mainline cell boilie


leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

07-11-2014 11:34

leenderts leon schreef:en er Engelsen zijn die met de laatst genoemde op de zogenaamde hardcore wateren op dat eiland in de weer zijn met succes

Wordt ook zat geblankt op dat soort wateren met het zogenaamde top-of-the-bill aas.. Slechts een deel van de hele puzzel ;)



Vanzelf sprekend een deel van de puzzel maar ik ga er ook vanuit dat degene die hier hun mening/ervaringen delen hier ook vanuit gaan.
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

07-11-2014 11:39

Rik koster schreef:Over welk water hebben we het Leon ? Niet Rainbow lake toch hoop ik wat je als hardcore bestempeld ?
Een gemiddelde rivier is al gauw meer hardcore dan die volgestampte stink put


Ik heb een groot respect voor het water en de omstandigheden van Rainbow en ik ga ook zeker mijn best doen om er een keertje te mogen vissen,zeker voor de omgeving en de aanwezige extreme vissen,.MAAR in mijn beleving word het water door de zogenaamde firma,s ENORM uitgemolken,..en volgens mij maakt het daar ook echt niet uit waarmee je zit te vissen,.ik heb nu al zoveel aasfirma,s voorbij zien komen die hun vissen daar vingen en dat hun aas de zogenaamde Job did,..dat ik het zelf aandurf om daar met BM bollen in de weer te gaan. :wink:
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

15-11-2014 22:20

ik ben net terug van een weekje op rainbow en kan je zeggen dat er echt niet GEWOON gevangen wordt op dat water.
er waren genoeg stekken waar alleen brasem of niks werd gevangen.
ik heb daar 3 vissen mogen aanschouwen in mijn net en het waren alle 3 mooie vissen zonder beschadigingen(1 was een schubje kwijt).
en ik heb niet door steunen of wat dan ook gevist maar gewoon rechtuit voor de hengel en kon ze ook gewoon vanaf de kant drillen.
maar het water heeft gewoon iets magisch(mijn bevindingen dan he)
de sfeer,de natuur,en niet te vergeten het weer,wat kan het daar stormen zeg....
en Pascal de eigenaar gewoon top.iederen morgen doet hij zijn rondje met aanhangwagen voor de vuilniszakken die je hebt,komt brood,croissants en stokbrood smorgens brengen.
en douches en toilets zijn gewoon perfect.
ook liggen er boten op de stek schepnetten,onthaakmatten en driepoot om te wegen

Gewoon een Topwater.
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

16-11-2014 09:23

[quote="wally de weijer"]ik ben net terug van een weekje op rainbow en kan je zeggen dat er echt niet GEWOON gevangen wordt op dat water.


Ik heb de rest van je positieve ervaring op Rainbow weggelaten want dat lijkt me uiteindelijk logisch,.MAAR wat ik allemaal zo op de bekende media allemaal voor bij ziet komen dan had ik in jou geval toch echt 300KG Solar Gulp Westcoast baits Nash of MTC meegenomen ipv waarschijnlijk die BM zooi.
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

16-11-2014 09:40

ik heb totaal niet met BM gevist en daar vis ik nergens mee heb ik ook nooit gezegd.
ik vis gewoon met eigen boilies in nederland daar heb ik gevist met cocos/banaan waar bijna iedereen daar mee vist toen wij er waren.
onze collega visser die op een andere stek viste met dezelfde boilie heeft vissen mogen vangen tot 30,5 kilo die zat op een stek waar wel de meeste vis zat.
daarom zal het wel vissen heten en niet vangen.
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

16-11-2014 10:07

wally de weijer schreef:ik heb totaal niet met BM gevist en daar vis ik nergens mee heb ik ook nooit gezegd.
ik vis gewoon met eigen boilies in nederland daar heb ik gevist met cocos/banaan waar bijna iedereen daar mee vist toen wij er waren.
onze collega visser die op een andere stek viste met dezelfde boilie heeft vissen mogen vangen tot 30,5 kilo die zat op een stek waar wel de meeste vis zat.
daarom zal het wel vissen heten en niet vangen.


