zelf readymades maken?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-08-2015 23:27

Hallo luitjes.

ik ben geen beginner meer in het bollen draaien.ik weet van allerlei zeer goed vangende bollen af die ik al een jaar of 12 draai.
Echter.... en nu komt het....ik bezit een kleine vriezer en wil toch wel wat aantallen draaien ipv steeds max 5 kilo wat ik kwijt kan.
Ik zoek dus het volgende aan een bollen mix.

-houdbaar door middel van een conservering.
-Het liefste een natuurlijke conservering indien mogelijk.denk hierbij aan zout of aan suiker
-max houdbaar een maand.omdat ik toch graag met freezers vis en de conservering tot een minimum wel beperken.

Volgende punt is dan weer dat de bollen waarschijnlijk kneiters hard zullen worden ? Het gaat hier om bollen voor afgesloten wateren.dus ze mogen wat mij betreft zo atractief mogelijk worden.

Barst los zou ik zeggen
Gebruikersavatar
Daan Beijers
Berichten: 69
Lid geworden op: 15-05-2012 15:50

14-08-2015 23:50

Per kg droge mix 20 gram kaliumsorbaat, lost goed op in water, Is goedgekeurd e-nummer en parabenenvrij (niet synthetisch dus) e202 als ik het goed heb.
Wel je bollen goed laten drogen. Dan heb je een half jaar houdbaarheid.
Is in Nederlandse webwinkels te bestellen in granulaat of poedervorm.
Quis non piscium, qui non capit
Gebruikersavatar
Daan Beijers
Berichten: 69
Lid geworden op: 15-05-2012 15:50

14-08-2015 23:52

Je kan natuurlijk ook minder gebruiken voor een minder lange houdbaarheid.
En er zijn bij verschillende aasfirma's conserveermiddelen speciaal voor boilies te koop
Quis non piscium, qui non capit
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

15-08-2015 00:16

idd niet moeilijk doen rik,... gewoon conserveringsmiddel in je mix mengen,..

Zelf gebruik ik die van basboilieshop en doe er 35ml in een kilo droge mix en kan ze dan afhankelijk van het weer 2/3 maanden buiten de vriezer houden,.. als het goed is verkopen hun ook conserveringszuur hoeveel je daar van nodig heb geen idee maar ff mailtje en je weet het.

En anders kun je ook citroenzuur gebruiken, heb dat zelf nooit gedaan maar ken iemand die dat wel doet.. of zoals je zegt gewoonzout,... 1 kilo zout op 1 kilo bollen zo de emmer in.

of gewoon standaard een enkele avond ff uurtje draaien voor je gaat vissen, hoef je niet te conserveren en heb je geen grote vriezer nodig..

Cheers.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-08-2015 09:21

Daan.

Dat kaliumsorbaat lost goed op in water zeg je, is het dan zo dat als ik een bol na 12 uur vissen aan mijn hair laat dat deze dan gaat schimmelen in het foudraal en dus werkelijk uit het aas is opgelost ?
Gebruikersavatar
Daan Beijers
Berichten: 69
Lid geworden op: 15-05-2012 15:50

15-08-2015 09:54

Nee, maar dat gebeurt met geen enkel conserveermiddel wat je toevoegd aan je mix. Het lost nooit 100%op.

Maar waarom zou je dat willen? Als je niks wil toevoegen wat er na het vissen niet meer inzit, kun je misschien denken aan vacuüm verpakken.

Ik heb met drogen ook goeie resultaten behaald. Ik droog mijn bollen na het koken door ze te laten uitwasemen. En vervolgens droog ik ze op een theedoek of bakpapier in de oven op ongeveer 50-75 graden. Totdat ze niet meer plakken. Daarna buiten de oven laten afkoelen. Kan goed in een champignon kratje. Gemiddeld gaan ze dan een goeie week mee. Mits koel en droog bewaard. Ook niet afsluiten..
Edit: ik heb ze nog nooit langer dan een week laten liggen.. Dus kan maarzo dat ze het langer volhouden
Quis non piscium, qui non capit
Gebruikersavatar
Daan Beijers
Berichten: 69
Lid geworden op: 15-05-2012 15:50

15-08-2015 10:01

Je kan ook champignon kistjes tot 75 graden in je oven zetten, zolang ze maar niet direct op de bodem staan of tegen het plafond van de oven komen
Quis non piscium, qui non capit
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

15-08-2015 13:40

Als mijn vriezer vol is laat ik de boilies een paar dagen uitdrogen in een goed geventileerde ruimte.
Daarna doe ik ze in netten van sinaasappels of uien en hang ze op (in een bewaarzak kan ook). Af en toe de handel husselen. Deze worden knetterhard.
Voor gebruik laat ik ze in water met een attractor (flavour – maggi – siroop etc) een nachtje staan (de boilies nét onder water) en kunnen ze gevoerd worden. Voor gedresseerde karpers zien ze er veilig uit omdat ze goed uitgewasemd zijn. Daarbij nemen doordrenkte boilies niet het smerige zwarte baggerwater op van prutbodems. Boilies die daarop liggen, zuigen zich vol daarmee en dat lijkt me niet zo smakelijk voor de karper.

