koniijnenvoer


Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

10-07-2015 11:05

Daaf Wolters schreef:@R: waarom reageer je hier nou zo stellig als je eigenlijk geen idee hebt?

Wat Martijn zegt klopt, ongewerkte, ongekookte mais is niet schadelijk. Het zal hooguit misschien een klein beetje dubieus worden als je het in heel grote hoeveelheden gaat dumpen, maar dan nog gaan ze er niet aan dood ofzo.
Weken en vooral koken (weken doet het onder water natuurlijk ook voor het gegeten wordt) maakt het wel veel attractiever en dus ook effectiever als vis lokker. Ik zie dan ook niet zo veel reden waarom je ongeweekte/gekookte mais zou willen voeren, het voegt naar mijn idee vrij weinig toe.
Heel veel andere particles kunnen zonder de juiste bereiding natuurlijk wél schadelijk zijn, met name noten en peulvruchten.



ik weet niet maar heb ik gezegd dat ze dood gaan nee ik heb gezegd dat het niet goed is voor de vis qua vertering ect en niet alleen voor de karper. daarbij spreek jij je zelf tegen door eerst te melden dat het niet schadelijk is, maar dat het dubieus wordt als het met grote hoeveelheden het water in gaat,.. weet niet maar denk niet dat hij 2 handjes konijnenvoer in het water zou gooien,.. en daarbij wordt het idd geweekt onderwater maar wie zegt dat de vis eerst wacht tot het geweekt is,.. precies dat weet je niet dus misschien eten ze het wel gelijk op en zwelt het in hun darmkanaal.. en precies wat rik zegt ze zullen er niet dood aan gaan maar fijn is het idd niet voor ze,..

verder hebben noten en peulvruchten hier weinig mee te maken het gaat hier om konijnenvoer/mais..

maar goed hij gooit het gelukkig niet het water in dus klaar zo vind je niet ;)

Cheers.
Oja joh!!!
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

10-07-2015 12:18

@mr de winter.

Punt 1. Ik heb inderdaad nog een hoop te leren. Ik heb zeker de wijsheid niet in pacht. Daarom, denk zelf na en wees kritisch.

Punt 2. Ik mag het opzwellen van hondenbrokken niet vergelijken met het opzwellen van maïs. Maar jij vergelijkt mijn smaak/spijsvertering wel met die van een karper? (Waarom zou ik anders moeten proeven) Dude serieus? :P Zie punt 1, maar volgens mij dan niet van jou. :wink:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

10-07-2015 12:38

Het verschil met een hondenbrokken en een stukje mais is dat de hondenbrokken wel verteren ondanks het in zijn geheel naar binnen kan gaan en mais in zijn geheel niet tot nauwelijks.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-07-2015 14:29

En onverteerbare kreeften scharen dan?
Die verteren ook niet en komen er toch uit, tot 6 cm aan toe.

Het heeft alles met watertemperatuur en doorloopsnelheid te maken waar en wanneer maïs vast gaat zitten en obstipatie gaat veroorzaken.
Particles koken we om zetmeel te ontsluiten en daarmee de energievoorziening vrij te krijgen, en soms om ziektekiemen af te doden.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

10-07-2015 14:45

Henk dat ze eruit komen weet ik.dat zou mais ook doen op Den duur.maar als wij voeren Willen we ook nog wat vangen meestal.en dan is het zaak om niet te veel te voeren of iets te voeren wat ook verteerd.dan kan de vis mischien ook nog wat voeding stoffen eruit filteren ook
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

10-07-2015 18:55

Karpers hebben toch ook tanden in de keel?
Ik weet ook wel dat dat het zwellen van de mais niet wegneemt,
maar ik kan me niet voorstellen dat ze deze nooit gebruik om dit soort
voedsel tot zich te nemen...
Het verschil tussen hele maiskorrels en kapotgebeten maiskorrels zal toch
aanzienlijk zijn denk ik...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

10-07-2015 19:24

Niet omtrent vertering en voeding die het lichaam op kan nemen.dat is ook de reden waarom wij groenten koken en de reden van stomen mbt boilies zodat die voedingstoffen nog beter bewaard blijven. ( koken kan 30% daarvan verloren gaan)
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

10-07-2015 19:31

Akkoord,
maar het feit dat ze er weinig voedingstoffen kunnen uithalen maakt het nog niet schadelijk...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

10-07-2015 19:57

Ik heb het nooit over schadelijk gehad...