haphap,..
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

16-11-2014 10:25

:lol: :lol: :lol:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

16-11-2014 12:56

Sorry Wally, maar dit kan ik echt niet laten(als we dan toch off topic reclame maken voor mainline):
Er wordt niet gewoon gevangen op Rainbow, maar vervolgens vang je ze gewoon en dril je ze gewoon. Gewoon met de bollen waar iedereen op dat moment mee vist! Hoe ongewoon is dat vangen(of is het toch nog vissen) op Rainbow dan nou eigenlijk? Dat je geen verminkte bekken hebt mogen aanschouwen is fijn, maar je kunt me niet wijsmaken dat een groot deel van de top de littekens toch wel gewoon met zich meedraagt.

wally de weijer schreef:ik ben net terug van een weekje op rainbow en kan je zeggen dat er echt niet GEWOON gevangen wordt op dat water.

en ik heb niet door steunen of wat dan ook gevist maar gewoon rechtuit voor de hengel en kon ze ook gewoon vanaf de kant drillen.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

17-11-2014 15:38

nou om bij karpersterfte de schuld bij het bij mitsz niet bekende eten te leggen, is een volkomen uit de lucht gegrepen kreet.
als er op ook maar 1 manier, het vermoeden bestaat bij de eigenaar van een betaalwater, dat er vissen sterven door het eten van boilies, die giftig zijn voor de vissen, denk je niet dat er dan eisen worden gesteld aan de boilies waarmee gevist mag worden???
bovendien... als je naar frankrijk gaat om te vissen, trek je dan niet die meier de man voor nieuwe boilies???

ook hebben karpers alleen een lange darm en geen maag. je ziet aan de vaak grote hoeveelheid schijt op je mat, hoeveel eruit gaat en in wat voor staat van vertering dat verkeert.
weet je dat ze niet eens sterven aan grote hoeveelheden gif die ze binnenkrijgen bij het eten van vervuilde mosselen (slib)

wat d8 je hoeveel karpers er dood zouden gaan als het waar zou zijn over de schade die de goedkope/oude boilies zouden aanrichten... ff 20 kilo voerboilies van 2 euro de kilo en hop weer een zootje dood.

Mitsz het is je volgens mij helemaal in je 'bol' geslagen. bij de rest van de wereld staat de karper bekend als een zoetwatervuilnisbak, die zich snel voortplant en veel, heel veel vreet en juist hierdoor de voedselbronnen van de meer gewenste vissen, te klein maakt.

meel van de molenaar... oh en het graan lag niet al een paar jaar in de opslag zeker? want ja graan kun je niet bewaren ofzo? of kan dat wel??

als je geen gif in je bol doet, gaat een karper er niet dood aan, als ie goed kauwt.
of ie ze opeet, en als dat niet gebeurt, waarom ie ze niet opeet, kun je je beter afvragen.
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

17-11-2014 17:10

mitsz van der kamp schreef:
Maar enfin... algemeen gezegd hoop ik dat we het afleren (met z'n alle) om fout karpervreten te maken...

groetjes Mitsz


en wat is onder het maken van karpervreten dan fout eten.....
en kom dan niet met conserveringsmiddelen want jullie beschouwen karpers net als mensen en die gaan ook niet dood van conserveringsmiddelen
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

17-11-2014 17:46

Het zal vooral eenzijdig voedsel danwel teveel voedsel zijn wat ongezond is voor een karper. Kan je er nog zoveel vitamientjes en mineraaltjes instoppen, maar alleen al die eieren bijvoorbeeld... Eet jij er 5 op een dag?

