Tips & Tricks AAS - artikelen Chris Gabriële op KWO


Gesloten
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-12-2014 16:45

In dat geval kan je in het voordeel zijn...mits je ip een water zit waar bijna alleen met readys gevist word. Het voordeel van een freezer zit hem dan idd in het gebrek aan mpg. Zelfde kan je doen als iedereen met vismeel zit, om.met birdfood te gaan vissen. Echter als er 50/50gevist en gevoere word is je voordeel weg.
Aan de ander kant, om bij mijn voorbeeld te blijven: elke dag krijg je boterham met jam. Iedere keer als je hem eet krijg je een knal......zal jij de volgende keer die boterham wel eten als er pindakaas op zit? Ofwel, zou de inoed van dat ene infredient (het beleg) echt zo groot zijn? Immers tegenover de negatieve ervaringen staan ook vele positieve (volle pens) ervaringen.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

20-12-2014 16:54

Ik heb ergens gelezen dat karpers ontzettend domme beesten zijn!!

Groet, Peter

Ps doe hier je voordeel mee :wink:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-12-2014 17:08

Als er jam of pindakaas of hagelslag opzit,en ik krijg steeds een knal,of dat ik alleen hagelslag,of wat dan ook eet zonder boterham en ik krijg minder knallen... Keuze is niet zo moeilijk...

Ik weet dat dit heel ver gaat,en dat het zogenaamd domme beesten zijn,maar daarom ga ik vaak nog een stap verder,enop cultuur wateren laat ik dan ook bollen graag helemaal links lliggen,stap ik liever over op partikels waarvan ik zeker weet dat de vis er geen slechte ervaringen mee heeft,denk hierbij aan maples en lupine,wanneer heb jij er nog voor het laatst mee gevist....? Ze zijn allen bekend bij de karper vissers,maar er zijn er maar weinigen die ermee vissen nog
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-12-2014 17:43

Dat is precies mijn punt rik! Een boilie blijft een boilie en maples zijn idd echt een topaas :wink:
Ik mis in deze discussie eigenlijk wel de aasguru van het carpboard!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-12-2014 18:01

Ik ga voeren in plaats van lullen. Morgen nog vissen ook.

Tis vakantietijd voor Mitsz. Lekker vissen de komende weken.

Zal af en toe eens aankloppen heren...

fijne dagen allemaal. Ik vis met oud en nieuw.

Wat ik over de materie vind weten de meesten nu wel. :)
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

20-12-2014 18:28

Is er onderzoek dat de MPG gedetecteerd wordt?
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

20-12-2014 20:19

Heb wel eens een bekende aasgoeroe horen beweren dat MPG in eerste instantie zelf een opwekkende bevordering had.
Maar goed destijds in de vijver bij mijn pa werden de gele birdfood bollen met MPG genegeerd, tot alle oranje bollen zonder MPG op waren. de mix en en toevoegingen waren precies gelijk op het toevoegen van MPG na. zelf deeg van de gele soort werd genegeerd en lag tot uren na die tijd onaangeroerd op de plek.

Het heeft mij beeld wel een beetje getekend zeg maar
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

20-12-2014 21:40

Beste allen, ik zal een aantal vragen specifiek beantwoorden, hopende dat anderen er ook wat aan hebben.
Hoi Henry, lang geleden dat wij discusieerden op het board.
Het is lastig om zo te zeggen wat nu beter is, zacht aas is meestal instanter en helaas kan dat op sommige wateren niet ingezet worden. Witvis, verre worpen, nacht aan de hair met witvis ect. Als je een situatie hebt waar je zacht aas in kan zetten, kun je er absoluut goed mee weg komen.

Je test met de vijver; oranje en gele bollen zegt mij niets. Hoeveel MPG zat er in en wat als het andersom was qua kleur? Ik weet van testen van bollen met een grote hoeveelheid MPG gecombineerd met bollen zonder MPG dat de bollen met grote hoeveelheid gewoon genomen werd. Maar nogmaals, de hoeveelheid die tegenwoordig nog soms gebruikt wordt, is te weinig om een label aan je aas te kunnen geven. Maar ik snap je helemaal, vertrouwen. Als je geen goed gevoel hebt bij readymades moet je ze ook links laten liggen. Vertrouwen in je aas is gewoon erg belangrijk, wat een ander ook vindt of zegt.

