boillie faalt


lone fisher

27-04-2015 20:08

Ik ben 29 en kom uit west vlaanderen en vis al 23 jaar op alles met vinnen maar zelden met boillies , ik ken verschillende plaatsen waar je er niks meer mee vangt maakt niet uit welk merk of handgedraait en wat er in zit. gewoon puur de vorm doet het hem (volgens mij). ik vind ook dat de boillie voor druk bevist water zijn beste tijd heeft gehad en aan vervanging toe is en het veeeele voeren zal ook niet helpen ik vis totaal anders en vang altijd wel 1 of meer zo zat ik vorige week op druk bevist water voor een korte sessie 6u zonder voorvoeren na 30 min eerste geland en verder nog 4 gepakt alsof ze erop zaten te wachten en toen kwam mijn buur "met wat vis je" toen zij ik niet met boillies en toen keek hij wat raar en zij dat hij gek werd hij zat er al 2 dagen op een goede stek (met boillies)en nog geen tik terwijl hij 3 dagen voorgevoerd had en alles was van nash dus geen brol, achteraf zag ik hem nog kijken met zijn verrekijker hoe ik het aanpakte (niks gezien) zo wanhopig was ie terwijl ik gewoon out of the box denk wat iedereen kan .

is de boillie aan vervanging toe of ben ik de enige die er zo over denkt ?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

27-04-2015 20:41

Je vergeet te vertellen waar je dan wel mee vist.

PS, wij gebruiken hier onze echte naam, even opnieuw registreren dus.
Gebruikersavatar
joe callewaert
Berichten: 120
Lid geworden op: 27-04-2015 21:24

27-04-2015 21:42

Tja hoe ik vis doet er eigenlijk niet toe ik wil vooral de mening over de boillie maar om toch een tipje van de sluier te lichten mijn voer komt uitsluitend van delhaize gewoon gezond verstand en wat durf je kan het zo gek niet bedenken of ik heb er al mee gevangen en kwa montage wat haken wartels en snoer en de rest is zelf uigevonden uit dingen die voor andere doeleinden gebruikt worden maar 1 ding is zeker het werkt en overal
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

27-04-2015 23:15

je wilt je "geheime systeem" geheim houden? (Mag hoor is geen kritiek) Als jij je de naden uit je broek vangt, zou ik dat ook lekker zo houden.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

27-04-2015 23:23

Welkom op dit forum Joe!
Het is mij ook bekend dat er met ander aas dan boilies karper te vangen valt. Voordat de boilie zijn intrede deed werd er namelijk al op karper gevist. De aassoorten waren voornamelijk aardappel, brood (in al zijn vormen), wormen en maden, kaas, blikworst, blikmaïs, diverse soorten deeg en diverse soorten bonen.
In die tijd had je ook wateren waar bijvoorbeeld de aardappel totaal uitgevist was. Als je daar een pieper in het water liet zakken waren er vaak boeggolven van wegvluchtende karpers te zien. Hetzelfde is met blikmaïs gebeurd. De vissen hadden hun les met deze aassoorten geleerd.
Ik denk dat er tegenwoordig veel wateren zullen zijn waar de karpers boilies met gevaar associëren. Net als met die aardappels en de blikmaïs heeft de vis in de gaten dat er gevaar dreigt met een bepaald aas.
Met ander aas experimenteren kan op dergelijk water naar mijn idee beslist geen kwaad. Voor zacht aas moet wel een ander systeem gebruikt worden, en dan denk ik aan penvissen, freeline of link ledger (wie gebruikt dat nog?).
Eigenlijk zou iedere visser eens met iets anders aan de haak moeten vissen dan enkel boilies. Dit alleen al om de dressuur te doorbreken. Vaak is karper waar te nemen en zal deze op zo’n moment bijna alles pakken wat hem wordt aangeboden. Pas als het moeilijker wordt en langer wachten aan de orde is, kan men altijd op de boilie overschakelen.
Boilies zullen denk ik nooit helemaal verdwijnen. Het is een superaas en daarom wordt het al zo lang gebruikt. Maar voor de karper is het ook soms welletjes en kan die (soms) geen knikker meer zien (kennelijk).
Gebruikersavatar
joe callewaert
Berichten: 120
Lid geworden op: 27-04-2015 21:24

