BoilieMeister


Plaats reactie
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

14-02-2015 12:33

Edwin van Gemeren schreef:Dan zou je een attractieve bol hebben ja. In een duurdere bol zitten dan als verschil meer attractieve stoffen en triggers in gemalen vorm.
Duur is natuurlijk niet per difinitie beter, een attractieve bol ook niet per se, want in sommige wateren wil je juist een schraler aas ivm dressuur of witvis. Maar goed bekend verhaal.
Tijgernoten en particles blijft altijd superaas, maar geen idee hoe het zit qua voedingswaarden.

Er is maar 1 super ingredient welke het belangrijkst is van allemaal en die de boilieboer er juist niet in kan draaien, en dat is vertrouwen!



Voedingsstoffen
De knolletjes bevatten 25% vet, circa 30% zetmeel en 7% eiwit. Het vet bestaat voor een groot deel uit onverzadigde vetzuren, zoals linolzuur. Verder komt vitamine H (biotine) en rutine, een flavonoïde, naast vele mineralen voor.

De voedingsstoffen in de aardamandel/knolcyperus of zoals wij ze kennen tijgernoot. Voornamelijk vetten en koolhydraten ( zetmeel ) en een zeer klein percentage eiwit. En toch is de tijgernoot een killer instant en op de langere termijn ( het dikke slijm is een combinatie van zetmeel en suikers en dit zijn weer koolhydraten )ik snap daarom de consternatie niet over een bol met een laag eiwit percentage als ik moest kiezen om de rest van m'n leven te vissen met elke willekeurige bol die ik mag kiezen of tijgernoten dan zou ik persoonlijk voor tijgernoten gaan. Precies zoals je zegt vertrouwen... En daar komen we gelijk op het punt mensen roepen maar wat zonder er mee te vissen. Als je er niet mee vist kun je geen vertrouwen opbouwen dus kun je imo ook niet zeggen dat het slecht is ;)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-02-2015 12:45

We kunnen allemaal wel blijven lullen over dit type boilie of welke boilie dan ook,alles vangt zijn vis,het is aan ons om te beslissen welke aas in welk water en in welke hoeveelheden en op welke plekken dit gebeuren gaat om tot een succes te komen,van daar dat er ook zo veel aas tot onze beschikking staat,wederom is aas zo goed als de Visser die het toepast,en met dit gezegd te hebben pak ik mijn visgerei en pleur 2 chod rigs op mijn winter stekken neer,single bait,atractief,en met het oog op visuele atractie
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

14-02-2015 12:54

Vang een bak! :wink:
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-02-2015 03:23

Wat is een slechte bol en wat is een goede bol, dat staat hier o.a ter discussie.
Daarbij moet je altijd uit gaan van de vis, we willen die beesten tenslotte vangen.

Karpervissen is een optelsom van heel veel verschillende factoren en aas is daarvan één van de onderdelen.
Aas gaat idd. in principe niet om voedingswaarde, alhoewel het op sommige wateren mogelijk best een verschil kan maken. Hangt er vooral ook vanaf wat de rest doet!
Verder het water zelf, je stek, het bestand (ook van andere vissen), hengeldruk, natuurlijk voedselaanbod, voorvoeren of niet, ga je voor de lange of korte termijn, etc.

Voor de visser zelf, daarnaast natuurlijk in de eerste plaats de prijs, tenzij je Dagobert Duck bent.
De nieuwste trend op aasgebied is goedkoop, daar gaat dit topic dan ook vooral over.
Die goedkope bollen (en ook veel duurdere) komen tegenwoordig denk ik bijna allemaal uit de fabriek. Waarom lijkt mij duidelijk en als ik bollenboer was zou ik het ook zo doen.
Waar gaat de meeste tijd in zitten en tijd is toch geld? Bovendien kan de fabriek veel goedkoper inkopen. Die Euro per kilo (ik noem maar iets) die ik betaal voor het draaien heb ik snel terug verdiend. Moet je marketing (en promotie) wel op orde zijn natuurlijk i.v.m. je afzet. Slimmeriken gebruiken daarvoor het board en dat hebben we dan ook al meerdere keren gezien. Daarnaast gooi je wat bekende namen (vissers) in de strijd, of mensen die heel actief zijn op het board (en reclame voor je maken) en dan ben je al een heel eind.

Goedkoop is duurkoop?
Dat is natuurlijk de 100,0000 Euro vraag.

Ik kan het niet bewijzen, maar als je er mee gaat voorvoeren, denk ik wel.
Wat is het natuurlijk voedselaanbod op veel wateren, b.v. een rivier, dat zal vooral dierlijk zijn, dus de enzymwerking van de darmen is voornamelijk daar op ingesteld.
Gooi je er aantal dagen b.v. 10 k.g. van die bollen in, op een compacte voerstek (kan je m.i. best wel een redelijk aantal vissen vasthouden), dan heeft dat beest mogelijk wel een probleem met de vertering. Te weinig van het enzym amylase (dat koolhydraten verteert), met als gevolg, mogelijk darmproblemen, oftewel geen lekker gevoel en je voercampagne is mislukt.

De vis wordt duur betaald?
Ja, dat is de andere kant van de medaille.

Tot slot, de gezondheid van de vissen.