Rik, readymades kunnen aardig wat eiwitten bevatten. Ik zie niet in waarom niet, normaal bindt je al met eiwitten. Je kunt ook koolhydraat rijke melen gebruiken die al een stuk voor de binding zorgen (geextrudeerde melen). Groot voordeel is dat deze goed verteerbaar zijn voor de karper. Dan heb je meer ruimte voor eiwit rijke ingrediënten zonder meteen een hi-proteïne aas te krijgen. Je ervaringen met ready mades en je eigen gedraaide freezers kan ik wel begrijpen. De freezers die je zelf draaide waren met zorg bereidt en vers, over de readymades kun je denk ik niet oordelen, omdat je niet weet hoe deze bereid waren en wat ze aan ingrediënten bevatten.
Zo ken ik iemand die een targetput naar zijn hand zette met readymades en de locals konden zijn vangsten niet evenaren. Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat als deze visser een goede freezerbait in zijn handen had gehad hij hetzelfde resultaat neer had kunnen zetten.

Emiel, er is geen onderzoek geweest over of MPG detecteerbaar is voor de karper. Wel kan ik terug vinden dat het niet schadelijk is voor de vis of zijn leefmilieu.
In het artikel som ik bewezen feiten op over MPG. Maar dit is mijn mening; MPG is kleurloos, reukloos en heeft een licht zoete smaak. In de concentraties waarin het gebruikt wordt (MPG wordt ook niet door elk bedrijf gebruikt ) en ook het feit dat er al wat verloren gaat bij het koken of stomen en MPG door allerlei bacteriën wordt verteerd, durf ik bijna met zekerheid te zeggen dat het totaal wegvalt bij andere ingrediënten

Gr Chris.
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

20-12-2014 22:23

Idd al een mooi tijdje geleden Chris veel van je opgestoken.
Idd de kleur kan verschil maken en is ook een factor die ik andersom niet heb getest.
Wat ik wel ervaren heb ik dat oranje pop ups op de door mij beviste wateren succesvoller zijn dan gele of witte, ook hierin weer natuurlijk na verloop van tijd een stukje vertrouwen wat je opbouwt.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

21-12-2014 18:51

Chris Gabriele schreef:Emiel, er is geen onderzoek geweest over of MPG detecteerbaar is voor de karper. Wel kan ik terug vinden dat het niet schadelijk is voor de vis of zijn leefmilieu.
In het artikel som ik bewezen feiten op over MPG. Maar dit is mijn mening; MPG is kleurloos, reukloos en heeft een licht zoete smaak. In de concentraties waarin het gebruikt wordt (MPG wordt ook niet door elk bedrijf gebruikt ) en ook het feit dat er al wat verloren gaat bij het koken of stomen en MPG door allerlei bacteriën wordt verteerd, durf ik bijna met zekerheid te zeggen dat het totaal wegvalt bij andere ingrediënten


Dat er geen onderzoek is gedaan verbaast me eigenlijk nogal, er wordt veel gediscussieerd met MPG-detectie als argument. Als dit idd niet detecteerbaar is dan valt er een belangrijk argument voor (of juist tegen) freezers weg.

Blijft natuurlijk nog wel de vraag staan of bedrijven die anders conserveren misschien wel detecteerbare stoffen gebruiken.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-12-2014 19:22

Als je karper heb die zelfs een tijgernootje kan vinden,een stuk hennep,maple,pinda,brood etcetera, dan weet ik vrijwel zeker dat de karper ook mpg kan detecteren...?
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

21-12-2014 19:27

Hangt ervan af of er receptoren zijn die de chemische verbindingen kunnen detecteren en dan ook nog in hoeverre. Vandaar mijn vraag of er onderzoek is geweest, want het wordt nogal als argument gebruikt bij discussies en dan blijkt er dus geen bewijs te zijn? Onderzoekje lijkt me nou niet extreem moeilijk uit te voeren?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-12-2014 20:21

