BoilieMeister


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

12-02-2015 15:49

Harry,

Volgens mij wordt er vooral aangegeven dat het aas niet allesbepalend is, maar slechts een deel van de puzzel. Een deel dat je zo passend mogelijk in moet vullen, wil je maximaal succesvol zijn, maar desalniettemin "slechts" (?) een deel.

Sec gezien is de voedingswaarde van het bolletje voor het VANGEN inderdaad niet van belang trouwens.

Ik ben ook van mening dat er veel te gewichtig wordt gedaan over aas. Neemt niet weg dat het een aspect is van mijn visserij waar ik erg goed over nadenk en best wel wat aandacht aan besteed. Maar goed is goed en goed kan niet altijd beter.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-02-2015 16:38

Als jij het zo interpreteert....
Dan is dit het juiste bolletje... :roll:
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

12-02-2015 17:19

ik zit dus steeds in dubio.
Meer voeren met een goedkopere bol of minder voeren met een wat betere...
Vis op kanalen open water etc.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

12-02-2015 17:28

Stel: de 70 % mais is... 30% mais , 20% tarwemeel(gries) en 20 % soja
Is de bol dan opeens wel een stuk beter?? Is gewoon een simpele basismix.
Bij mij is de smaak (ook na een aantal uren) belangrijker.

JA, ik ga wel een paar zakjes bestellen voor open water om te proberen :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

12-02-2015 18:11

En toch zijn er de afgelopen dagen een 22p, 27p, 28p en een 38p gepakt ;)
robertino smith

12-02-2015 18:31

:D wel humor als dadelijk simpel ineens het ""EI"" van columbus is!!! Ik schrijf ze in ieder geval niet af, al is het dan alleen de prijs, wat velen aan zal spreken. In ieder geval de jeugd!

Groet.
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

12-02-2015 18:54

robertino smith schreef::D wel humor als dadelijk simpel ineens het ""EI"" van columbus is!!! Ik schrijf ze in ieder geval niet af, al is het dan alleen de prijs, wat velen aan zal spreken. In ieder geval de jeugd!

Groet.


:-)
Reukjes & geurtjes. maar waar ruikt natuurlijk voedsel naar? Bv een muggenlarf, pissebed of watervlooi?

Maar ja, als men er "vertrouwen" in heeft, dan maakt dat natuurlijk alles weer goed ;-).
robertino smith

12-02-2015 19:00

leen snoek schreef: maar waar ruikt natuurlijk voedsel naar?


:lol: En wie zegt dat alleen natuurlijk voedsel vangt :) !

Groet.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

12-02-2015 19:10

Dus alle boilieboeren doen het fout omdat ze bollen bakken die ruiken naar Red Bull, aangebrande boter ( scopex ) en allerlei andere zoete riekende luchtjes? Blijft toch apart dat vriend Cyprinus de smaak/geur van inktvis kan waarderen, terwijl deze niet eens voorkomt in de biotoop van de karper. Ik ben er uit ik ga vissen met bollen op basis van dorre prut en een smaak van methaan ;)
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

12-02-2015 20:18

Laat ik ook eens wat gaan doorzeuren over dit onderwerp.
Met deze nieuwe betaalbare boilies zal er denk ik zo langzamerhand een standaard product ontstaan die vergelijkbaar is met een blik maïs. In de supermarkt pak je een paar van die blikken voordat je gaat vissen en het zou mooi zijn als er in de toekomst ook boilies van het huismerk AH in de schappen zouden liggen.
De voedingswaarde van Boiliemeister lijkt me niet bijzonder, maar in sweetcorn zit denk ik niet veel meer. En wat te denken van klassiekers als brood en aardappel?
Dat een karper niet of nauwelijks koolhydraten in het water tegenkomt is juist, maar dat betekend nog niet dat het dier daar geen behoeften aan heeft.

De (kweek)karper is namelijk biotoopvreemd. In de middeleeuwen werden ze in kloostergrachten gekweekt als aanvulling voor de vrijdagdis. Onze beschubte vrienden werden vetgemest met het eten van de monniken wat overbleef; bonen, grutten en brood.
Daardoor is de kweekkarper – net als de mens en varken – een omnivoor geworden. De wilde karper heeft meer eiwitten in zijn dieet nodig en zit daardoor wat meer tegen een carnivoor aan.