Op veel wateren maakt het niks uit.
Op overbezette putjes, waar Jan en Alleman loopt te strooien (dat is nou eenmaal de mode) en daar heb je volgens mij ook een bepaald type vissers, die denk ik meestal voor goedkoop gaan.
Simpel verhaal, die beesten zijn daar waarschijnlijk ondervoed.

Chamel.eu zit in Hoogeveen, een eenmanszaak, weet overigens niet of die bollen daar ook werkelijk gedraaid worden (1400 kg. per uur?).

De commercie heeft ons veel goeds gebracht, vooral wat betreft materiaal.
Aas is in grote lijnen nog min of meer hetzelfde en misschien maakt het idd. geen ruk uit wat je gebruikt en is het alleen de visser die het verschil maakt!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

16-02-2015 14:29

Hilco Meijer schreef:Wat is een slechte bol en wat is een goede bol, dat staat hier o.a ter discussie.
Daarbij moet je altijd uit gaan van de vis, we willen die beesten tenslotte vangen.

Ik kan het niet bewijzen, maar als je er mee gaat voorvoeren, denk ik wel.
Wat is het natuurlijk voedselaanbod op veel wateren, b.v. een rivier, dat zal vooral dierlijk zijn, dus de enzymwerking van de darmen is voornamelijk daar op ingesteld.
Gooi je er aantal dagen b.v. 10 k.g. van die bollen in, op een compacte voerstek (kan je m.i. best wel een redelijk aantal vissen vasthouden), dan heeft dat beest mogelijk wel een probleem met de vertering. Te weinig van het enzym amylase (dat koolhydraten verteert), met als gevolg, mogelijk darmproblemen, oftewel geen lekker gevoel en je voercampagne is mislukt.

!


Sorry Hilco, maar ik vind dit geen hout snijden.
Boilies gooi je in het water, en nemen dus vocht op. De karper vermaalt ze met de keel"tanden"
Hierdoor krijg je de zogenaamde boilliepulp die wel eens uit een vis komt . Mocht een vis
onverhoopt wat grote brokken in z,n darm krijgen, worden deze ook wel vochtig, en hierdoor
ook uitgescheten. Zelfde geld voor schalen van krabben,mosselen,slakjes enz.
Vroeger toen ik nog wel eens een vis zakte, lag het bewijs in de bodem hiervan :wink:
Ik zou me eerder zorgen maken om grote hoeveelheden tijgernoten en pinda,s , aangezien
deze beperkt vocht opnemen, en daardoor dus hard blijven en wel opstoppingen KUNNEN
veroorzaken.

Mvg, Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-02-2015 02:46

Fred, ik zeg ook niet dat het zo is, maar dat het mogelijk zo zou kunnen zijn.

Gaat om praktijkervaringen van (goede) vissers en meestal zijn die niet echt goed te noemen voor wat betreft dit soort bollen. Wat je b.v. meerdere keren hoort, is dat na het voorvoeren met deze bollen, de boel heel snel stil valt.
Ik wil graag alles weten en begin dan te brainstormen , hoe kan het dat een karper die bollen al heel snel niet meer wil vreten? Dat is het uitgangspunt, tenzij al die vissers het mis hebben natuurlijk, maar daar ga ik (in eerste instantie) niet van uit.

Simpel gezegd komt het er op neer dat een karper die bollen afkeurt, een andere verklaring is er m.i. niet.
Dan ga je als eerste naar de samenstelling kijken (lang leve de etikettering). Cijfers liegen niet en deze bol bestaat voornamelijk uit maïs (ongeveer driekwart) en dus koolhydraten.
Mijn aanname was dan ook, dat een vis mogelijk darmproblemen krijgt (welke, dat zijn weet ik niet) door een teveel aan koolhydraten bij een voorvoer situatie. Simpelweg omdat zijn darmstelsel daar niet op ingesteld is.
Krijgen we waarschijnlijk het tegenargument over het voorvoeren met kippenmaïs en daar heb ik idd, geen passend antwoord op. Denk wel, als je met particles voorvoert er veel meer concurrentie van andere vissoorten op je stek is (b.v. brasems), dus dat zou één en ander kunnen verklaren.

Natuurlijk wordt ook niet alles vermeld op de verpakking, zal zeker een conserveermiddel in zitten (zo niet, dan zou dit wel vermeld worden) en dat hoeft overigens niet MPG te zijn, een geleermiddel (met alleen eipoeder red je het volgens mij niet) en waarschijnlijk een zoetstof.
Wel vermelde toevoegingen zijn kleurstoffen en een (synthetische) flavour.
Zouden bovenstaande stoffen mogelijk eventueel ook van invloed kunnen zijn op het eetgedrag van vissen? Heb zelf geen idee hoor, maar wie weet!

Is ook niet zo dat ik die bollen compleet wil afbranden, daarvoor moet ik eerst de rest van het assortiment zien, maar aan de hand van de foto’s op de website vrees ik met grote vreze en gaat het puur om de handel!
Is op zich niks mis mee, maar als ik het verhaal van Roelof lees in de rotary: De samenstelling van aas, dan vind ik dat een beetje misbruik maken van KWO, tenzij het met toestemming gebeurt natuurlijk, in veel artikelen wordt n.l. een linkje geplaatst. Levert weer een paar centen op? Weet natuurlijk ook wel dat KWO een commerciële instelling is, maar toch.
Erg transparant is het allemaal niet.
Dat verhaal van die jongen in de snoepwinkel is gewoon lulkoek, die producent uit de food industrie is een eenmansbedrijfje uit Hoogeveen dat snacks voor honden en katten maakt!
Gegevens van de K.V.K.