Met kaliumsorbaat heb ik enige ervaring. Om ze een paar maanden goed te houden moest ik het aantal eieren verminderen en uitsluitend schrale ingrediënten (dus geen vismeel) gebruiken, anders gingen ze alsnog schimmelen. Van chemische conserveringsmiddelen ben ik dan ook lang geleden afgestapt.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

16-08-2015 00:23

Als je de bollen even in CSL, Aminol, Maggi, Ketjap etc legt dan blijven ze best wel even goed als je ze koel bewaard. (zorg dat je bollen echt goed droog zijn voordat je ze coat!)
Tevens geef je de bollen dan een goede dosis extra aminios mee wat de instant response ook weer verhoogt.

Je kan er beter geen melkpoeder of verse eieren gebruiken aangezien deze erg schimmelgevoelig zijn, Ei-Compound is gepasteuriseerd en schimmelt veel minder snel en sluit je bol ook niet zo af zoals ei Albumine.

Ik heb gelukkig een grote vriezer waarvan ik een gedeelte van mijn vrouw mag gebruiken, als ik dit niet had of zou mogen dan had ik ready's bij TTB gehaald.
De vraag is of je jezelf veel gedoe op de hals wil halen terwijl je voor € 5,25 Per kilo Scopex (bij 25KG, anders 5,45 per KG) ook goede ready's kan kopen.

Of nog beter>> koop een 2de hands tafelmodel vriezer op marktplaats, die kun je vaak voor een habbekrats ophalen :)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-08-2015 00:36

Het gaat mij er meer om dat ik mijn ouderwetse knal recept mis.maar die zit bomvol eiwitten en is zeer schimmel gevoelig.
Ik heb even geen plek voor een vriezer aangezien ik een stroom storing in mijn schuur heb en het "lek" niet vinden kan.de vrouw vermoord me als ze bollen in de vriezer gaat vinden binnenshuis.
Vrouwtje is vegetarisch en best moeilijk met dat soort dingen.
Dacht even een snelle oplossing door middel van een natuurlijke conservering maar zonder mijn bol te hoeven veranderen. Maar ik was al bang dat die vlieger niet zo makkelijk op zou gaan.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

16-08-2015 01:14

Je zou een keer http://www.quality-flavours.nl/index.ph ... uct_id=737 kunnen proberen.
40ml zou je boilies dan 2 maanden goed houden mits goed gedroogd.

Mijn ervaring is dan wel dan deze bollen minder instant zijn doordat ze minder snel oplossen, je zou hier omheen kunnen werken door met deze boilies te gaan voeren en dan met de freezers te gaan vissen.
Gebruikersavatar
Daan Beijers
Berichten: 69
Lid geworden op: 15-05-2012 15:50

16-08-2015 08:26

Maar wat let je om een keer dat oude receptje te maken?Uitsplitsen om met elk deel een andere manier te proberen zoals die hierboven staan.. Een kilo is genoeg.
Gepasteuriseerde eiwitten of misschien proteïne poeder kan al een hoop schelen. En dan bedoel ik van dat poeder wat bodybuilders in die shakes gooien. Geen kant en klare shakes natuurlijk ;)
OT :
En wat betreft je schuur: kortsluiting ontstaat het vaakst op slijtageplekken (leest gebruikte apparaten en schakelaren) Dus dus een schakelaar vervangen kan een oplossing zijn. Buiten verlichting is ook kortsluitings gevoelig..
Quis non piscium, qui non capit
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-08-2015 11:18

Thanx allemaal. Ik gaat binnenkort maar eens een proef draaien en kijken of ik het wat vind.
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

17-08-2015 11:19

Succes Rik,

Hoop voor je vrouw dat het je lukt. Anders zal ze toch echt weg moeten :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
joe callewaert
Berichten: 120
Lid geworden op: 27-04-2015 21:24

17-08-2015 11:57

Ik ben geen expert in bollen draaien maar ik heb ook geen plaats in de vriezer en heb het volgende gedaan in mijn mix heb ik 10% zout in gedaan dan ze goed laten uitdrogen en als ze droog waren heb ik ze gewogen en dan 20% van het gewicht zout en 20% droge boiliemix in een emmer samen met de boilies even goed schudden afsluiten en klaar . Ze worden wel wat harder maar ongeveer het zelfste als readymades de naald gaat er in ieder geval vlot door en ik gebruik ze meestal binnen de maand en geen probleem . Als test heb ik er die er ongeveer 3 maand in staan en die blijven het zelfste dus denk ik wel dat het werkt en wil je ze toch zachter kan je ze nog even soaken . 1 ding moet je wel doen af en toe eens schudden omdat de boilies nie onder het zout staan en dit omdat ze anders wel meer uitharden
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

17-08-2015 18:22

10 % zout!!, misschien nog wat extra kruiden erbij, dat beestje krijgt het nog aan zn hart!!