Dus als een karper een omnivoor – alleseter – is, zal hij letterlijk alles inspecteren op eetbaarheid. En de kweekkarper met name heeft alle belang bij een hapje koolhydraten in zijn dieet.
Een flavour kan ook zeker goed werken als lokmiddel. Vaak zijn dit smaken/geuren die niet onder water voorkomen. De meeste karpers zullen nog nooit een echte aardbei gezien en geproefd hebben, maar worden wel door de flavour gelokt.
Waar ruikt een pissebed (urineledikant), muggenlarf en watervlo naar? Zoals alles wat onder water ruikt – naar ongewassen genitaliën :oops: .
Een oude maat van me wilde alleen maar vissen met boilies die een uur in de wind stonken, dan pas had hij er vertrouwen in. The liver, shellfish en monster crab waren zijn favorieten.

De Boiliemeister vind ik wel eenzijdig qua samenstelling. Combinatie met andere melen bevordert het aminozuren patroon en dus de verteerbaarheid.
harry de jonge
Berichten: 64
Lid geworden op: 01-02-2015 14:22

12-02-2015 22:24

[quote="Mart Honen"]Harry,

Volgens mij wordt er vooral aangegeven dat het aas niet allesbepalend is, maar slechts een deel van de puzzel. Een deel dat je zo passend mogelijk in moet vullen, wil je maximaal succesvol zijn, maar desalniettemin "slechts" (?) een deel.

Sec gezien is de voedingswaarde van het bolletje voor het VANGEN inderdaad niet van belang trouwens.

Ik ben ook van mening dat er veel te gewichtig wordt gedaan over aas. Neemt niet weg dat het een aspect is van mijn visserij waar ik erg goed over nadenk en best wel wat aandacht aan besteed. Maar goed is goed en goed kan niet altijd beter.

Oneerbiedig gezegd doe je dus moeilijk terwijl het eigenlijk heel gemakkelijk is?want goed moet toch al goed genoeg zijn?
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

12-02-2015 23:05

Bojan van der Linde schreef:ik zit dus steeds in dubio.
Meer voeren met een goedkopere bol of minder voeren met een wat betere...
Vis op kanalen open water etc.


Herkenbaar Bojan! Denk dat je er beter tussenin kan zitten. Ik vis ook op kanalen en middelgrote rivieren. Zelf heb ik goede ervaring met 1,5 -2 kg wat max (voor)voer portie betreft(wel erg gespreid, 100m kanaaloever en meer). Heb ook wel geexperimenteerd met grotere hoeveelheden (heb het nu over alleen boilies), maar dat leverde mij niet meetbaar meer aanbeten op. Zelfde ervaring hoor ik bij mede kanaalvissers.

Op een franse rivier voer ik wel wat ruimer, maar misschien ook omdat ik het tussen de oren heb zitten(in frankrijk "moet" alles een beetje ruimer?!!?)

Ik kies wel voor een bol met minimaal 40% vismeel en mijn niet vismeelbol bevat ook minimaal 30% eiwit. Dit zijn relatief goedkope bollen, ong. 2.50 de kg(homemade, groot ingekocht). Maar bij bijv MTC(ik woon zelf in Hengelo, vandaar) kun je in overleg ook een dergelijke bol voor een euro of 3/4 laten draaien.

Samengevat: kies eens een tijdje de gulden middenweg, dus redelijk voeren met een redelijke(althans qua voedingswaarde) bol. Vanuit dat punt kun je dan zelf experimenteren.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-02-2015 03:20

