Tijgernoten zin of onzin


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-03-2015 03:37

Dat het een goed aas is, lijkt mij evident. Karpers vinden het erg lekker!

Wat betreft het slijmen, dat is een heel ander verhaal. De noten zelf, slijmen natuurlijk helemaal niet, dat doen bepaalde stoffen in het kookvocht.
En dat is in ieder geval geen fermentatieproces, zoals altijd beweerd wordt!
Er vormt zich n.l. een gel en dat komt (als ik het goed begrepen heb), doordat bepaalde aanwezige eiwitten in de noten, vet kunnen emulgeren en een z.g. eiwitgel-netwerk vormen.

Heb afgelopen avond (na 24 uur weken wat verse tijgers gekookt), wat valt op na het koken?
Er drijft een behoorlijke vetlaag op het kookvocht (logisch, er zit 25 % vet in die dingen).
Het dichte deksel er op, na het koken, is volgens mij dus sowieso al onzin.
Wat waarschijnlijk wel een rol speelt bij het slijmen is de temperatuur.

Punt is, waar gaan de vissen voor?
Dat het niet het slijm is, lijkt mij logisch (anders zouden ze de noten zelf links laten liggen), ergo tijgers laten slijmen (is zuur en niet lekker), werkt dus waarschijnlijk eerder in je nadeel, dan in je voordeel.

Iets met heilige huisjes.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-03-2015 07:28

Is zuur en niet lekker? Tjah das jou perceptie, jij weet niet wat een vis lekker vind. Overgens kunnen zuren wel deglijk lekker zijn ook voor mensen (azijn) boterzuur is ook een zuur. Daarbij vangen mensen zich jet schompus op gelslijmde.noten. op zijn minst is geen veraxhil tussen wel.of niet geslijmde noten, maar slecht?
Daarnaast, hoe weet jij dat ze niet extief azen op die dikke slijmklodders?
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

18-03-2015 08:14

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik beter vang op "droge" noten.
Het slijm trekt enkel brasem aan en geeft voor mij persoonlijk geen meerwaarde.
Naast het feit dat het een kolere bende geeft met voeren zit het enkel tussen de oren bij sommigen dat het beter vangt, de vissen eten de noten easy as that.

Gr.
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

18-03-2015 08:21

Hoe bereid je de tijgers zelf dan? Als ik tijgernoten in de week zet dan spoel ik ze eerst om, tijdens het weken ververs ik het water meerdere malen waarbij ik de tijgers zelf ook weer omspoel. Een "vetlaag" heb ik op deze manier nog nooit gezien op mijn bereidde tijgers. Daarnaast is het niet het "vet" wat zorgt voor het slijm, maar het zetmeel. Immers water en vet kunnen niet binden zonder emulgator en het is niet dat de "slijmlaag" aan de oppervlakte drijft.
Zetmeel is een binder en met 30 procent in een tijgernootje zitten er meer zetmelen in een tijger dan vetten ( 25% ). Volgens jouw beredenering zouden pinda's dan ook moeten gaan slijmen bijna 50% vet in die krengen, maar ik heb mijn pinda's nog nooit zien slijmen. Om eens een zijstapje te maken je bent bekend met gebonden sauzen e.d? Waar worden deze mee gebonden dat is veelal maizena, aardappelzetmeel of maismeel, juist ja zetmelen!
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

18-03-2015 08:58

Tijgernoot

Het is een natuurlijk voedsel
Het is krokant
weinig voedingswaarde

Past misschien wel heel goed thuis in de biotoop van de karper.

Om dit helemaal te gaan ontleden heeft geen zin, waarom lust jij geen drop maar wel chocolade?

Waarom werkt zoete mais ook goed? waarom vang je op de black eyes beans? Tijgernoot is een goed aas. Niet gaan ontleden waarom een tijgernoot goed vangt...Ze vinden het gewoon lekker, de 1 wat meer als een ander.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-03-2015 10:48

Dat slijm komt door de suikers die erin zitten,proef anders eens dat slijm,dat is mierzoet hoor.
En pinda's slijmen ook,ik heb altijd pinda's met slijm na een paar dagen,en ja dat slijm doet de atractie zeker ten goede !
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

18-03-2015 11:00

Zure mais vangt ook goed, misschien zal het iets met het gistings/fermentatie proces te maken hebben bij tijgers en mais. Het zit vol met aminozuren...mooi voorbeeld daarvan is CSL ;)