Groet, Peter

ps doe er dan wel wat paraffine olie doorheen, wil ff een snelle doorloop zien in de darm.
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

17-08-2015 21:09

Beste Joe,
Ik hoop dat je dit niet bedoeld bij 1kilo boliemix!?
Straks moet je nog drinkenbakjes in het water dat je bevist gaan hangen...beestjes zullen wel dorst hebben van al dat zout! :lol: :lol: :lol: :lol:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
joe callewaert
Berichten: 120
Lid geworden op: 27-04-2015 21:24

17-08-2015 23:27

Eigenlijk is het 7% gerekend met de eieren er bij maar goed ik doe het er bij voor de bewaring en omdat het wel goed is voor de karper dacht ik maar vind eigenlijk dat je het zout niet smaakt bij het proeven en de karper heeft er ook geen last van want ze doen het best goed die bollen . En diegene van korda daar gebruikte echt massa's zout in vergelijking met ik dus zal wel meevallen zeker.
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

22-08-2015 20:58

Je kan beginnen met wat citroenzuur toe te voegen.

Dit heeft 2 effecten, namelijke de pH van alles om laag helpen en bewaren.
Echter kan afhankelijk van de mix alles verknalt worden want sommige ingrediënten zorgen voor een pH verhoging die jij dan gaat neutraliseren met citroenzuur.

Maar ik zou mijn boilies gewoon in zout bewaren. Om van al het gezeik van bewaarmiddel af te zijn zou ik gewoon mijn boilies in zout bewaren.
Telkens een nieuwe bolide op de hair doen, kost nu ook geen wereld van tijd.
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

02-09-2015 01:17

50/75 euro heb je een vrieskistje/vrieskastje waar je meer in kwijt kan dan je wilt draaien...

Manieren van conserveren die al eeuwen en zelfs millennia lang worden gebruikt:

Pekelen
Zouten
Drogen
In het zuur
Zouten en drogen (ala beef jerky)
Belangrijkste is eigenlijk de afwezigheid van vocht, zuurstof en warmte.
Als je bijv een zoute, vissige bol zou kiezen en je bewaart deze in hersluitbare zakken die je aanvult met zonnebloemolie en zout, deze dichtdrukt en in een emmer bewaart op een koele, droge plaats, weet ik zeker dat je hier geen vissen mee vermoordt als je ze gebruikt. Voor je ze in die zakken doet en het zout/olie mengsel toevoegt, wel heel goed uit laten harden / drogen. Ze gaan niet barsten door de olie, maar verknikkeren ook niet door diezelfde olie.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

02-09-2015 08:13

Michiel.

Ik ken de ouderwetse manieren.maar allen hebben het nadeel dat ze je mix behoorlijk anders maken kwa smaak, structuur, en hardheid.

Het gaat overigens niet om geld dat ik geen vrieskistje heb maar om ruimte gebrek en een stroom storing in mijn schuur (tje).

Ik heb me eigen voor genomen om pas weer te draaien als ik en mijn vriendin een groter huis hebben gekocht en voorlopig maar readymades naar mijn zin te halen bij chris Gabrielle.
Als er iemand verstand heeft van aas is hij het wel.
En alles is altijd bespreekbaar en naar wensen te laten maken zoals jij het wilt op het type water dat je bevist.
Zojuist even telefonisch contact gelegd en 10 kilo en popups besteld.het zelf draaien komt wel weer.

Bedankt voor alle informatie allen!
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

02-09-2015 12:49

Draaien kost veel werk en tijd. Als je werkt en een relatie hebt, is het in mijn geval zelf draaien óf vissen
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

02-09-2015 12:53

Mijn vrouw heeft ook een hobby (paard rijden).

Dus dat is in mijn geval prima te doen.
Maar eerst kijken voor een groter huis dan maar.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

02-09-2015 13:07

Als dat paard dan maar niet ook in de vriezer moet...

Doe Chris de groenten van mij en vraag eens hoe de Panasonic het doet, ben benieuwd of er al karper flimpjes mee gemaakt zijn
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

02-09-2015 13:16

Dat paard heb net een soort van met chemo kuur gehad.
Gapend gat ( open wond ) waar de kanker zat is nu genezende.
Nee doe mij maar een ander stukkie vlees.

Zal hem de groeten doen van je.volgende week woensdag ergens gaat ik ff bij hem langs.
Plaats reactie