27-04-2015 23:27

als iedereen een beetje zou experimenteren en zodoende veel verschillende montages en aas in het water zouden liggen denk ik dat iedereen beter zou vangen omdat de vis niet meer weet waar hij het heeft en dat is beter voor iedereen en iedere visser heeft zijn geheimen dat maakt ze net zo goed
Gebruikersavatar
joe callewaert
Berichten: 120
Lid geworden op: 27-04-2015 21:24

27-04-2015 23:48

De boillie moet niet weg, op het kanaal gebruik ik hem ook en is daar veel handiger en weinig dressuur dus geen probleem maar in de plaatselijke plassen is dit hier niet aan te raden en daarom moet er meer variatie komen in voer in de winkel want ze kopen allen het zelfste blijkbaar
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

28-04-2015 01:08

Als de boilie hier zijn tijd heeft gehad, hoe zou het dan zijn op de Engelse karper putjes? Daar vangen ze nog steeds met de boilie. Dus dan die hier ook nog wel een tijdje mee kunnen denken ik zo.
Gewoon, lekker vissen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-04-2015 01:10

Dat een vis een boilie kan herkennen lijkt mij evident, dat het door de vorm komt, dat dan weer niet. Een vis zal een goede boilie heus wel blijven eten hoor! Ik geloof persoonlijk dan ook niet in aasdressuur, tenzij je natuurlijk met die goedkope meuk voorvoert en vist (en dat schijnen er steeds meer te doen).
Veel wateren worden tegenwoordig idd. druk bevist en voorvoeren schijnt voor veel vissers nog steeds een must te zijn. Waarom zou je gaan voorvoeren op een bepaald water, als iedereen het daar al doet. Is niet logisch toch? Zet je de vis direct al op scherp en dat is natuurlijk waar alles om draait.
Out of the box denken kan helpen, maar dat werkt meestal ook maar tijdelijk. Die beesten zijn niet dom en de trukendoos raakt ook een keer leeg, oftewel anders vissen dan de rest heeft ook niet het eeuwige leven.
Ik vis zo nu en dan wel eens met de pen op een ondiep cultuurwater en daar krijg je eigenlijk geen normale aanbeten meer. Het is vaak, of uit het niets een strakloper, of soms een boeggolf en een strakloper, of een boeggolf en nada, of de pen die vreemde dingen doet en vaak zie je waarschijnlijk ook helemaal niks. Dat gebeurt natuurlijk ook bij de statische visserij, maar die visser krijgt in de meeste gevallen totaal geen indicatie van een op scherp staande vis.
Op druk beviste wateren staan de vissen altijd op scherp? Zou me niks verbazen.

Het aas zelf is m.i. niet het grootste probleem, tenminste als het goed is.
Ik heb een tijdje geleden een topic geopend, “Hoe herkent een karper onze rigs”.
Dat ie het kan, daar ben ik van overtuigd. Daarnaast heb je domme en slimme vissen en op wateren met een groot bestand, of waar weinig wordt gevist, zal je altijd wel je vissen blijven vangen. Op sommige andere wateren is denk ik, de vis de baas!

Tenzij, ik er vis natuurlijk! :D
Gebruikersavatar
joe callewaert
Berichten: 120
Lid geworden op: 27-04-2015 21:24

28-04-2015 07:37

Rene Zoeter schreef:Als de boilie hier zijn tijd heeft gehad, hoe zou het dan zijn op de Engelse karper putjes? Daar vangen ze nog steeds met de boilie. Dus dan die hier ook nog wel een tijdje mee kunnen denken ik zo.


ik volg het ook in Engeland en daar zie ik toch veel afwisseling zowel in montage bv. met de feeder ,een steen die extract absorbeert als lood en rigs dat ik nog nooit gezien had en kwa voer ook de boillie maar ook een driehoekje cubus en ei vorm, niet voor niks dat al het nieuwe van daar komt overgewaaid
Laatst gewijzigd door joe callewaert op 28-04-2015 07:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
joe callewaert
Berichten: 120
Lid geworden op: 27-04-2015 21:24