Dus ja die klodders/slijm kan toch weleens heel handig zijn :)
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

18-03-2015 11:06

Er bestaat volgens mij een groot verschil tussen gefermenteerde tijgers en verrotte tijgers.
Na het weken en koken van tijgernoten kan men de boel laten afkoelen en met de deksel op de pan nog 24 uur laten staan, zodat de suikers gaan fermenteren.
Nog langer laten staan kan betekenen dat er azijn gevormd gaat worden (mogelijk door de aanwezigheid van fruitvliegjes) en in dat geval zijn de noten eigenlijk al bedorven. Als er rottende luchten gaan ontstaan vergaat mij in ieder geval de eetlust en zal ik het de karper ook niet voeren.
Dus ik voer de karpers alleen iets wat ik zelf ook durf te eten en is dit bedorven dan gooi ik het weg. (een vismeel boilie zal ik alleen proeven maar niet doorslikken)

De Engelse karpervisser Ken Townley heeft ooit testen uitgevoerd op diverse wateren. Daarbij heeft hij de response van karpers bestudeerd. Op plek 1 strooide hij geweekte en gekookte tijgers, vers uit de pan, en op plek 2 strooide hij slijmerige tijgers die een tijd hadden gefermenteerd.
Uit de test bleek dat de karpers de voorkeur gaven aan verse tijgers. Ken was altijd een overtuigde “slijmer” , maar na deze test gebruikt hij ze voortaan vers uit de pan.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

18-03-2015 12:24

Het zetmeel in de tijgers wordt d.m.v. verhitten (koken) ontsloten waarna het zetmeel door hydrolyse wordt omgezet in suikers (het slijm).
Als er daarna enzymen (gisten) bij kunnen wordt de suiker omgezet in alcohol.
Daarom moet je geslijmde tijgers altijd met schoon gereedschap uit de emmer scheppen en er zeker niet met de handen in komen, tenminste als je het slijm wil behouden.
Hieruit volgt ook dat je de tijgers niet moet afspoelen na het koken, de suikers en de alcohol werken immers conserverend.
Valt me een beetje van Hilco tegen dat hij dit niet wist.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

18-03-2015 15:08

Vroeger heb ik een tijdje zelf wijn gebrouwen. Dit proces is eigenlijk net zoiets als tijgers laten slijmen. De gereedschappen moesten altijd steriel zijn, dus emmer, gistingsfles en spatel moesten goed met kokend water of sulfietoplossing omgespoeld worden. Daarna ging de most (vruchtensap) plus giststarter en gistvoeding in de gistingsfles. Een giststarter kan gemaakt worden van een beetje vruchtensap, suiker en bijvoorbeeld een goede wijngist (bakkersgist kan ook).
Als de giststarter gaat schuimen kan deze bij de most in de fles. Deze moet dan op kamertemperatuur gezet worden (rond 25 gr.C is ideaal.) hierna gaat de boel flink gisten.

Dus als de tijgers in slijmende toestand gewenst zijn, dan inderdaad steriel te werk gaan. Zonder giststarter zal er een spontane gisting ontstaan (door wilde gistcellen die overal aanwezig zijn). Het risico hiervan – zowel voor wijn als de tijgers – is dat er een foute gisting plaatsvindt die men zelf niet in de hand heeft. Dit kan schadelijk zijn voor mens en dier.
Als men dus veilige slijmende tijgers wil krijgen, kan men het beste een giststarter toevoegen van bakkersgist. Dan krijgt men een gecontroleerd fermentatieproces zonder kans op foute stoffen.
Ik hou het voorlopig bij vers gekookte tijgers zo uit de pan.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

18-03-2015 15:32

Jan, het slijm ontstaat niet door gisting maar door hydrolyse.
Daarna komt pas de gisting waardoor de suiker wordt omgezet in alcohol.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

18-03-2015 15:48

O.K. Bert, dat wist ik niet. Met wijn maken was dit niet aan de orde. Maar nu ik hierover nadenk weet ik dat bij sommige producten pecto enzymen moesten worden toegevoegd om gel vorming te voorkomen.
Dan zou ik de tijgers, zodra ze beginnen met slijmen, niet verder laten gisten. Maar in feite is de infectie met wilde gistcellen dan al begonnen.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

18-03-2015 15:49

Op de wateren waar ik vis hebben ze graag tijgers met slijm, probleem is echter wel dat de grote brasems er ook erg gek op zijn.

