Sowieso met zulk klein aas eigenlijk niet. Evenmin met zacht aas, zoals bijvoorbeeld Nash 14mm.boilies, waarvan ik soms de White Choc als instant aasje gebruik.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-11-2016 17:33

een goede flavour geeft niet alleen geur maar ook smaak aan je aas. Deze smaaktstoffen worden niet vkor niet toegepast in andere takken van diervoeding. Als de vis het niet kan waarnemen hoe verklaar je dan de signifocante verschillen in het jawadnya rapport?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-11-2016 02:51

Waarschijnlijk kunnen vissen bepaalde synthetische flavours wel proeven, veel esters hebben b.v. boterzuur als basis. Van sommige organische zuren is ook bekend dat ze attractie hebben voor karpers, dus één en één is misschien twee. Dan nog, je kunt, in ieder geval niet in de praktijk bewijzen dat ze toegevoegde waarde hebben. Zoals gezegd, ze vangen m.i. meer vissers dan karpers. We weten door wetenschappelijk onderzoek wel welke stoffen echt attractie hebben voor vissen. Zitten die al in je aas, waarom zou je dan ook nog een synthetische flavour toevoegen, zit voor mij totaal geen logica in.
Het doel heiligt de middelen, oftewel des te meer aanbod, des te meer geld er valt te verdienen. Die onnozele vissers trappen er toch wel in. Wat zijn in verhouding de duurste producten op de markt? Twee keer raden! Heb je kennis van zaken, dan maak je die zelf, is niet alleen veel leuker, maar ook nog eens veel en veel goedkoper. Daarnaast weet je dan ook precies wat er in zit.

Het rapport van Daniel.
In de eerste plaats, ik vind het een dappere poging, maar het is bepaald geen wetenschap. Er zijn idd. veel verschillende flavours getest, maar niet op de inhoud natuurlijk. Herhaal je de testen, krijg je misschien wel een heel andere uitkomst.
Kortom, het zegt mij persoonlijk heel weinig, vooral ook omdat we niet weten welke stoffen er in de verschillende flavours zitten.

Trouwens, was de belg (masterchef) in de witte jas er ook bij?