28-04-2015 07:46

Hilco Meijer schreef:Dat een vis een boilie kan herkennen lijkt mij evident, dat het door de vorm komt, dat dan weer niet. Een vis zal een goede boilie heus wel blijven eten hoor! Ik geloof persoonlijk dan ook niet in aasdressuur, tenzij je natuurlijk met die goedkope meuk voorvoert en vist (en dat schijnen er steeds meer te doen).
Veel wateren worden tegenwoordig idd. druk bevist en voorvoeren schijnt voor veel vissers nog steeds een must te zijn. Waarom zou je gaan voorvoeren op een bepaald water, als iedereen het daar al doet. Is niet logisch toch? Zet je de vis direct al op scherp en dat is natuurlijk waar alles om draait.
Out of the box denken kan helpen, maar dat werkt meestal ook maar tijdelijk. Die beesten zijn niet dom en de trukendoos raakt ook een keer leeg, oftewel anders vissen dan de rest heeft ook niet het eeuwige leven.
Ik vis zo nu en dan wel eens met de pen op een ondiep cultuurwater en daar krijg je eigenlijk geen normale aanbeten meer. Het is vaak, of uit het niets een strakloper, of soms een boeggolf en een strakloper, of een boeggolf en nada, of de pen die vreemde dingen doet en vaak zie je waarschijnlijk ook helemaal niks. Dat gebeurt natuurlijk ook bij de statische visserij, maar die visser krijgt in de meeste gevallen totaal geen indicatie van een op scherp staande vis.
Op druk beviste wateren staan de vissen altijd op scherp? Zou me niks verbazen.

Het aas zelf is m.i. niet het grootste probleem, tenminste als het goed is.
Ik heb een tijdje geleden een topic geopend, “Hoe herkent een karper onze rigs”.
Dat ie het kan, daar ben ik van overtuigd. Daarnaast heb je domme en slimme vissen en op wateren met een groot bestand, of waar weinig wordt gevist, zal je altijd wel je vissen blijven vangen. Op sommige andere wateren is denk ik, de vis de baas!

Tenzij, ik er vis natuurlijk! :D


ik kan me wel vinden in wat je zegt ik denk gewoon dat hier veel domme vissers zitten die allen het zelfste doen en dat daar de vis baas is tenzij je het eens anders aanpakt
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

28-04-2015 09:41

Mischien...mischien he... Moet je andere wateren bevissen waar het niet lijkt op een camping,waar geen 50 hengeltjes op 5 hectare water staan,waar niet zo ontiegelijk veel gevoerd word door iedereen waardoor de vis eigenlijk het hele jaar verzadigd van is,en mischien...vind je dan weer de rust en passie waar het vissen in principe allemaal om draait.
Gebruikersavatar
joe callewaert
Berichten: 120
Lid geworden op: 27-04-2015 21:24

28-04-2015 09:54

zelf heb ik er geen last van want ik zit meestal op prive water waar je niet mag voorvoeren en een beperkt aantal leden maar als ik dan eens naar mijn vroegere thuiswater ga dan zie ik dit soort toestanden voor niemand nog aangenaam terwijl 10 jaar terug het er zalig was juist daarom ga ik liever op de prive put het kanaal of grote meren
Laatst gewijzigd door Marco Mensing op 28-04-2015 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten
Gebruikersavatar
Ivo Smeets
Berichten: 113
Lid geworden op: 29-12-2007 20:33
Locatie: Elsloo

28-04-2015 09:58

Conditionering hou je niet tegen. Vissen leren van de momenten waar ze de fout in gaan.
Uitzonderingen daargelaten. Boilies zijn niet 'het' aas om te vangen, maar is gewoonweg een aas om mee te vangen.

Zoals je zelf al aangeeft out of the box denken, er zijn meer dan genoeg uitwijkmogelijkheden wat aas betreft!

Door met de presentatie van je aas te experimenteren, kun je blanken omzetten in vangen.
En ineens blijken boilies weer te vangen?! De laatste meter onderwater is vaker belangrijker dan het aas zelf.

Trail and error dus.

Groet Ivo
Weinig tijd is ook tijd!
Gebruikersavatar
joe callewaert
Berichten: 120
Lid geworden op: 27-04-2015 21:24

28-04-2015 10:19

klopt 100% maar ik ken toch 1 water waar je met boillies niks vangt maakt niet uit welke montage al heb je altijd een domme vis
Laatst gewijzigd door Marco Mensing op 28-04-2015 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-04-2015 10:49

Leuk die wetenswaardigheden te lezen. Vergeten wordt dat aas met of zonder conditionering en dressuur ten alle tijden door de karper in de bek genomen wordt.

