goedkope bollen langdurig voeren..


Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

25-04-2015 10:36

Ik vindt het een leuk project en laat je niet gek maken door wat er nou wel of niet in het bolletje zit.

De test is......een goedkope bol langdurig testen.

Een vergelijk ernaast met een dure bol is ook onzin.
Stek, zelfs de plaats op de stek is bepalend voor vangen of niet.

Ik zat 2 jaar geleden met een beginnende visser op het plaatstelijke bosputje te vissen.
Ik ving.....hij niet.
Mijn onderlijnen, en mijn boilie's op alle hengels.

Het verschil tussen vangen en blanken was werkelijk 1 meter.
Zijn hengel op de spot was zijn hengel die afliep, al lag die van mij er een metertje naast.
Hengels wisselen en de ander liep af.

Een vergelijk maken met 2 bollen die niet exact op dezelfde plek liggen is dus al dubieus.
Hoevaak heb je niet dat de linker of rechter hengel op een stek beter loopt dan de andere, zelfde aas en zelfde stek en toch verschil.

Ben benieuwd hoe de test gaat lopen.
Ik denk persoonlijk dat de stek blijft lopen op langer termijn
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

25-04-2015 13:59

Ook lastig. Een stek kan soms goed lopen terwijl het een paar weken later ergens anders op het water beter loopt. Is de stek nu doodgevist of vreten ze de bollen niet meer..? Of vertoeven ze op dat moment liever ergens anders op het water? Leuk die testjes maar je koopt er maar weinig voor. De ervaring door er mee te vissen op verschillende wateren door verschillende vissers in verschillende seizoenen geeft mij een beter beeld. Zo ben ik weer begonnen met een bol die mij eigenlijk nooit in de steek laat. Bang er eigenlijk altijd en overal mee en dat al meerdere jaren nu. Mijn vismaten vissen er ook mee en delen deze mening. Vertrouwen in je aas moet je krijgen.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-04-2015 14:56

Allemaal randzaken,ik vis overal en nergens wees niet bang.maar ik hou vlak bij huis een voerstek voor een heel seizoen bij met een bol uit het goedkopere gamma én bekijk of deze langdurig vis kan laten vertoeven op mijn stek.vertrouwen in aas is allemaal prima,dit komt alleen veelal voor omdat je niks anders meer de kans geeft en niet beter weet.
Als ik aan het einde van dit jaar kan zeggen dat ik echt monster sessies heb gehad op een langdurige voerstek,dan is het toch geslaagd en een feit dat een goedkopere bol langdurig vis kan vasthouden.er zijn heel veel variabelen tussen vangen en blanken,te veel eigenlijk om een aas nooit en te nimmer 100% te testen ,dus trek een globale lijn om het te beoordelen en wees niet te kritisch want geen enkel aas zou zo kritisch beoordeeld kunnen worden.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

25-04-2015 15:05

Dat is precies wat ik wil zeggen. Al vis je een 'dure' hoogwaardige bol op diezelfde stek dan kun je nog niet zeggen of deze goed is. Die randzaken die jij wat luchtig afdoen zijn namelijk wel bepalend in je test.

Als ik een bol in mijn vingers krijg die daarna mijn neus en mond passeert en waar ik geen goed gevoel bij heb dan zal ik deze ook niet vissen. Zegt verder niks over de bol. Dat is al het eerste vertrouwen wat ik bedoel en deze zal alleen maar toenemen wanneer je ook nog eens op die bol gaat vangen.

Gr.
©
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

25-04-2015 15:29

Dat body en fitshop gebeuren is meermaals getest en dat is niet gesubsidieerd, maar via crowdfunding op dbb gebeurd. Onafhankelijk genoeg wat mij betreft. Men komt gewoon consequent slecht uit de testen en reageert ook bijzonder slecht op de omstandigheden. Goed voorbeeld van oplichting.nl wat mij betreft.

On topic; leuke test ondanks de beperkte context. Zeer benieuwd naar de uitkomsten en bijbehorende discussie...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-04-2015 15:38

Lesley,dat jij een bloedworm niet lekker vind,zegt inderdaad niet dat karper er verzot op is,ik lust geen maïs uit blik,maar man man wat een aas !! Het gaat niet om goed of slecht of beter,het gaat om het taboe dat er rust op goedkoop aas,en langdurig voeren ervan,niets meer of minder.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

25-04-2015 15:50

Inderdaad
Lesley van Dinter schreef:Zegt verder niks over de bol :-? .
Nogmaals, vertrouwen. Jij hebt vertrouwen in die bol dus helemaal mooi.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-04-2015 16:02

Nee heb ik niet,zou niet weten waarop dat gebaseerd is,ken deze bol niet meen ik serieus.Ik heb gewoon de goedkoopste uit het gamma geplukt.wel heb ik vertrouwen in een goedkoper aas en dat op.langere termijn.Ik hou de bol in eerste instantie standaard,maar wie weet in de toekomst dat ik ga spelen met soak op csl basis of partikels erbij om te voeren.veel mensen denken te ver door,het gaat niet per definitie om deze boilie,het gaat om goedkoop aas op langere termijn,dus zie het als een basis mix voeren,dat bezit elke bol. Griesmeel maïsmeel tarwe en dat soort kelen,is dat voldoende om vis lang op je aas te kunnen houden...meer niet :wink:
dave staal

25-04-2015 18:19

Zou er als er meedere keren de zelfde vissen op het aas wordt gevangen hier enige conclusie's uit getrokken kunnen worden????

Om maar wat te roepen :oops:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-04-2015 19:13

Zoiets zou leuk zijn inderdaad Dave,dat zou heel veel zeggen,zeker als dit op korte termijn gebeuren zou.2 X in een week bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-04-2015 19:19

De eerste 10 kilo is gevoerd,heel breed en heel verspreid gevoerd vanaf vrijdag tot en met nu.
De eerste 50 meter in de doorgang naar het kanaal toe.tot heel de put rond naar de andere kant van het kanaal toe.
Dit alles zal bij elkaar een meter of 500 vierkante meter betreffen.
Vanaf maandag ga ik verder met compact te voeren en hoop zo op deze manier de bol aan zoveel mogelijk vissen geïntroduceerd te hebben.

Van nu af aan voer ik elke dag Max een kilo aan aas op een strook langs een leliebed net om de hoek van de in/uitgang van het kanaal.de strook zal Max 50 meter lang worden genoeg ruimte voor 2 hengels.
Er zit witvis op en een flink aantal duikende meerkoeten en duik eendjes.

De eerste nacht sessie vrijdag nacht liep uit op niks.
Ik verwacht a.s. vrijdag mijn eerste nacht sessie weet te gaan doen.
Tot die tijd gaat er elke dag om en nabij een kilo aan aas in.
harry de jonge
Berichten: 64
Lid geworden op: 01-02-2015 14:22

26-04-2015 20:17

Ik woon 2 min lopen van een redelijk water (kanaal) nu zo voor de paai gooi ik elke dag een blikje mais op een bepaalde stek,een doorgang waar gewoon de vissen langs zwemmen.
Als ik daar een paar uurtjes gaat vissen krijg ik vaak 1 of 2 aanbeten van Karper ik heb dit in het verleden maanden achter elkaar volgehouden.
Mijn conclusie dat het geen ruk uitmaak wat je er in donder,.een dure bol een goedkope of een blikje mais het maakt geen ruk uit.
Het is een zwemroute en de kans op vangen is gewoon aanwezig,ik vind het hele project gebaseerd op gebakken lucht.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

26-04-2015 20:26

Rik als de komende sessie stil blijft voer je dan gewoon door? Dat zou ik zelf nooit doen.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-04-2015 20:59

@ Dennis

Dit ligt eraan Dennis,ik hou het nauwlettend in de gaten elke dag,ik kan ook aan waterkippen vaak wel zien of ze nog wat opduiken ja of nee,er zwemmen joekels van brasems,de bollen zijn vrij zacht en na 2 dagen in het water trekken voorns ze denk ik zelfs uit elkaar.normaal gesproken zou ik wel.door voeren,maar dan wel minderen in gewicht...


@harry


Dat blikje maïs zet ook geen zoden aan de dijk he ,en dat noem ik geen voeren elke dag een blikje ( in de winter ander verhaal) ik voer niet om 1 of 2 visjes te vangen,ik voer om zoveel mogelijk vis te vangen in zeer korte tijd,en om het grootste bestand te laten weten dat er wat te halen valt.

Vroeger op de IJssel met voor voeren nachten van gemiddeld 10 vissen,met topper van 24 runs in 5 uurtjes.dat ga jij niet redden met je blikje maïs,je mist de hele essentie van voor voeren in mijn ogen.
Dat het kwa aas geen donder uitmaken zal dat zullen we bezien,ik ben niet bang voor de eerste paar weken,maar na maanden wat het doet vind ik best leuk om te weten.
Het geeft ook niet als je dit hele "project" onzin vind,er zijn genoeg andere topics die je mischien wel interessant vind.

No hard feelings verder
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

26-04-2015 21:24

Oké duidelijk, maar dat eerste runnetje zou toch wel heel lekker zijn. Ik blijf je topic volgen Rik, succes.
Let op slagboom !
Bas van Oorschot
Berichten: 33
Lid geworden op: 25-02-2014 10:02

27-04-2015 06:16

Ik gebruik goedkope bollen al langere tijd bij voersessies en moet zeggen met suc6.
De goedkope bol met wat particals gebruik ik eigenlijk als basis en hier en daar een wat duurdere en betere qualiteit bol erbij tijdens het voeren en dan ga ik met zn betere qualiteit bol zitten.

Het werkt goed moet ik zeggen.

Echter ben ik wel van mening dat sommige goedkope bollen gewoon slechter zijn van qualiteit en daarom ook dat ik het zo doe. De resoltaten zijn er en voor mij persoonlijk werkt het goed.

Hou me te goede er zullen echt wel goedkopere bollen zijn die goed van kwaliteit zijn! Maar dit is mijn manier en mijn mening.
Vangsten 2015:
Schubkarper: 4
Spiegelkarper: 1
Graskarper: 0
Brasem: 0
Zeelt: 14
harry de jonge
Berichten: 64
Lid geworden op: 01-02-2015 14:22

27-04-2015 10:47

Rik koster schreef:@ Dennis

Dit ligt eraan Dennis,ik hou het nauwlettend in de gaten elke dag,ik kan ook aan waterkippen vaak wel zien of ze nog wat opduiken ja of nee,er zwemmen joekels van brasems,de bollen zijn vrij zacht en na 2 dagen in het water trekken voorns ze denk ik zelfs uit elkaar.normaal gesproken zou ik wel.door voeren,maar dan wel minderen in gewicht...


@harry


Dat blikje maïs zet ook geen zoden aan de dijk he ,en dat noem ik geen voeren elke dag een blikje ( in de winter ander verhaal) ik voer niet om 1 of 2 visjes te vangen,ik voer om zoveel mogelijk vis te vangen in zeer korte tijd,en om het grootste bestand te laten weten dat er wat te halen valt.

Vroeger op de IJssel met voor voeren nachten van gemiddeld 10 vissen,met topper van 24 runs in 5 uurtjes.dat ga jij niet redden met je blikje maïs,je mist de hele essentie van voor voeren in mijn ogen.
Dat het kwa aas geen donder uitmaken zal dat zullen we bezien,ik ben niet bang voor de eerste paar weken,maar na maanden wat het doet vind ik best leuk om te weten.
Het geeft ook niet als je dit hele "project" onzin vind,er zijn genoeg andere topics die je mischien wel interessant vind.

No hard feelings verder


Elke dag een blik mais te water noem jij geen voeren? op het Haringvliet niet nee maar zoals ik aangaf thv een doorgang van een kanaaltje is het meer dan genoeg.

Het gaat er mij om dat als de vissen er gewoon zitten het in mijn beleving hellemaal niks uitmaak wat je er in gooi of de hoeveelheid want de vissen komen er gewoon en vreten wanneer het hun uitkomt.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-04-2015 11:58

Harry,dat blikje maïs dagelijks.dat zorgt ervoor dat je altijd wel 1 of 2 visjes pakt.
Maar donder er nou is een hele emmer van in en ga dan de volgende dag erop zitten.
Dan pak je er mischien ineens 9 in een uurtje....

Dat is het verschil wat ik bedoel.een blikje maïs zuigt een brasem zelfs in zijn eentje op.
Dat is het verschil met voor voeren hoe ik het zie,dus dat voor voeren hoe jij het ziet zie ik niet als voor voeren.
Zo zou ik het in de winter mischien doen,maar zeker niet het hele jaar omdat het in mijn ogen geen nut heeft.
Zelfs een school voorns eet zo'n blikje in een half uurtje weg.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-04-2015 21:50

Wederom vandaag weer een kilo gevoerd op de put die in verbinding staat met een kanaal,een kleine kilometer verder ligt een afgesloten water met een leuk bestand aan karper en ook daar even langs geweest om ongeveer een kilo aan knikkers erin te gooien,ik wil de kanaal stek nog niet meteen verstoren en zodoende op de andere put te vissen.
De bollen hebben zo'n 4 uurtjes op de stek gelegen en ben eventjes gaan vissen van 6 tot 8,de eerste vis melde zich na 3 kwartier en de ander na een 20 min daarna.
Beiden scheten ze rijkelijk boiliepap uit dus de missie is in mijn ogen geslaagd.
Geeft toch weer wat vertrouwen om op het kanaal zo door te gaan en dat de bollen goed verteerd worden en gegeten worden door onze vriend karper.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

27-04-2015 22:10

Dus boiliepap in de ontlasting 4.5 tot 5 uur na het voeren? Lijkt mij wat snel.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-04-2015 22:16

Meermaals mee gemaakt hoor,op een openbaar water in Frankrijk lag een privé put 50 meter verder,Kevin Nash Peach bollen gevoerd en zo'n 5 uurtjes later lag de hele prut oranje op de mat.
Toen ik zelf me bollen nog draaide met een flinke dosis Robin red erin had ik het zelfs na 2 uurtjes en een pondje aan bollen.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

27-04-2015 22:18

Ok nooit geweten. Weet wel dat de karper gewoon door eet en het teveel gewoon onverteerd uitscheid. Weer wat geleerd.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-04-2015 22:34

Zou ook wel eens kunnen komen door de zachtheid van het aas,die Peach,me eigen bollen toen en deze bollen zijn vrij zacht.Die Nash knijp je ook tot stront na paar uurtjes in het water..
Met particles heb ik het nooit mee gemaakt trouwens.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-04-2015 07:31

halibut pellets gevoerd, par uur later een vis gevangen die een complete (!) pellet uitschijt...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

28-04-2015 08:18

Aardig gek haha,heb ook wel eens foto's voorbij zien komen van hele bollen uit de anus van een vis.