Originals


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

03-09-2016 16:01

Welke boilie moge dat wezen Arno? :oops:
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

03-09-2016 17:31

haha,,,koekoek.. :P
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

03-09-2016 17:58

>> FM Baits
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-09-2016 18:14

Geloof er vrij weinig van Arno, je zal wel belangen bij iets hebben door het zo met klem als de beste boilie te verkondigen.... verder had ik er nog nooit van gehoord, hebben ze geen website, en is er bar weinig over te vinden. Mocht een bol werkelijk de beste zijn kwa samenstelling zou deze allicht bekend maar dan ook echt beroemd moeten zijn... Nee sorry.... 8)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

04-09-2016 01:17

Arno van Beek schreef:Een goedkope of dure boilie zeggen niet zoveel, het gaat vooral om de toepassing.

Als je af en toe instant vist dan kun je vaak ook goed vangen met de goedkopere bollen.
Op het moment dat je voert en vist op een water water dan wil je ook dat je na 3 dagen ook nog vis vangt dan vallen de meeste al af. (als je pech hebt dan is er al mee gevoerd door een ander en blank je)

Als het echt een lastig water is waar veel en langdurig gevist/gevoerd wordt dan merk je al heel snel welke bollen niet goed in elkaar zitten en welke wel.

De meeste mensen kopen de zelfde bollen als waar de anderen daar hun vis mee vangen>> binnen no time is het water dood bij de meeste bollen.

Tot op heden heb ik nog maar 1 boilie gezien waarmee dit niet het geval was, deze ving en vangt altijd en overal ongeacht hoeveel en hoelang er mee gevoerd wordt (bij meer vissen en voeren lopen de vangsten zelf op)

Heel veel mensen kunnen een boiliemix maken, weinig mensen kunnen een goede mix maken en een enkeling snapt precies hoe een mix in elkaar hoort te zitten.


Vind bovenstaande wel een beetje kort door de bocht.
Ten eerste, voor wat betreft het instant vissen, zo denk ik er ook over.
Dat de meeste bollen na drie dagen geen vis meer vangen wil er bij mij niet in. Zoals jij het stelt is aas de key factor. Er spelen natuurlijk meer factoren een rol.
Vis je op een druk bevist water, waar iedereen veel voert, dan heb je idd. denk ik wel een punt. Dan heeft de vis namelijk iets te kiezen en heb je waarschijnlijk met een echt goede bol een duidelijk voordeel.
Heb net van 20.45 uur tot 11.00 gevist, vier vissen gevangen en ook nog één gelost. Vis al een hele poos met die bol en hij vangt steeds beter. Waarom? Omdat de vissen die bol herkennen en ook weten wat er in zit. Ik ben het dus in ieder geval wel met je eens, dat een goede bol blijft vangen.
Overigens gebruik ik heel weinig aas (per avond zo’n 250 gram). Ik vis wel bijna elke dag een paar uurtjes en wat ik over hou gooi ik altijd in het water.

Niet om op te scheppen, maar ik weet echt heel veel van aas. Komt mede, doordat ik ook veel wetenschappelijke artikelen lees, over van alles en nog wat betreffende vissen. Ik denk dat die kennis bij de bollenboeren (een paar uitzonderingen daargelaten, b.v. C.G.) niet aanwezig is.

Hoe hoort een mix nou echt in elkaar te zitten?
Is een totaalplaatje, wat uit meerdere componenten bestaat. Er is denk ik één component, waar niemand rekening mee houdt. Een mailtje van iemand heeft mij aan het denken gezet en mijn bol doet dat mogelijk al.
Vis A en vis B zijn niet gelijk, daar komt het op neer!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

04-09-2016 02:28

Dat je heel weinig aas gebruikt had je al eens gezegd, dat je daar resultaat mee boekt is mooi, maar kan alleen maar op klein water met een goede bezetting.
Je mag het van mij proberen hier op het kanaal met 250 gram per sessie maar ik denk dat je na een jaar nog op 0 staat.

Je zegt ook dat je steeds beter gaat vangen omdat ze de bol herkennen en weten wat er in jouw bol zit. Herkennen ok, dat is het doel van voeren maar om te weten wat er in zit moeten ze inderdaad slimmer zijn dan we dachten.
Denk je niet dat dat herkennen en analyseren van de bol wat sneller zou gaan als je in het begin (veel) meer zou voeren ?