Het bewijs zijn die vervette vissen, die vaak snel groeien en ook snel doodgaan. Ik ken nog een oude Heidemij vis, die ving ik 25 jaar geleden al op 27 pond en hij leeft nog steeds. Schat hem minimaal 40 jaar oud nu. Daar komt de grote meute nog niet gelukkig, en lopen er geen 10 man per dag te voeren. Kom daar op die dikkevissenwateren nog maar eens om tegenwoordig.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

17-11-2014 18:25

Ooit (heel lang geleden, in de jaren 80) heb ik zelf eens het idee opgevat om mijn eigen readymades te maken.
Toen ik de voor de mens toegestane dosis kaliumsorbaat gebruikte, begonnen de boilies al vrij snel toch te schimmelen. Pas als die doses verdubbeld werd of hoger was er van schimmel niets meer te zien. Deze dosis zullen wij als mensen nooit aantreffen in ons voedsel, maar in boilies kan het dus kennelijk wel. Ik ben in ieder geval van die geconserveerde boilies afgestapt.

Met vrij hoge eiwitpercentages (boven de 50 á 60%) moeten we ook uitkijken in de kleinere afgesloten wateren. Daardoor kan er in de uitwerpselen van de karper een giftige ammoniak ontstaan, waardoor het water vergiftigd wordt.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

17-11-2014 18:44

@ Jan, om een normale dosis conservering te kunnen gebruiken dien je ook je mix aan te passen,zeker met eiwitten. en oliën meen ik..

@ Michel, blijswijkse zoom jaren 90,Engelsen hadden een week flink zitten voeren en vangen met rauwe pinda's,halve bestand lag aan de oppervlakte,dus wat je allemaal zegt gaat zeker niet op,er dient wel degelijk nagedacht te worden bij het maken van aas,en voer hoeveel heden.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

17-11-2014 18:53

Zeker Rik, ik heb verschillende mixen geprobeerd. Ik stond in die tijd in contact met de firma die dit middel leverde (omdat ik van plan was een eigen aas bedrijfje te beginnen) en die gaf me richtlijnen. Zuurgraad was ook van belang kan ik me herinneren. Minder eieren, minder eiwit en vet. Minder vocht en een lage PH (als mijn herinnering me niet in de steek laat). Ik heb het hele idee maar laten varen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

17-11-2014 19:00

Toen Ik.nog testvisser was,kregen we er een nieuwe merk boilie bij,deed altijd alleen in freezers,toen dacht hij eindelijk de juiste samenstelling te hebben,kon er mooi een paar ton terug aan aas,allemaal beschimmelde bollen en lagen al in de winkels,en zo ken ik nog 2 aas firma's die dit over kwam,de 1 is gestopt en blijft met freezers gaan,de ander is ermee door gegaan en heeft het nu wel voor elkaar.beiden zijn geen kleine jongens in de aas wereld en hebben er bakken verstand van,maar blijkbaar is het toch best lastig,1 van die 2 bollen ging zelfs schimmelen onder water,in de zak gebeurde er niks,dit jaar ga ik zelf weer bollen draaien, ik mis de tijden, en ben na 2,5 jaar toch van mening dat mijn vangsten gedaalt zijn toen ik met ready over stapte
dave staal

17-11-2014 21:03

Kees Verheij schreef:Het zal vooral eenzijdig voedsel danwel teveel voedsel zijn wat ongezond is voor een karper. Kan je er nog zoveel vitamientjes en mineraaltjes instoppen, maar alleen al die eieren bijvoorbeeld... Eet jij er 5 op een dag?
Het bewijs zijn die vervette vissen, die vaak snel groeien en ook snel doodgaan.


Ik denk :oops: dat het eerder aan het ras van de vis ligt en niet aan het aas wat wij erin gooien.
de zogenaamde pannekoek vissen worden toch wel vervette vissen
en gaan sneller dood(zijn ze oorspronkelijk voor gekweekt).
Zelfs op alleen natuurlijk voedsel(als er genoeg is)worden het vette varkens met kortere levensduur.
Een heidemij in het zelfde water worden dan wel wat zwaarder maar blijven vaak hangen op een bepaald gewicht (uitzonderingen daar gelaten).Op veel beviste putten zie je vaak hetzelfde de pannekoeken groeien als een gek en andere rassen (als die er nog zijn) blijven in groei achter en/of blijven op constant (top) gewicht.En leven langer soms wel 40/50 jaar.

ps:misschien zie ik het helemaal verkeerd :lol:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