Verantwoorde producten ontwikkelen, oftewel een visie en gedachte.
Die gedachte snap ik, maar de rest niet!

Ging vroeger toen ik jong was ook regelmatig naar de snoepwinkel, de Champino, een discotheek in Drachten.
Op een ouwe fiets moet je het leren toch?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

17-02-2015 07:29

Zo vind ik het ook,niks aan toe te voegen..

Ps : zo lang ze geen lekke banden heb,heb je wederom gelijk 8)
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

17-02-2015 08:15

ik denk dat deze boilies voor kanalen, rivieren en voedselrijke wateren in de zomer (water boven de 12c) perfect zijn.

waarom staat de smaak wel altijd vermeld op de zak en niet:
uitgebalanceerd aas/ compleet voer
eiwitrijk aas
koolhydraatrijk aas

dan pas kan je beoordelen wanneer je welk aas wilt inzetten bij voercampagnes.......

groeten, Mark
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

17-02-2015 13:03

[quote="Fred Hazenbroek"][Top aas..? NEE Goed bruikbaar in sommige situatie,s? Ik denk van wel
Particles zijn ook eenzijdig qua voeding, en kunnen nuttig zijn MITS in de juiste..
Ervaring + trial and error. quote]

Dit had ik dus al eerder geschreven Hilco, misschien had jij er over heen gelezen.
Ik weet dat jij veel technische verhalen over aas/voer/voeding leest, maar in een topic gaf je ook
te kennen dat het ook twijfel mee brengt.
Het is mij in m,n veelvuldig particle tijd (half/eind 80)ook meerdere malen opgevallen dat vissen
makkelijk op je stek komen met particles, maar ook al lag er voer, ze waren vaak ook "zonder"
reden weer na een tijdje vertrokken! Zelfs met zachtgekookte maples en kikkers !

Omdat de particles tussen de vingers te pletten waren ging ik er niet vanuit dat de vissen
last van obstepatie kregen, mede gezien de drap die er uit kwam. Er moest dus een andere
verklaring zijn !! Een paar boillies eroverheen, en er bleven wat vissen hangen !!
Hey...moest je niet vissen waarmee je voert ???

Ik denk dat er periodes zijn waarmee het geen fluit uitmaakt, maar is er meer voedsel aanbod
mede door watertemperatuur, dan weet een vis donders goed waar hij behoefte aan heeft.
(Een vis eet niet voor niets brasemkuit net voor z,n eigen paai :wink: )

We zitten meer op 1 lijn dan je denkt, alleen leest jouw verklaring (onbedoeld) als:
NIET GEBRUIKEN !! , en daar ben ik het mee oneens. Al ben ik net als jij
wel van mening dat de mensen die denken: Het is goedkoop/veel voeren.. zullen er achter
komen dat het zo niet werkt :wink:

Ik ga zo lekker een nachtje vissen op het kanaal. Heb een week lang 700-900 gram boillies
gevoerd op een plek waar ik s,winters karper vermoed. 1 zegt niet voeren, de ander zegt...
Ik doe liever wat praktijk ervaring op :wink:

Gr, Fred

P.s..dat commerciele kantje... Niet verrassend meer :roll:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

17-02-2015 17:42

Als we in de karpergeschiedenis boeken kijken waren er destijds 2 soorten aas. De standaard aassoorten als brood, aardappel, wormen, maden en blikmaïs. En speciale aassoorten als trouvitdeeg, lunchworst, diverse deegsoorten van diervoeders en…boilies!
Als men toen volgens het boekje viste, zou men voor een nieuw water kiezen voor een standaard aanpak; een standaard aassoort aan een standaard systeem. Bijvoorbeeld brood met een freeline systeem of met de pen. Wanneer die manier niet meer werkte koos men een ander aas en/of ander systeem. De special baits en dus boilies werden als laatste middel ingezet, wanneer er voornamelijk schrikachtige reacties op de beetmelders te zien waren. Het vaste- en semivaste lood in combinatie met een hairrig deed dan de truck.
Tegenwoordig beginnen de meeste vissers meteen maar bij de bovenste trede van de trap. Er wordt niet meer afgevraagd waar de vissen eerder op gevangen zijn en men denkt vaak dat een nieuwe smaak boilie de klus wel klaart.

Ik geloof niet dat de vissers massaal terug zullen gaan naar de standaardsystemen; men zal voornamelijk stereotype blijven vissen.
Dat heeft als voordeel dat er vissers zullen zijn die het anders aanpakken. En daardoor vaak beter scoren. Dat geld niet alleen voor de toegepaste systemen, maar ook voor het aas.
Deze maïsbol zie ik dan ook als een standaard aas. Niet om er overdreven veel mee te voeren. Zelf houd ik me meestal aan de hoeveelheden die Aalten adviseert. Voor het extra grote water kan dit anders zijn, maar daar kan ik niet over oordelen.
Wanneer de boilie op een cultuurwater is uitgewerkt, kan men met toevoegingen als diverse soaks gaan werken. Als dat ook uitgewerkt raakt kan men met andere boiliesamenstellingen in de weer.

