goedkope bollen langdurig voeren..


Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-04-2015 21:46

Naar aanleiding van 2 topics van de boilieman en boiliemeister die best pittig in discussie gingen ga ik geheel belangeloos een bol langdurig uit testen,de bedoeling is om deze bol een vol seizoen in te zetten op een put die in verbinding staat met een kanaal.Ik zal hier een voer schema bij gaan houden met wat details hoe de sessies verlopen met wat foto materiaal.de eerste 30 kilo is besteld en zal naar alle waarschijnlijkheid elke maand besteld worden.
De prijs van de bol is 3,50 en bij welke firma deze vandaan komt zal ik niet bekend maken vanwege commerciële doeleinden die ik niet heb.het gaat er puur om om te kijken wat een goedkope bol kan doen op een water.mischien valt het vies tegen,maar mischien ook niet,de tijd zal het uitwijzen....

Het is niet de bedoeling om in dit topic het welles nietus spelletje te gaan spelen en dat iedereen weer hoog van de toren gaat blazen,een discussie die op volwassen niveau is is uiteraard geen probleem en dat is de bedoeling ook.
Al met al zullen de vangsten het lot bepalen van een goedkoop balletje,en niet de gedachten gang van ons als vissers.

Word vervolgd....
robertino smith

20-04-2015 21:49

8) Kom je wel pezen :P

Groet.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

20-04-2015 22:57

In t verleden een crap bol gemaakt, puur simpele basismix met wat stroopwafelmeel en wat getoaste hennep, dextrose, kaneel en een scopex flavour en verse eitjes.

Een dikke 7 mnd mee gevist n elke dag, zelfde stek gevoerd op een water van 32 hectare.

Elke sessie vis tot 18 runs in een nacht.....het hele jaar top gevangen op die stek. Deze bol kwam nog niet eens uit op 2,50 qua kosten.

Tsja zeg jij het maar :roll:
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

21-04-2015 01:13

Goed initiatief!

Ga je ook testen op geconditioneerde wateren (dressuur)?
Op de grote rivieren en aftakkingen daarvan pakken de karpers meestal wat ze pakken kunnen. (op de neder-rijn vis ik ook met goedkope 25mm boilies)
Op gesloten niet al te grote wateren waar veel gevist wordt is dit wel anders.

Heb het idee (kan niet in de keuken kijken van de boilie leveranciers) dat de meeste voor bijna elke boilie de zelfde basismix gebruiken met daaraan toegevoegd smaak (vul maar in).

Er wordt even op gevangen en daarna valt het water dood op hele moeilijke wateren , herkent onze vriend karper de basismix en associeert dit met gevaar?

Wisselen van boilie fabrikant helpt (even) als deze nog niet gebruikt is en de basismix anders is.

Ga je met 2 verschillende bollen vissen, goedkoop vs 1tje van een "gerenommeerde" boilie leverancier ter controle?
Op die manier heb je wel een goede vergelijking :)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-04-2015 07:07

@ Arno,het is wel een kanalen stelsel,maar het niet zo dat er helemaal niet gevist word.er staat wel enig hengeldruk,maar geen camping gehalte,in eerste instantie ga ik niet te hoog van de toren blazen en hou ik het simpel,voeren vissen,voeren vissen.en ik zal in de loop der tijd aanpassen indien nodig door bijvoorbeeld wat partikels te mixen met voeren,maar eerst de basis.

@dries,het probleem zit hem in het homemade balletje,daar zit geen taboe op als het komt op de prijs,bij een goedkopere ready zijn er tal van vooroordelen in ons wereldje.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

21-04-2015 08:41

Zeer benieuwd naar de resultaten alsmede kijken of jij op een volwassen manier kan discussiëren zonder op de man te spelen, succes.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

21-04-2015 09:17

We zullen zien, zie niet echt verschil met dat recept of een goedkope rdy....op de conservering na dan.

Ben ook wel benieuwd naar de resultaten.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

21-04-2015 09:44

@ Rik,

ik denk dat het prima zal gaan lopen persoonlijk zolang het voer vers is...

@Robert,

PEZEN
1) Aanpoten 2) Afbeulen 3) Blokken 4) Buffelen 5) Crossen 6) Doodwerken 7) Draven 8 ) Hard en inspannend werken 9) Hardrijden 10) Hollen 11) Hard werken 12) Hard rijden 13) Hard ingespannen werken 14) In snelle vaart gaan 15) Kapotwerken 16) Neuken 17) Racen 18) Snel rijden 19) Sloven 20) Sprinten 21) Werken (bargoens) 22) Zwoegen 23) Zich snel voor


er staat nergens stek jattten, welke soort "pezen" bedoel je? :o :lol: 8)
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

21-04-2015 10:34

Ik vis momenteel met bollen die per 25kg 4 euro de kilo kosten. Als je deze bollen in je hand hebt weet je meteen dat het geen rotzooi is! Ze hebben goede een textuur, goede geur en nog belangrijker een goede smaak. Nu ken ik een aantal goede vissers die met dit aas vissen, en die beamen dat deze beste man alleen de betere flavours en ingrediënten gebruikt.

