extracten, sweetners enz... of mooie natuurlijke producten


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

22-03-2015 12:36

Je ziet het overal aangeboden worden, extracten vloeibaar/poeder vorm, sweetners enz....het wordt steeds meer gebruikt (standard), in de boilies. Flavours (ook kunstmatig geconcentreerd) hebben we jaren nooit echt een meerwaarde van ingezien op een aantal uitzonderingen na dan. Hoe nu met die geconcentreerde poeders?

Voordeel van die geconcentreerde poeders is dat je met een lage dosis het label kan geven wat je wilt. Dus een beter verwerkbare mix kan houden.

Een boilie met gewoon mooi leverpoeder of een boilie met lever extract poeder....of een bol met dextrose of een bol met sweetner enz.... enz....

zelf heb ik een beter gevoel bij boilies met mooie natuurlijke producten dan een bol met poedertjes en kunstmatige zoetstoffen.

Maar zal het veel uit maken? Wat ik mij nu afvraag...merken jullie verschil in vangsten of azen van de vis.
Gebruikersavatar
Ivo Smeets
Berichten: 113
Lid geworden op: 29-12-2007 20:33
Locatie: Elsloo

27-03-2015 00:56

Hoi Dries,

Ik heb zelf jaren gevist (en nu nog) met zowel boilies samengesteld uit alleen 'natruurlijke' ingrediënten als met boilies waarin ik flavour, sweetner etc. gebruikte.

Ik heb zelf weinig verschil gemerkt. Incidenteel liepen de boilies op basis van natuurlijke ingrediënten beter.

Lijkt mij een kwestie van proberen. Maak verschillende boilies en testen maar.
Als weet dat op bepaalde stekken zich vis bevindt, en je ook vis kunt verwachten, is dat wellicht een ideale manier om erachter te komen welke bol het beste loopt.

Groet Ivo
Weinig tijd is ook tijd!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-03-2015 06:50

Ligt eraan wanneer je je bol inzet. Wanneer het water bol staat van het natuurlijk voedsel, vis ik het liefst met een bol die vol sweetner en flavour staat. Valt wat meer op tegen de achtergrond zeg maar....
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

29-03-2015 01:06

Dat sommige extracten kunnen werken, lijkt mij wel duidelijk. Aan de andere kant, karpervissen is een gigantische grote markt geworden en de handel bepaalt natuurlijk vooral de vraag en dat is al jaren zo.
Is gewoon marketing. De huidige trend is idd. attractie (additieven) en dat wordt door veel van de bedrijven tot het uiterste uitgebuit. En dan die prijzen (b.v. CC Moore), belachelijk toch!
Ik gebruik zelf overigens bijna alleen maar (goedkope) supermarkt producten.

Zag overigens dat TTB ook al een goedkope (voer)bol in het assortiment heeft en dat is natuurlijk de nieuwste trend. In gang gezet door John de Boilieman. Is eigenlijk hetzelfde verhaal. Je kan ook een bol voor drie of vier Euro kopen, kunnen we weer wat meer voeren!
Zeg maar kwantiteit versus kwaliteit.
Het zijn gewoon allemaal ondernemers die in dezelfde vijver vissen en aas is natuurlijk een hele grote vijver!

Over 10 jaar hebben we misschien weer een nieuwe trend en vist er bijna niemand meer met boilies?

Je kunt niks uitsluiten.
Ben ik blij, dat ik eigen baas ben!
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

29-03-2015 10:41

Dries,

ik zou het op dit moment zelfs nog verder durven trekken.
Je kan de actieve stoffen van allerlei producten nu ook puur kopen.
Dit gaat van aminozuren, DMPT, citroen zuur, boterzuur, naar wat je maar kan in beelden.
Hierdoor kan je zelfs beargumenteren dat het aanschaffen van een leverpoeder extract of leverpoeder niet meer noodzakelijk is. Met alle stoffen in pure vorm kan je de attractie perfect nabootsen.
Maar daar knelt ook wel een schoentje. De doseringen van de pure stoffen moet wel tot in de punten afgesteld worden anders creëer je een afstotende werking. (Wetenschappelijke artikels genoeg die een optimum zien in bepaalde doseringen van aminozuren, DMPT, ...)