Zeker waar,allen vertellen het is zelfs een goedje dat vis aan zou trekken,het is niet schadelijk, en nog keer van die praat,maar een redelijk onderzoek is er dus nooit geweest,dan betekent het dus in bepaalde mate dat het 1 en ander lariekoek is en puur uit eigen belang zo naar buiten gebracht dat het uiteindelijk voor een bedrijf die hiermee zaken doet in positieve zin een doorslaggevende theorie is....toch kan ik me nog wel iets herinneren van die aquarium testen dat iets met mpg te maken had...?
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

21-12-2014 20:30

Zijn wel onderzoeken naar de schadelijkheid ivm reguliere voedingswarenindustrie en cosmetica e.d., dus dat geloof ik wel. Ik kan alleen niets specifieks vinden m.b.t. detecteerbaarheid voor vissen oid. en dat is jammer, want dat is interessante info ivm dressuur.

Bedoel je trouwens de aquariumtesten die wel/niet zouden worden gedaan met begeleidende bioloog etc, of andere?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-12-2014 23:29

Rik,

Die onderzoeken o.a. op zalm zijn er wel degelijk geweest. Het manco is wel dat de gevolgen op langer termijn bij karper nooit goed onderzocht zijn kijkend naar de lectuur die ik althans onder ogen gekregen heb.

Onderstaande gelezen te hebben moeten we ons dan nog druk maken op onze hobbyvriend :oops:

Groet,
Peter


De Noorse regering zalmkwekers hebben het voor elkaar gekregen bi de EU om het toegelaten niveau van specifieke gifstoffen te vertienvoudigen in het voedsel van kweekzalm.

In de Noorse media wordt al langer geschreven over onderzoeken die het afraden om kweekzalm te eten specifiek voor zwangeren, kinderen en ouderen.
Dit zijn onafhankelijke onderzoeken, de officiële instanties bagatelliseren of zwijgen alle problemen dood.

En de Noorse regering!? ... gewoon doorlopen mensen , niets aan de hand ...

http://www.vliegvissers.com/SMForum/ind ... pic=6961.0


Bijna alle
zalm voor menselijke consumptie is inmiddels gekweekte zalm
geworden, met name afkomstig uit Schotland en Noorwegen.
Onderzoek heeft aangetoond dat kweekzalm agv vervuild voer
veel giftige stoffen bevat, zoals PCB's en dioxinen.
Laatst gewijzigd door pj otte op 21-12-2014 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

21-12-2014 23:34

Zie die de relevantie van PCB's etc niet zo in deze discussie?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

21-12-2014 23:46

De relevantie zit hem denk ik in
... gewoon doorlopen mensen , niets aan de hand ...


We weten (denken ?) dat mpg op korte termijn geen kwaad kan, maar op lange termijn is het een gok.
Ik zelf denk dat het ook op lange termijn geen kwaad kan, maar als het wel zo is zitten we met de gebakken peren. Ik gebruik dus daarom liever freezers als het kan, zou ik echter ooit nog weer een trip van 5 weken Frankrijk gaan doen dan neem ik op zeker voor de laatste 3 weken readys mee.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

21-12-2014 23:54

tsjaaaa......

Als daar het punt ligt dan kun je ook wel stellen dat we zelf goed de sjaak gaan zijn met alle bewerkte voedingsrommel, zoetstoffen etc. die we binnen krijgen. Met mate is voor mijzelf daarin wel het credo geworden na alle spookverhalen.

Aan de andere kant; zijn er spookverhalen met onderbouwing vwb MPG? Ik heb ze (nog) niet kunnen vinden?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-12-2014 00:19

Toont aan de onderzoeken in opdracht van overheden en de daaruit getrokken conclusies in deze discussie over MPG weinig tot geen waarde hebben.

Het lectuur onderzoek aangaande MPG door Sportvisserij Nederland indertijd de conclusie gaf dat bij o.a. Zalm dit in de periode van onderzoeken geen kwalijke bijverschijnselen gaf. Sportvisserij Nederland dan ook terecht geen andere conclusie kon trekken dat er niets aan de hand is. Er in de wandelgangen verteld werd dat er bij bepaalde personen twijfels waren. Maar het risico van processen aangesmeerd te krijgen vermeden moest worden.