Hij concurreert duidelijk op prijs, iets wat bijna noodzakelijk is de vrij overvolle aas wereld. Maar omdat deze bollen maar 4 euro kosten worden mensen argwanend? Neem het voorbeeld van Dries. Die draait een bol die prima loopt voor 2.50. Laten we even zeggen dat een gemiddelde boilie draaier veel minder voor zijn ingrediënten betaald, dus zou een verkoopprijs van 4 euro voor een goede bol best reëel kunnen zijn.

Ik denk persoonlijk dat rik gewoon zeer goed gaat vangen op deze bollen, als ze tenminste van een redelijke kwaliteit zijn. Wij geven vaak de commerciële bedrijven de schuld dat alles zo ''duur'' is maar als een boilie van onder 4 euro bij voorbaat wordt bestempelt als ''rotzooi'' zullen de prijzen nooit gaan dalen, dus wie maakt onze hobby nou duur?

Mijn reactie is wellicht een beetje offtopic, dus nu ook even ontopic!

Rik, veel succes en ik ben zeer benieuwd naar de resultaten! Ik denk zelf dat het wel goed moet komen.

Met vriendelijke groet,

Stefan
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

21-04-2015 10:41

Ik zou wel een controle middel ernaast houden. Iets van een duurdere bol of bijvoorbeeld tijgernoten. Dan haal je die "ja maar" discussie al weg bij je uitkomsten en staaft jou bevindingen.

Gr Bas
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-04-2015 12:52

Voorlopig hou ik het eerst bij alleen bollen,naar gelang de situatie er om vraagt zal ik aanpassingen niet schromen.
Dit zal dan terug te zien zijn in het voer schema wat ik hier zal neer zetten.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

21-04-2015 12:55

Vis sinds dit jaar ook met een goedkope bol van 3,50 de kg.
En het loopt redelijk tot goed. Vang niet minder als met mijn dure bollen.
Maar denk straks als de vis echt los is en ik meer kan gaan voeren dat de vangsten nog meer omhoog schieten.
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

21-04-2015 13:43

Snap ik Rik,

Maar waar ga jij de resultaten aan spiegelen? En zijn die dan dankzij of ondanks de goedkope bol?
Begrijp me niet verkeerd , ik denk dat je best gaat vangen op de goedkopere bol. Maar je conclusie zal eenzijdig zijn en bijna niet het discussiëren waard. Daar er teveel variabelen open zijn.

Gr Bas
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-04-2015 14:09

Als ik nu puur en alleen met die bol ga voeren,zijn de vangsten ten alle tijden toegewijd aan de bol die ik voer,de ontlasting spreekt hierbij ook boekdelen.zodra ik mijn voer ga mixen met "duurdere aas soorten" of partikels dan is het speculeren geblazen.van daar dat ik voorlopig eerst puur de boilie ga voeren.
Zo nu en dan maak ik is een praatje met een collega karper visser hoe zijn vangsten er voor staan.
Ook aan het aantal runs valt veel te zien of er vis daadwerkelijk op het aas zit ja of nee.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

21-04-2015 14:43

Ik vind de waarde die aan aas gesteld wordt altijd zo overdreven.
Waarom zou je op een dure bol meer vangen?
Voor 3-4 euro kan je ook een goede bol kopen / draaien met een goede voedingswaarde waarop de vissen terug zullen blijven komen.
Als een karper op open water rivier / kanaal kan kiezen tussen een simpele boilie eten, of niks eten zal hij volgens mij toch altijd voor de boilie gaan. (uitzonderingen daar gelaten , hoog zomer met natuurlijk voedsel etc.).

Ik heb door de jaren met alle soorten bollen gevist van duur naar goedkoop en nooit enig verschil ondervonden.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

21-04-2015 15:09

Bojan van der Linde schreef:Ik vind de waarde die aan aas gesteld wordt altijd zo overdreven.
Waarom zou je op een dure bol meer vangen?
Voor 3-4 euro kan je ook een goede bol kopen / draaien met een goede voedingswaarde waarop de vissen terug zullen blijven komen.
Als een karper op open water rivier / kanaal kan kiezen tussen een simpele boilie eten, of niks eten zal hij volgens mij toch altijd voor de boilie gaan. (uitzonderingen daar gelaten , hoog zomer met natuurlijk voedsel etc.).