Het zou volgens mij kunnen zijn dat de boel heeft liggen verzuren als de vangsten teruglopen. Er kan dan teveel gevoerd zijn. De oude zure boilies blijven onaangetast en de karper komt niet in de buurt, ook al worden er verse boilies bij gestrooid.
Vroeger waren er (afgesloten) wateren waar niet met aardappel gevoerd mocht worden vanwege het verzuringproces.

Omdat ik gewend ben mijn eigen aas te maken zal ik een dergelijke boilie niet gauw kopen. Toch lijkt het me een goede ontwikkeling dat er nu een betaalbare standaard boilie is, waarmee op een eenvoudige manier karper te vangen is.
In Amerika weten ze niet beter dan karper te vangen met maïs en maïsboilies:

Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-02-2015 01:52

Fred Hazenbroek schreef:
Dit had ik dus al eerder geschreven Hilco, misschien had jij er over heen gelezen.
Ik weet dat jij veel technische verhalen over aas/voer/voeding leest, maar in een topic gaf je ook
te kennen dat het ook twijfel mee brengt.
Het is mij in m,n veelvuldig particle tijd (half/eind 80)ook meerdere malen opgevallen dat vissen
makkelijk op je stek komen met particles, maar ook al lag er voer, ze waren vaak ook "zonder"
reden weer na een tijdje vertrokken! Zelfs met zachtgekookte maples en kikkers !

Omdat de particles tussen de vingers te pletten waren ging ik er niet vanuit dat de vissen
last van obstepatie kregen, mede gezien de drap die er uit kwam. Er moest dus een andere
verklaring zijn !! Een paar boillies eroverheen, en er bleven wat vissen hangen !!
Hey...moest je niet vissen waarmee je voert ???

Ik denk dat er periodes zijn waarmee het geen fluit uitmaakt, maar is er meer voedsel aanbod
mede door watertemperatuur, dan weet een vis donders goed waar hij behoefte aan heeft.
(Een vis eet niet voor niets brasemkuit net voor z,n eigen paai :wink: )

We zitten meer op 1 lijn dan je denkt, alleen leest jouw verklaring (onbedoeld) als:
NIET GEBRUIKEN !! , en daar ben ik het mee oneens. Al ben ik net als jij
wel van mening dat de mensen die denken: Het is goedkoop/veel voeren.. zullen er achter
komen dat het zo niet werkt :wink:

Ik ga zo lekker een nachtje vissen op het kanaal. Heb een week lang 700-900 gram boillies
gevoerd op een plek waar ik s,winters karper vermoed. 1 zegt niet voeren, de ander zegt...
Ik doe liever wat praktijk ervaring op :wink:

Gr, Fred

P.s..dat commerciele kantje... Niet verrassend meer :roll:



Fred,

Heb vroeger ook veel met particles gevist en gebruik ze tegenwoordig ook weer vaak, omdat ik sinds vorig jaar eigenlijk alleen nog maar met pen vis. Kan het geduld voor de statische visserij niet echt meer opbrengen en zelfs met de pen vis ik zelden langer dan twee á drie uurtjes. Dat kan overigens wel vijf of zes avonden per week zijn, dat dan weer wel.

Die twijfel komt vooral door mijn visserij op het kanaal, de vangsten daar worden met het jaar slechter en die ervaring hebben ook de andere vissers die ik ken.
Dan ga je aan een aantal dingen denken, het ligt aan mijn aas, mijn manier van voeren, of aan mijn rig, dus aan die onderdelen van je visserij ga je sleutelen. Heb op dat gebied dan ook echt een heleboel geprobeerd, maar het maakte allemaal niks uit!
Kan nou alleen nog maar tot de conclusie komen dat het ligt aan de grootte van het bestand, het oude(re) is grotendeels gedecimeerd (die beesten hebben ook niet het eeuwige leven) en een deel van de vissen is mogelijk overgezet (tenminste als ik de verhalen mag geloven).
Simpel verhaal, minder vissen is minder vangen.
Daarnaast natuurlijk ook door het feit dat er op tig merken bollen goed gevangen wordt.
Je aas, je manier van voeren en je rig blijven natuurlijk een belangrijk onderdeel van de karpervisserij en een beetje sneaky zijn is ook nooit weg!

Afwijkend haakaas, of meerdere dingen door elkaar gebruiken is een heel leuk onderwerp.
Iets met happen (is testen)!

Back on topic.
Ik zeg nergens dat iemand het niet gebruiken moet, maar wel dat je er beter niet mee kunt voorvoeren.

Je hebt overigens niet de beste nacht uitgekozen, vorst en mist.

Godspeed!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-02-2015 02:43

Jan Kasteelen schreef:Als we in de karpergeschiedenis boeken kijken waren er destijds 2 soorten aas. De standaard aassoorten als brood, aardappel, wormen, maden en blikmaïs. En speciale aassoorten als trouvitdeeg, lunchworst, diverse deegsoorten van diervoeders en…boilies!
Als men toen volgens het boekje viste, zou men voor een nieuw water kiezen voor een standaard aanpak; een standaard aassoort aan een standaard systeem. Bijvoorbeeld brood met een freeline systeem of met de pen. Wanneer die manier niet meer werkte koos men een ander aas en/of ander systeem. De special baits en dus boilies werden als laatste middel ingezet, wanneer er voornamelijk schrikachtige reacties op de beetmelders te zien waren. Het vaste- en semivaste lood in combinatie met een hairrig deed dan de truck.
Tegenwoordig beginnen de meeste vissers meteen maar bij de bovenste trede van de trap. Er wordt niet meer afgevraagd waar de vissen eerder op gevangen zijn en men denkt vaak dat een nieuwe smaak boilie de klus wel klaart.