17-11-2014 21:45

Ook wel snel groeiers genoemd,zo weinig mogelijk beachubbing zodat de monniken ze zo snel en makkelijk op konden eten,ik ken gasten die in polders zulke spiegeltjes uitgezet hebben,2 tot 4 kilo per jaar gaan sommige, en daar word bijna niks gevoerd,vroegere uitzettingen met name schubs waren op topgewicht 25 tot 28 pond,en daar werd echt volgas gevist en gevoerd, ( kennis van een vismaat die rond de 60 is) ovb schubs met een flink stuk wild bloed erin bijvoorbeeld zijn zeer trage groeiers en vaak lang en slank,werden flink oud,maar echte top gewichten....nope

Ik zie het hetzelfde Dave,maar ook ik kan het mis hebben haha
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-11-2014 09:15

dave staal schreef:
Ik denk :oops: dat het eerder aan het ras van de vis ligt en niet aan het aas wat wij erin gooien.
de zogenaamde pannekoek vissen worden toch wel vervette vissen
en gaan sneller dood(zijn ze oorspronkelijk voor gekweekt).
Zelfs op alleen natuurlijk voedsel(als er genoeg is)worden het vette varkens met kortere levensduur.
Een heidemij in het zelfde water worden dan wel wat zwaarder maar blijven vaak hangen op een bepaald gewicht (uitzonderingen daar gelaten).Op veel beviste putten zie je vaak hetzelfde de pannekoeken groeien als een gek en andere rassen (als die er nog zijn) blijven in groei achter en/of blijven op constant (top) gewicht.En leven langer soms wel 40/50 jaar.

ps:misschien zie ik het helemaal verkeerd :lol:


Nou Dave, ik denk dat je aardig in de goede richting zit.. Zeker omdat ik op een nieuw water waar ik nu bezig ben exact datgene tegenkom wat jij nu aanhaalt.

Vandaar dat men met uitzettingen ook zo gevarieerd en regelmatig aan de slag zou moeten gaan..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

18-11-2014 10:47

Zijn die zogenaamde Heidema vissen nog wel te herkennen? en is hier nog mee door gekweekt?

Het is en blijft opvallend dat ondanks alle goede bedoelingen en het delen van kennis en ervaringen het wereldje er nog niet uit is of freezers nou beter zijn voor de vis de vangsten enz,.dan ready,s.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

18-11-2014 13:49

Beste Michiel,

ik weet wel degelijk wat er in ready mades gaat. Jaren in boiliefabrieken rondgehangen.
De meesten hier geven ook aan minder te zijn gaan vangen als ze met readies in de weer gingen.
Ik blijf niet snappen waarom velen van ons zoveel risico nemen.

Ik gebruik lekker freezers. Zo moeilijk is dat nu ook weer niet. Moeten ze wel van de juiste samenstelling zijn... :)
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

18-11-2014 14:24

mitsz van der kamp schreef:Beste Michiel,

ik weet wel degelijk wat er in ready mades gaat. Jaren in boiliefabrieken rondgehangen.
De meesten hier geven ook aan minder te zijn gaan vangen als ze met readies in de weer gingen.
Ik blijf niet snappen waarom velen van ons zoveel risico nemen.

Ik gebruik lekker freezers. Zo moeilijk is dat nu ook weer niet. Moeten ze wel van de juiste samenstelling zijn... :)


Mitsz,.
Ik vertrouw op jou objectiviteit,..MAAR ik twijfel aan je opmerking nav persoonlijke ervaringen,.ik heb zowel met freezers als met readies altijd gewoon mijn vissen gevangen,..ik heb eigenlijk nooit verschil gemerkt daarbij en ondanks het commercielle waarom zouden grote aasfirma,s het risico nemen? Nash,Richworth,CCMoore,Nutrabaits enz,.daarbij de gerespecteerde Nederlandse firma,s zoals TTB en Martin SB,Proline enz enz,.zou dit enkel en alleen maar uit commercieel belang zijn?
Ik heb het de laatste weken van de maand prive druk gehad met van alles en nog wat,.een maatje van me is aardig actief geweest met Eddy bollen (freezers) met minimaal resultaat,.daarbij ik een avondje wat kliekjes (readies) heb opgevist op het zelfde water met nagenoeg de zelfde presentatie behoorlijk productief was,..snap jij het dan nog?
Ik denk dat dit echt een discussie gaat worden waar we never nooit uit gaan komen,..voor volgend jaar ga ik met Cipro in de weer en op de zogenaamde hardere watertjes met het parade paardje van MTC de Black Bait,..en de TTB extreme smell en wellicht hier en daar een emmer Mainline,..
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

18-11-2014 15:33

Ik wens je goede vangsten toe.

