goede basismix


Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-01-2016 21:31

Het begint tegenwoordig ook niet meer met een vaste stok of met een pen hengel. Jochies van 12 met voerboten txi setjes etc.de basis word veelal overgeslagen. Spijtig vind ik het!
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

15-01-2016 21:47

Ligt er aan Rik, Ik ben nu 14 maar heb mijn basis zeker gehad. Begonnen met de vaste stok, feeder erbij gepakt en ondertussen samen met een karpervisser de sessie's draaien. Nadat ik de basis van het oppervlaktevissen eenmaal geleerd had, gestart met het uitbreiden van oppervlaktevissen.. Maar ook nu ik het karpervissen onder de knie begin te krijgen, ga ik nogsteeds de riviertjes af met broodkorstjes de ruisvoorns en in de winter de snoeken achterna! Zelfs nu nog, ga ik met m'n vaste stok vissen.. feederen op zeelt het blijft gewoon geweldig. Die basis wordt soms inderdaad overgeslagen. Maarre er zijn ook zeker genoeg uitzonderingen. Laatst kwam ik een 12 jarig jongetje tegen met voerboot die complete sessie's draaide en daarmee zelfs ook beduidend meer ving dan de rest op dat water. :D
Ik probeer te zeggen dat het vissen een leerweg blijft, waarbij je moet blijven denken en denken... (dit zijn vaak de tackle-geeks :) ) maar uiteindelijk leer je het meest door het in de praktijk mee te maken!!

Groeten,
Thomas
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

16-01-2016 09:08

kvind het jammer dat ze de jeugd allemaal beetje over dezelfde kam scheren.....
trouwens met enkel matriaal vang je geen vis.....
zijn jeugdige vissers genoeg die weten wat ze doen
tis zoals thomas zegt ervaringing vind je enkel aant water.....
ik zie hier veel vaders die hun kinderen meenemen naar putjes of kanalen...
mooi toch.....
trouwens toch mooi hoe sommige vissertjes hier komen om dingen bij te leren....
jammer van sommige antwoorden alleen....
op het randje
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-01-2016 10:05

Alles over 1 kam.... "de basis word VEELAL overgeslagen is niet iedereen.


Jij kon vroeger zeker al niet zo goed tegen de waarheid?
Elke keer als er iets gezegd word waar waarheid in zit ga je zitten stampvoeten
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

16-01-2016 15:14

ik begreep jou ook wel verkeerd moet ik eerlijk zeggen rik
wat kan het kwaad dat ze dadelijk met de boilie beginnen te vissen??
zijn ze daarom minder goeie vissers??
face-it zo is de moderne karpervisserij nou eenmaal
laten we gewoon blij zijn dat er nog jonge karpervissertjes zijn uberhaubt in deze digitale wereld
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-01-2016 15:29

Basis is gewoon heel belangrijk. Zo kwam ik laatste keer tijdens het struinen 2 jochies tegen zonder schepnet, die karper hing al een kwartier aan de haak aan de oppervlakte.zijn vriendje was een schepnet halen, de ondergrond rondom was alleen maar van steen.
Een Onthaakmat hadden ze niet bij zich, toen zijn vriendje ook direct aankwam met een kikker dril schepnetje sprongen de tranen me echt in de ogen.ik heb die jongens uiteraard geholpen en uitleg gegeven, maar ik ben zo vaak dingen tegen gekomen die niet door de beugel kunnen in het belang van de vis, dat dat gewoon wijst op een over geslagen basis . Ik scheer niet iedereen over 1 kam.klink klare onzin, zoals iemand als Thomas kan ik namelijk van genieten
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

16-01-2016 16:43

ik neem aan dat iemand met een voerboot en txi zenderset ook wel een schepnet zal bijhebben?die jongen weet waar ie mee bezig is rik
denk dat jij effe een andere soort jeugd omschreef namelijk die zonder begeleiding jammer genoeg
maar euhhhh zullen we anders effe terug on topic gaan want dit was best een intressant onderwerp met mooie mixen en mooie info
willy ohms
Berichten: 15
Lid geworden op: 19-10-2015 23:09

16-01-2016 19:46

en dan is het ook mooi als de jeugd een beetje geholpen wordt om de basis te leren.
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

16-01-2016 23:15

Mocht je willen beginnen met boilies draaien, adviseer ik je de stukjes die Mitsz heeft geschreven grondig door te nemen. Die zijn hier en op de site van Mtc te vinden en geven alle info die je nodig hebt.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
Ivo Smeets
Berichten: 113
Lid geworden op: 29-12-2007 20:33
Locatie: Elsloo

18-01-2016 16:43

Tja wat is een goede basismix. Dit zal altijd een punt van discussie blijven. De een vindt zus de ander vindt zo.

Zoals al eerder gezegd, kijk eens goed op het forum rond. Het staat vol met recepten.
Als je pas begint met draaien, kan ik me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Je zult nu eenmaal tijd moeten investeren in het lezen van artikelen en je oriënteren wat er op de markt te koop is.
Maak het je niet te moeilijk.

Mijn allereerste mix (27 jaar geleden) was op basis van 300g maïsmeel, 100g volvette soja, 100g griesmeel, 100g caseïne.
Het draaide, het was veterbaar, breed inzetbaar, niet te gek pijnlijk voor de portemonnee en heb er veel vissen mee gevangen
Hieruit ben ik zelf gaan experimenteren. En experimenteren kent geen grenzen.
Alleen door experimenteren ervaar je en kom je uiteindelijk tot een aantal mixen waar je goed op vangt en blijft vangen!

Succes
Weinig tijd is ook tijd!