Tips & Tricks AAS - artikelen Chris Gabriële op KWO


Gesloten
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

23-12-2014 22:21

Maarten Eldering schreef:Beste allen,

Ik weet niet of ik hiermee off-topic ga, maar ik heb een vraag over de versheid van de gebruikte ingrediënten voor self-mades.
Alleen is alles wel ongeveer 5 jaar oud.


Ps ik heb al vaker gesproken over labiele mensen op dit forum!!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

23-12-2014 22:27

Ik denk dat de ton nog wel goed is, als hij tenminste koel en donker gestaan heeft.
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

24-12-2014 00:47

Hallo mensen,
een vraag(met de kans om off-topic te raken)

Zou het mogelijk zijn dat karpers allergisch zijn voor ingrediënten die in boilles zitten?
Of kunnen worden?
Misscien wel vergezocht maar is dat wel eens onderzocht?
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
Maarten Eldering
Berichten: 132
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00

24-12-2014 15:24

Peter van Loo schreef: Ps ik heb al vaker gesproken over labiele mensen op dit forum!!


Wat een gezellig kerstsfeertje hier! Ik vind jou ook heel lief... :cry:

Kun je het ook met argumenten onderbouwen? Bijvoorbeeld of je zelf wel eens gevist hebt met oude ingrediënten en waar je uiteindelijk niets mee hebt gevangen? En op een extreem-verse bol heel goed...
Enjoy..............just being there
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

24-12-2014 15:35

janet van der hoff schreef:Hallo mensen,
een vraag(met de kans om off-topic te raken)

Zou het mogelijk zijn dat karpers allergisch zijn voor ingrediënten die in boilles zitten?
Of kunnen worden?
Misscien wel vergezocht maar is dat wel eens onderzocht?


Ja,ik had er toen 1 in me vijver,allergisch voor water 8)

( geintjuh heb geen idee )
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

24-12-2014 15:43

Maarten Eldering schreef:Wat een gezellig kerstsfeertje hier! Ik vind jou ook heel lief... :cry:

Kun je het ook met argumenten onderbouwen? Bijvoorbeeld of je zelf wel eens gevist hebt met oude ingrediënten en waar je uiteindelijk niets mee hebt gevangen? En op een extreem-verse bol heel goed...


Ter verhoging van de kerstvreugde; misschien een idee om nieuwe ingrediënten te vragen onder de boom? 8)
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

24-12-2014 17:50

Ik wens jullie allemaal fijne feestdagen
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

24-12-2014 22:45

Maarten Eldering schreef:
Wat een gezellig kerstsfeertje hier! Ik vind jou ook heel lief... :cry:

Kun je het ook met argumenten onderbouwen? Bijvoorbeeld of je zelf wel eens gevist hebt met oude ingrediënten en waar je uiteindelijk niets mee hebt gevangen? En op een extreem-verse bol heel goed...


Onderbouwen kan ik het niet en heb geen verstand van ingrediënten, maar mijn gevoel zegt dat meelwaren van 5 jaar oud niet vers meer zijn.

Groet, Peter

Ps zalig kerstfeest
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

25-12-2014 10:16

Tja, gevoel..Vers...
Het gaat erom dat het niet bedorven is, dus gewoon gebruiken die handel.

TV kok Pierre Wind heeft eens een pakje rijst laten onderzoeken wat volgens de THT datum op het pakje 6 jaar over de datum was. Conclusie: Helemaal niks mis mee.

Harold McGee heeft het in 'over eten & koken', boek dat iedereen die een beetje kookt gelezen moet hebben: 20.000 jaar (ja, twintig duizend jaar) oud Mammoet vlees wat na ondooien nog gewoon eetbaar was.

En wij maken ons al druk over een boilie die langer dan 3 maanden in de vriezer ligt.

Vrolijke Kerst!
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

25-12-2014 11:29

Zou alleen de vette soya, en ei-poeder niet gebruiken als ik jou was.
vet/olie kan nogal ranzig worden. Ook de robin -red ff goed checken op schimmels,
aangezien hier ook vette ingredienten inzitten.

Er wel bij zeggende: Gaat het allemaal om kleine hoeveelheden(paar kilo) zou ik
het risico niet nemen :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

25-12-2014 12:27

Nou....
Kleine hoeveelheid klein risico, grote hoeveelheid groot risico.
Toch ??????
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

25-12-2014 13:16

das misschien wel weer zo Bert :oops:
producten als mais,gries, en tarwemeel ben IK niet zo huiverig voor MITS donker en
droog bewaard.
Heb zelf wel eens 10 kg RR weggegooid omdat er toch kleine schimmeltjes inzaten
Ach man..Ga toch vissen !!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-12-2014 16:54

Eén ding is voor mij zeker, en dat is dat PG m'n handen geheel laat uitdrogen bij gebruik, ondanks dat het in begin vettig aanvoelt. Dit spul beland via ready mades dus ook in de vis...

Tja, daar in dat beest z'n darmen is het heel erg nat en zal er niet snel iets uitdrogen, maar is dat aanwezige nat wel voldoende om geen negatief effect te hebben op de darmflora bij bijvoorbeeld regelmatige aasopname op een voerplek? Bovendien vraag ik me echt af of het beest wel instinctief 'intelligent' genoeg is om slechte zaken links te laten liggen. Is het namelijk niet gewoon een opportunistische soort welke geheel geen besef van links of rechts heeft :wink: !?

Via vangsten zaken recht praten is mijn ogen dan ook een kromme actie, zeker wanneer er op een kilo boiliemix met ei-compound (ei-speciala) er zo een 1/4 - 1/3e van de vloeistof aan PG doorheen gemengd wordt om het bolletje in de schappen een jaar te behouden. En hoe lang redden sommige merken het wel niet in het schap!

Onthoudt even de dosis welke ik vermeld, want daar denkt de WHO het volgende over;

..niet-toxisch bij lage concentratie... http://nl.wikipedia.org/wiki/Propyleenglycol

Is de hier opvolgende insteek op CB dan; Ach, wat is een lage dosis en wat is hoog.., zolang ik vang!?

Zou prettig zijn als er eens een potje geld voor een zoektochtje wordt vrijgemaakt :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-12-2014 20:45

Marco

Mpg bind vocht maar dat wist je al, zout of suiler droogt je handen ook uit. Leuke is dat je aas onder water op vriend karper ligt te wachten. In die tijd heeft het nog aanwezige.mpg in het aas zich al aan water gebonden, waardoor dit in de buik.van een karper niet meer gebeurd....onder water zal ook nog een groot deel van de.mpg uitgelekt zijn
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-12-2014 23:55

Dat betwijfel ik,sommige bollen zijn kurkdroog na een X aantal uren onder water aan de binnenkant
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

26-12-2014 00:04

De vraag is dus in welke mate een karper kan compenseren voor de vochtbinding, gaat de vis drinken zoals zoutwatervissen of is er osmotisch genoeg opname en transport?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-12-2014 08:11

De vraag is of dat nodig is....de intake van mpg blijkt toch niet zo hoog te zijn. Daarbij, zoundit ook gelden voor boilies die bijv in suiker of zout geconserveerd zijn
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-12-2014 09:20

Wat ik wel 100% zeker weet is dat karper geen besef heeft van "gevaarlijk" voedsel tot zich nemen.
Ooit mee gemaakt dat Engelsen op een water flink gingen voeren,vissen,en flink vingen op rauwe pinda's.
Er werden werkelijk hele zakken op de markers geleegd,en dat voor een week lang.
Een zeer grote populatie van het water lag binnen een maand aan de oppervlakte kapot aan het blauwzuur.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-12-2014 09:22

klopt

Ik ken wateren waar jarenlang met readys word gevist en gevoerd, en de vis is er nog steeds gezond..... :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-12-2014 09:34

Gebruik van binders in voedingsmiddelen is algemeen en niet voorbehouden aan conserveermiddelen. Zout en suiker zijn slechts enkele voorbeelden van talloze ingrediënten met een bindende werking. Boiliedraaiende karpervissers zouden dat toch moeten weten,
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
dave staal

26-12-2014 10:57

Weleens gehoord dat kweekzalmen voedsel met vismeel vervanger waarschijnlijk soya (vol antibiotica)zonder MPG niet eens hoeven.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-12-2014 12:23

PG is een erkend energieleverancier, ook voor koeien met slepende melkziekte. Wel aub even geen melk meer richting consument van die koe!

Bij zalm is het rendement van opfokken voor de kweker erg van belang om het visproduct zsm richting consument te krijgen, vandaar PG. Daar is het idee niet om zalm zo lang mogelijk aan PG bloot te stellen en jaren z'n ronde op een water te laten doen, zoals bij karper veelvuldig wel gebeurd. Langetermijn werking van PG blijft simpelweg een vraagteken. Dat ze niet allemaal om de paar jaar met het buikje boven komen drijven zegt mij helemaal niets...

En tja, ik las hier ook ergens; Het is maar karper.

Daar zullen velen zich helaas in kunnen vinden, zeker aangezien menigeen ook weinig bewust is van, of geeft om wat 'ie zelf consumeert. Ik ben blij met de vleesboerderij een kilometer hier vandaan :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-12-2014 12:48

Kees Ouwehand schreef:Gebruik van binders in voedingsmiddelen is algemeen en niet voorbehouden aan conserveermiddelen. Zout en suiker zijn slechts enkele voorbeelden van talloze ingrediënten met een bindende werking. Boiliedraaiende karpervissers zouden dat toch moeten weten,


Klopt als een zere vinger,ik heb zelfs vroeger een mierzoete bol gedraaid,die ik liet uitharden en zelfs zonder mpg of iets wat de benaming heeft van conservering de bollen na 2 maanden nog geen schimmel hadden.
Wel waren ze zo hard als steen,en viste ik er niet meer mee,maar het kan dus wel degelijk.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

26-12-2014 12:49

Zolang het een vraagteken is en er geen tekenen zijn die anders doen vermoeden zie ik geen reden om niet met ready's te vissen. Daarbij is het dieet van karper ook niet vergelijkbaar met kweekzalm, toch wel een relevant verschil....

Ps. Als het lichaam hydratatie nodig heeft dan krijg je dorst en zul je willen drinken. Enige vraag is of karper drinkt zoals zoutwatervissen doen. Lijkt me niet onaannemelijk gezien redelijke overlevingskansen in brak water. Dit is ook niet te vergelijken met fout gebruik van pinda's, waarbij opbouw van gifstoffen plaatsvind, heel ander mechanisme.
Gebruikersavatar
Maarten Eldering
Berichten: 132
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00

26-12-2014 12:57

Jop Boot schreef:Tja, gevoel..Vers...
Het gaat erom dat het niet bedorven is, dus gewoon gebruiken die handel.

TV kok Pierre Wind heeft eens een pakje rijst laten onderzoeken wat volgens de THT datum op het pakje 6 jaar over de datum was. Conclusie: Helemaal niks mis mee.

Harold McGee heeft het in 'over eten & koken', boek dat iedereen die een beetje kookt gelezen moet hebben: 20.000 jaar (ja, twintig duizend jaar) oud Mammoet vlees wat na ondooien nog gewoon eetbaar was.

En wij maken ons al druk over een boilie die langer dan 3 maanden in de vriezer ligt.

Vrolijke Kerst!



Leuk dat er verschillende meningen zijn, daar had ik ook een beetje op gehoopt.

Het is misschien ook een beetje gemeen van mij, maar voordat ik deze (naive) vraag stelde, had ik afgelopen maandag al 1,5 kg bollen gedraaid en meteen die avond mee gevist op een drukbevist putje. Gewoon een simpele birdfoodbol (zonder RR en haringmeel) met een zoetige flavour.

30 bolletjes gevoerd, en na drie uur werd ik verrast door een mooie spiegel van 14 kg. Leuk gegeven is dat de linker hengel hier ongeveer 4 meter naast lag, beaasd met een Solution (hiervan niets gevoerd). Misschien niet helemaal een eerlijke vergelijking en het kan ook toeval zijn om het nog maar één sessie het geval was. Maar mbt de discussie rond de versheid van de ingrediënten en aantrekkingskracht van het aas zette mij dit wel aan het denken.

Ik geloof ook best dat de kwaliteit en smaak na verloop van tijd minder wordt, maar dit was voor mij wel een klein beetje bewijs dat je 'oude' ingrediënten nog niet meteen hoeft af te schrijven.
Enjoy..............just being there
Gesloten