BoilieMeister


Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

11-02-2015 12:54

Dat wel, maar als ze het daarvan moeten hebben gaan ze het niet redden, zoveel vissen er niet op de rivier. Ik heb zo'n vermoeden dat de bollen ook niet erg hard zullen zijn.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

11-02-2015 13:01

Ik vind € 3,75 veel geld voor zo'n bol.

Een zak mais van 25 kg. kost € 7,50.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

11-02-2015 13:27

Ook bewaren in omgevingstemperatuur?? laat ik nu net in afrika wonen waar het 42 graden is maakt dat wat uit..

nee maar zonder gekheid,... dit is het zelfde verhaal als met die bolieknakker waar 13 pagina's als het er niet meer zijn, zijn over geschreven.

voor 3,75 kun je heus wel een zakje of 2/3 bestellen of desnoods even boiliemeister een mailtje sturen of je een proef zakje mag,.. meeste boiliedraaiers sturen je heus wel wat op, hoeven geen kilo's te zijn maar een paar bolletjes in een zakje is al voldoende zodat je zelf kan kijken of je het wat vind. En nogmaals wil je weten of het vang bestel gewoon een zak, want zelfs met verzendkosten ben je vaak nog goedkoper uit dan de merkbollen..

Ik zelf zal ook wel een zakje of 2 bestellen bij de beste man, aangezien ik naar frankrijk ga en dan gaat ik eens kijken of het wat is,..heb toch extra hengel om te testen over dus ben benieuwd.

Cheers.
Oja joh!!!
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

11-02-2015 13:38

@Bert

Hardheid van de bollen is dik in orde. Heb een kilootje of 7 in totaal banaan/kokos en Fruity Chicken en hardheid is dik in orde ruim 12 uur in een bak water gehad en geen overdadige vertroebeling van het water door het verliezen van kleur. Ook na 12 uur nog een prima hardheid geen bollen die snot worden na een paar uur :wink:
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

11-02-2015 13:51

Met Tom Poes variantjes, kom ik zelfs onder € 1,40 per k.g. bollen.
Een bollenboer kan nooit zo goedkoop een bol aanbieden


Als ik bezig ben met het malen van kattenbrokken denk ik wel eens: wanneer komt een fabrikant van kattenbrokken eens op het idee om zinkende kattenbrokken te fabriceren? Als die ook nog eens redelijk lang goed onder water blijven heb je karperaas en kattenbrokken in één product. Misschien een gat in de markt? Ze mogen rond zijn - 15 mm zou mooi zijn - maar dat hoeft natuurlijk niet speciaal.
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

11-02-2015 17:12

Die bestaan al, en die heten:
Hondenbrokken.

En verder eens kijken of dit topic over de 13 pagina's kan gaan.

Veel succes!
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

11-02-2015 18:28

O.K. Job, van Frolic is mij bekend dat ze zinken. Maar welke merken goedkopere hondenbrokken kan je goed als boilies gebruiken?
Er worden hier anders vaak boilies van kattenbrokken gemaakt, en als daar een alternatief voor is, zou dat dus niet nodig zijn.
harry de jonge
Berichten: 64
Lid geworden op: 01-02-2015 14:22

11-02-2015 18:42

Michel Hulshof schreef:@Bert

Hardheid van de bollen is dik in orde. Heb een kilootje of 7 in totaal banaan/kokos en Fruity Chicken en hardheid is dik in orde ruim 12 uur in een bak water gehad en geen overdadige vertroebeling van het water door het verliezen van kleur. Ook na 12 uur nog een prima hardheid geen bollen die snot worden na een paar uur :wink:



Het verliezen van kleur? (Vertroebeling Kleurstof?) of gebruikte liquids?
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

11-02-2015 19:31

Ik denk dat de bollen net als die andere best goed kunnen, alleen voor welk water en welke watertemperatuur...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-02-2015 20:01

Vis je op de rivier koop je dit soort bollen,vis je zo nu en dan instant,koop je dit soort bollen,wil je voor voeren gemengd net particles kun je ook prima weg komen met dit soort bollen.
Vis je op een afgesloten water,vis je daar een seizoen lang,en wil je het gehele jaar voeren en aas herkenning creëren,dan is het wijs om of zelf te draaien,of contact op te zoeken met mensen zoals Chris gabrielle,mitsz van der kamp etcetera,en dan ga je specifiek een bol samen stellen.
Witvis gevoeligheid,hardheid,instant attractie,diameters,2 verschillende bollen,verschillende diameters etcetera.
Al met al,aas is nogmaals zo goed als de Visser die het toepast.
Kwestie van watersense,weten wat en vooral waar en hoe zijn grote stukjes van de puzzel.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

11-02-2015 20:22

harry de jonge schreef:
Het verliezen van kleur? (Vertroebeling Kleurstof?) of gebruikte liquids?


Kleurstof ;)
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

11-02-2015 20:22

Met andere woorden, iemand die weet wat hij doet, dus kan vissen, kan met deze bollen ook wel een visje vangen. De meeste vissers die dit soort bollen kopen vallen helaas niet in deze categorie en zijn dus beter af met een iets duurdere boilie met hogere instant response.
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

11-02-2015 20:40

Erg benieuwd wat het percentage aan vismeel is in de bollen zoals Fish en Monstercrab...

Daar werd op facebook toch een beetje omheen gedraaid toen ik een kritische vraag stelde :wink:

"Hoog percentage" begint voor mij pas bij 30%, maar boilieboeren hebben hierin vaak toch een andere mening :wink:

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

11-02-2015 20:58

Wat een ophef over deze nieuwe boiliefabrikant, gewoon een soort Starbaits toch?
Let op slagboom !
harry de jonge
Berichten: 64
Lid geworden op: 01-02-2015 14:22

11-02-2015 21:07

[quote="Mathieu de Witte"]Erg benieuwd wat het percentage aan vismeel is in de bollen zoals Fish en Monstercrab...

Daar werd op facebook toch een beetje omheen gedraaid toen ik een kritische vraag stelde :wink:

"Hoog percentage" begint voor mij pas bij 30%, maar boilieboeren hebben hierin vaak toch een andere mening :wink

Je slaat de spijker op de kop.
Ik heb de discusie ook op facebook gevolgd maar tevergeefs betreft je kritische vraag over de
gebruikte percentage.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

12-02-2015 01:05

Michel Hulshof schreef:De verpakking van een zakkie boiliemeister bollen, wat ik vreemd vind is dat een boilie van deze prijs volgens velen pertinent slecht is en niet goed kan zijn. Waarop is deze mening gebaseerd? Hebben jullie de bol laten analyseren, er zijn zat bekende boilieboeren die bollen aanbieden met een begin prijs van 4 euro de kilo. Duur wil niet zeggen dat het pertinent ook beter is of een betere samenstelling heeft. Wat als een mainline bol om maar even een merk te noemen blijkt dat de werkelijke waarde aan ingrediënten 5 of 6 euro kost inclusief productiekosten en de reclame om het product te promoten plus de tripjes van de Korda boys naar bestemmingen in Engeland en Europa het opeens een bol maakt van 13 euro de kilo.
Op de lange duur is het voeren van welk merk boilie dan ook slecht we gaan er maar vanuit dat als we kilo's dumpen de vis aan trekken en de vis de voerstek ook maar altijd leeg zal vreten. Het zal in den regel wel eens voorkomen, maar ik weet haast wel zeker dat elke boilie op termijn slecht is voor de gezondheid van de karper. Wij, de vissers schotelen de karper producten voor met een hoge dosering koolhydraten en/of eiwitten en gaan er maar vanuit dat het goed is voor het welzijn van de karper, terwijl deze producten niet of amper voorkomen in de natuurlijke omgeving. De Frankrijkgangers die een weekje vissen en geadviseerd wordt door een bekende Belgische visser om minimaal 200kg boilies mee te nemen en rond te strooien. Waarom moeten we kliko's vol in het water dumpen in het buitenland en in Nederland zijn we zo gierig als de pest en is het een kilootje per hengel? Een kilootje in de zomer periode als de karper actief is en in de winter zijn het grammen die gevoerd worden? Mensen zouden eens moeten stoppen te denken dat met iets goedkoops vissen het ook gelijk slecht is, in mijn ogen is elke boilie slecht. Zien we een foto van een vis met een pens tot aan de grond dan is het wat een mooie vis, zien we op straat een mens lopen met een pens tot aan de knieschijven dan kijken we massaal om en is het lelijk en ongezond. Het is krom om te denken dat als een merk uit de maat loopt omdat anderen duurder zijn, dan ook gelijk te denken dat goedkoop slecht is. Vergelijkingen met als ik thuis draai... Zijn imo overbodig immers de thuisdraaiers draaien per kilo kopen wellicht per 100 kilo max in terwijl een fabrikant honderden kilo's, zoniet duizenden kilo's wegdraait in dezelfde periode.
Wanneer is een boilie goed? Als het vis vangt, toch? Wanneer is een boilie slecht, juist wanneer het niet vangt. Ik weet niet welk helder licht heeft bedacht dat als je niets vangt het altijd maar aan de boilie ligt of moet liggen en dat het dan ook altijd maar aan het aas moet liggen. Een discussie die gaande is op "feestboek" trekt opeens ook de belangen van diverse boilieboeren, boilieboeren die hun product aanprijzen of juist het product van een ander afkraken. In mijn ogen hoort een bedrijf zich niet op deze manier te bemoeien of om de concurrentie af te branden. Het heeft een reden dat de klant niet bij jou koopt, wil je deze klant aan je binden dan moet je zorgen dat je voldoet aan de vraag van de visser. Dat doe je niet door een ander af te vallen en bij voorbaat zeggen dat het product van een ander slecht is.
Zolang elke boilie vangt is het aas goed, zo gauw er niks gevangen wordt dan is een boilie slecht jammer dat men geen rekening houdt met andere invloeden welke een grotere factor heeft in het wel of niet vangen van vis.
Afbeelding



Ik heb die bol niet laten analyseren, maar ik kan grofweg wel uitrekenen (aan de hand van de eiwit- en vetpercentages van de gebruikte grondstoffen) wat er in zit.
Ben overigens uitgegaan van 10 % heeleipoeder feedgrade, maar dat zou ook meer of minder kunnen zijn.

Dan kom ik op ongeveer (en veel zal ik er niet naast zitten):

70 % maïs
10 % heeleipoeder
5 % zemelen
5 % kokosschilfers
5% raapolie
Een binder en een preserver, plus nog een klein aandeel bananenflavour en kleurstof.

Is het daardoor een slechte bol? Hangt van je definitie af en wat je verwacht van een bol.
Wat voedingswaarde betreft, een volmondig ja!
Wat aas betreft vind ik het ook niet over houden, zou er sowieso nooit mee voorvoeren, op wat voor water dan ook.
Instant kan je er misschien wel een paar vissen op vangen, maar dan zijn er m.i. ook genoeg andere en betere alternatieven.
Dus voor mij is het idd. een slechte bol en mijn mening is overigens totaal nul,nul gebaseerd op de prijs, maar op wat ik weet over karpers en over aas.
Zoals ik al eerder zei, meer iets voor de zondagvisser, maar een ieder doet maar wat ie wil.

Vind ook zeer zeker niet, dat alle boilies slecht zijn voor een vis, een goede vismeel bol b.v., daar kan een karper heel wat mee.
Eiwitten komen niet of nauwelijks voor in zijn natuurlijke omgeving?
Hoeveel procent eiwit zit er b.v. in bloedwormen denk je?
Zo uit mijn hoofd is dat 58 procent.

Aas is idd. niet de enige factor die een rol speelt in de karpervisserij, maar ik zit wel met veel meer vertrouwen aan het water, als ik weet dat mijn aas aantrekkelijk is voor een vis.
Oftewel smell and taste!
Als je haar maar goed zit, mag wat mij betreft ook.
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

12-02-2015 11:20

Waarom niet vermelden waar en wanneer de boilie het beste kan worden ingezet?

Jaargetijde
Voedselrijk water/ stadsvijver. Enz.
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

12-02-2015 12:14

mark vdm schreef:Waarom niet vermelden waar en wanneer de boilie het beste kan worden ingezet?

Jaargetijde
Voedselrijk water/ stadsvijver. Enz.


Waarom niet bij de visboer vragen of je met een paar karpers op de foto mag en dan weer lekker naar huis?
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

12-02-2015 13:08


Waarom niet bij de visboer vragen of je met een paar karpers op de foto mag en dan weer lekker naar huis?


Geniale opmerking dit ik lig in een scheur hahaha
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

12-02-2015 13:54

Beste Bert.
Kan ook.....
Als je ziet wat er soms in t water wordt gegooid kan de visboer de karpers er zo uitscheppen...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

12-02-2015 14:32

70 % maïs


Met 100% mais kun je jezelf (juiste plaats/tijd) een slag in de rondte vangen. Ook op "dressuurwater".
Van wat zemelen, kokosschilfers en eipoeder wordt het spul niet minder, dus ik zie niet in waarom je hiermee niet de pannen van het dak zou kunnen vangen. Je kunt ook best voorvoeren. Kwestie van even goed nadenken voordat je de 10 kilo-emmer leeg kiepert. :wink: Qua voedingswaarde niet best inderdaad, vergeleken met het natuurlijke dieet van onze prooivissen.

Neemt niet weg dat ik zelf niet snel met zulk aas zou vissen. Ik loop namelijk héél erg warm voor eiwitten. Liefst deels in wateroplosbare vorm. Leverpoeder, predigested fishmeal, weipoeder, enz... Ja, ook met veel brasem. Dosering wat aanpassen en wat vaker een rigje vernieuwen. Big deal.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-02-2015 14:59

Ook op een rivier als het haringvliet Mart,met 100 windes op een nachtje ?
Of verkies je dan stiekem toch wel wat minder atractief aas... 8)
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

12-02-2015 15:13

Rik,
Als ze het eenmaal gevonden hebben, maakt het allemaal geen hol meer uit. Zoals ik aangeef zou ik wel de dosering aanpassen, maar een grammetje of 50 per kilo mix durf ik altijd wel aan hoor.

Bovendien heb je ook nog opties als hair lengte en boilie diameter.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-02-2015 15:19

Dat klopt diameters en hair lengtes,echter heb ik daar windes gevangen rond de 8 kilo schat ik,met een muil waar 50 mm nog met gemak in verdwijnen zal,2 X 24 mm ging er met gemak in bij een berg van die krengen.
Voor mij geen atractief aas meer op een rivier,als ze er zitten pak je de karper toch wel met "minder" aas,alleen reduceer ik graag de aantallen windes .
harry de jonge
Berichten: 64
Lid geworden op: 01-02-2015 14:22

12-02-2015 15:34

Ik lees hier,.de juiste plaats,de juiste plek,de juiste rig,de juiste stand van de maan,de juiste weers omstandigheden en het juiste aas en dan maakt het niet uit wat de uiteindelijke voedingswaarde is van het bolletje? :o