Ik geloof niet dat de vissers massaal terug zullen gaan naar de standaardsystemen; men zal voornamelijk stereotype blijven vissen.
Dat heeft als voordeel dat er vissers zullen zijn die het anders aanpakken. En daardoor vaak beter scoren. Dat geld niet alleen voor de toegepaste systemen, maar ook voor het aas.
Deze maïsbol zie ik dan ook als een standaard aas. Niet om er overdreven veel mee te voeren. Zelf houd ik me meestal aan de hoeveelheden die Aalten adviseert. Voor het extra grote water kan dit anders zijn, maar daar kan ik niet over oordelen.
Wanneer de boilie op een cultuurwater is uitgewerkt, kan men met toevoegingen als diverse soaks gaan werken. Als dat ook uitgewerkt raakt kan men met andere boiliesamenstellingen in de weer.

Het zou volgens mij kunnen zijn dat de boel heeft liggen verzuren als de vangsten teruglopen. Er kan dan teveel gevoerd zijn. De oude zure boilies blijven onaangetast en de karper komt niet in de buurt, ook al worden er verse boilies bij gestrooid.
Vroeger waren er (afgesloten) wateren waar niet met aardappel gevoerd mocht worden vanwege het verzuringproces.

Omdat ik gewend ben mijn eigen aas te maken zal ik een dergelijke boilie niet gauw kopen. Toch lijkt het me een goede ontwikkeling dat er nu een betaalbare standaard boilie is, waarmee op een eenvoudige manier karper te vangen is.
In Amerika weten ze niet beter dan karper te vangen met maïs en maïsboilies:




Jan,

Ik ben denk ik één van de eerste boilievissers van Nederland ben en dan vooral door Carp Fever van Kevin Maddocks. In de eerste twee edities werd b.v. de hairrig nog geheim gehouden!
Wat was toen standaard? Een wartel op de lijn en een onderlijn van 30 cm (zelfde als de hoofdlijn), licht wartelloodje (15 gram) op een zijlijntje en je bol op een grote haak (maat 2).
Het zogenaamde sidehooking systeem.
Een jaar of zo later de eerste hair en de zwaardere loden (50-60 gram). De eerste onderlijnen (Gudebrod) en nog steeds 30 cm. Hair geknoopt in de haakbocht en 5 cm. lang en gemaakt van 0,10 mm. nylon. Na het inwerpen je lijn straktrekken en vastzetten in je zelfgemaakte lijnclip en daarna je zelfgemaakte waker op de breinaald.
We waren de koning te rijk natuurlijk, we hadden nog nooit zoveel gevangen!

Ik weet het, het is nostalgie en ik denk dat jij een beetje in het flower power tijdperk bent blijven hangen.

Hoe kan je nou in godsnaam die maïsbol als standaard betitelen!

In Amerika is de karper een plaag en doen ze er alles aan om dat beest zo snel mogelijk naar de andere wereld te helpen!
bas nanninga
Berichten: 114
Lid geworden op: 14-10-2004 08:53
Locatie: Oldambt

18-02-2015 21:27

Alhoewel ik het een beetje gepikt heb :D
Is een boilie een biotoop vreemd voedsel, op de kanalen en rivieren.
Uitleg overbodig punt.
Zijn we met z'n allen ook wel achter nietwaar..
Dat de vangsten minder worden Hilco op Friese boezem, hier in Grunn is het niet anders kan ik geen antwoord op zeggen.
Feitelijk is het wel zo dat mijn persoonlijke voorkeur uitgaat naar een uitgebalanceerde bol.
Waarbij instant ,natuurlijk(hoever dat Kan?) en natuurlijk de jaargetijden meespelen.
Dat jouw vissen misschien 10kilometer verderop in een bed van muggenlarven azen? kan een bol ook niets aan doen.

Mvg Bas
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-02-2015 23:22

bas nanninga schreef:Alhoewel ik het een beetje gepikt heb :D
Is een boilie een biotoop vreemd voedsel, op de kanalen en rivieren.
Uitleg overbodig punt.
Zijn we met z'n allen ook wel achter nietwaar..
Dat de vangsten minder worden Hilco op Friese boezem, hier in Grunn is het niet anders kan ik geen antwoord op zeggen.
Feitelijk is het wel zo dat mijn persoonlijke voorkeur uitgaat naar een uitgebalanceerde bol.
Waarbij instant ,natuurlijk(hoever dat Kan?) en natuurlijk de jaargetijden meespelen.
Dat jouw vissen misschien 10kilometer verderop in een bed van muggenlarven azen? kan een bol ook niets aan doen.

