Tips & Tricks AAS - artikelen Chris Gabriële op KWO


Gesloten
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

03-01-2015 14:25

Peter, er landen geen vogels op dat betaalwater? Het is overkapt en geheel geïsoleerd?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

03-01-2015 15:29

pj otte schreef:Wat mijn punt is een massale sterfte waarbij het alleen om karpers gaat................Wat mij opvalt dat in de meer dan 50 jaar dat ik op karper vis dit me in vroeger jaren niet opviel??

Heb je er wel eens bij stil gestaan dat in die 50 jaar naast karpervissen een andere hobby in gelijke mate populair geworden is ?
Zouden veel sterftes heel misschien te maken kunnen hebben met kois die vanuit tuin vijvertjes uitgezet worden in de vrije natuur ?
Of wat te denken van de Thermen Bussloo, ik heb begrepen dat de vijvers waar koi in zwemmen in het begin ververst werden door water vanuit de plas rond te pompen, de manier om ziektes te verspreiden.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-01-2015 16:38

Of het vaak vangen....
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-01-2015 16:45

Weet het nog als de dag van gisteren.
Aart o.a. is nog steeds meer dan een heel goede kennis van me.

Groet,
Peter

http://karperwereld.nl/board/viewtopic. ... fte+busloo
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

03-01-2015 18:53

pj otte schreef:Weet het nog als de dag van gisteren.
Aart o.a. is nog steeds meer dan een heel goede kennis van me.

Groet,
Peter

http://karperwereld.nl/board/viewtopic. ... fte+busloo


Vooral niet inhoudelijk reageren heur.......
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

04-01-2015 20:07

Peter het is fijn om te zien dat er ook mensen zijn die wijselijk niet reageren met woorden als; Zelfkennis is een deugd, spiegeltje spiegeltje, enige zelfreflectie zou je sieren etc. Daarom laat ik het zelf ook maar en biedt ik direct mijn excuus aan voor een ieder die toch aanstoot nam aan die paar voorbeeldjes.

Citaat: Het gaat hier wel om goedgekeurde eu producten!!!

Goed argument :-? .Worden alle zelf boilieverwerkende bollenboeren, groot én klein hier dan ook gecontroleerd net als de fabrikanten in België..?!

Geen antwoord bleek de optie...

Laat ik er dan zelf maar aan toevoegen dat ik me kan herinneren wat een zooitje het bij een bepaalde Belgische bollendraaier was voor de wettelijke inspectie intrad. Daar was het bedrijfje niet klaar voor, want schoonmaken was amper aan de orde. Wat doet het er in zo'n situatie dan toe dat het EU goedgekeurde producten zijn die er gebruikt worden!!!

Ik begrijp daarom ook wel dat bepaalde boiliebedrijven als een foto/film of daadwerkelijk kijkje in de keuken willen geven wanneer het wel 'op orde' (erg vrijblijvend) is.

Nog even uit het topic artikel;
Het conserveren is een lastig proces dat verstand van zaken vereist. Ik wil benadrukken dat dit voor zowel de freezer als de ready made geldt

Zoals ik eerder al beweerde wordt insommige freezer baits ook een lage concentratie MPG toegevoegd om te zorgen dat het aas niet na ontdooien binnen een paar dagen bedreft. Een simpele truck die zeker niet nadelig werkt.

Conclusie; een lastig proces voor readie en freezer.., maar toch ook een simpele truc?

Vervolgens lees ik uit zelfde hand hier het onderstaande;
Het betreft ook kennis, even mpg toevoegen zal niet werken.

??? Nu maak je het de mens erg lastig :wink: ! Bovendien doe ik dan iets 'fout'. Het werkt bij mij namelijk goed! In ieder geval op voorhand in houdbare zin van de boilie. Of het langdurig zal vangen weet ik nog niet...

Dus voor wie thuis kiest om bollen te rollen, ze wat houdbaarder wil maken en nog met wat vragen zit, dan nog het volgende in meerdere stappen van uitleg (de 'die hards' scrollen wegens verveling vrolijk door of zoeken evt. naar mogelijkheid tot aanvulling van informatie waar de lezer mee gebaat is);

Het verhaaltje wordt meteen minder lastig wanneer je het volgende begrijpt; Het één en ander werkt namelijk mee aan houdbaarheid. Aan menig 'thuisvlijt' boiliemix wordt 'standaard' al wat zout en/of suiker toegevoegd. Zowel voor de smaak als de bekende houdbaarheid verlengende eigenschappen. Er is door de jaren heen menig artikel geschreven waarin men het per kilo mix (+- 1300-1500 gram boilies) over een koffie tot eetlepellepel zout en/of een klein kopje suiker heeft.

Verder is er het verhaal van vloeibare toevoegingen, welke vaak op dierlijke of plantaardige basis zijn, en die de vloeistof van eitjes geheel of gedeeltelijk kunnen vervangen. Ook hier is vaak zout en/of suiker (van nature) in aanwezig en kan je zeker doen beslissen om het eerder genoemde suiker en/of zout te minderen. Voor mij is de smaak van een product, zoals verwerkt in een boilie, een raadgever. Niet dat het wat zegt over wat het beest lekker vind (of die andere discussie)...

Buiten dat zijn er ook vloeistoffen zoals limonade siroop, waarin PG en citroenzuur (goedkoop is vaak meer aan zulke producten) vertegenwoordigd zijn. Dus ga je weer een, eventueel onbewust, stapje in de verlenging van de houdbaarheid, maar dan via een iets meer door de mens chemisch samengestelde weg.

Vervolgens rol je de boilies, snijdt je de brokken, maak je de plak of worst, en stoom of kook je het aas het aas. Ik ga hier niet in op standpunten betreffende welk verhittingsproces beter zou zijn. Stomen geeft een mindere vocht opname in de bol en kortere droogtijd t.o.v. een gekookte bol bij de zelfde drogingstemperatuur en omgevingsvocht. Droog de boilies als richtlijn vervolgens 12-48 uur op kamer temperatuur (temperatuur afhankelijk...), of zelfs langer. Een beetje veerkrachtige bol zal ook hiervan niet gaan scheuren. Scheuren van je boilies zegt trouwens helemaal niets over vangkracht, maar is meer een ongewenst werppijp en wateropname probleem.

Stop je de boilies altijd snel na het afkoelen in de vriezer? Dan het volgende; Ook tijdens het invriesproces verliest een bol vloeistof. Schud het ijs van de bol af of laat de vloeistof (of een andere) weer door de boilies opnemen. Ook dat is een eigen voorkeur en beide kunnen bijdragen aan de houdbaarheid. Minder water in bol of een zoute en/of zoete vloeistof juist toevoegen.

Maak dan nog even een rekensommetje betreffende MPG,vanuit het oude onderzoek uitgevoerd door SVN of de voorgestelde hoeveelheid vanuit het artikel (citroenzuur, en enkele andere producten behoren ook tot de mogelijkheden), en dan kan je bol een aardig tijdje op de plank liggen hoor. Naar mijn zin wel erg lang, maar dat is wel een optie...

Denk dat ik met dit verhaal ook niet ver van de grote werkelijkheid zit. En al zit ik dat wel, zoals ik al schreef; Doe ik toch iets fout. Want het werkt bij mij wel aardig hoor :wink: .

Ps; Dan zijn er ook nog varianten waarmee je diverse houdbaarheid kan verkrijgen; Pekelen, (geheel) verder drogen (en weer enigszins hydrateren met een leuke smaakmaker), insuikeren, met melasse overgieten, scheut limonade siroop met zout over een emmer bollen en schudden, en allerhande combinaties van het bovenstaande.

Natuurlijk zijn er ook producten waar o.a. de slager z'n vleeswaren mee bewerkt om het wat langer in de vitrine te kunnen houden (halal slager niet). Scheutje over een emmer bollen en flink schudden, volgens advies van de slager aan iemand die ik aan de waterkant in Frankrijk met een emmer tegenkwam. Zo zal waarschijnlijk PG ook voor een deel z'n werk kunnen doen (evt. spoelen voor gebruik).

Vergeet aub vacumeren (met stikstof las ik al eens ergens) niet...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

04-01-2015 22:29

Marco.. Gezien de gebruikte voorbeelden voel ik me aangesproken, al voel je je niet geroepen
om tevens mijn naam te vermelden!
Je biedt eerst je excuus aan, om vervolgens weer een steek uit te delen.
Ik heb in dezelfde post aangeven waarom ik niet meer zou reageren!

Tevens heb ik in mijn laatste post van vorig jaar (mpg )aangegeven dat ik wel andere zaken aan
mijn hoofd heb dan jouw ellenlange betogen .

Desondanks heb ik jou mijn beste wensen toegewenst, en tevens de wens uitgesproken dat je
maar snel een nieuwe baan zal vinden . Jij hebt dit wel gelezen, aangezien je na mij nog hebt gereageerd. DIT was wel gemeend !!!

Ik ben nu geneigd te denken: ZAK MAAR IN DE STRONT !! , maar dan zou ik hetzelfde zijn als
jou.

Ik wens jou de beste wensen voor het nieuwe jaar toe, maar tevens een BAN voor een paar
maanden , zodat mensen zich niet langer blijven storen aan jouw gedrag !!

Gegroet, ik heb meer te doen in het leven !!!!
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2015 22:45

Het is nu wel eens welletjes. Bedoeling was discussie, geen gelijk afdingen met ellenlange monologen. Slot gaat er nu voorgoed op.

Griet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gesloten