boilie kruim (voedingswaarde)


Plaats reactie
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

21-12-2015 15:25

Ik heb plannen om in het nieuwe jaar meer te gaan vissen met boilie kruim,.een grote hoeveelheid gekookt boilie deeg in de blender of krusha en dit pimpen met wat vloeibare toevoegingen en als haak aas een halve dumbel of een geschilde boilie.
Nu twijfel ik of ik moet gaan voor een simpele goedkope basis mix voor me boilie kruim en deze wat aantrekkelijker maken met wat vloeibare toevoegingen of een iets hoogwaardige basis mix met extra ingrediënten die dan ook weer wat duurder gaat kosten.Ik vraag dit eigenlijk omdat ik het idee heb nav wat sessies het afgelopen jaar dat de karper uiteindelijk hellemaal niet zoveel kruim vreet dan dat het lijkt,.heel veel kruim gaat op door witvis en vergaat een soort in het water.
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

21-12-2015 18:01

Ik maak kruim van het aas waarmee ik vis. Geeft mij het meest vertrouwen. Daarbij wat particels en hele en.gebroken bollen. Gaat super.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

21-12-2015 20:17

ik doe ze meestal met een tang met platte bek platknijpen....een waterpomptang bijvoorbeeld...

zo krijg je 2/3 grote stukken, maar ook nog een hoop kleinere stukjes en een beetje kruim erbij

hier heb ik zelf een waterpomptang voor gemodificeerd...heb tussen de handvatten een veer gezet zodat de tang vanzelf weer opengaat :lol:
Vincent Graaf
Berichten: 91
Lid geworden op: 29-06-2015 09:25

22-12-2015 10:05

Het maakt niet uit of je goedkope of dure bolies gebruikt. Ik zal mijn voorkeur uit brengen naar goedkopere en dan zelf er iets bij toevoegen. Ik zal dan wel een dag van te voren toevoegen dan heeft het nog een mooie dag om in te trekken. Je moet dan ook hele bolies voeren je hebt meestal op alle wateren eerst voorns op je voerstek en als de voorns weg gaan dan komen de karpers er aan of komen de karpers te gelijke tijd als de voorns. Als er veel voorns op een water zitten kun je beter met grotere bolies voeren en een beetje bolie kruim. Zo heb je de kans dat je de karper de meeste kans geeft om het aas te pakken.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-12-2015 18:03

Ja, een fantastisch lokmiddel, dat boiliekruim...

Maar standaard een berg gekookt boiliedeeg of boilies aan gort malen waar witvis ook mee aan de haal kan gaan, dat zou ik persoonlijk zonde van tijd, geld en werk vinden. Ook al zou het om een goedkoop boiliedeeg gaan. In die tijd had je ook kunnen gaan vissen :wink:.

Zelf gebruik ik bij kleine hoeveelheden te voeren boiliekruim meestal alleen de boilie waar ik ook mee vis. Geen probleem. Maar wanneer het om grotere hoeveelheden kruim en/of voerbollen gaat, dan gebruik ik als hoofdmoot gewoon paneermeel. Dit bevochtig ik als een lokvoertje meerdere malen lichtjes met water, met daarin het belangrijkste; ook de vloeistoffen die ik in grote mate al in de boilie heb verwerkt! Zo ontstaat een lokvoer wat direct linkt aan de boilie, en waar ik dan als slagroom op het toetje nog boiliekruim en boilie stukjes in verwerk. Daarna misschien nog wat na bevochtigen.

Je kan altijd kiezen om het voer naar keuze - via meel, vloeistof en/of kleurstof toevoegingen - een donkere kleur geven wanneer je bollen donker zijn of je juist de vis niet af wilt schrikken met een licht gekleurde voerplek op helder water. Aan het paneermeel kan zo bijvoorbeeld wat vis-, noten en/of melassemeel/vloeibaar etc. worden toegevoegd, zeker wanneer dat ook in de boilie verwerkt is! Hoeft ook weer niet veel te zijn. Meer de som der delen. Daartegenover kan een licht gekleurde voerplek ook z'n nut hebben op helder water. Voorn valt op een lichte voerplek meer op in de ogen van roofvis en vermijdt het daarom soms...