Rik koster schreef:Vroeger had je een bedrijf waarbij alles via een
boot gebracht werd.heel veel.mais kwam.daar op jaar basis het water in omdat het via een kraan eruit geschept werd.een ware karper hotspot die jammer genoeg voor mijn tijd was nog. Er is daar.nooit geen dode karper aangetroffen maar je kon daar single bait met wat mais op je hair gegarandeerd vis vangen als een malle.
Dat mais gekookt word heeft geen betrekking tot iets onschadelijk maken maar met het verteren van de mais in de vis en het attractie gehalte omhoog te schroeven door enzymen te activeren.
Te veel ongekookte mais voeren zal dus niet zorgen voor dood en verderf maar wel voor vissen die er snel hun buikje van vol hebben.
Beter is dus om mais gewoon te koken want jij wil ook.niet graag een verstopping en buikpijn. Dood ga je er niet van maar leuk is anders.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

10-07-2015 21:11

Mais kook ik alleen tot prut wanneer ik wil pennen. Verder koop ik een bulk zak, breng telkens een niet geweekte portie in een grote pan direct een kwartiertje aan de kook en vervolgens deponeer ik deze in een mega emmer met deksel om na te weken. Dan in porties in de vriezer, waar er ook weer vocht uitvriest wanneer ik deze zonder kookvocht invries.

Nu ben ik zeker geen bulk strooier, maar zulke mais heeft me over de jaren heen ook na meerdere dagen voeren geen problemen opgeleverd betreffende vangst of teruggevonden ontlasting. Ook niet wanneer ik zo'n eerder genoemde portie mengde met 'n halve portie ongekookt, en dat in de emmer slechts overgoot met kokend water. Dan heb je het nog steeds over harde mais!

Over de jaren heen heb ik zo ook een paar maal met geheel gedroogde bollen gevist (vistrip). En dan heb ik het over thuisvlijt bollen drie a vier weken drogen naast de verwarmingsketelketel op zolder. Kiezels zijn dat, waar je met de pult iemand mee doodknalt (mocht je een strookje water willen claimen :D ). Ja, de attractie van zulk aas wordt zeker minder, maar ik ving in mijn optiek niet minder dan ik gewend was met dat type boilie in niet gedroogde vorm. Tegen poisonchat was het bovendien begrijpelijk een aardige uitkomst.

Ook geen dode karper gezien op dat afgesloten water (70ha) waar door mij minimaal een kilo of drie gedroogde bollen gedurende een goede week op 100 x 100 meter wateroppervlakte voerde. Wel m'n bol uit vissenpoepgaten zien komen.., en nee; Niet in hele vorm, maar gewoon als brij :wink:

Op m'n tweede en laatste visochtend had ik zo op dat water 10 vissen op een uurtje of vier, en daarmee een stuk meer dan het eerste visochtendje. Als gedroogde bollen meuk zijn, dan was dat wel anders geweest. Vis trekt vis op de stek en zo valt het met die kilo's sowieso mee wat een vis aan bollen binnenkreeg. Maar dan nog, de bollen kwamen er als drab uit...

Hydrateren kan ook, en misschien met olie en wat andere vloeistoffen op 'n modderbodem verstandig, maar dan heb je weer sneller last van die zwarte krengen of vloermatten.

En heren ongeloof, kijk eens op het beperkte vochtgehalte van grote vismeelpellets. Lekker vissen en vangen met dat spul. Ja, de olie help waarschijnlijk mee met de doorlooptijd.., en de leververvetting in afgesloten water situaties...
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 10-07-2015 21:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

10-07-2015 21:12

Was ook niet specifiek op jouw gericht Rik,
ik reageer op de hele discussie ;)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

10-07-2015 21:22

Ps Eric; Dat konijnenvoer gewoon weken of met kokend water overgieten en tot voerballen kneden met paneermeel. Weggooien is onzin. Zo heb ik dat ook gedaan met paardenvoer met veel vezels en andere diervoersoorten waar pellets en mais/granen waren gemengd.

Eventueel wat ander aas doorheen mengen wat je als haakaasje wilt gebruiken en vissen maar.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).