Als je de Black Bait wat soakt in het water waar je vist, een nacht van tevoren (dus niet onderwater zetten, maar er wat over gooien), dan actieveer je 'm als het ware op micobiologisch vlak. Doet ie het nog beter.

Dat je een keer beter vangt op wat ready mades is natuurlijk niet ongewoon. Als je iets vangt echter, wil niet zeggen dat het goed is voor de vis. Bier vangt heel veel mensen...
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

18-11-2014 16:07

mitsz van der kamp schreef:Ik wens je goede vangsten toe.

Als je de Black Bait wat soakt in het water waar je vist, een nacht van tevoren (dus niet onderwater zetten, maar er wat over gooien), dan actieveer je 'm als het ware op micobiologisch vlak. Doet ie het nog beter.

Dat je een keer beter vangt op wat ready mades is natuurlijk niet ongewoon. Als je iets vangt echter, wil niet zeggen dat het goed is voor de vis. Bier vangt heel veel mensen...


Mitsz,.

Ik wil je zeker geen negatieve uitspraken ontlokken jegens andere aasfirma,s maar het betreft in mijn geval niet een keer maar al een geruime tijd lang,.ik heb het verschil in vangsten nog niet kunnen ontdekken en op een aardig bekend water hier in de regio werd er langdurig bruut geslacht op een ready van KGB,...maakte bijvoorbeeld MTC ook readies wat niet hun filosofie is dan had ik die ook gewoon gekocht,.nogmaals de ervaring is persoonlijk.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

18-11-2014 16:29

leenderts leon schreef:Zijn die zogenaamde Heidema vissen nog wel te herkennen? en is hier nog mee door gekweekt?

Het is en blijft opvallend dat ondanks alle goede bedoelingen en het delen van kennis en ervaringen het wereldje er nog niet uit is of freezers nou beter zijn voor de vis de vangsten enz,.dan ready,s.


De hele term heidemij wordt in dit topic compleet ten onrechte gebruikt. De Heidemij kweekte karper tot begin jaren 50, met voornamelijk de verbetering van de beroepsvisserij tot doel. Deze vissen werden gekweekt voor consumptie en leken veel meer op de huidige kale Duitse SKP vissen dan op de prachtig beschubde valkenswaard spiegels die men tegenwoordig voor heidemij aanziet.
Een orginele heidemij vis zou nu pakweg 60-65 jaar oud moeten zijn, ik betwijfel ten zeerste of er ook nog maar één van rondzwemt.
Vissen van rond de 40 jaar oud hebben we wel, dat zijn ofwel nakomelingen van die oude heidemijers of door de OVB gekweekte valkenswaard vissen. Pas mid jaren 50 (nadat de heidemij was opgegaan in de OVB) werd een fraaie beschubbing een doel en werd hengelsport een veel belangrijker afnemer van pootvis. Al die prachtig beschubde oude spiegels die menig karpervisser liefkozend heidemij noemt hebben daar helemaal niks mee te maken, dus hou het maar op oude valkenswaarders.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
dave staal

18-11-2014 17:52

Daaf bedankt voor de aanvullende informatie, ging vooral om het verschil aan te geven in groei tussen de verschillende rassen. En zoals wordt beweert dat het door ons aas zou komen de vervette spiegels en de kortere levensduur.

Mijn mening meer door het ras dan door het aas zie mijn eerdere posting.

Sommige blijven maar roepen dat raedy's slecht is voor de vis. Heb het gevoel dat een voor een DEEL commercieel belang is.