Mijn Frolic Boilies


Plaats reactie
Jack Baars

24-02-2016 22:25

Beste Karpervissers,

Ik heb voor het eerst boilies gemaakt en ze zijn goed gelukt. Dit zal ik dus met jullie delen.

Instant response: Hoog
Geschikt voor langere tijd voorvoeren?: Ja

Recept:
800 gram frolic hondenbrokken (gevogelte)
200 gram tarwemeel (heeft de eigenschap om goed uit te harden)
10 eieren

Stap 1:
Doe de hondenbrokken in de blender en vermaal deze tot poeder. (ze zijn keihard en je blender krijgt het hier zwaar mee bij mij werd hij heet en ging hij roken)
Stap 2:
Doe de vermalen hondenbrokken in een grote bak / emmer.
Stap 3:
Gooi hier ook alvast 200 gram tarwemeel doorheen en meng dit droog met je hand.
Stap 4:
Mix 10 eieren in de blender en giet dit door je droge mengsel bij de emmer.
Stap 5:
Ga kneden totdat het een mooie bal wordt, waarschijnlijk is de bal te nat en voeg je langzaam beetje bij beetje tarwebloem toe. Doe dit net zolang totdat de bal niet te droog en niet te nat is. Dit weet je doordat hij flexibel is, geen deegsporen meer op je handen achterlaat maar toch nog plakkerig aanvoelt. Hij mag niet te droog zijn maar dit merk je gauw genoeg want dan zouden er stukken van de deegbal afbrokkelen. (mocht alles nou te droog blijven voeg dan een beetje water toe, los dit probleem niet op door extra eieren toe te voegen)
Stap 6:
Leg de deegbal ongeveer 30 minuten in de koelkast zodat hij nog makkelijker zal rollen straks.
Stap 7:
Rol worsten in de gewenste diameter, en maak hier boilies van op je rolplank.
Ik heb alles met de hand gedaan en de worsten gesneden zodat het een soort van vierkante brokjes / kussentjes zijn geworden. Dit doe ik om de karper erin te luizen aangezien ze (ze = grote karper) naar mijn mening op plekken waar veel wordt gevist wel uitkijken om nog rond aas te eten.
Stap 8:
Kook water in een grote pan en voeg de boilies pas toe nadat het water kookt. Doe voorzichtig je boilies in het kokende water en zet het vuur iets lager zodat het nog lichtjes kookt. Wacht tot de boilies gaan drijven en kook ze dan nog 1,5 minuut door.
Stap 9: Schep de drijvende boilies uit het kokende water en laat ze even uitlekken in een vergiet.
Stap 10: laat de boilies twee dagen drogen en vries ze daarna in.

Je kunt de boilies ook nog verbeteren door er bijvoorbeeld vleeskruiden of paprikapoeder etc. aan toe voegen. flavours, olies en bijvoorbeeld RR kunnen hieraan toegevoegd worden. persoonlijk vind ik dit niet nodig aangezien ze al goed uit zichzelf vangen (dit weet ik doordat ik ze al eerder van een vriend cadeau heb gekregen). Deze boilies doen het goed waar al veel met vismeel boilies wordt gevist.

Tip*** houdt de boilies redelijk groot om brasems te elimineren deze zijn er ook gek op. Wil je boilies nog harder hebben voeg dan max 4% kip-eiwitpoeder / ei-albumine toe i.pv. eieren. Voeg nooit meer dan 4% kip-eiwitpoeder/albumine toe omdat je dan de buitenste laag van de boilie geheel zal afsluiten waardoor de aroma's niet meer vrijkomen in het water.
https://www.youtube.com/watch?v=4y9hJ23fUso Hoe je je rolplank gebruikt om barrel-shaped boilies te maken.
Onthoudt: Hoe lelijker de boilie hoe beter!
Laatst gewijzigd door Jack Baars op 24-02-2016 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Jack Baars

24-02-2016 22:50

hierbij enkele foto's
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

25-02-2016 07:29

leuk dat je het deelt, welke brokken heb je gebruikt. de rode met een gat enzovoort .
Voor veel jeugdige vissers een leuke opzet
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

25-02-2016 18:16

Ik heb lange tijd met iets gelijkaardigs gevist, en daar vang je gewoon je vissen op.
Beetje kruiden en wat maggi erbij en je zit helemaal top.
Het hoeft niet altijd duur te zijn, in tegenstelling tot wat sommige firma's willen doen geloven 8)
Om ze wat zachter te krijgen kan je ze ook al even weken, dan blijft je blender wat langer leven :D
Jack Baars

25-02-2016 19:39

Joeri De Decker schreef:Ik heb lange tijd met iets gelijkaardigs gevist, en daar vang je gewoon je vissen op.
Beetje kruiden en wat maggi erbij en je zit helemaal top.
Het hoeft niet altijd duur te zijn, in tegenstelling tot wat sommige firma's willen doen geloven 8)
Om ze wat zachter te krijgen kan je ze ook al even weken, dan blijft je blender wat langer leven :D


Bedankt voor de tip Joeri dat ga ik zeker proberen aangezien mijn blender een aardig prijskaartje had.
Jack Baars

25-02-2016 19:44

henry hummmel schreef:leuk dat je het deelt, welke brokken heb je gebruikt. de rode met een gat enzovoort .
Voor veel jeugdige vissers een leuke opzet


In mijn verhaald had ik al aangegeven de frolic hondenbrokken met de smaak gevogelte. Maar wellicht heb je in andere supermarkt meer variatie. In mijn supermarkt liggen maar twee soorten.
Zie foto voor welke ik gebruik. Hij is op de foto gedroogd en dus bruin geworden maar bij aanschaf hadden inderdaad een rode kleur. Maar dit recept kan in principe met iedere honden- en/of kattenbrok. Het verschil tussen honden- en kattenbrokken zit hem in dat kattenbrokken een hoger percentage vlees bevatten.
Jack Baars

14-04-2016 00:40

Het blijkt brasem voer! Niet aan beginnen jongens!
Gebruikersavatar
Michiel ter Beest
Berichten: 479
Lid geworden op: 17-03-2005 16:33
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

14-04-2016 11:34

Ik vis nog wel eens met een los Frolicje op de hair, maar brasem vind het spul inderdaad ook wel lekker. Al vang je er ook prima karper mee.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

14-04-2016 19:32

Brasem ligt vooral aan de stek/voer strategie.

Frolic gewoon 12 uur laten weken in de eieren dan draai je ze zo door je mix heen.
Plaats reactie