Nu blijft de vraag natuurlijk:
Wat heeft er meer voordelen, een poeder/extract of een stof in pure vorm?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

30-03-2015 01:43

kenny vernieuwe schreef:Dries,

ik zou het op dit moment zelfs nog verder durven trekken.
Je kan de actieve stoffen van allerlei producten nu ook puur kopen.
Dit gaat van aminozuren, DMPT, citroen zuur, boterzuur, naar wat je maar kan in beelden.
Hierdoor kan je zelfs beargumenteren dat het aanschaffen van een leverpoeder extract of leverpoeder niet meer noodzakelijk is. Met alle stoffen in pure vorm kan je de attractie perfect nabootsen.
Maar daar knelt ook wel een schoentje. De doseringen van de pure stoffen moet wel tot in de punten afgesteld worden anders creëer je een afstotende werking. (Wetenschappelijke artikels genoeg die een optimum zien in bepaalde doseringen van aminozuren, DMPT, ...)

Nu blijft de vraag natuurlijk:
Wat heeft er meer voordelen, een poeder/extract of een stof in pure vorm?


Je moet je natuurlijk wel afvragen, wat die enkelvoudige stoffen eventueel doen in een complete bol. M.a.w. hebben ze überhaupt meerwaarde, probleem is, je kunt het niet aantonen.
Voor mij moet een bol (voor de langere termijn) aan de volgende eisen voldoen: een goede verhouding voor wat betreft de macronutriënten (ongeveer 25, 15, 50) en een goede smaak.
Extra attractie, het blijft een interessant onderwerp.
Ok. stel ik heb mijn mix klaar en ga voor de extra attractie aminozuren toevoegen waarvan ik weet dat ze het geur en smaaksysteen van de vissen prikkelen. B.v. alanine, glycine, valine, cysteïne, glutaminezuur en aspartaamzuur en dan van ieder 5-10 gram.
Ga ik dan meer vissen vangen? Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar ik denk dat het zo niet werkt. Een bol is volgens mij toch meer een totaalplaatje.

Wat betreft de doseringen, daar heb je wel een punt. Aan de andere kant over doseren werkt ook.
We proberen natuurlijk alles in één bolletje te stoppen, denk dat we daar maar eens over moeten nadenken (met dank aan Bert).
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

30-03-2015 03:18

Hilco, wut, me? Je hebt me vast verkeerd begrepen (geen idee waar je het over hebt maar goed :) ).
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je serieus in de war bent :D , verklaar je eens naderbij.
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

30-03-2015 11:20

ik vind je titel behoorlijk suggestief
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

30-03-2015 12:50

Suggestief? Nee man, heb mn aas allang klaar ook met extracten en toevoegingen.

Maar ik zat laatst eens te brainstormen en ging even terug in de tijd dat al deze producten er nog niet waren. En dachtte is dit nu puur commercieel of heeft het nu echt een meerwaarde voor je bol.

Draai al een aardig tijdje mn bollen Michel.....ik vroeg het mij gewoon af. Vroeger ving ik mij scheel met een een bolletje met mooie natuurlijke producten erin...Merk je tegenwoordig dan ook echt die meerwarrde van die extracten enz......

Vreet jij liever die nep crab sticks of wil je de real deal ;)
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

30-03-2015 14:21

Dries Jacke schreef:
Vreet jij liever die nep crab sticks of wil je de real deal ;)


Ik denk dat het niemand uitmaakt.(althans de meeste). Zo weet ook bijna niemand dat als je tegenwoordig kibbeling haalt je gewoon Talapia krijgt ipv kabeljauw.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

31-03-2015 00:15

bert kamp schreef:Hilco, wut, me? Je hebt me vast verkeerd begrepen (geen idee waar je het over hebt maar goed :) ).
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je serieus in de war bent :D , verklaar je eens naderbij.


Almelo is me te ver rijden Bert, maar je bent hier altijd welkom hoor!
Wat is wut? Wut is wat?
jimmy van het riet
Berichten: 41
Lid geworden op: 23-06-2011 10:15

31-03-2015 09:45

Waar haal jij die wijsheden vandaan wouter ?
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

15-04-2015 15:43

Dat lijkt me logisch Jimmy bij de visboer natuurlijk :o :o :o
Plaats reactie