Mvg Bas



Bas, het kanaal wat ik bedoel ligt langs de A7 bij Drachten en daar ben ik binnen vijf minuten (gemak dient de mens). Stuk waar ik meestal vis is zo’n 2 km. lang en ligt tussen twee gemalen met ieder twee stuwen. ’s Zomers wordt er water opgepompt en ’s winters wordt er water afgevoerd. Op dat stuk zat altijd een heel mooi bestand aan vissen.
Heb vroeger wel veel op de Friese boezem gevist. Voornamelijk in het late najaar op de Zwemmer, als de vissen richting de Centrale van Burgum zwommen. Mooie visserij!
De Centrale zelf staat overigens al een paar jaar stil.

Denk dat die SKP vissen, hier in Friesland wel een mooi gewicht kunnen halen.
Een paar week geleden zijn er nog 1500 uitgezet.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

19-02-2015 11:53

Ik denk dat we zo’n beetje van de zelfde lichting zijn Hilco. En een ouwe hippie ben ik inderdaad ook, al zijn die lange haren inmiddels geruime tijd verdwenen. Maar blijven hangen? Ik hoop toch van niet. Hoewel ik de visserij van tegenwoordig wel erg voorspelbaar vind geworden.

Omdat de oude standaard aassoorten als brood (in al zijn vormen), aardappel en blikmaïs voornamelijk uit zetmelen bestaan, zie ik die maïsbol ook als een soort standaard aas.
Waarom zou je nu meteen je meest geraffineerde truck uit de kast halen? Veel vissers die zelf hun boilies gaan draaien, beginnen vaak met een super ingewikkeld recept. De vraag is alleen: welk aas gebruik je als die is uitgewerkt? Een nog ingewikkelder aas?

Wat ik probeerde te schetsen is dat er vroeger meer patroon in de aanpak van de vissers zat. Het rekening houden met de geschiedenis van het water. Dus bij A beginnen – als de vissen in het betreffende water nog niet vaak met de haak in aanraking zijn gekomen – en niet bij Z. Bijvoorbeeld voor een nieuw water eerder een blikje maïs opentrekken, dan meteen met hoogwaardige boilies in de weer te gaan.

Eigenlijk zou men die maïsbol vroeger “crap bait” genoemd hebben. In de tijd dat boilies nog sidehooking gevist werden gebruikte men daarvoor vaak boilies van katten/hondenbrokken (munchies). Maar toen de hairrig er was kwamen ook de peperdure hoogwaardige melkeiwit boilies.
Toen was er een Semolina Kid uit Essex en zoals zijn naam al verraad ving hij zich destijds helemaal scheel aan goedkope boilies die voornamelijk van griesmeel vervaardigd waren.
De verklaring zou kunnen zijn dat de structuur van griesmeel veel op die van caseïne lijkt, maar met andere “crap” mixen lukte het ook.
Inmiddels ben ik er achter dat griesmeel het slechtst verteerbare ingrediënt is in de meeste boiliemixen. Ik vervang het tegenwoordig liever door paneermeel, omdat dit meer smaak heeft en beter verteerbaar is.

Zo kunnen we uit elke geschiedenis een lesje leren. En natuurlijk, als ik goed nadenk kies ik ook liever voor een uitgebalanceerde boilie. Een bol waar alles inzit waar een karper behoefte aan heeft. En waar vinden we nog maagdelijke wateren? Wist ik dat maar.

Wat Amerika betreft heb je wel gelijk, hoewel de karper niet overal zo’n plaag is.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-02-2015 02:45

Jan Kasteelen schreef:Ik denk dat we zo’n beetje van de zelfde lichting zijn Hilco. En een ouwe hippie ben ik inderdaad ook, al zijn die lange haren inmiddels geruime tijd verdwenen. Maar blijven hangen? Ik hoop toch van niet. Hoewel ik de visserij van tegenwoordig wel erg voorspelbaar vind geworden.

Omdat de oude standaard aassoorten als brood (in al zijn vormen), aardappel en blikmaïs voornamelijk uit zetmelen bestaan, zie ik die maïsbol ook als een soort standaard aas.
Waarom zou je nu meteen je meest geraffineerde truck uit de kast halen? Veel vissers die zelf hun boilies gaan draaien, beginnen vaak met een super ingewikkeld recept. De vraag is alleen: welk aas gebruik je als die is uitgewerkt? Een nog ingewikkelder aas?

Wat ik probeerde te schetsen is dat er vroeger meer patroon in de aanpak van de vissers zat. Het rekening houden met de geschiedenis van het water. Dus bij A beginnen – als de vissen in het betreffende water nog niet vaak met de haak in aanraking zijn gekomen – en niet bij Z. Bijvoorbeeld voor een nieuw water eerder een blikje maïs opentrekken, dan meteen met hoogwaardige boilies in de weer te gaan.

Eigenlijk zou men die maïsbol vroeger “crap bait” genoemd hebben. In de tijd dat boilies nog sidehooking gevist werden gebruikte men daarvoor vaak boilies van katten/hondenbrokken (munchies). Maar toen de hairrig er was kwamen ook de peperdure hoogwaardige melkeiwit boilies.
Toen was er een Semolina Kid uit Essex en zoals zijn naam al verraad ving hij zich destijds helemaal scheel aan goedkope boilies die voornamelijk van griesmeel vervaardigd waren.
De verklaring zou kunnen zijn dat de structuur van griesmeel veel op die van caseïne lijkt, maar met andere “crap” mixen lukte het ook.
Inmiddels ben ik er achter dat griesmeel het slechtst verteerbare ingrediënt is in de meeste boiliemixen. Ik vervang het tegenwoordig liever door paneermeel, omdat dit meer smaak heeft en beter verteerbaar is.