Beetje uitproberen wat op je water werkt, voor zolang het werkt (of überhaupt :D) .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

22-12-2015 22:07

Wat ik, en een vriend, altijd doen is het volgende. (wij hebben wel een voerboot tot onze beschikking, middels pva gaat het ook goed).
Op ons lokale water zit erg veel bliek/brasem/voorn. Veel karper van 5-9 kilo. Toch wordt het moeilijk doordat er zo veel witvis zit. Wij gaan meestal instant vissen. Een boillie met een stukje eraf, en daar popup. Hier doen wij meestal nog een paar bollen bij, je vist immers per aanbeet, en een stuk of 5-10 fijngemalen/gebroken boillies. Beetje goo erbij en gaan met die banaan. Goed opletten voor activiteit in het water (bellen springende vis etc). En ongeveer om de 2 uur op een andere stek leggen.

Dit is meestal onze basis aanpak. We merken dat de karper echt de witvis volgt, ik heb wel eens met een method feeder(!) eerst 2-3 brasems eruit gehaald en daarna toch gelijk karper op een dubbele 8 mm.. Mijn tactiek wordt daarom in het volgende jaar, meer voeren met klein spul, en je door de brasems heen vissen.
Iedereen vist deze dagen zo standaard met 50-100 gram lood onderlijntje van 25 cm. Ik weet vrij zeker dat de betere vissen zo'n voerplek met 20 mm boillies zo opmerken. Klein aas kan zeker de uitkomst bieden, maar om daar nu een emmer boilliekruim voor te gebruiken.. Anders gewoon gebroken boillies en wat feedervoer/particles!
Succes nog met je eigen visserij!
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

23-12-2015 10:37

Ben ik de enige die je verhaal een beetje tegenstrijdig vind?
Je wil juist meer boiliekruim gaan gebruiken, maar je hebt niet het idee dat karper zich er tegoed aan doet.
Ik zou juist het kruim niet veel beter maken dan je haakaas en de mix voor de kruim hetzelfde houden als de bol waarmee je vist en juist die iets attractiever maken. Wat ik dan zou doen is de kleur wat lichter maken van je haak aas voor een washed out effect ten opzichte van het kruim wat je gebruikt.
En als ik jou zou zijn zou ik gewoon een simpele 50/50 mix gebruiken met aanvulling, aangezien het een experiment is zou ik persoonlijk meerdere mixen gebruiken en individueel inzetten basismix, vismeelmix.
Maar waarom al die moeite doen als je ook een kant en klare bol kan vermalen?
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

23-12-2015 19:09

Michel Hulshof schreef:Ben ik de enige die je verhaal een beetje tegenstrijdig vind?
Je wil juist meer boiliekruim gaan gebruiken, maar je hebt niet het idee dat karper zich er tegoed aan doet.
Ik zou juist het kruim niet veel beter maken dan je haakaas en de mix voor de kruim hetzelfde houden als de bol waarmee je vist en juist die iets attractiever maken. Wat ik dan zou doen is de kleur wat lichter maken van je haak aas voor een washed out effect ten opzichte van het kruim wat je gebruikt.
En als ik jou zou zijn zou ik gewoon een simpele 50/50 mix gebruiken met aanvulling, aangezien het een experiment is zou ik persoonlijk meerdere mixen gebruiken en individueel inzetten basismix, vismeelmix.
Maar waarom al die moeite doen als je ook een kant en klare bol kan vermalen?



Ik wil het uiteindelijke kruim zelf maken waarom omdat ik het zonde vind om een kant en klare zak bollen tot kruim te vermalen,ik wil dus van een zelf samengestelde simpele mix alleen worsten maken deze laten drogen en dan vermalen tot kruim alleen vraag ik me af of ik moet gaan voor een aantrekkelijke luxe mix of een standaard 50/50 mix en deze nadat ik die worsten tot kruim vermaalt heb te pimpen met een paar goede vloeistoffen.
Ik heb een beetje het idee dat de Karper niet zo heel veel kruim tot zich neem ipv een volle stek met bollen ivm de aanwezige witvis,ik zie vaak dat de vis zich vol op het kruim stort met daaromheen vaak een enorme grote school witvis.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

23-12-2015 20:11

Waarom zou je worsten maken als je net zo goed met een deegroller een plak kunt maken? Je maalt het toch tot kruim. Ik zou enkel de bollen rollen ;) Bespaart je in ieder geval veel tijd. Qua mix, ik denk dat je het beste kunt variëren en een beetje afstemmen op de periode van het jaar. En dat is iets persoonlijks denk ik. Nog niet zo lang geleden een food processor bij de kringloop gehaald, voor dezelfde doeleinden echter gooi ik mijn partikelmix er in om het nog iets fijner te krijgen.
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

23-12-2015 22:13

Ik zou eventueel ook plakken kunnen maken ipv worsten,.dat wat uiteindelijk het gemakkelijke is,.ik pas het zo en zo aan ivm het tijd van het jaar en ik wil het ook niet te spannend maken.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

24-12-2015 20:19

Kruim lokt vis!!!