Hoelang heeft het niet geduurd dat de Nederlandse overheid eindelijk erkende dat er iets echt mis was met de paling. Terwijl er al verschillende onderzoeken die dit concludeerde hadden plaats gevonden.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

22-12-2014 01:09

Peter; waarom zou dat onderzoek geen waarde hebben, door het enorme nationaal economisch belang van de boilieproductie? Zal niet lijkt me? Dat er wel eens iets met voeten wordt getreden twijfel ik niet aan, maar dan is er over het algemeen wel een duidelijke motivatie en die zie hier niet.

Als er twijfel is nav de gedane onderzoeken hoor ik graag waarom, dit is te vaag om iets in twijfel te trekken (voor mij dan iig)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-12-2014 03:46

Vissen kunnen de basissmaken herkennen (met hun smaaksysteem), MPG smaakt zoet, dus m.i. kunnen ze het wat dat betreft zeker detecteren.

Zegt natuurlijk verder helemaal niks!

Aas en dressuur?
Lijkt mij een mythe, dat die beesten niet dom zijn is een ander verhaal.

Tafeltje dekje.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-12-2014 08:34

Als je onzin vertelt die schadelijk is voor anderen loop je het risico dat iemand juridische stappen onderneemt. Dan kan je maar beter geen onzin vertellen. Niet een slecht idee trouwens.

Het enige onderzoek was dat van Sportvisserij Nederland. Daaruit bleek dat er een toevoeging werd gebruikt maar geen regels werden overtreden. Overheid heeft er niks mee te maken. Slechts dat zij voor regelgeving zorgen. Verhaaltje uit zou ik denken.

Behalve als je duidelijk onderbouwde redenen hebt. Dan moet je er verder mee naar bijvoorbeeld de overheid. Die waren er in dit geval duidelijk niet. Sportvisserij Nederland of anderen hebben dit namelijk niet vervolgd. Kies je oorlogen, is een gezegde. Overheid speelt wederom geen enkele rol in deze kwestie.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-12-2014 10:58

Overheid heeft er niks mee te maken. Slechts dat zij voor regelgeving zorgen. Verhaaltje uit zou ik denken.


Wil je tot regelgeving komen als het om voedsel gaat zal je eerst onderzoek moeten doen. Of bestaande rapporten moeten raadplegen.

Tegenwoordig wordt alles op papier als het o.a. om voedsel gaat op papier afgedekt. Voedsel en Warenautoriteit is nog steeds een onderdeel van onze overheid. Zij echter een uitgeklede organisatie zijn. Controles daardoor overlaten aan particuliere organisaties. Dat deze bepaalde belangen hebben wordt door tal van misstanden al jaren aangetoond.
Opdrachten tot onderzoek bij voedsel (mijn vakgebied) worden regelmatig zo geformuleerd dat bepaalde belangen niet geschaad mogen worden. Rapporten worden door ministers regelmatig eerst gecorrigeerd alvorens ze in de openbaarheid komen.
De politiek in Denhaag en Brussel dagelijks benadert worden door bedrijven om hun belangen veilig te stellen. Weet je hoeveel bedrijven hiervoor een vast kantoor in Brussel hebben? Dat hier spraken is van het komen tot grootschalig manipuleren van personen lijkt me duidelijk.

Je conformeren aan vadertje overheid hier en elders is een misvatting die maar tot weinig mensen doordringt. We leven helaas in de waan van de dag op veel gebieden.

Een kruistocht voeren doe ik niet ben niet van plan om op een ezel te gaan zitten. :lol: Neem enkel maar zaken waar wat ik hier dan ook aangeef.

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-12-2014 11:07

Toen ik nog werkzaam was.als.slachter werd er weken van tevoren al aangekondigd dat er een keuring kwam,moesten we ineens heel anders te werk gaan...na de keuring werd het weer als vanouds,maar verder is er niks vreemds aan hoor aan al.die keuringen en instanties
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-12-2014 11:10

Als je beweert dat we teveel geneigd zijn te kijken naar de overheid en dit als argument gebruiken om zelf niks te doen zijn we het eens Peter. Alleen lees ik in je reactie dat je dit de overheid verwijt.

Overigens ben ik mij niet bewust van strenge regelgeving omtrent karperaas. Alleen van een beginnetje daarvan. Maar dat terzijde. Ik laat me graag voorlichten.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gesloten