Zo kunnen we uit elke geschiedenis een lesje leren. En natuurlijk, als ik goed nadenk kies ik ook liever voor een uitgebalanceerde boilie. Een bol waar alles inzit waar een karper behoefte aan heeft. En waar vinden we nog maagdelijke wateren? Wist ik dat maar.

Wat Amerika betreft heb je wel gelijk, hoewel de karper niet overal zo’n plaag is.


Jan, Ik snap je punt, maar wat is een ingewikkeld recept?

Ten eerste, ik vind wel dat de handel is door geslagen, voor wat betreft de hookbaits en de hookbait dips. Denk dat die markt gewoonweg gecreëerd is.
Je gooit een kilo bollen in het water met een bepaalde attractiewaarde (stoffen die een vis prikkelen) en voor je haakaas verhoog je vervolgens de concentratie van die stoffen en die bol is dus het allerlekkerste. Dat is het idee er achter.
Punt is, als dat beest aan de rand van je voerstek komt en de eerste bollen eet (lekker), nou ja vul de rest zelf maar in. Ik geloof er in ieder geval niet in! Laat ie dus alle bollen liggen en zwemt ie linea recta naar je haakaas?
Hoe vindt een vis trouwens in het donker je bol, iemand die het weet?

Zijn de tegenwoordige (goede) boilies ingewikkeld? Ik denk het niet, de basis principes zijn nog steeds hetzelfde. Wat vindt een vis lekker en dat is waar karpervissen vooral om draait!
Aas is n.l. geen voer, zijn twee verschillende dingen. O.k. het is misschien wat over the top en kan het allemaal best wat simpeler, maar dat het werkt lijkt me wel evident.
Lang leve het internet, kennis is macht.

Denk dat die Boiliemeister bollen vooral op dat punt ernstig te kort schieten.
Visser A en visser B zitten naast elkaar, A met een bol met van allerlei lekkers en ook nog een deel wateroplosbaar (b.v. vrije amino’s) en B met een kokosmakroon van de Boiliemeister.
Wie vangt het meest?
Gaat om logica en dan is het antwoord simpel.
C is wat slimmer en doet iets wat A en B niet doen en dat is natuurlijk de beste visser!

Was toch Andy Little (semolina boom)?

Virgin Islands?

Ze noemen mij nog steeds wel eens een oude hippie, heb nou eenmaal lang haar, vandaar.

Boeie!
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

20-02-2015 21:41

Een eenvoudig recept als gemalen kattenbrokken met een binder is eigenlijk behoorlijk ingewikkeld. Doe daar nog eens een hoeveelheid marmite bij en kijk eens wat een complexe bol je hebt! Als je hiervan een inhoud weer wil geven, dan is dat een hele lijst.
In de tijd van de deegvisserij was trouvitdeeg een superaas. Maar na verloop van tijd gingen de karpers het met gevaar associëren. Een schep kerrie erdoor zorgde ervoor dat het aas weer ging lopen.

Nu had je ook meteen kerrie erdoor kunnen doen, maar dan had je geen opvolger gehad.

In die deegperiode ging ik vaak diverse deegjes uitproberen op een makkelijk (hongerig) water. Ik reed daarvoor speciaal naar dichtbevolkte putten zoals die van Andijk en Ottoland.
Meestal had ik een stuk of 4 verschillende deegsoorten bij me, en ging dan kijken waaraan ik de meeste actie kreeg. De deegsoorten waren bijvoorbeeld trouvit, kattenvoer, bix en roggebrood.
Ik kan me van een keer herinneren dat ik goed ving op deeg van gemalen kattenbrokken met een schep Apetite Stimulator Fish van Catchum. Een vreemd poeder dat snel klonterde en me deed denken aan Buisman voor in de koffie.
Het ging zo goed dat mijn voorraad deeg dreigde op te raken, dus ik ging met een emmer in de weer. Nu schoot het potje van Catchum uit en een groot deel ervan verdween in de mix. Toch maar aan de haak gedaan en ik kreeg niet eens de tijd om de boel strak te draaien, ze vlogen er gewoon op.

Ik heb dat altijd gedaan, mijn haakaas extra attractie meegeven, ook voor de tijd dat dips in zwang waren. Maar als je opnames ziet van wat onderwater gebeurt, dan komt er vaak een hoop geluk bij kijken. En hoe vaak het gebeurt dat de vis het aas in de bek neemt zonder verder resultaat. Ook in de donkere uurtjes. Of de vis moet echt los zijn en in hamsterwoede een hele stek in mum van tijd schoon stofzuigeren.

De karper kan volgens mij alleen eten wat hem wordt aangeboden. Als dat alleen kokosmakroon boilies van de Boiliemeister zijn dan eet hij dat of niet.
Komt er een andere visser met boilies waarin van alles zit, van eiwitten tot amino’s, dan heb je kans dat de karper daaraan de voorkeur geeft en dat er geen actie meer op de kokosmakroon komt. Want als de karper de keus heeft, kiest hij zeker niet voor inferieur aas.
Ik heb wel meegemaakt in Andijk dat er ergens in een hoekje van die put een penvisser zat die misschien wel het meeste ving van die dag. Gewoon met blikmaïs. Hij was dus de slimste visser die dag eigenlijk!