Wat je ook eens kan proberen |>>| zwarte tijgernoten, die zijn zoeter.
harry de jonge
Berichten: 64
Lid geworden op: 01-02-2015 14:22

18-03-2015 18:11

Ik heb nooit het verschil gemerkt tussen slijmende en niet slijmende noten behalve dan de zooi die je krijg van slijmende noten (Gore emmers,plakkerig kurk,stinkende voerboot,smerige handen enz)
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

18-03-2015 18:37

Ik heb ook nooit verschil gemerkt...

voer ze daarom ook alleen nog maar zonder slijm...na het koken spoel ik ze meteen af en zet ik ze op schoon water weg...dit doe ik daarna om de 2 dagen, anders gaan ze alsnog slijmen..

heb ook al met mijn handen geprobeert goed door te roeren..maar slijmen gaan ze altijd die krengen :)
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

18-03-2015 22:01

De suikers/slijmlaag werken naar mijn mening wel conserverend. (Logisch, veel suiker werkt conserverend)

Daarom gebruik ik mijn tijgers dus met lekkere dikke slijmlaag. Zo kan ik ook de langere sessies aan de gang met deze nootjes zonder dat ze erg gaan gisten. Hoef ik ook niet elke dag een pan te koken maar een weekhoeveelheid in 1x :wink:

Daarnaast kan het slijm ook een attractor zijn. Of hier ook wateroplosbare stoffen (behalve suiker) inzitten en bepaalde aminos etc. heb ik echter geen idee van.

Zo gok ik dus op 2 paarden. De attractie van het slijm en de nootjes zelf.

Zonder vang je ze natuurlijk ook, maar het hele karpergebeuren is toch een groot psychologisch spelletje :wink:

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

19-03-2015 00:01

Ik vraag me al heel lang af, waar dat slijm uit bestaat en of dat slijm überhaupt meerwaarde heeft, niks meer of minder. Vandaar het topic.

Dat er door het koken een vetlaag op het water ligt, kun je heel duidelijk met het blote oog zien (vetbolletjes op het wateroppervlak). Het kookvocht (heb het net nog even geproefd), smaakt heel zoet. In tijgers zit 26 procent zetmeel en 21 procent suiker, ik vind ze zelf dan ook wel lekker en dan vooral ongekookt (zoet).

Volgens sommigen bestaat het slijm uit zetmeel, volgens anderen uit suikers.
Ik geef eerlijk toe, ik weet het niet.
Heb mijn emmertje vanavond op één van mijn radiatoren gezet en ben benieuwd.

Overigens is het mij vorig jaar wel gelukt om het kookvocht te laten fermenteren, het duurde wel even en het flesje staat nog steeds in mijn koelkast.
Er drijven wel wat witte vlokken op, dus ik ga het maar niet proeven.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

19-03-2015 01:19

Ik vraag mij af wat jij precies bedoeld met laten fermenteren, het lukt mij namelijk elke keer zonder daar moeite voor te hoeven doen.
Dus wat is de begintoestand van jouw kookvocht, wat gebeurt er gedurende het fermentatie proces en wat hou je aan het eind over.

Als je toch aan het testen bent, doe dan eens geslijmde tijgers in een goed schoongemaakte pot, tot de rand toe vullen zodat er geen of weinig lucht bij zit en sluit het zo luchtdicht mogelijk af. Zet koel weg en kijk hoe lang het duurt voordat het slijm verdwenen is (omgezet in alcohol).
Ter controle neem je eenzelfde pot waar je elke dag even in roert met je vinger, wegzetten met deksel er los op zodat er lucht bij kan.
Ik weet de uitkomst al.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-03-2015 00:09

bert kamp schreef:Ik vraag mij af wat jij precies bedoeld met laten fermenteren, het lukt mij namelijk elke keer zonder daar moeite voor te hoeven doen.
Dus wat is de begintoestand van jouw kookvocht, wat gebeurt er gedurende het fermentatie proces en wat hou je aan het eind over.