Groet,
Peter
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

28-04-2015 12:14

Als karpers "leren" van hun fouten, hoe komt het dan dat je zoveel kapotte bekken ziet op filmpje van Engelse wateren ? Je zou toch zeggen dat ze een keer van die boilie afblijven. En die wateren zien er echt niet allemaal uit als schrale grindputten waar ze afhankelijk zijn van o.a. boilie. Ze zullen uiteraard wel voorzichtiger worden, maar echt leren? ?? Dit soort bekken zie ik gelukkig niet waar ik vis.
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
joe callewaert
Berichten: 120
Lid geworden op: 27-04-2015 21:24

28-04-2015 12:27

Wat wil je in die farms zoals ze ze noemen zit te veel vis naarmate er voedsel is en natuurlijk voedsel is er ook niet in die kale putten dus als jij geen eten hebt en krijgt enkel eten bij het geven van een klap dan ga je dit toch liever doen dan verhongeren

eigenlijk het omgekeerde dan hier weinig vis veel voeren

ps. de visserij in die farms vind ik walgelijk
Laatst gewijzigd door Marco Mensing op 28-04-2015 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

28-04-2015 12:43

Ik zeg, pak lekker een stuk kaas......
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
joe callewaert
Berichten: 120
Lid geworden op: 27-04-2015 21:24

28-04-2015 12:47

doe ik geregeld en je kan veel doen met kaas en niet enkel aan de haak ...
Laatst gewijzigd door Marco Mensing op 28-04-2015 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

28-04-2015 13:49

Klopt, op je brood, gratineren etc.....
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

28-04-2015 14:25

en in je boilie verwerken :D

imo faalt dit topic best wel... :roll:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

28-04-2015 15:04

joe callewaert schreef:Wat wil je in die farms zoals ze ze noemen zit te veel vis naarmate er voedsel is en natuurlijk voedsel is er ook niet in die kale putten dus als jij geen eten hebt en krijgt enkel eten bij het geven van een klap dan ga je dit toch liever doen dan verhongeren

eigenlijk het omgekeerde dan hier weinig vis veel voeren

ps. de visserij in die farms vind ik walgelijk

Say what ?!?!?!?!?
Noem eens een voorbeeld van zo'n carp farm dan ?
Volgens mij weet jij niet wat een carp farm is.
Gebruikersavatar
joe callewaert
Berichten: 120
Lid geworden op: 27-04-2015 21:24

28-04-2015 15:39

ik heb er een reportage over gezien op bbc 2 en die man zei carp farm
er zat veeeeel vis in en het zat er vol van de vissers allemaal jongeren alleen of met de vader en hij zij dat het daar de gewoonte is en dat er zo vele putten zijn (carp farms) omdat er niet graag op witvis gevist wordt

natuurlijk een karper boerderij of kwekerij is het niet dat ken ik want ik vis er , ik denk gewoon dat ze die term carp farm een beetje veralgemenen
Laatst gewijzigd door Marco Mensing op 28-04-2015 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

28-04-2015 17:10

joe callewaert schreef:natuurlijk een karper boerderij of kwekerij is het niet dat ken ik want ik vis er , ik denk gewoon dat ze die term carp farm een beetje veralgemenen

Is het wel en daar mag je niet vissen.
Het zou hooguit kunnen dat er een vijver bij is waar je mag vissen, vergelijk het maar met een carpodrome in Frankrijk of een willekeurige Belgische wedstrijdput waar voor de wedstrijd een vrachtwagen vol brasem in gekieperd wordt.
Ik begrijp niet waarom je er zelf vist als je het walgelijk vindt.

Wat jij bedoelt zijn day ticket watertjes, dat is gewoon betaalwater en die heb je in allerlei soorten en maten.

joe callewaert schreef:maar 1 ding is zeker het werkt en overal

Slechts 1 ding is zeker, als jij vorige week naast mij had gezeten met je voer van delhaize, gezond verstand en wat haken wartels en snoer dan was de uitslag gewoon 12 - 0 geweest, in mijn voordeel wel te verstaan.