Ja, Andy Little was dat. Het water was Savay. Op een 100% semolina bol ving hij het hele water leeg. Rob Maylin deed het later nog eens dunnetjes over. Helaas heeft Savay later plaats moeten maken voor snelweguitbreiding.
harry de jonge
Berichten: 64
Lid geworden op: 01-02-2015 14:22

21-02-2015 08:28

Ik heb de cocus/banaan in me handen gehad en ik moet toegeven dat het er niet verkeerd uitziet,.een prettige structuur,voldoende hardheid en een goede zoete smaak en een aangename geur,.vang je met deze bevinding vis ik vrees van niet maar ze ruiken en proeven enz in vergelijking met bijvoorbeeld de witte chocolade van Nash zeker niet minder.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

21-02-2015 15:12

Jan, in een flesje sojasaus zitten ongeveer 300 componenten, is het daardoor complex?
Voor een vis niet, die herkent alleen de vrije aminozuren (op geur en smaak) en nog een paar andere stoffen.
Meer heeft ie ook niet nodig, gaat puur om signaalwerking, mogelijk valt er wat te halen.
Daarnaast heeft ie zijn database, als ie iedere keer het wiel moet uitvinden om een bloedworm te herkennen, dat schiet niet op natuurlijk!

Overdoseren is iets wat ik regelmatig toepas in mijn penvisserij en dat het werkt daar ben ik van overtuigd.

Je gebruikte aas aanpassen kan, maar dan gebruik ik zelf liever iets geheel nieuws.

Dat geluk een steeds grotere rol speelt daar kan ik heel ver in mee gaan, ok. er zijn goede en slechte rigs, goede en slechte vissers, er is goed en slecht aas, maar uren draaien is natuurlijk nog steeds het toverwoord.

Harry, als je niks vangt op die kokosmakronen (wat niet ondenkbaar is), kan je ze dus altijd zelf nog opeten.
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

04-03-2015 21:38

harry de jonge schreef:Ze hebben Roelof Schut als uithangbord nu ken ik de beste man niet maar nog niet zo heel lang geleden zweerde degene nog bij de bollen van de aasfirma Gulp!



http://www.gwittebol.nl/karpervoer/publ ... hut-2.html ;-)

"Graag jouw voorkeur: ready mades of homemades? In 90% van de gevallen gebruik ik zelfgemaakte boilies. Ik vind - en met mij vele andere vissers -

dat ze meestal gewoon beter vangen. Vooral na voeren vooraf, op de langere termijn zeg maar. Een ander aspect is natuurlijk dat ik bij homemades precies weet welke ingrediënten er in zitten en in welke hoeveelheden. Enneh, homemades zijn altijd vers…… Ready mades zet ik nog wel eens in bij het instant vissen zonder voerstek. Maar ook in readymades zitten grote verschillen in kwaliteit. Zoals dat met alle producten uit onze consumptiemaatschappij is zit ook hier kaf onder het koren."
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-03-2015 22:23

Pfffff das pas een oud interview, over oude koeien gesproken.
Om.bij mezelf te blijven, ook ik zou dit antwoord gegeven hebben een.aantal.jaren geleden. Echter meningen veranderen evenals, in dit geval, aas. Niet alles is commercieel ingegeven
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

04-03-2015 22:32

Martijn Nederpel schreef:Pfffff das pas een oud interview, over oude koeien gesproken.
Om.bij mezelf te blijven, ook ik zou dit antwoord gegeven hebben een.aantal.jaren geleden. Echter meningen veranderen evenals, in dit geval, aas. Niet alles is commercieel ingegeven



Precies. Daarom zijn ook meningen over aas niet serieus te nemen ;-).
Het enige wat altijd overblijft is, "als je er maar vertrouwen in hebt". Ook zo'n afgezaagde dooddoener ;-).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

05-03-2015 03:55

Heb gisteravond een proefmix gedraaid van mijn voorjaarsbol.
Na één uur heel lekker! Na twaalf uur nog redelijk lekker! Na vierentwintig uur veel minder lekker!
Ok. dat betreft de buitenkant en ik weet natuurlijk niet hoe vissen dat ervaren, maar het zet mij wel aan het denken.
Vis altijd korte sessies, dus voortaan laat ik mijn bollen nog maar een uurtje drogen!
Vers van de pers zeg maar!

De machine (Boiliemeister) draait op volle toeren en dan niet letterlijk natuurlijk!
Zag vanavond nog een onderwaterfilmpje, 50/50 mix versus een goede freezer.
Twee keer raden!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-03-2015 08:50

Toen ik nog zelf draaide nam ik wel eens vers aas mee,dit wil zeggen dat het aan de waterkant nog aan het afkoelen was in de zak.mag jij ook 3 X raden hilco...

Kost alleen zoveel energie helaas....
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-03-2015 10:18

[quote="leen snoek

Precies. Daarom zijn ook meningen over aas niet serieus te nemen ;-).
Het enige wat altijd overblijft is, "als je er maar vertrouwen in hebt". Ook zo'n afgezaagde dooddoener ;-).[/quote]

Tjah dat geld dan voor alles, rigs, voertactiek etc etc. gelukkig is het niet zo simpel, en zijn er wel degelijk dingen die het verschil kunnen maken
Plaats reactie