Ik heb door de jaren met alle soorten bollen gevist van duur naar goedkoop en nooit enig verschil ondervonden.


versheid is voor mij het belangrijkste...
een schrale bol die vers is is naar mijn idee 10x beter als een dure RM of Freezer die al een jaar op een nieuwe eigenaar wacht. zelfde geldt voor de melen natuurlijk
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-04-2015 15:15

Die meningen zijn verdeeld mannen,vandaar de praktijk test :wink:

Ps : als iker geen vertrouwen in had,begon ik er ook niet aan hoor !
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

21-04-2015 15:40

Rik,

Duidelijk verhaal. Maar zo bedoelde ik het ook niet.
Ik doelde niet op het door elkaar voeren van verschillende aassoorten. meer het wisselen van aas/boillies soorten in verschillende sessie.
Ik ben er in de basis namelijk van overtuigd dat stekkeuze en gevoel met het water meer uitmaakt dan het aas. Mocht jij dit als een malle beheersen zegt me dat niks over de gekozen bol maar meer over jou kunde als visser.
Mocht jij met die kunde daadwerkelijk verschil kunnen aantonen over een jaar vissen met bijv 2 soorten bollen. Of juist geen verschil dat kan ook natuurlijk. Dan zegt me dat iets over het nut en belang van goedkoop en/of duurder aas. Eerder niet

Gr Bas
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-04-2015 16:29

Stek keuze is uiteraard belangrijk,maar in mijn ogen belangrijker bij het instant vissen dan bij het creëren van een voerplek waarbij je de vis naar je plek toe laat komen.
Al met al bevoer ik niet op de vierkante meter zeker niet in het begin zal ik dat doen.
Ik wil de vis vertrouwen geven in dit aas en ik wil dus ook zeker weten dat een groot deel van het bestand mijn bollenntegen zal komen.in het begin zal ik zo'n 500 vierkante meter bevoeren met een 5 kg bollen.
Daarna ga ik sporen trekken vanaf de opening van het kanaal de put in naar desgewenst plekje waar de bivy zal staan.
Ik ben lichtelijk van mening dat he met echt constante aanvoer van bollen op een plek de vis naar je toe kan trekken.en ik zal zeer constant voeren aangezien ik mijn hond elke avond om half 10 daar uit laat.
Mijn water sense op dit water begint beetje bij beetje te komen,in de winter heb ik ze gevonden en wist ze makkelijk te vangen,nu is het wat moeilijker maar dat is vaak zo in het voorjaar,de vis is lui en ligt hoog op te warmen in het zonnetje.
De betere dagen moeten nog komen,en ook al is het geen makkelijk water,wil ik er zeker het maximale uithalen en proberen de toplaag van het oude bestand zien te achterhalen,ach de tijd zal het leren...
robertino smith

21-04-2015 18:06

@Michel Tja,

images.jpg
(9.83 KiB) 6405 keer gedownload


:wink:

Ricar, ben echt benieuwd! Hoe snel je ze op de stek krijgt/ hoe lang de stekken blijven lopen op die schrale bol of dat de stekken dood slaan binnen korte tijd door het schrale aas.

Groet.
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

21-04-2015 21:20

Het gaat dus wel om een schrale bol? Vind dit wel interessant om te weten.
Heb namelijk in het verleden wel met een simpele vismeelbol(25% LT) (in overleg met MTC) gevist van 4 eu. de kg. "Goedkoop" maar niet schraal.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
robertino smith

21-04-2015 21:28

Uhh, druk mij weer verkeerd uit bedoelde goedkoop :roll: , maar wacht Rik zijn postings wel af!

Groet.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

21-04-2015 22:05

Vraag me eerder af of de conserveringsmiddelen een nadelige werking gaan hebben op het darmsysteem.
Een teveel aan conserveringsmiddelen kan namelijk darmklachten veroorzaken, eet jij nog iets als je weet dat je er darmproblemen van krijgt?

Deze test zal hopelijk gaan uitwijzen of deze bollen blijven vangen of dat het stilvalt na een bepaalde periode.
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

22-04-2015 00:48

Wat een geneuzel, je vangt prima op maïs en tijgenoten, en iedereen geloofd daarin. Wat is de voedingswaarde ? We gaan het zien.
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-04-2015 08:09

Arno van Beek schreef:Vraag me eerder af of de conserveringsmiddelen een nadelige werking gaan hebben op het darmsysteem.
Een teveel aan conserveringsmiddelen kan namelijk darmklachten veroorzaken, eet jij nog iets als je weet dat je er darmproblemen van krijgt?

Deze test zal hopelijk gaan uitwijzen of deze bollen blijven vangen of dat het stilvalt na een bepaalde periode.


Agh de conservering valt tegenwoordig allemaal wel mee volgens mij,ook veel freezers bezitten een minimale hoeveelheid tegenwoordig,Eddy stercks red devils schimmelen ook niet na 4 weken in ieder geval,zegt ook al iets.