Balanced Wafters extra dippen/soaken of niet?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

03-04-2015 17:00

Ik gebruik als ik single hookbaits vis graag wafters.
Nu heten ze niet voor niets 'balanced' wafters en zijn ze dus zo samengesteld dat ze je presentatie,
mits je die goed gebruikt, perfect laten liggen.
Zelf gebruik ik meestal cell, hybrid en peaches & cream. Ik vind het zo verleidelijk om een dopje activator in mn potje te doen,
of de perfect peach goo te gebruiken. Ff die extra attractie.

Mn maat is er echter van overtuigd dat je wafters moet vissen zoals ze zijn. Als je ze eventueel hebt bijgeknipt moet je ze zo laten omdat je anders het aas te zwaar maakt. Nu zit daar ook wel wat in. Als ik mn popups heb verdronken in goo, gaat dat ten koste van het drijvend vermogen (infuza toch wel erg handig). Echter als je natte popups laat drogen, drijven ze weer prima. Hoe zou dat bij wafters zijn?
Ze liggen straks immers ook onderwater toch?
Ik heb wel wat d-riggies met wel en niet behandelde wafters in een bak met water gedonderd, maar ik weet gewoon te weinig van de beweging onderwater en het gedrag van het aas om voor een kant te kiezen.

kortom... wat doen jullie met wafters ? Vis je ze rechtstreeks uit het potje of geef je ze eerst nog een coating en wat denk je van de mogelijke invloed op de eigenschappen van de wafter met en zonder coating?

Thanks
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

03-04-2015 19:59

Ik denk dat het ook uitmaakt waarin je ze dipt of soakt en hoelang.
FF door de dip heen kan nooit kwaad.
Ik merk wel dat als ik bijvoorbeeld popups soak voor meerdere dagen dat het drijfvermogen afneemt dus stel me zo voor dat je een wafterin een bottom bait kan veranderen als je te lang soakt.

Maar maximaal 24 uur lijkt me zwz geen probleem

Of het een toegevoegde waarde heeft is moeilijk te zeggen.
Ik viste de hele dag met een gesoakte popup en verving die toen voor een verse en kreeg op dezelfde plek binnen 5 minuten een run,kan natuurlijk toeval zijn...
Kansloos gezeik!
robertino smith

03-04-2015 20:25

Zit eigenlijk ook gelijk met de vraag :roll: , zal het drijfvermogen van de wafter zich niet herstellen naar gelang die onder water ligt, doordat de soak zal oplossen in het water (gebruik nu trouwens ook de infuza potjes)???

Groet.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

04-04-2015 10:51

Onderwater zuigen die dingen zich toch ook vol?
robertino smith

04-04-2015 15:04

Ok, begrijp dat Dries, na het soaken vind ik het het net zo belangrijk de wafter de tijd te geven om te drogen. Vaak zijn ze ook harder (meer drijfvermogen :roll: ), wel merk ik verschil verschil in drijfvermogen van de wafters zelf (1 merk, verschillende smaak)! De ene staat vol op de hair, terwijl de ander net op de bodem aan wapperen is (dit onder de kant bekeken +/- 50 tot 70 cm). Deze potjes wafters waren in combi met een boost/ soak 10 a´ 15 ml denk ik, die ook benut na aanschaf. De boost heeft zich over langere tijd in de wafters kunnen intrekken en doen nog steeds wat ze moeten doen. Langzaam zinken op de haak/ staan op de bodem.

Groet.
robertino smith

04-04-2015 15:12

Denk daarom dat langdurig soaken goed is voor bodemaas, wafters en pop- up hangt af van de hoeveelheid opgenomen soak en hoelang (vandaar nu het gebruik van de infuza potjes). Pop- up maakt langdurig eigenlijk ook niet uit, los dit op door kurk.

Groet.
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

04-04-2015 15:41

Popups kun je prima soaken, mits je ze maar droogt. Boilies kun je prima soaken...
en de wafter zit er tussenin. Alleen het is nog veel belangrijker dat die precies goed is.
Hij zal wel iets zwaarder worden doordat je iets toevoegt.
maar het is voor mijn gevoel ook weer niet iets dat je ff lekker uit laat drogen. Juist dat zachte en licht flexiebele wil ik niet kwijt bij mijn wafter.
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

04-04-2015 23:57

2 mensen hebben een idee wat wafters zijn en 1 van de weinige serieuze vragen heeft geen enkele 'expert' met een antwoord/. wat een kutforum
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

05-04-2015 00:52

Ik weet heel goed wat wafters zijn, ik vis er alleen zelden mee en als, maak ik ze zelf mbv van een boortje en kurkje. Een wafter werkt omdat het soortelijk gewicht ervan anders is dan dat van de boilies eromheen. Een paar procent meer of minder drijfvermogen maakt niet uit, het gaat erom dat het anders is dan de rest.
Als je het drijfvermogen van wafters zou testen zou je merken dat zelfs wafters uit hetzelfde potje kunnen verschillen, zij het minimaal. Het hangt er maar vanaf hoe ze gemaakt zijn.
Speciale wafter mix zal consistenter zijn dan pop-up en normale mix samen gevoegd. Verschillende merken zullen/kunnen ook verschillen.
Kortom, het is gewoon een kwestie van proberen, dat een droge wafter 'lichter' is dan een gesoakte lijkt me nogal logisch, het verschil zal echter niet heel groot ziijn.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

05-04-2015 03:23

michiel moore schreef:2 mensen hebben een idee wat wafters zijn en 1 van de weinige serieuze vragen heeft geen enkele 'expert' met een antwoord/. wat een kutforum


Wat doet een wafter, wat een uitgebalanceerde pop up (loodje) niet doet?
Lijkt mij lood om oud ijzer.
Jij bent de z.g. expert, dus ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

05-04-2015 09:47

michiel moore schreef:2 mensen hebben een idee wat wafters zijn en 1 van de weinige serieuze vragen heeft geen enkele 'expert' met een antwoord/. wat een kutforum



Mensen weten vast wel wat een wafter is....Ik denk dat ze zich meer afvragen waarom jij ze wil boosten....vang je zo slecht met die dingen dat jij denkt die boost nodig te hebben?

Kut antwoord he?
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

05-04-2015 12:17

michiel moore schreef:2 mensen hebben een idee wat wafters zijn en 1 van de weinige serieuze vragen heeft geen enkele 'expert' met een antwoord/. wat een kutforum


Ik denk dat als je zo gaat reageren nadat je een post zet over iets waar je zelf blijkbaar ook weinig van weet dat er nog maar weinig mensen zullen zijn op dit "kut forum" die jouw ook nog maar enigszins serieus gaan nemen en jouw liever zien gaan dan komen.
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
jethro buter
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-11-2009 10:20
Locatie: Hongarije

06-04-2015 05:18

Ik heb zelf ook een potje wafters gesoakt in de goo, geen problemen met het drijfvermogen tot nu toe, ik denk wel wel dat na een lange tijd soaken de wafters een gewonen boilie wordt. Vis met lichte haken dus net dat beetje meer gewicht is ook niet verkeerd, nu trekt ie mijn haak nog net van de bodem.

met de pop ups die gesoakt zijn heb ik wel het probleem dat ze nu een soort wafter zijn geworden. ik heb ze vorige jaar januari in de soak gezet en zijn nu tot in de kern gesoakt. De popup krijgt het gewicht van de haak niet meer echt omhoog.

ik moet wel zeggen dat het soaken voor mij helpt, misschien had ik ze ook wel gevangen zonder soak maar dat zullen we nooit weten. Ik woon in Hongarije en niemand hier weet wat de Goo is, als ik zie wat mijn Hongaarse collega's vangen en wat ik vang weet ik waarom ik mijn aas soak 8)
Plaats reactie