Hoe kom je eigenlijk tot de conclusie dat die bol van jou echt goed is, voor zover ik weet heb je daar alleen nog maar bij jou thuis mee gevist en waarschijnlijk ook nog maar op 1 watertje.

Tot slot, ga je ons nog wijzer maken over die ene component, of ben je bang dat als iedereen er mee vist je na 3 keer niks meer vangt.
mike van megen
Berichten: 131
Lid geworden op: 02-12-2007 11:12
Locatie: geleen

04-09-2016 08:48

Sorry, maar is de grootste factor niet gewoon de geluksfactor? Je zoekt een stek waar jij denkt dat vis zich evt ophoudt, vevolgens plaats je je rig waar je denkt dat hij het beste ligt, met aas waar jij in gelooft.dan kunnen er scholen vis overheen trekken, maar in mijn ogen pakken die waar ze zin in hebben, als ze zin/honger hebben en hebben ze datniet dan is het jammer dan. Of daar nu Mainline, proline, cg, rrt, ttb of mtc ligt volgens mij boeit dat geen hol en maken wij het spannender dan dat het is al dan niet met commerciele gedachtes achter...
Zo denk ik er over.
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

04-09-2016 14:13

mike van megen schreef:Sorry, maar is de grootste factor niet gewoon de geluksfactor? Je zoekt een stek waar jij denkt dat vis zich evt ophoudt, vevolgens plaats je je rig waar je denkt dat hij het beste ligt, met aas waar jij in gelooft.dan kunnen er scholen vis overheen trekken, maar in mijn ogen pakken die waar ze zin in hebben, als ze zin/honger hebben en hebben ze datniet dan is het jammer dan. Of daar nu Mainline, proline, cg, rrt, ttb of mtc ligt volgens mij boeit dat geen hol en maken wij het spannender dan dat het is al dan niet met commerciele gedachtes achter...
Zo denk ik er over.


Ik respecteer je mening maar geluk kan je ook afdwingen,.en ik heb het jammer genoeg vaak meegemaakt dat de rig op scherp lag op de juiste plek met voldoende vis en ze boilie A gewoon negeerde en ze boilie B binnen 10min pakte
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

04-09-2016 18:16

bert kamp schreef:Dat je heel weinig aas gebruikt had je al eens gezegd, dat je daar resultaat mee boekt is mooi, maar kan alleen maar op klein water met een goede bezetting.
Je mag het van mij proberen hier op het kanaal met 250 gram per sessie maar ik denk dat je na een jaar nog op 0 staat.

Je zegt ook dat je steeds beter gaat vangen omdat ze de bol herkennen en weten wat er in jouw bol zit. Herkennen ok, dat is het doel van voeren maar om te weten wat er in zit moeten ze inderdaad slimmer zijn dan we dachten.
Denk je niet dat dat herkennen en analyseren van de bol wat sneller zou gaan als je in het begin (veel) meer zou voeren ?

Hoe kom je eigenlijk tot de conclusie dat die bol van jou echt goed is, voor zover ik weet heb je daar alleen nog maar bij jou thuis mee gevist en waarschijnlijk ook nog maar op 1 watertje.

Tot slot, ga je ons nog wijzer maken over die ene component, of ben je bang dat als iedereen er mee vist je na 3 keer niks meer vangt.


Het is inderdaad een klein water met een goede bezetting. Natuurlijk is het op een kanaal anders, daar is o.a. de stekkeuze heel belangrijk. Toch kun je daar m.i. met weinig aas ook goed vangen.
Veel voeren werkt ook nog steeds, het is maar net hoe je wilt vissen. Ik voer nooit voor, ik gooi alleen het aas wat ik ’s avonds over hou in het water. Dat is hooguit 150 gram.
Ik ben dan ook niet aan een bepaalde stek gebonden en daarnaast vis ik ook nog wel eens met iets anders. Kortom, flexibel zijn in je visserij.

Natuurlijk is die bol echt goed. Waarom? Omdat er over nagedacht is. Die bol is zeg maar in balans, qua voeding, verhouding macronutriënten en attractie (smaak). Een breed spectrum bol noem ik het maar. Aas maken is vooral ook een kwestie van logica. Ik ben er dan ook van overtuigd dat ie overal goed vangt.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

04-09-2016 18:31

Je praat er weer mooi omheen, je lijkt wel een politicus.
Wat is nou volgens jou die ene component.

Aas maken is deels een kwestie van logica en nadenken maar ook voor een deel trial and error en fine tunen.
Jij kunt wel denken dat die bol overal vangt maar dat zal toch eerst in de praktijk bewezen moeten worden
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

04-09-2016 18:42

Perfect in balans.... wanneer... we hebben 4 seizoenen!
En ik ben ervan overtuigd dat niet elke vis hetzelfde voedsel tot zich neemt, wat doet kaneel of kerriepoeder met een vis, toen ik vroeger zelf alles nog draaide waren die 2 kruiden de bepalende factor om echt goed te vangen of juist niet, meerdere malen getest met exact dezelfde mix en ingrediënten, maar haalde ik de Kerry of kaneel weg was het echt beduidend minder! Dus eet de vis je aas omdat het gewoon een extreem lekkere snack is, of omdat de vis echt werkelijk de behoefte heeft aan de vitamine etc.... ik blijf erbij dat de vis zijn behoeftes wel uit de natuur krijgt, ons aas niet nodig is om te overleven of om iets aan te vullen, ons aas word gegeten omdat de vis het lekker vind in mijn ogen, en hoe lekkerder de snack, hoe meer vangsten je zult boeken in combi met het welbekende stekje en laatste meter.
mike de jong1
Berichten: 127
Lid geworden op: 26-04-2016 20:13

04-09-2016 20:48

Rik koster schreef:Perfect in balans.... wanneer... we hebben 4 seizoenen!
En ik ben ervan overtuigd dat niet elke vis hetzelfde voedsel tot zich neemt, wat doet kaneel of kerriepoeder met een vis, toen ik vroeger zelf alles nog draaide waren die 2 kruiden de bepalende factor om echt goed te vangen of juist niet, meerdere malen getest met exact dezelfde mix en ingrediënten, maar haalde ik de Kerry of kaneel weg was het echt beduidend minder! Dus eet de vis je aas omdat het gewoon een extreem lekkere snack is, of omdat de vis echt werkelijk de behoefte heeft aan de vitamine etc.... ik blijf erbij dat de vis zijn behoeftes wel uit de natuur krijgt, ons aas niet nodig is om te overleven of om iets aan te vullen, ons aas word gegeten omdat de vis het lekker vind in mijn ogen, en hoe lekkerder de snack, hoe meer vangsten je zult boeken in combi met het welbekende stekje en laatste meter.


Kerrie en Kaneel zijn nu niet echt de ingrediënten die in een ready of freezer vind in de markt!,,,
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

04-09-2016 21:04

Klopt, maar daar ging het ook niet om Mike.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

04-09-2016 23:20

mike de jong1 schreef:[Kerrie en Kaneel zijn nu niet echt de ingrediënten die in een ready of freezer vind in de markt!,,,


Mega spice boilies. De flavour is op basis van kaneelolie.
Malay spice en Bun spice ook,maar die zijn denk ik niet meer te krijgen. Verder zijn de meeste spice achtige flavours op kaneelolie basis.
Kaneelpoeder werkt bij mij ook goed, net als kerrie en anijszaad.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

05-09-2016 01:00

Bert,

Als je echt verstand van aas hebt, dan is er geen trial and error, dan weet je gewoon wat werkt, simpel verhaal. Fine tunen is een ander verhaal, maar dat doe ik ook in mijn hoofd.
Bekijk ik regelmatig mijn recept en ga ik weer wat schuiven, net zolang tot ik tevreden ben.
Combinaties van bepaalde stoffen werken b.v. vaak beter, omdat ze elkaars werking versterken. Hou je daarnaast ook nog met een aantal andere factoren rekening en je hebt een hele goede bol, die op elk water zal vangen en die ook blijft vangen.
Ik ving gisteravond vier vissen in twee uurtjes tijd met één hengel. Heb vanavond met één van de andere vissers gesproken die er gisteren ook waren. Die waren met zijn drieën en visten met negen hengels, van 20.00 uur tot 4.00 uur. Vangsten 0,0.
Ze visten overigens met Strategy bollen.
Hij mocht vanavond zelfs nog twee vissen voor me scheppen (98 en 99). Aardig toch?
Morgen een mijlpaal!

