tijgernoten/kikkererwten


Plaats reactie
romeo mevius
Berichten: 195
Lid geworden op: 03-06-2011 14:20

12-08-2015 07:36

Hoeveel ml flavour gebruiken jullie voor een kilo tijgernoten/kikkererwten?
Gebruikersavatar
Daan Beijers
Berichten: 69
Lid geworden op: 15-05-2012 15:50

12-08-2015 08:12

Drie maal zoveel per kilo als word aangegeven op de verpakking van de Flavour
Voorbeeld:
Flavour is 10ml/kg
Je kookt 1 kg noteren (droog afgewogen)
Daarvoor gebruik je 3 liter water.
1kg verbruikt dus 3x10= 30 ml Flavour
Quis non piscium, qui non capit
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

12-08-2015 08:59

Ik zou er gewoon een vol flesje in mieteren per kilo tijgernoten ...

Nee gekkigheid natuurlijk, waarom flavour op partikles? Werkt prima zonder, zie de meerwaarde er niet van in ...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-08-2015 09:00

Ikzelf opteer liever kruiden of suiker of zout. Heb het niet zo op flavour en particles.ik doe bijvoorbeeld 50 gram kerrie op een kilo pinda's of kikkererwten of kaneel of knoflook. Tijgernoten doe ik.nooit mee rommelen.het heeft geen meerwaarde na jaren lang gebleken in mijn ogen.tijgernoten zijn van zichzelf al suiker bommetjes en de vis is er gek op.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-08-2015 15:35

Wanneer ik flavour gebruik, dan is het gewoon tot zo'n 10ml flavour op 1kg. kekererwten. Verder zout, suiker of een dosis zoetstof.

Voorweken van kekererwten doe ik bewust niet aan. 'Geforceerd weken' door ze gelijk 15-30 minuten te koken vindt ikzelf handiger. Hierbij voeg ik op de eerste hoeveelheid water, waarmee de erwten net onderstaan, al de flavour toe (en/of andere zaken). Tijdens het koken en opzwellen vul ik regelmatig vanuit de waterkoker wat kokend water toe zodat ze net onder blijven staan. Zo word het behoorlijk wat van de toegevoegde producten opgenomen. Het uiteindelijke kookwater gebruik ik bij 'method' visserij om het paneermeel te bevochtigen. Of ik vries het gewoon in voor andere doeleinden, zoals het bevochtigen van neutrale pellets.

Meestal kook ik de erwten in de namiddag of avond, en laat ze vervolgens in de afgesloten hete pan een nachtje doorgaren. Ideale manier om dit aasje (er zijn kleine en grote varianten te verkrijgen) voor een instant sessie te bereiden. Op deze manier wordt het trouwens geen zacht spul wat meteen van de hair dondert. Overigens is de houdbaarheid van gekookte kekererwten aan de waterkant met een aangename temperatuur redelijk kort voordat ze gaan verzuren...

Ik koop meestal een 5kg. zak bij de Turk, om zoals bovenbeschreven te bereiden en in yoghurtemmer porties in te vriezen. Vandaag/vanavond ga ik zo op een voor mij nieuw kanaaltje wat strookjes (of stekjes, als ik wat zinnigs vindt met de peilhengel) aanvoeren met gemengd een portie mais, portie tijgers en een emmertje op smaak gebrachte (grote) kekererwten. Een handje of hand 15+20mm boilies, waarmee ik later in m'n visserij ter plaatste ook mijn ding mee wil gaan doen, gaat per stekje of strook ook meteen te water. De smaak van de kekererwten is daarom met producten gelinkt aan de smaak van de boilies.

Verder weet ik nog niet of het morgen ter plaatse penvissen wordt of één hengeltje op de steun, wat trouwens ook met lood en een (snoek)dobber kan. Misschien wordt het zelfs vrijdag nog een keertje de kilometers rijden en meerdere stekken aanvoeren, om zondag m'n ding met twee stokken te gaan doen.

Mocht je nog geen betaalbare flavour in huis hebben, gebruik dan een flinke, flinke scheut siroop en een theelepel zout op 'n kilo erwten!

Ps; pb volgt.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Daan Beijers
Berichten: 69
Lid geworden op: 15-05-2012 15:50

13-08-2015 12:48

Daan Beijers schreef:Drie maal zoveel per kilo als word aangegeven...

Hoe ik hieraan kom: per kilo water 1 dosis van bijvoorbeeld. 10ml.
Er word twee liter opgenomen door de noten. 1 liter blijft er over en om de smaaksterkte te behouden voeg je dus 1 dosis extra toe. Maar goed bekeken zou je die eigenlijk weggooien.
Quis non piscium, qui non capit
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

16-08-2015 11:44

Grappig dat iemand die zelf aangeeft geen ervaring met die particles te hebben wel exact de juiste hoeveelheid flavour weet toe te voegen :roll:

Persoonlijk gebruik ik de laatste jaren ook niet veel particles, maar vroeg wel heel veel mee gevist. Ik voegde bijna nooit flavour toe, is nergens voor nodig, die vis weet je voer zonder ook echt wel te vinden.

Alleen wanneer je hard gevoerd hebt met een boilie met een nadrukkelijke smaakmaker er in zou ik het overwegen en dan nog voor een zeer kleine dosis gaan. Je hoeft die vis niet dood te gooien met smaakmakers, het is bijna onvoorstelbaar hoe goed de karper is in het opsporen van voedsel. Een subtiel label is in dit geval meer dan genoeg.

Als je dan toch een smaakbom wil inzetten, waarom dan niet gewoon een boilie?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie