goedkope bollen langdurig voeren..


Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

22-04-2015 09:08

Rene Zoeter schreef:Wat een geneuzel, je vangt prima op maïs en tijgenoten, en iedereen geloofd daarin. Wat is de voedingswaarde ? We gaan het zien.


Volgens mij was gewoon de vraag of het een schrale bol is of niet.... Ik vind dat namelijk wel interessant om te weten. En succes met een langdurige voerstek van mais, Rene
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

22-04-2015 13:39

Goed initiatief, al ben ik bang dat je niets kunt vergelijken als je er niet wat tegenover zet (lees; een dure bol / tijgernoot oid). Dit zodat je kunt vergelijken.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

22-04-2015 13:49

Maarja als het nu niet de gewenste resultaten opleverd, zal dat nu aan de schrale bol liggen of misschien waren ze niet meer vers ;)

Je weet 100% zeker dat ze vers zijn? dan kunnen we dat ook uitsluiten :)
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

22-04-2015 14:29

Het gaat in deze, als ik ff voor Rik mag spreken niet over de vangsten tov duurdere bollen, daarmee vissen ter vergelijking is niet nodig.
Het gaat hier meer om dat goedkope bollen, met een zogenaamde lage voedingswaarde vis blijven vangen. Waar er op het board meermaals gediscussieerd word dat bollen met een hoge voedingswaarde op de lange termijn beter gewaardeerd word en beter gegeten blijft worden...
Ik ben benieuwd.

Het zou nog mooier zijn als een van de goedkope boilie boeren dit toch sponsoren. Zelfs als de naam niet genoemd word, is een positief resultaat gunstig voor hun.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

22-04-2015 14:35

tja...

wat is lage voedingswaarde?
zoals eerder gezegd mais en tijgers zijn ook "schraal" aas..
zolang er eiwitten, kolhydraten en vetten inzitten heeft het toch voedingswaarde? op een groot open water waar Rik het over heeft is naar mijn idee een volgestampte lekkende super bol niet nodig.
wanneer de vis het voer herkent en ermee gevoed wordt zal deze er ook op terugkomen.

een goedkope bol kan zelfs erg gezond zijn en soms denk ik zelf "overdaad schaadt" en voor de lange termijn lijkt mij een bol met niet teveel additieven beter zelfs..
zolang het maar vers aas / meel is. en mijn voorkeur is wel met verse echte eitjes en ook gekookt :D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-04-2015 14:57

De bol is vers afgedraait en melden zijn ook vers,daar ligt het in ieder geval niet aan.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

22-04-2015 17:06

Conserveren schijnt een negatieve invloed op de "voedingswaarde" te hebben.

Nog even dit, voor de mensen die echt dure readymades kopen omdat men denkt dat er nog wat voedingswaarde in zal zitten; ik heb verschillende readymade boilies s geanalyseerd bij mij op het lab.
De voedingswaarde van dure en goedkope readymades was van beide beroerd. Maar ik ben de laatste die zal zeggen dat voedingswaarde een voorwaarde is om vite kunnen vangen.
Dat de voedingswaarde (kwaliteit van boilies) laag is komt door verschillende redenen, goedkope grondstoffen worden erin verwerkt (waarom kwalitatief hoogstaande ingrediënten gebruiken als de concentratie conserveringsmiddelen toch schadelijk zal zijn voor de kwaliteit van de ingrediënten)


Bron: http://karperwereld.nl/conserveringsmid ... dditieven/

Een freezer of goed gedraaide zelfgedraaide boilie zal dus altijd beter zijn dan een ready met conserveringsmiddel.
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

22-04-2015 19:05

Arno van Beek schreef:Vraag me eerder af of de conserveringsmiddelen een nadelige werking gaan hebben op het darmsysteem.
Een teveel aan conserveringsmiddelen kan namelijk darmklachten veroorzaken, eet jij nog iets als je weet dat je er darmproblemen van krijgt?

Deze test zal hopelijk gaan uitwijzen of deze bollen blijven vangen of dat het stilvalt na een bepaalde periode.


Wil je dat onderbouwen??
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

22-04-2015 19:10

Arno van Beek schreef:Conserveren schijnt een negatieve invloed op de "voedingswaarde" te hebben

Bron: http://karperwereld.nl/conserveringsmid ... dditieven/

Een freezer of goed gedraaide zelfgedraaide boilie zal dus altijd beter zijn dan een ready met conserveringsmiddel.


Hangt helemaal af wat je als conservering gebruikt.....
Zijn zoveel middelen die je kunt gebruiken als conservering die helemaal niet schadelijk zijn!
harry de jonge
Berichten: 64
Lid geworden op: 01-02-2015 14:22

23-04-2015 08:06

Ik geloof er niet meer in,.neem de nieuwe Nash range,.16,- voor een kilootje nee joh allemaal commercieel gedoe.
Die boilieboeren maken er ook een heel feest van,het is allemaal dezelfde basis en met notenmeel is het een noten bol en met vismeel is het een vismeel enz enz.
Ik heb dit jaar besloten om mijn bollen weer lekker zelf te maken met 80% ingrediënten van de plaatselijke molen met Robin Red en een goede vismeel een CEDE vogelvoer en wat GLM een flavour en een zoetje en klaar.
Ik vang gewoon mijn visjes en verder geen poespas meer.
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

23-04-2015 12:18

Precies Harry, en dan weet je tenminste wel wat er in zit. Dat soort prijzen gaan helemaal nergens over, zou er goud poeder in zitten? Maar ja, blijkbaar zijn er mensen die het kopen.
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

23-04-2015 17:25

Vaak leiden dit soort topics weer tot een discussie over wat er al dan niet in een bol zou zitten van merkje x of merkje y. Er is een manier om achter te komen....
Een neef van me die fanatiek sport zei dat er begin dit jaar een ware bom onder de supplementenbranche is gelegt. Members van een forum hadden namenlijk een geldinzameling gedaan om bepaalde producten bij een lab te laten testen. supplementen voor menselijke consumptie zouden al helemaal moeten kloppen qua samenstelling....toch?
Bepaalde AAA merken bevatten bij lange na niet het eiwitpercentage als werd aangegeven op de verpakking. Ook de nederlandse kiloknaller waar half sportend nederland zn whey vandaan haalt bleek te "fucken" met het product en bevatte maar liefst 20% minder eiwit. Ook multivitaminen bevatten niet wat er op het label stond.

Dus praten en discuseren haalt weinig uit. Dat boiliemeister gebeuren is dacht ik de eerste hier in NL die openlijk de samenstelling publiceert. Verder mag je gewoon hopen of er daadwerkelijk GLM, Spirulina, Robin Red etc in je bol zit.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-04-2015 18:50

Allemaal irrelevant aan dit topic,het gaat erom of je met een goedkope bol bij een willekeurige Bakker vandaan goed je vis kan vangen op lange termijn,wat er dan uiteindelijk inzit weet ik niet,wat er wel in zit is een basis mix,laten we er dan vanuit gaan dat de hamvraag uiteindelijk is kun je met een basis mix langdurig vis vangen ?
Morgen heb ik de bollen binnen en zal ik meer uit de doeken doen over hoe deze mij op het eerste oog bevallen,hierna zal ik een voer schema bij gaan houden,foto materiaal en vangst registratie
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

23-04-2015 20:16

In ieder geval een goed initiatief, ik ben benieuwd.
Gewoon, lekker vissen.
harry de jonge
Berichten: 64
Lid geworden op: 01-02-2015 14:22

24-04-2015 13:27

Rene Zoeter schreef:Precies Harry, en dan weet je tenminste wel wat er in zit. Dat soort prijzen gaan helemaal nergens over, zou er goud poeder in zitten? Maar ja, blijkbaar zijn er mensen die het kopen.


En het is ook nog eens leuk om zelf je bollen te draaien,.ik zou alleen in de toekomst graag een compact machine willen hebben met een mogelijkheid van 14mm en 18mm.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-04-2015 14:07

Rik koster schreef:Allemaal irrelevant aan dit topic,het gaat erom of je met een goedkope bol bij een willekeurige Bakker vandaan goed je vis kan vangen op lange termijn,wat er dan uiteindelijk inzit weet ik niet,wat er wel in zit is een basis mix,laten we er dan vanuit gaan dat de hamvraag uiteindelijk is kun je met een basis mix langdurig vis vangen ?
Morgen heb ik de bollen binnen en zal ik meer uit de doeken doen over hoe deze mij op het eerste oog bevallen,hierna zal ik een voer schema bij gaan houden,foto materiaal en vangst registratie


Dus als ik het goed begrijp ga jij alleen met een bol van pure basismix vissen? zonder toevoegingen?

Dat geloof ik niet want geen enkele bollen bakker bied zo'n bol aan.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

24-04-2015 14:28

ik vis zelf graag met een basismix met enkel als toevoegingen (getoaste) hennep,cede eivoer,lijnzaad en een lekker flavourtje
met verse eitjes + eierschaal en gekookt.
en vang hier goed mee en ze komen er op terug wanneer ik hier een langdurige voercampagne mee doe. naar mijn idee hoeft het allemaal niet zo ingewikkeld.maar ik vis dan ook niet op dressuurwateren en afgesloten kiloknaller wateren.

maar volgens mij zegt hij dat hij niet precies kan weten of weet wat er verder allemaal inzit op een basismix na dan (welke hoogstwaarschijnlijk voor elke bol van dergelijke prijsvechters gebruikt wordt)
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-04-2015 15:12

Nee maar dan is het een totaal tegenstrijdig project...je gaat ervan uit dat je met een bol met basismix vist en niet weet wat er verder inzit.

Klopt toch niet. Misschien is het wel een bolletje die de juiste balans heeft qua voedingswaarden en toch heel goedkoop.

Ik zou willen weten wat er precies in zit. Anders kun je ook geen conclusie vaststellen....

Sorry Rik maar vind dat je nu zomaar wat aan het doen bent en je weet niet eens wat er in je bol zit....en nu moeten we maar uitgaan van een basismix.

Slaat kant nog wal dit project.
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

24-04-2015 15:24

Voor zover ik het heb kunnen volgens is het doel van het onderzoek of je met een goedkope bol
goed kan (blijven) vangen, niets meer en niets minder.
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

24-04-2015 15:35

Dat zal die bol vast wel doen, alleen doordat je geen vergelijking kan maken weet je totaal niet hoe of wat. Ik heb met bollen van de boilieman gevist, heb gevangen en bleef vangen. Het word pas interessant om te weten of ik meer had gevangen als ik een mainline (nutrabaits, nash etc etc) bol ernaast had op hengel 2/3.

Ik vind het een goed initiatief als je zou gaan kijken wat een aantal series boilies doen. Maar vangen doe je echt wel op een schrale bol. Vroeger was een aardappel ook voldoende om het hele jaar te vangen.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

24-04-2015 15:36

Laten we daar dan maar vanuit gaan Remco.

Vang je het hele jaar door op een goedkope bol....maakt niet uit wat erin zit...uitgaande van een basismix.
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

24-04-2015 19:45

De bedoeling van deze test is volgens mij dat er met 1 soort boilie gevist en dat er dan gekeken wordt hoe lang dat blijft vangen. Dit tegen de achtergrond dat er een theorie is die zegt dat de vangsten met een schrale bol op steeds dezelfde stek naar verloop van tijd af zullen nemen.

Een andere boilie mee vissen in deze test vertroebeld naar mijn mening alleen maar de uitkomst.

Afgelopen winter met 2 hengels gevist met allebei exact dezelfde montage en aas. Rigs lagen hooguit 3 meter uit elkaar. Toch 'versloeg' op 1 of andere manier de rechter hengel de linker met een ratio 3:1.
En dat niet in 1 sessie maar 3 maanden lang. Ofwel boilies tegen elkaar vissen is uitermate lastig. Je trekt heel snel de verkeerde conclusie.

Daarom 1 boilie gebruiken en dan kijken hoe lang dat goed blijft gaan, maar dat is de ts ook van plan.

Ik denk erg lang.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

24-04-2015 19:56

Precies zoals anderen vertellen dat is inderdaad de bedoeling.
Het taboe weg halen van een goedkoper bolletje.
En dat je de ingrediënten niet exact weet doet er niet toe,dat weet je bij een bol van 10 euro de kg ook niet,dat suggereer je alleen 9 van de 10 X tenzij je zelf bollen draait...

Ook een duurdere bol erbij gaan voeren is totaal niet te doen,stel de duurdere bol heeft bepaalde voedingswaarde ,dan ga ik mischien wel de tekorten van de goedkoopste bol aanvullen...
Hetzelfde als mensen die nooit fruit eten,maar wel vitamine pillen naar binnen werken..Ja dat gaat prima.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

24-04-2015 21:44

Dit zijn de bollen,ruiken vrij sterk,zoetige geur maar ook smaak van zoetigheid.
Zo op het oog een tarwe gries maïsmeel bolletje met een zwarte kleurstof,een flavour,en een sweetner.
Geen bittere nasmaak te beproeven,bollen zijn niet al te hard,en zijn met verse ei gedraaid en geen poeder als ei albumine

De eerste 2,5. Kilo bollen heb ik zojuist verspreid gevoerd,de eerste 50 meter in het kanaal,om vervolgens een strook verspreid te voeren in de kom,vanavond direct een eerste korte nacht sessie neerzetten.
Ik verwacht niet veel,maar we gaan het zien.het water is namelijk niet echt makkelijk tot nog toe,de laatste vis dateert uit de winter periode,maar nu ze weer aan het zwemmen zijn kunnen ze in een straal van 20 km water overal zitten.
We gaan het zien vannacht

[IMG]http://i60.tinypic.com/2nu7i3n.jpg[/IMG

Afbeelding

Afbeelding
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

25-04-2015 09:07

James warner schreef:Vaak leiden dit soort topics weer tot een discussie over wat er al dan niet in een bol zou zitten van merkje x of merkje y. Er is een manier om achter te komen....
Een neef van me die fanatiek sport zei dat er begin dit jaar een ware bom onder de supplementenbranche is gelegt. Members van een forum hadden namenlijk een geldinzameling gedaan om bepaalde producten bij een lab te laten testen. supplementen voor menselijke consumptie zouden al helemaal moeten kloppen qua samenstelling....toch?
Bepaalde AAA merken bevatten bij lange na niet het eiwitpercentage als werd aangegeven op de verpakking. Ook de nederlandse kiloknaller waar half sportend nederland zn whey vandaan haalt bleek te "fucken" met het product en bevatte maar liefst 20% minder eiwit. Ook multivitaminen bevatten niet wat er op het label stond.

Dus praten en discuseren haalt weinig uit. Dat boiliemeister gebeuren is dacht ik de eerste hier in NL die openlijk de samenstelling publiceert. Verder mag je gewoon hopen of er daadwerkelijk GLM, Spirulina, Robin Red etc in je bol zit.


Jammer dat je het supplement gebeuren van een kant belicht. Degene die getest werd was body en fitshop, degene die het financierden was een concurrent ( bodylab ) en wat nog frappanter is, is dat juist enkel de producten van body en fitshop onder de maat presteerden en juist de eigen producten van bodylab niet, gold trouwens ook voor supplementen waarvoor je de hoofdprijs betaald. Toevallig heb ik body en fitshop zien groeien als bedrijfje wat spullen verkocht vanuit een "garagebox" en wat ze nu hebben is een zeer groot pand met een miljoenen omzet. Geen wonder dat de concurrentie dit af wil schieten en maar wat graag de klanten van body en fitshop wil. Overal wordt met voedingsstoffen/middelen geklooid check de laatste Keuringsdienst van Waarde, of beter bekijk ze allemaal eens. Kalkoenvlees wordt verkocht voor veel duurder lamsvlees en lamsvlees is al eigenlijk geen lam meer maar gewoon een bijna 1 jarig beessie.
Elke bol vangt zo simpel is het er is geen bol die nooit vangt en er is ook geen bol die altijd vangt. Dus merk A die merk B afschiet jammer dan iedereen blankt wel eens. Als je de sterren van de hemel vangt dan is bedrijf A niet te beroerd om te pochen met hoe goed hun aas is, blanken ze sessie na sessie dan zal datzelfde bedrijf niet de kloten hebben om te zeggen dat het een prutbol is, nee want dan hoor je niks. En dat is hoe de commercie werkt, maar de prijs bepaald niet hoe succesvol een product is.