Rik,

Die bollen, daar kun je in principe het hele jaar mee vissen. Zou ze persoonlijk niet in de winter gebruiken, omdat ik niet weet welke enzymen dan vooral actief zijn in de darmen van een karper. In ieder geval zijn er dan veel rode muggenlarven, dus dan zou ik voor eiwitrijk kiezen. Ik vis ’s winters niet, dus het is voor mij niet relevant.
Dat er verschil in smaakvoorkeuren van verschillende vissen kan zitten klopt, maar dat gaat veel minder op voor de echt attractieve stoffen. Die vinden ze bijna allemaal lekker.
Ik heb het niet puur over behoeftes, maar meer over wat je een vis aanbiedt en smaak is daar één van de onderdelen van. Komt er op neer, zit je bol goed in elkaar, dan kan ie er niet van afblijven.

Ik denk alweer vooruit natuurlijk en heb vanmiddag de eerste proefmix gedraaid voor mijn herfstbol. Misschien is die nog wel beter dan mijn huidige bol. We zullen het zien.
Draait in ieder geval perfect en de uitharding lijkt me ook o.k. Ik vis altijd hele korte sessies en vis daarom dus ook niet met hele harde bollen, daarnaast laat ik ze ook niet echt lang drogen.
Is een bol met een nog iets breder spectrum, dan mijn huidige bol.

Wat zit er in:
verse eieren, patentbloem, griesmeel, maïsbloem, maïsgries, Cedé protein mix, gemalen hennep, gemalen pinda’s, amandelmeel, gevriesdroogde hele rode muggenlarven, citroenzuur, gistextract, oesterextract, krill compound, vissaus en sojasaus.
Een mooi lijstje lijkt me. De samenstelling houd ik voorlopig voor mezelf.

Voor elke vis wat wils, dat is de component en daar is bovenstaande dan ook op gebaseerd.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

05-09-2016 01:08

Hilco, je valt nu toch echt zwaar door de mand.

Wat is nou volgens jou die ene component.
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

06-09-2016 19:46

hilco dat jij die 2 vissen heb mogen vangen en die andere vissers niet wil niet zeggen dat je bollen goed zijn.
dat wil alleen zeggen dat je op de goede plek was waar de vissen lagen of voorbij kwamen.
niet meer en niet minder.
als een vis honger heeft en er ligt toevallig een boilie dan zal hij die nemen ongeacht merk of smaak.
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

06-09-2016 21:19

Wally, vooralleer een vis een boilie kan opeten, moet hij deze uiteraard eerst detecteren en moet de boilie de correcte "signalen" in het water verspreiden. Het lijkt mij logisch dat een goede boilie hier beter in slaagt dan een slechte boilie.
Om dan een statement te maken dat een vis iedere boilie ongeacht merk/smaak zal nemen lijkt mij niet correct.
Daniels Benny
Berichten: 165
Lid geworden op: 27-06-2007 11:41

06-09-2016 23:24

Ik vind persoonlijk dat men durft beweren dat een vis zomaar elke bol gaat nemen en geen voorkeur zou hebben te gek voor woorden. Leg mij eens uit als ik om 18uur start met vissen ,dat mijn gebuur op 20meter afstand van mij geen beet gehad heeft gedurende 10 uren terwijl hij met drie lijnen zit te vissen! Dat ik 2 karpers vangen binnen het uur ,mijn visloze gebuur komt helpen met scheppen en vraagt wat hij verkeerd doet omdat hij al 10 uren vist zonder ook maar 1 aanbeet te krijgen,hij laat zelfs zijn onderlijn zien ,ik zag niets wat fout was en geef hem spontaan een vijftal bollies en vraag hem de hengel terug op zijn plaats te gooien.Hij werpt de hengel opnieuw in met een bol van mij aan de hair en breekt de andere bollies kapot en doet deze in een pva zakje ,na een half uur mocht ik zijn eerste vis scheppen,heb hem terug wat bollen gegeven en steeds heeft hij met die ene hengel een drietal vissen mogen landen! Is mijn aas uitzonderlijk goed ,nee en nog eens nee want er is nog veel beter! Er zijn een paar vissers en als zij aanwezig zijn blijf maar uit de buurt want de rest waaronder ik krijgen niets meer gevangen terwijl zij en dan overdrijf ik niet de ene na de andere mogen landen! Bestaat er wonderaas,ik weet het niet maar wat zij gebruiken leunt er dicht tegen!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

06-09-2016 23:41

Haha waarom nou weer dat prijzige gistextract in je bolletjes!!!

