aas trends


Plaats reactie
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

17-12-2014 11:42

Zo maar effe een topic openen

Ik zie en volg de aaswereld al jaren zelfs na mijn stop blijft het nog een 1 van mijn grootste interesse.
Waar we de laatste jaren een trend zagen ontstaan van vismeel naar pd en lt vismeel.
Gevolgd de eipoeder en vervanger trend, kort daarop gevolgd door de chili trend, die weer werd opgevolgd door de krill trend.

Echt super grote veranderingen zijn er nog niet geweest de laatste 5 jaar. In mijn ogen is de algemene kwaliteit en stuk verbeterd maar ik ben benieuwd wat jullie de grote verandering vinden voor 2015 of gaan we op dezelfde voet door.

Of zit er nog wat nieuws in het vat?

www.appledeals.info
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-12-2014 12:54

Grote gok: van veel op amino gebaseerde triggers zoals leverpoeder, aminol etc weet terug naar synthetische triggers zoals flavours en sweetners boterzuur....en zo is de cirkel weer rond.

geef mij liefst iets van beide....
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

17-12-2014 13:11

Echt een trend kan je PD en LT vismeel moeilijk noemen. Spul wordt al jaren veel gebreukt, zal altijd blijven vangen en zo lang het nog te betalen is altijd populair blijven.
Krill een trend? Ook dat gebruiken we alweer een aantal jaren, laat zich ook prima combineren met de bovenstaande spullen. Chili gebruik ik persoonlijk al verreweg het langst van alle spullen die je noemt.
Een grote verandering zal er niet zijn voor 2015, wordt gewoon weer kijken naar wat budgettair mogelijk is en hoeveel van wat voor kwaliteit aas ik nodig denk te hebben. Groot deel zal weer zelfbouw worden, met in grote lijnen dezelfde recepten als de afgelopen jaren.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-12-2014 13:57

Ik ga van alles uitproberen het komend jaar.

Ten eerste een nieuwe vorm van binden. Ook wil ik graag nieuwe eiwitbronnen aanspreken die duurzaam zijn en kijken of ze presteren. Bovendien ga ik een haakaas experiment doen met betrekking tot vorm, maar ook samenstelling...

Het is rood een groen en schiet met 150 km/u langs het glas... :)
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

17-12-2014 14:14

shit Mitsz! was ik ook al net van plan .... ok doe jij dan maar! 8)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-12-2014 14:21

Is goed Arno. :D

Ben er al een aantal jaartjes mee bezig tussen de bedrijven door, maar nu wil ik de spreekwoordelijke kogel door de kerk. Als ik die haakaasjes goed krijg en die binding, dan ben ik al een heel eind.

Geen winterslaap hier...
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

17-12-2014 15:44

Je prikkelt Mijn Nieuwschierigheid een beetje Mits verklaar u nader.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-12-2014 03:01

Ik zie op het gebied van aas niet zo heel veel meer gebeuren.
Het meeste is ondertussen wel bekend en al die zogenaamde wondermiddeltjes voegen denk ik niet zoveel toe.
Wat wel uit alle onderzoeken blijkt is, dat vrije aminozuren eigenlijk het toverwoord zijn en voor wat betreft reuk en smaak is ook bekend welke dat zijn voor een karper. Voor reuk zijn dat overigens weer andere dan voor smaak.
Logische gedachte is dan, ik gooi een partij van bepaalde vrije amino’s door mijn aas (b.v. alanine en cysteine) en kassa!
Ik weet het niet en heb het ook nog nooit geprobeerd, maar volgens mij is dat niet de oplossing.

Waar mogelijk wel een verschil kan liggen, is de dosering, oftewel bijna 0,0 (in bijna alle ingrediënten zit wel een klein deel vrije aminozuren), of een heel hoge dosering.
Zeg maar schraal versus rijk.
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

18-12-2014 07:28

ik denk dat het gebruik van kneedbaar aas, dus ongekookt, een meer gebruikt iets gaat worden.
niet alleen met zo goed als kant en klare potjes, maar ook met zelfgemaakt deeg, waarbij de ingredienten ter plekken kunnen worden toegevoegd die je aan de waterkant kunt flavouren en vormen naar wens.
ook het met deeg bekleden van kleine popups of boilies, gaat volgens mij veel meer gebeuren.
het vissen met wafters was al bezig met een opmars, en dat zet zeker weten enorm door.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-12-2014 12:08

Ik ga aankomend jaar minder op de rivieren knallen,en 1 water volgas aanpakken bij mij in de buurt,boilies worden vele malen minder toegepast en een particle mix van zoveel mogelijk soorten door.elkaar heen gemixt als aas gebruikt.
Naar mijn idee kan tegen partikels geen boilie tegen aan hikken,het is toch iets natuurlijks, en wektvoor mijn gevoel toch vaak veel minder argwaan op,verder gaan we het wel zien,ik ga in.ieder geval.een hoop.meer vis vangen als de laatste jaren die ik op de rivieren heb gebikkeld,even oldskool weer vis vangen op een heerlijke gladde grasland,even.geen basalt keien geglij,even geen valse piepen meer van donders grote boten,golfslagen tegen de kades en de altijd loeiharde wind die je wakker rost als ze ineens aan je tent rukt.
En voor de eerste keer in mijn leven proberen 3.bepaalde bloedmooie bijna nooit gevangen vissen proberen te haken
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