Groet, Peter

Ps dit is mijn bijdrage, jij weet hier wel op te anticiperen Mike. :wink:
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

25-12-2015 00:40

Op de eerste plaats: Hallo

Ik doe het zo: ik doe mijn boillies(1 a1,5 kg) zo fijn mogelijk crunchen.
Dan doe ik er water bij tot ik een papje krijg om en nabij 8 uurtjes voor ik ga vissen
vervolgens 2 uurtjes voor ik ga vissen 1/2 potje baitsoak erbij. Goed mengen zodat het een papje blijft,
dan ga ik naar de waterkant, na het localiseren van de vis gooi ik mijn papje verspreid over enkele vierkante meters in het water. Hetzij van de kant of anders vanuit de boot. Het papje zal zich verspreiden over de bodem waardoor een hele mooie uitwelming van geur ontstaat.
Daar laat je jouw haakaasje single tussen vallen, dus je creëert een uitwelming met weinig voedseldeeltjes en 1 haakaasje.

Succes
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

25-12-2015 18:50

Peter van Loo schreef:Kruim lokt vis!!!

Groet, Peter

Ps dit is mijn bijdrage, jij weet hier wel op te anticiperen Mike. :wink:


Zeker Peter,.heel veel vis,.ik ben er alleen nog niet uit om de basis mix wat power mee te geven en het uiteindelijke kruim of het allemaal heel schraal te houden met wat vloeibare toevoegingen (feedstim xp,liquid krill,bloodworm extract),.

Help me een handje
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

26-12-2015 00:56

Wat betreft het boiliekruim(kleine deeltjes) niet te ingewikkelde mix van maken, 800 gr basismix met 100 gr volle melkpoeder en 100 gr kruiden(gember, fenugriek, paprika, chili en zout). We gaan dus de eetlust opwekken.
Kroketten maken, insealen en koken voor plusminus 18 minuten.
Een scheut liquid over het kruim kan uiteraard geen kwaad.

Groet, Peter

ps bol er tussen of een pop up er boven.
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

26-12-2015 10:56

Als het echt kruim is, zou je dan niet opteren voor samengesteld voertje?
Dan ben je af van het kookproces. Gewoon mengen, bevochtigen, zeven en klaar
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-12-2015 08:55

Kijk,

Nu is al tweemaal het correcte antwoord. Stop met kneden en koken, pak wat grove meelsoorten (of gewoon je mix) en maak dat aan met de vloeistoffen die je in je aas gebruikt.

Scheelt moeite, tijd, energie die je beter in het vissen kunt steken ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

30-12-2015 10:06

Ik zou me handen er niet aan branden ivm witvis gevoeligheid en het instant visserij principe hiermee,vaak is de brasem er eerder bij,en je associeert de vis hiermee dat kruim veilig is,en je haakaas niet,en laat dit nu al jaren de visserij zijn sinds de opkomst van pva zakjes en veerboten.

Wil je je echt onderscheiden van de rest op een druk bevist water zou ik 10/12 mm laten draaien en zo verspreid als het water is het gehele jaar door vissen en voeren zo verspreid mogelijk.je kan ervoor kiezen om maples en bollen te voeren en dan zijn echt hele leuke vangsten mogelijk. Iemand hier in de buurt deed dit op deze manier en viste na verloop van tijd echt een hoop gasten helemaal zoek !

Wil je dit kruim doorzetten kun je haast net zo goed een 25 kilo maïsmeel halen, een 25 kilo zak tarwemeel, en dit samen voegen.nu je additieven en overige ingrediënten erbij en alles zonder te koken zoals eerder aangegeven is voeren.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

30-12-2015 20:36

Gewoon je kruim(5 á 10 mm) maken hoor Mike, kneden met eitjes en koken(we noemen het BOIILIE kruim).

Groet, Peter

ps voorgaande berichten zijn van brasem vissers, feeder vissers. Deze toppertjes praten over lokvoeders.
mike de jong
Berichten: 278
Lid geworden op: 15-07-2015 20:44

30-12-2015 22:07

Inderdaad kruim en geen poeder,.ik verwacht morgen wat ingrediënten en dan gaan we aan de slag
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

04-01-2016 18:03

Peter van Loo schreef:Gewoon je kruim(5 á 10 mm) maken hoor Mike, kneden met eitjes en koken(we noemen het BOIILIE kruim).

Groet, Peter

ps voorgaande berichten zijn van brasem vissers, feeder vissers. Deze toppertjes praten over lokvoeders.


Mislukte brasemvissers dan ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie