Tips & Tricks AAS - artikelen Chris Gabriële op KWO


Gesloten
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

26-12-2014 13:29

Vangkracht vs gezondheid...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-12-2014 14:50

Emilio Visser schreef:Zolang het een vraagteken is en er geen tekenen zijn die anders doen vermoeden zie ik geen reden om niet met ready's te vissen. Daarbij is het dieet van karper ook niet vergelijkbaar met kweekzalm, toch wel een relevant verschil....

Ps. Als het lichaam hydratatie nodig heeft dan krijg je dorst en zul je willen drinken. Enige vraag is of karper drinkt zoals zoutwatervissen doen. Lijkt me niet onaannemelijk gezien redelijke overlevingskansen in brak water. Dit is ook niet te vergelijken met fout gebruik van pinda's, waarbij opbouw van gifstoffen plaatsvind, heel ander mechanisme.


Het was ook niet bedoeld als vergelijking, het was bedoeld te laten weten middels bewijs die ik heb mee gemaakt dat é vis zich niet bewust is van schadelijk voedsel,en het dus nooit op die manier geïnterpreteerd mag worden als "anders at de vis het niet" want nee deze weet dat niet !
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

26-12-2014 15:07

Rik koster schreef:Het was ook niet bedoeld als vergelijking, het was bedoeld te laten weten middels bewijs die ik heb mee gemaakt dat é vis zich niet bewust is van schadelijk voedsel,en het dus nooit op die manier geïnterpreteerd mag worden als "anders at de vis het niet" want nee deze weet dat niet !


Dat snap ik, maar is je punt relevant in deze context?
Gevaar kan vermeden worden via bewuste afwijzing van of onbewuste lichamelijke reactie. Gevolg is hetzelfde; je kunt er veilig mee vissen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-12-2014 15:31

Het is zeer zeker relevant aan dit topic,er is geen duidelijkheid wat mpg doet op langere termijn,er zijn mensen die geloven als de vis het eet zit het wel goed,anders zou die readymades niet pakken en eten.
Ik weet ook dat een groot deel van de gevangen vissen die die Engelsen hadden gevangen niet boven is komen drijven,en waarop ik baseer dat niet elke vis die hetgeen eet eraan gestorven is,waarschijnlijk bij bepaalde hoeveelheden is het pas dodelijk,Mischien is dat ook wel relevant met het goedje mpg,de aantallen bollen die je voert,en het bestand aan vis die er rond zwemt om dit goedje te compenseren tot "niet dodelijke" variant...zijn zo naar wat dingen die ik op noem waardoor het relevant is om aan te halen in dit topic.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-12-2014 16:16

Daarbij negeer je dat de lange termijn effecten voor alles onbekend is. Zelfs ons voedsel past zich met de tijd aan omdat inzichten veranderen. Lange termijn effecten onbekend is een dooddoener. Een kapstok die je overal voor kunt gebruiken. Ik zou erop kunnen anticiperen als het wel bekend is. Vooralsnog is het een veilig veronderstelde voedsel toevoeging. Die schijnbaar veilige koolhydraten behoren niet tot het standaard dieet van karpers. Lange termijn effect koolhydraatrijk aas onbekend. We vissen hooguit een paar decennia zo intensief op karper. Op korte termijn? In het koiwereldje wordt een koolhydraatrijk dieet in het najaar al in verband gebracht met verhoogde kans op voorjaarssterfte. Een boilie zonder koolhydraten kan niet. Weer met wormen gaan vissen?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

26-12-2014 18:26

Sorry Rik, ik sluit me aan bij Kees. Als je zo redeneert dan moet je alleen met natuurlijk aas vissen en boilies/particels e.d. vergeten.
Discussie gaat over freezers vs ready's en met jouw argumentatie zijn beide niet toepasbaar.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-12-2014 19:56

Kees slaat de spijker op zijn kop. In deze hele duscussie kan je het woord.mpg vervangen voor welk ander ingredient dan ook. Wat we wel weten is dat er inmiddels al.jaren met boilies en readys word gevist en dat de karpers niet massaal komen bovendrijven. sterker nog: op bepaalde wateren worden ze zeer oud! De informatie die we tot.nu toe hebben bewijzen eerder de veiligheid dan andersom
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-12-2014 20:44

Jullie missen mijn openings post waar het mij om draaide,het enige verschil tussen readymades en freezers is de mpg,en ik doelde op het detecteren van mpg door onze vriend karper,waardoor er de mogelijkheid bestaat waarom ik met freezer op bepaalde wateren meer vis vang,vervolgens kwam Emile of er testen zijn gedaan omtrent mpg waardoor deze discussie op een zij spoort beland raakte,en ik er de pinda verhaal bij betrokken heb.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-12-2014 21:22

Zoals ik al zei: als een karper op een bol zonder mpg net zo vaak gevangen word dan maakt het geen moer uit. En laat nu op de meeste wateren met beide types gevist te worden. Dan zal de een bol met mpg net zoveel gevaar/herkenning oproepen dan een bol zonder...... En los daarvan, uit mijn eigen praktijk kan ik eerlijk zeggen dat IK in ieder geval niet een klein beetje het gevoel heb dat dat het vetschil gaat maken. Het ijft een rond bolletje met een geurtje en kleurtje waar risico aan hangt
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-12-2014 22:33

En heb je het dan over zelf gedraaid aas,of freezer uit de shop vandaan mijn vergelijking met readymades en freezer is op zelf gedraaid verschil aas,en dan vaak Max een week oud na het koken.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-12-2014 22:38

Volledig zelf gedraaid rick, ik draai(de) altijd mijn eigen aas tot 2 jaar geleden. En om eventuele schijn can belangenverstrengeling weg te halen. Mijn verbintenis met een aasmerk loopt al veel langer, alleen gebruikte ik destujds alleen hun toevoegingen, mix en pellets omdat ik stronteigenwiks als ik was en ben altijd mijn eigen ding doe. Echter il vis om te vangen, en als ik.merk dat ik mezelf extra vistijd kan geven zonder in te boeten qua vangsten dan doe ik dat.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-12-2014 22:47

Ok,Mischien dat het ook wel kwa wateren kan verschillen hoor,ik heb het eigenlijk altijd op 1 bepaald water uitgetest,daar viel het mij in ieder geval op naarmate de tijd,dat mijn eigen bol toch meer vis op de mat teweeg bracht.
Niet dat ik nou zeer slecht ving met readymades, maar mij viel de gretigheid op hoe ze aasten op het zelf gedraaide aas.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-12-2014 22:59

Elke situatie is anders, ik heb met mijn eigen gedraaide bol zeker readys eruit gevist....echter de sessie erop was het dus precies andersom ik kon er geen peil op trekken. Enoge wat ik.nokit heb gedaan is maanden een stek onderhouden. Heb wel een aantal weken dezelfde stek bevost en bevoerd en dat bleef gewoon lopen, zo jard datbik regelmatig om.4 uur in de ochtend de stokken niet opnieuw uitvaarde om nog ff wat slaap te pakken. Keam niet door jet aas maar door het water en stek, echter het aas was in ieder geval niet een belemmerde factor
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

26-12-2014 23:08

Het enige wat ik met er met zekerheid over kan zeggen is dat je er niets met zekerheid over kunt zeggen.

Aas, een bron van eeuwigdurende discussies.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-12-2014 23:16

Heb jij een paar pilsjes op Martijn haha,het is een beetje puzzelen geblazen...
Maar ik weet het,maar het zelf draaien geeft ook een voldoening,ik weet het nog niet,maar ik denk dat ik volgend jaar toch ook weer de spuit erbij ga pakken..
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

27-12-2014 00:02

Goed spul dat mpg, je kan er alle kanten mee op!! En een trigger ook nog eens.

Groet, Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-12-2014 08:33

Bruine rum cola +een mobiele telefoon=ellende rik! :wink:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-12-2014 09:30

De directe link tussen MPG en de massale sterfte onder karpers de laatste 10 a 15 jaar wil ik niet leggen. Toch geeft het te denken dat een simpele verklaring nog steeds op enkele uitzonderingen niet voorhanden is. Het gemak waarmee hier gesteld wordt dat sterfte wel meevalt om wat voor rede dan ook. Geeft wel aan met wat voor blik er door een aantal van ons naar gekeken wordt.