Wat een karper ruikt en proeft is niet zo moeilijk, beest leeft tenslotte in het water, dus hij kan alleen stoffen waarnemen die opgelost zijn in water. Is chemoreceptie.
Voorbeelden daarvan zijn b.v. vrije aminozuren en betaïne. Die stoffen kan een karper al detecteren in zeer kleine concentraties.
Wij ruiken iets, b.v. spruitjes, maar een vis kan beide, die kan die opgeloste stoffen ruiken en ook proeven.
Wat doen die stoffen voor een visser?
Simpel gezegd, er valt mogelijk wat te halen, ga ik maar eens naar op zoek en dat doet ie vooral met zijn neus. Daarmee leert ie ook b.v. om bepaald voedsel te herkennen.
Voer ik een week met een bepaalde bol, dan zit die opgeslagen in zijn geheugen en kan ie die bol een jaar later ook nog herkennen.
De smaak bepaalt of een vis iets weer uitspuugt, of doorslikt (testen) en is dan ook gebaseerd op reflexen.
Ik ga nog een stapje verder, een vis kan ook de samenstelling van wat ie eet bepalen.
Dat is voor ons vissers mogelijk van minder belang, omdat het aquariumproeven betreft, maar hij kan het in ieder geval voor de macronutriënten en de aminozuren.

De hedendaagse aasmakerij draait natuurlijk voornamelijk ook om het bovenstaande!
Het prikkelen van de chemoreceptoren (attractie), vandaar al die toeters en bellen.
Of al die stoffen echt meerwaarde hebben, blijft nog maar de vraag. Is ook een markt die gecreëerd is.

We hebben het nu over de bollen van de Boilemeister (het tegenovergestelde), zijn het simpelste van het simpelste.
Zullen altijd nog wel een signaal afgeven, anders kan een vis ze niet vinden in het donker.
Gaat overigens ook weer over marktwerking.

Draait uiteindelijk allemaal om smaak!

Wat zijn de beste vissers?
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

13-02-2015 08:05

Fred Hazenbroek schreef:Stel: de 70 % mais is... 30% mais , 20% tarwemeel(gries) en 20 % soja
Is de bol dan opeens wel een stuk beter?? Is gewoon een simpele basismix.
Bij mij is de smaak (ook na een aantal uren) belangrijker.

JA, ik ga wel een paar zakjes bestellen voor open water om te proberen :wink:


Deze gaan trouwens wel gewoon de vriezer in :wink:
+ een simpele bol is ook te "pimpen" met liquid kril, csl , whatever.. vinden gaat wel lukken
Ook zonder pimpen trouwens als je al een indicatie hebt waar die vissen uithangen.

Top aas..? NEE Goed bruikbaar in sommige situatie,s? Ik denk van wel
Particles zijn ook eenzijdig qua voeding, en kunnen nuttig zijn MITS in de juiste..
Ervaring + trial and error.

Jouw laatste vraag: Definieer beste.. Ik ben geneigd om te zeggen: zij die hun eigen pad bewandelen. Groot en/of veel maakt je nog geen beste visser, komt vaak "moeten" bij kijken :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

13-02-2015 11:56

Herkenbaar Bojan! Denk dat je er beter tussenin kan zitten. Ik vis ook op kanalen en middelgrote rivieren. Zelf heb ik goede ervaring met 1,5 -2 kg wat max (voor)voer portie betreft(wel erg gespreid, 100m kanaaloever en meer). Heb ook wel geexperimenteerd met grotere hoeveelheden (heb het nu over alleen boilies), maar dat leverde mij niet meetbaar meer aanbeten op. Zelfde ervaring hoor ik bij mede kanaalvissers.

Op een franse rivier voer ik wel wat ruimer, maar misschien ook omdat ik het tussen de oren heb zitten(in frankrijk "moet" alles een beetje ruimer?!!?)

Ik kies wel voor een bol met minimaal 40% vismeel en mijn niet vismeelbol bevat ook minimaal 30% eiwit. Dit zijn relatief goedkope bollen, ong. 2.50 de kg(homemade, groot ingekocht). Maar bij bijv MTC(ik woon zelf in Hengelo, vandaar) kun je in overleg ook een dergelijke bol voor een euro of 3/4 laten draaien.

Samengevat: kies eens een tijdje de gulden middenweg, dus redelijk voeren met een redelijke(althans qua voedingswaarde) bol. Vanuit dat punt kun je dan zelf experimenteren.