18-12-2014 12:24

De trend van klein ass heeft nooit zoden aan de dijk gezet.
Toch was dreambaits een tijdje de enige firma die 10mm bollen leverde voor een redelijke prijs.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

18-12-2014 14:14

Een trend op aasgebied verandert natuurlijk niet van de een op de andere dag en in het nieuwe jaar zal er denk ik niet direct iets nieuws uitgevonden worden. Met de komst van de boilie en de zelfhaak systemen zijn we als visser eigenlijk een beetje lui geworden. Natuurlijk vissen we voor onze ontspanning en rust en het kan heerlijk zijn om – nadat de hengels zijn uitgegooid – een beetje te chillen en relaxen aan de waterkant of in de tent, om pas in actie te komen wanneer er een gillende beetmelder te horen is. Laat ik vooropstellen dat ik zelf ook zo lui kan zijn als een varkensrollade, dus ik wil hier niemand iets kwalijk nemen.
Boilies zie ik dus niet zo snel verdwijnen. Maar als iedereen met vissen dezelfde patronen blijft hanteren, dan kan de karper die ook makkelijker herkennen en zal hij het aangeboden aas steeds meer met wantrouwen benaderen.

Bij onze buren in het westen is deze ontwikkeling al veel langer aan de gang, en dan heb ik het over de drukbeviste cultuur-/dressuurwateren. Daar vist men tegenwoordig vaak stereotiep met korte rig + pva mesh of bag. De karper ziet dus hier en daar hoopjes aas en een boilie liggen en kan daar gevaar bij ervaren. Een enkeling die zonder pva vist en slechts een of twee pitjes nepmaïs aan de hair vist krijgt dan weer vaker actie. Het anders dan anderen vissen scoort daar nog steeds.
Maar er zijn vissers die voor een actievere aanpak kiezen, zoals ene Uncle Jim. Die loopt eerst een tijd te observeren en zal pas zijn hengels uitgooien nadat hij actie van karper heeft waargenomen. Hij gaat zelfs zover dat hij een ander water gaat opzoeken als er geen actie te zien is.

Een andere aanpak kan meer vis opleveren, meer denk ik dan weer een andere boilie introduceren.

Een andere trend op aas gebied? Je zou de opmars van kunst of nepaas kunnen aanwijzen als een nieuwe ontwikkeling. Plastic, foam, bugs en kurk. Al dan niet van een geurtje of dipje voorzien. De zig heeft bewezen dat er met nonfood gevangen kan worden. Ook worden deze foampjes steeds vaker single op de bodem aangeboden en vooral in de winter lijkt dat hier en daar goed te scoren.

Maar een goed aas blijft van alle tijden. Een boilie van hoogwaardige bestanddelen zoals vismelen en melkderivaten zullen altijd karper blijven vangen. Als een karper kan kiezen zal hij dit verkiezen boven inferieur voer. Ook de toegevoegde aminopreparaten kunnen het aas verbeteren. Dit is geen nieuwe ontwikkeling; reeds voor het boilietijdperk waren de vissers in het VK hier al mee bezig. Dat was toen nog in deegvorm, en eigenlijk werken de amino’s dan veel beter. Het harde huidje van de boilie belet immers het uitlekken.
Een voerkorfje met spons zou mogelijk uitkomst kunnen bieden.

Dit alles is slechts mijn kijk op de ontwikkeling van het aasgebied. Zelf geloof ik op dit moment in boilies die snel in het water oplossen, vooral in de winter. Of die te koop zijn weet ik niet, ik maak ze in ieder geval zelf.
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

19-12-2014 15:17

ik ben benieuwd wat de aasfirma,s te melden hebben over hun nieuw te presenteren trends
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-12-2014 02:23

Ik geef Jan gelijk.
Deeg is veel attractiever en het is zo leuk om te vissen met een wakertje.
En...je hebt de hele avond iets te doen.

Dat is de reden dat ik met die oplosbare zooi in de weer ging. Best of both worlds...
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-12-2014 04:07

Deeg sucks!

Tenminste voor de instant visserij, o.k. hangt ervan af wat je er in gooit maar is vaak veel te complex!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-12-2014 10:00

Deeg blaast!!

Om je boilie heen kneden,om je lood,super atractief, en levert echt goed vis op.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-12-2014 00:22

Sorry Hilco.

Als je deeg slecht vind, heb jij de geneugten van de deegvisserij nooit onderzocht.

Juist instant kan het helemaal top zijn. Lekker met de pen tegen de sluisdeuren aan.
Winter met het zonnetje erop en dan een deegje van kattenvoer uit blik? Op een bedje gekiemde tarwe. Als dat niet instant is vreet ik allebei m'n schoenen op.

groetjes Mitsz
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

21-12-2014 01:10

Mitz,

Heb het wel gebruikt, maar heb er geen goede ervaringen mee.

Tarwe is leuk spul, zelf kook ik het altijd en gebruik het in combinatie met blikmaïs.
¾ deel gekookte tarwe en ¼ deel maïs en nog wat extra attractie om de receptoren te prikkelen.
Kilootje vrij compact voeren aan het eind van de middag en ’s avonds penvissen.
Heeft me dit jaar nog wel wat leuke vissen opgeleverd!

Vang ze, ga morgen zelf ook even!
Plaats reactie