Groet,
Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-12-2014 10:17

Heb je een punt peter. Echter vul voor het woord mpg eens een ander woord in zoals: eiproducten(dodelijk bij overconsumtie bij napoleonvissen), of vismeel, of overmatig voeren....... Feit is dat de sterft niet altijd optreed op wateren waar veel met readys word gevist. ALS het er iets mee te malen zou hebben dan zou je verwachten dat je op bepaalde wateren soortgelijke sterftes zou krijgen en dat is niet het geval. Sterker: soms heb je 2 wateren naast elkaar waar het bij de een optreed en de ander niet
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-12-2014 10:18

Koolhydraatrijk aas als oorzaak had ik al genoemd. Welbeschouwd zijn de veelvoerders de meest fanatieke karpervissers die tijden terug massaal overgegaan zijn op freezers. Ready mades zijn er trouwens al sinds de invoering van boilies en tegenwoordig meest gebruikt door gelegenheidvissertjes. Punt is dat ik bij deze relatie niet meer zou weten waarmee we dan wel moeten vissen. Bovendien vind ik het nogal gezocht. Meest van deze sterftes lijken haast opruimacties van de natuur. Teveel druk op een watertje met een te groot karperbestand. Andere discussie lijkt mij.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-12-2014 10:48

pj otte schreef:De directe link tussen MPG en de massale sterfte onder karpers de laatste 10 a 15 jaar wil ik niet leggen. Toch geeft het te denken dat een simpele verklaring nog steeds op enkele uitzonderingen niet voorhanden is. Het gemak waarmee hier gesteld wordt dat sterfte wel meevalt om wat voor rede dan ook. Geeft wel aan met wat voor blik er door een aantal van ons naar gekeken wordt.

Groet,
Peter



Was het niet ongeveer 15jaar geleden dat onder invloed van de dunne lijn het bevoeren van een geheel water in zwang raakte? Dat veel mensen het boek niet goed hadden gelezen en dus ook dachten VEEL te moeten voeren hoef ik niet te melden. Dat het meestal freezers betreft ivm de prijs ook niet. Om dan een link te gaan leggen met readys zegt meer over de karpervissers dan over het aas.......
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-12-2014 11:04

Meest van deze sterftes lijken haast opruimacties van de natuur. Teveel druk op een waterrtje met een te groot karperbestand


Vergeten wordt dat er in de jaren rond 1975 veel meer karper uitgezet werd dan nu. Massale sterfte onder vissen maakte ik toen alleen mee na een riooloverstort of een langdurige ijsperiode.

Zij die toen aan massa op de bosbaan viste kunnen vertellen als voorbeeld of sterfte er toen regelmatig voorkwam. Ikke de gek heb er in die jaren maar enkele keren gevist?

De omslag tot massaal voeren is in ons land gekomen na het boek De Dunne Lijn door Luc de Baets. Voor die tijd waren we nog veelal de zuinige Hollanders. Zal rond 1995 geweest zijn zo schat ik in dat het karpervissen echt goed los kwam in de lage landen?

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-12-2014 11:41

Geen idee Peter. Ik weet alleen dat dit soort argumenten opkwamen toen freezers ingevoerd werden. Dit sindsdien qua aandeel enorm toegenomen is ten koste van ready-made en home-made. Het in tegenstelling tot de beweringen geen verschil heeft opgeleverd in relatie tot de gezondheid van bestanden.

Als ik kijk naar koivoer waarvan de maker probeert de gezondheid van koi in een vijver toe te laten nemen, we over een heel wat complexere materie praten dan iets als het ene aas versus het andere. De kosten van het voer navenant zijn. Dat red je niet met 5 tot 10 euro de kilo die je voor een freezer betaalt. Daarmee blijf ik erbij dat de producent van freezers iets anders voor ogen heeft dan die enkele koivoer producent die in zijn kringetje al een uitzondering op de regel is. Ook die zitten er namelijk om geld te verdienen aan hun handel.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-12-2014 12:17

Zolang het een vraagteken is en er geen tekenen zijn die anders doen vermoeden zie ik geen reden om niet met ready's te vissen. Daarbij is het dieet van karper ook niet vergelijkbaar met kweekzalm, toch wel een relevant verschil....

Zalm kort opfokken, waarbij PG aan te pas komt of als karper jaren op een putje je ronde doen waar flink met PG readies gevoerd en gevist wordt. Dat schreef ik. Lijkt me dat beide vis aan een aardige hoeveelheid PG worden blootgesteld.

Maar ja, de uitwerking is een vraagteken en ik zie niets, dus is er niets...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-12-2014 12:29

[quote][In deze hele duscussie kan je het woord.mpg vervangen voor welk ander ingredient dan ook./quote]Alleen komt het ene product vanuit de petrochemischeindustrie en de ander vanuit graan producten. Weegschaaltje hangt voor mij dan toch wat liever richting graanproducten.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gesloten