Denk dat ik dat ook maar ga doen en bij mijn huidige bol blijf en dan maar 1kg per voerbeurt ipv 2kg

:roll:
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

13-02-2015 15:30

Ik snap anno 2015 echt niet dat er zoveel commotie is over een "nieuw" boiliemerk. Ik ben naar carp zwolle geweest (heb ze niet geteld) en zag door de boilieboeren de boilie niet meer. Vampierbaits, cockbaits (eeh wat?) tot aan de boilieman. En de doorsnee visser maar met een harde in zijn broek aan de stand staan......

En allemaal maar denken dat dat ene merk HET ingredient heeft.
Ik ben me er wel van bewust dat het ene ingredient wellicht wat toevoegt, maar wat een kul zie je tegenwoordig voorbij komen zeg.

Maak gewoon zelf je boilies, dan weet je a: wat er in gaat en b: je zult van je vangst nog meer genieten. Ennuh; keep it simple!
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

13-02-2015 15:57

Iemand een idee wat de voedingswaarde is van foam?
Ik zag laatst een filmpje van een visser die zijn vissen ving aan een stukje foam op 3 kwart water, half water onder het oppervlak het was allemaal mogelijk en er werd best gevangen, ik denk dat we een top boilie krijgen als we er foam in stouwen.
Volgens de cracks hier moet aas voldoen aan bepaalde doseringen eiwitten, koolhydraten en nog meer blablabla. Welke voedingsstoffen kan een karper uit foam halen? Juist helemaal niks. Toch wordt zigvissen populairder en populairder. Ik weet niet of er mensen zijn die wel eens op snoek vissen met kunstaas, ik geloof dat daarin wel duidelijk is dat vis niet enkel eet op zicht, smaak of voor bepaalde voedingsstoffen gaat wel uit reflex immers bewegen kost energie en om energie te krijgen heb je voedsel nodig.
Jerkbaits of beter gezegd uitgelode stukken hout met wat verf en een paar dreggen vangen als een malle zit er smaak aan? Nee tenzij je hebt over de geur van envirotex of mr boat ( een epoxy om de levensduur middels een coating te verlengen ). Je moet zelf je actie er in slaan voor een zigzag, duikende of kantelende beweging en daardoor wordt de snoek, baars, snoekbaars verleid tot aanbijten.
Wij mensen denken ook niet bij een glas cola of het verorberen van een kapsalon dat er veel suiker in zit of dat die vette drek bijna 1800 kcal's is. Men eet omdat men trek heeft het oerinstinct eten is om te overleven. Als je niet eet dan ga je dood, zelfde geldt voor drinken. Ik zie een karper niet eerst observeren dit is goed voor me, dit is slecht. Dit kan ik eten, dit niet. Elk aas kan vangen, de boilie zelf is een klein onderdeel van het totale pakket. Als je vist met aas op een water waar geen vis zit vang je ook niks. Vis je op een water zonder aas van je met een wel hele kleine uitzondering ook niks. Kom je thuis van een keiharde blank dan is niet enkel het aas er debet aan er zijn tal van andere factoren. Hetzelfde geldt voor dat de een een broodje hamburger aan de waterkant heerlijk vind, terwijl een ander liever iets verantwoorder eet. Ik durf te stellen dat je op alles je vis kunt vangen en ik weet zeker dat we met zijn allen behoorlijk doorslaan in het hele gebeuren. Ik denk dat als iemand zich de blubber vangt met een drol op zijn hair dat iedereen het uit gaat proberen, lekker goedkoop want het kost geen....
Er zal nooit een aas zijn wat altijd vangt, wat we er ook in zouden stoppen vissen is een kans om mogelijk vis te vangen wij kunnen enkel de best mogelijke situatie creëren ( voorvoeren ) echter de karper bepaald zelf of ie eet of niet. Ik denk dat wij ook niet alles in onze waffel laten proppen omdat het moet van een ander. Top dat er zoveel boilieboeren zijn, top dat er zoveel keus is maar blanken doen we allemaal wel eens ongeacht welk aas we gebruiken.
Gebruikersavatar
Harry Martens
Berichten: 4
Lid geworden op: 26-08-2014 21:06
Locatie: Muntendam

13-02-2015 20:00

Hallo,

Een goede boilie hoeft niet duur te zijn. Het grootste probleem bij ready mades, of ze nu van Proline of Boiliemeister zijn, is dat ik de voedingswaarde van de boilie niet ken (Boiliemeister schijnt hier wel transparanter over te willen zijn). Dit betekent voor mij dat ik ze maar zeer beperkt kan inzetten. Het is wel de eerste ready made boilie die prijstechnisch kan concurreren met een home made.