Groet, Peter

ps je lijkt wel gek!!!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

07-09-2016 02:27

Wally,

Ten eerste, op dat water maakt de stek niks uit, die beesten zit daar overal. Waarom?
Omdat het een vrij klein stadswatersysteem betreft. Is gewoon heel leuk vissen en ik kan er het nodige uittesten. Heb er dan ook enorm veel geleerd dit jaar.

Ten tweede, even een rekensommetje. Ik krijg vijf aanbeten in twee uur met één hengel. De drie andere vissers krijgen nul aanbeten met negen hengels in acht uur. Één keer twee is twee, acht keer negen is tweeënzeventig. Deel ik twee uur door vijf, dan kom ik op vierentwintig minuten per vis. Ga ik uit van een half uur, dan ben ik honderdvierenveertig keer effectiever dan drie andere vissers. Kan natuurlijk geen toeval zijn.
Misschien klopt de som niet helemaal, maar gaat om het idee.

De stek valt in ieder geval op zeker af, blijft over je bol, of je manier van vissen.
De bol is in ieder geval goed, ik krijg er genoeg aasopnames op, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd een aanbeet te betekenen. Is een kwestie van waarneming, in mijn geval is dat het altijd kijken naar mijn hoofdlijn, waar die het water raakt. Kan je heel veel van leren, voorwaarde is wel, dat je met een vrijlopend loodsysteem moet vissen. Door de hoeveelheid actie die je ziet, ga je aanpassingen maken. Dat kan b.v. betekenen opnieuw ingooien (op een iets andere plek), wat meer slack geven, of wat bollen bijvoeren. Actief vissen zeg maar.
Dat is natuurlijk nou net wat de meeste karpervissers nooit doen. Ingooien en het (lange) wachten kan beginnen, meer is het voor het merendeel niet.

Volgens jou, maakt het aas niks uit. Te veel naar oom Rob geluisterd misschien?

Peter,

Fijn dat je ook nog even meedoet.
Je lijkt Wally wel, van alles roepen, zonder enige kennis van zaken.
Zelfoverschatting misschien?
Ik heb ook een sterk ego, maar weet in ieder geval wel waarover ik praat!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

07-09-2016 02:38

Maar wat is nou die ene component Hilco, of heb je die email etc maar gewoon uit je duim gezogen.
Ik heb zo'n vermoeden dat die super vangsten van jou zich voornamelijk afspelen in je hoofd, net als dat fine tunen waar jij geen uitproberen bij nodig hebt.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

07-09-2016 07:34

Hilco Meijer schreef:Bert,

Als je echt verstand van aas hebt, dan is er geen trial and error, dan weet je gewoon wat werkt, simpel verhaal. Fine tunen is een ander verhaal, maar dat doe ik ook in mijn hoofd.
Bekijk ik regelmatig mijn recept en ga ik weer wat schuiven, net zolang tot ik tevreden ben.



Waarom zou je je recept aanpassen als het al altijd vangt?
Volgens mij spreek jij jezelf hier heel erg tegen en beschik je over een hele dikke duim.
Ken je het gezegde "never change a winning team"?
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

07-09-2016 07:37

bert kamp schreef:Maar wat is nou die ene component Hilco, of heb je die email etc maar gewoon uit je duim gezogen.
Ik heb zo'n vermoeden dat die super vangsten van jou zich voornamelijk afspelen in je hoofd, net als dat fine tunen waar jij geen uitproberen bij nodig hebt.



Het zal ongetwijfeld "cell" zijn. CG gebruikt/adviseert het veel het fabeltjeskrantje kan nu verder wel dicht. Ik denk dat we binnenkort weer een bollenleverancier er bij hebben die middels internetartikelen zichzelf een aasgoeroe vindt.
Ik ga maar eens solliciteren bij de koninklijke luchtmacht als straaljagerpiloot, ik speel sindskort een spelletje op mijn telefoon.....
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-09-2016 07:44

Ik ken Chris al een jaar of 10, mischien moet je met hem eens persoonlijk praten over aas, ik denk dat je binnen 5 minuten er al niks meer van begrijpt. Geloof mij, Chris heeft er echt zeer veel verstand van ! En Chris is de eerlijkheid zelve over aas en wat goed en slecht is, Chris zal de laatste zijn die zijn eigen aas aanprijst, of zie jij zoveel reclame van cg baits dan....
Plaats reactie