Als je toch aan het testen bent, doe dan eens geslijmde tijgers in een goed schoongemaakte pot, tot de rand toe vullen zodat er geen of weinig lucht bij zit en sluit het zo luchtdicht mogelijk af. Zet koel weg en kijk hoe lang het duurt voordat het slijm verdwenen is (omgezet in alcohol).
Ter controle neem je eenzelfde pot waar je elke dag even in roert met je vinger, wegzetten met deksel er los op zodat er lucht bij kan.
Ik weet de uitkomst al.


Bert,

Fermenteren gebeurt d.m.v. melkzuur bacteriën, gisten en schimmels en daarbij komt koolzuurgas vrij. Doen de lokalen in b.v. Afrika en Zuid-Amerika veel met maïs.
Hierdoor is het product langer houdbaar en verbetert de voedingswaarde en de smaak.
Het eiwitgehalte wordt hoger (groei micro-organismen), het suikergehalte neemt toe (afbraak zetmeel) en er ontstaan organische zuren, zoals melkzuur, boterzuur en azijnzuur.

Als je één keer weet hoe het moet, is het niet zo moeilijk. Heb het een paar jaar geleden geprobeerd met meerdere producten. Na een paar dagen zie je al een borrelende massa.

Mijn tijgers heb ik vanochtend in de blender gehad en gemengd met een blikje maïs. Vanmiddag klein voerplekje gemaakt op een ondiepe plaat in het kanaal en daar overheen gevist met de chod (witte pop up). Ik zat er weer voor Jan Lul natuurlijk.

Heb een nieuwe test opgezet, twee één liter emmertjes gevuld met een derde deel tijgers en daarna op de verwarming gezet.
Laat de komende 48-72 uur de thermostaat op 20 graden staan, eerst eens zien of er dan al wat gebeurt. Zo niet, dan hou ik altijd nog twee opties open.

Dat hydrolyse verhaal, daar zet ik toch wel mijn vraagtekens bij. Ok. als je zetmeel kookt, dan lost het op, vraag me wel af hoe het uit de cellen en in je kookvocht komt en waarom begint het dan pas na twee dagen te geleren. Anders gezegd, ik heb geen idee.
Pectine?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

20-03-2015 00:29

Ik zal het anders vragen
Hilco Meijer schreef:Als je één keer weet hoe het moet, is het niet zo moeilijk.

Hoe moet het.
Met andere woorden, wat heb je gedaan.

Ik neem aan dat je weet dat er verschillende vormen van fermentatie zijn?
Fermentatie (Latijn: fermentum, zuurdeeg) is in de biochemie het omzetten van biologische materialen (substraat) met behulp van bacteriën, celculturen of schimmels, zowel in afwezigheid van zuurstof (anaeroob) als in aanwezigheid van zuurstof (aeroob).

Een voorbeeld van anaerobe fermentatie is kuilgras.

Fermentatie wordt in de voedingsindustrie vaak gebruikt. Voorbeelden daarvan zijn:

De productie van alcohol door gisting van suiker (suiker kan verkregen worden door hydrolyse van zetmeel zoals het geval is bij bier)
gisting van brood onder vorming van CO2
fermentatie van vlees in salami
omzetting van melksuiker in melkzuur tijdens de productie van yoghurt
productie van zuurkool.

Wat er met het slijm(suikers) gebeurt is gisting, als je zorgt dat er geen gist bij het slijm komt kun je het weken lang goed houden.

*edit
Een vraag die het misschien wat duidelijker maakt:
Waar is stijfsel en behanglijm van gemaakt ?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-03-2015 01:19

Bert,

Ik weet heus wel, waar zetmeel voor wordt gebruikt.

En trouwens gisten kunnen heel veel hoor!

viewtopic.php?f=35&t=75498&hilit=Mealie+bomb&start=25

Zie pagina 2
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

20-03-2015 01:25

Mooi, maar ondertussen heb je nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag, je lijkt Opstelten wel.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-03-2015 01:45

Ik zal wel dom zijn, maar wat is dan precies je vraag?

Lijkt mij meer iets van je gelijk willen halen, familie van Geert?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

20-03-2015 02:11

Hoe is het jou gelukt het kookvocht te laten fermenteren.
Hoe moet het.
Wat heb jij gedaan.
Wat bleef er over na het fermenteren.
Welke van de verschillende fermentatie processen heb je gebruikt.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-03-2015 02:26

Duidelijk, ik kom er morgen op terug, het wordt me nou te laat.

Zoek maar eens op ogi, fermented maize.

Slaap ze.