Het hangt mijn inzien dus vooral van je eigen visserij af of deze boilies iets kunnen toevoegen. Ik ga ze denk ik wel een keer instant proberen, maar voor de prijs hoef ik het niet te doen. Ik draai nu zelf voor ruim € 2,- per kilo. Dan weet ik precies wat er wel (en niet) in zit. Mocht ik het willen, dan kan ik mijn recept ook laten draaien voor € 1,6 per kilo.

Groet,
Harry
My way
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-02-2015 20:29

Gek: juist instant verbruik je weinig voer en is dus een duurdere bol met meer attractors gerechtvaardigd. Juist bij instant vissen wil.je maximale arrractie. Als.je langdurig coorvoert wil.je iets meer voedingswaarde en spelen attractirs ieta minder een rol. In dat geval zou de duurdere versie uit huna gamma een goede keus zijn. De goedkoopste bestaat uit voornamelijk mais en en flavour, voor een sessie waar je veel voer moet brengen zoals op een rivier zijn die weer geschikt
Gebruikersavatar
Harry Martens
Berichten: 4
Lid geworden op: 26-08-2014 21:06
Locatie: Muntendam

13-02-2015 21:01

Martijn Nederpel schreef:Gek: juist instant verbruik je weinig voer en is dus een duurdere bol met meer attractors gerechtvaardigd. Juist bij instant vissen wil.je maximale arrractie. Als.je langdurig coorvoert wil.je iets meer voedingswaarde en spelen attractirs ieta minder een rol. In dat geval zou de duurdere versie uit huna gamma een goede keus zijn. De goedkoopste bestaat uit voornamelijk mais en en flavour, voor een sessie waar je veel voer moet brengen zoals op een rivier zijn die weer geschikt


Hallo Martijn,

Bij instant vissen op een circuit water kan ik de boilie nog altijd wat extra attractie meegeven en speelt de voedingswaarde nauwelijks een rol. Bij langdurig voeren of bij het zgn. afromen spelen veel meer omstandigheden een rol. Persoonlijk wil ik dan ook voor de volle 100% mijn eigen aaskeuze kunnen bepalen. Aas is één van de meeste elementaire onderdelen van het karpervissen en ik vind het zelf ook een meerwaarde in mijn eigen visserij om me hierin te kunnen ontwikkelen (anders was ik wel witvisser geworden :lol: ).

Ik vind overigens dat Boiliemeister zich op een aantal zaken positief onderscheid (link met de food industrie, gunstige prijs en goede adviseurs).

Groet,
Harry.
My way
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-02-2015 03:15

Ik heb totaal geen ervaring met het vissen op rivieren (die hebben we hier in het noorden n.l. niet).
Wat ik wel weet, is dat de meeste vissers daar toch wel voorvoeren. Volgens de geleerden kan je op rivieren geen attractief aas gebruiken, i.v.m. de brasems en de windes, dus die goedkope maïsbol zou daar perfect voor zijn. Zoals ik al eerder zei, ik zou nooit voorvoeren met die bollen, omdat een vis die mogelijk na een paar dagen niet meer vreet.
Denk zelf dat een karper daar geen goed gevoel aan over houdt. Om wat voor reden dan ook en eens geweigerd, is altijd geweigerd.
Gaat iedereen daar lopen strooien, dan loop je op een gegeven moment achter de feiten aan (zelfs op groot water).
Geldt natuurlijk ook voor veel andere wateren. Die bollen zijn goedkoop, dus strooien maar!
Daarnaast denk ik dat gekookte maïs ook nog eens iets heel anders is dan die goedkope bollen. Je hoeft natuurlijk niet alles te vermelden op die verpakking.

Goedkoop is ook heel relatief, ik kan voor € 1,50 een prima bol draaien, die ze ook nog eens blijven eten en daar heb je echt geen 10 procent wateroplosbaar voor nodig.

Maar die beesten zijn toch dom en vreten toch alles?
Hij kan best happen naar een stukje foam of plastic, maar alleen als er iemand met zijn handjes aan heeft gezeten.

Iets met leaking bags.

Roelove had het altijd over smaak en voedingswaarde.
Heeft ie zijn ziel verkocht?, denk het niet, hij is zakenman geworden en dan gooi je je principes natuurlijk heel snel over boord.

Oftewel een graantje meepikken!

Ga nou pleite en op weg naar het zuiden.
Carnaval!
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

14-02-2015 10:08

Michel Hulshof schreef:Iemand een idee wat de voedingswaarde is van foam?
Ik zag laatst een filmpje van een visser die zijn vissen ving aan een stukje foam op 3 kwart water, half water onder het oppervlak het was allemaal mogelijk en er werd best gevangen, ik denk dat we een top boilie krijgen als we er foam in stouwen.
Volgens de cracks hier moet aas voldoen aan bepaalde doseringen eiwitten, koolhydraten en nog meer blablabla. Welke voedingsstoffen kan een karper uit foam halen? Juist helemaal niks. Toch wordt zigvissen populairder en populairder. Ik weet niet of er mensen zijn die wel eens op snoek vissen met kunstaas, ik geloof dat daarin wel duidelijk is dat vis niet enkel eet op zicht, smaak of voor bepaalde voedingsstoffen gaat wel uit reflex immers bewegen kost energie en om energie te krijgen heb je voedsel nodig.
Jerkbaits of beter gezegd uitgelode stukken hout met wat verf en een paar dreggen vangen als een malle zit er smaak aan? Nee tenzij je hebt over de geur van envirotex of mr boat ( een epoxy om de levensduur middels een coating te verlengen ). Je moet zelf je actie er in slaan voor een zigzag, duikende of kantelende beweging en daardoor wordt de snoek, baars, snoekbaars verleid tot aanbijten.
Wij mensen denken ook niet bij een glas cola of het verorberen van een kapsalon dat er veel suiker in zit of dat die vette drek bijna 1800 kcal's is. Men eet omdat men trek heeft het oerinstinct eten is om te overleven. Als je niet eet dan ga je dood, zelfde geldt voor drinken. Ik zie een karper niet eerst observeren dit is goed voor me, dit is slecht. Dit kan ik eten, dit niet. Elk aas kan vangen, de boilie zelf is een klein onderdeel van het totale pakket. Als je vist met aas op een water waar geen vis zit vang je ook niks. Vis je op een water zonder aas van je met een wel hele kleine uitzondering ook niks. Kom je thuis van een keiharde blank dan is niet enkel het aas er debet aan er zijn tal van andere factoren. Hetzelfde geldt voor dat de een een broodje hamburger aan de waterkant heerlijk vind, terwijl een ander liever iets verantwoorder eet. Ik durf te stellen dat je op alles je vis kunt vangen en ik weet zeker dat we met zijn allen behoorlijk doorslaan in het hele gebeuren. Ik denk dat als iemand zich de blubber vangt met een drol op zijn hair dat iedereen het uit gaat proberen, lekker goedkoop want het kost geen....
Er zal nooit een aas zijn wat altijd vangt, wat we er ook in zouden stoppen vissen is een kans om mogelijk vis te vangen wij kunnen enkel de best mogelijke situatie creëren ( voorvoeren ) echter de karper bepaald zelf of ie eet of niet. Ik denk dat wij ook niet alles in onze waffel laten proppen omdat het moet van een ander. Top dat er zoveel boilieboeren zijn, top dat er zoveel keus is maar blanken doen we allemaal wel eens ongeacht welk aas we gebruiken.



Voedingswaarde maakt instant helemaal niks uit, attractie daarentegen wel. Je kan dus met een gekleurd geurloos en smaakloos balletje instant wat vanger, maar de duurdere attractievere bol zal meer signaal afgeven wat voor meer pick ups zorgt.
Maar wat doen we tegenwoordig, we voeren, we willen dat de vis op de stek blijft, en blijft eten van ons voer en het liefst er "aanhankelijk" mee word, en dan is de voedingswaarde wel belangrijker.
Zeggen dat de vis na 20 balletjes denkt "hee hier zitten te weinig eiwitten in" is gelul in de ruimte maar de vis krijgt vanzelf trek in wat anders
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-02-2015 10:37

Daarom ben ik voorstander van gevarieerd voeren,zowel in diameters als verschillende aas soorten.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

14-02-2015 11:06

Edwin van Gemeren schreef:
Voedingswaarde maakt instant helemaal niks uit, attractie daarentegen wel. Je kan dus met een gekleurd geurloos en smaakloos balletje instant wat vanger, maar de duurdere attractievere bol zal meer signaal afgeven wat voor meer pick ups zorgt.
Maar wat doen we tegenwoordig, we voeren, we willen dat de vis op de stek blijft, en blijft eten van ons voer en het liefst er "aanhankelijk" mee word, en dan is de voedingswaarde wel belangrijker.
Zeggen dat de vis na 20 balletjes denkt "hee hier zitten te weinig eiwitten in" is gelul in de ruimte maar de vis krijgt vanzelf trek in wat anders


Dus een duurdere attractieve bol is pertinent beter?
En wat als ik een 5kg goedkope meuk in koop en er een halve liter aan liquids toevoeg aminol, bloodworm o.i.d?
Het gaat om attractie toch?
Daarnaast heb ik vorig jaar op een afgesloten water behoorlijk lopen harken op tijgernoten. Voedingswaarde van tijgernoten? De proline bbq 'n krill leuk, enige vis die ik er op heb gevangen was een zeelt tegenover een kleine 100 karpers op enkel tijgernoten. Hetzij instant hetzij enkele dagen voeren, ik ving vis maar enkel op tijgernoten. Er wordt veel te moeilijk over gedacht bij tijd en wijle en de fabrikanten spelen er heel handig op in, wij denken duur is beter en goedkoop kan niet goed zijn. Elk aas kan vangen hele dure bollen maar de goedkope idem dito.
En vissen vasthouden op een stek kanaaltjes en afgesloten wateren, probeer het eens op een rivier geloof dat je dan meer passanten onderschept en dat kan met elke bol. Juiste tijd, juiste plaats is van mij meer van belang dan vissen op plekken waar niet of nauwelijks vis langs trekt. En daarnaast ben ik liefhebber van partikels juist omdat bijna iedereen enkel boilies er in blaft ( aasherkenning ). En voor de partikels die ik gebruik geldt dat ik een mix maak van diverse soorten terwijl de meesten bij simpele mixen houdt of zelfs 1 soort partikel. Tijgernoten hele en gemalen, hennep, tarwe en nog een aantal soorten partikels een paar hele boilies en wat gemalen boilies desnoods met een liquid er door heen of wat kruiden/specerijen of een combi van beide. De vis op de stek houden en de grote kans dat je ze verstoort tijdens een run/dril ik voer liever verspreid en laat de karper zoeken in plaats van geconcentreerd te voeren als je grote oppervlakken voert creëer je meerdere stekken die je af kunt vissen ;)
En vissen die trek in wat anders krijgen?
Als de vis er amper wat voor hoeft te doen en toch kan eten dan lijkt het mij dat het niet uitmaakt wat er ligt qua voer zolang het maar eetbaar is of eetbaar lijkt.
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

14-02-2015 12:20

Dan zou je een attractieve bol hebben ja. In een duurdere bol zitten dan als verschil meer attractieve stoffen en triggers in gemalen vorm.
Duur is natuurlijk niet per difinitie beter, een attractieve bol ook niet per se, want in sommige wateren wil je juist een schraler aas ivm dressuur of witvis. Maar goed bekend verhaal.
Tijgernoten en particles blijft altijd superaas, maar geen idee hoe het zit qua voedingswaarden.

Er is maar 1 super ingredient welke het belangrijkst is van allemaal en die de boilieboer er juist niet in kan draaien, en dat is vertrouwen!
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away