Bollen voor de rivier


Plaats reactie
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-09-2014 11:51

Dames en Heren,

gaarne uw aandacht voor dit onderwerp.

Ik bemerk dat veel riviervissers vaak kiezen voor veel aas van -naar eigen zeggen- niet persé
van goede kwaliteit hoeft te zijn. Ik zie dit echter anders.
Dat een bol niet over-attractief moet zijn i.v.m. het aantrekken van andere visssoorten,
kan ik inkomen.
Echter kun je ook een goedkopere bol samenstellen die een hele fatsoenlijke voedingswaarde heeft
en met ingrediënten van goede kwaliteit is samengesteld.

Wat vinden jullie nu echt belangrijk aan een bol voor op de rivier en dan denkend aan:

- Vorm, omvang
- Natuurlijk de prijs
- de afmeting t.o.v. het gehalte aan attractors (hoe groot moeten ze zijn om van de witvis af te komen?)
- etc..

Laat me eens weten wat jullie er van vinden...

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

19-09-2014 12:06

- veel en vaak kunnen voeren zonder bankroet te gaan (lang onderhouden voerstek en zeer verspreid kunnen voeren ,kwantiteit gaat in dit geval boven kwaliteit voor mij.)

- aas moet lang op de hair kunnen blijven zitten en niet vaak hoeven te verversen (ik kook ze liever voor op rivier)

- ik neem witvis voor lief (ben blij met elke vorm van actie) en vis net zo graag met 15mm op de rivier,enkel als ik op de kreeft of krab zit wordt ik er moedeloos van.

- combineren met particles om nog meer voer te kunnen verspreiden,liever geen mais of duivenvoer maar hennep,noten,bonen etc.wel de eerste dagen /week(en) pellets gebruiken ondanks dat het ook witvis lokt (maar waar de brasem aast, zit de karper naast) :wink: doel is stek tot leven brengen (en vooral in leven houden,proberen hotspot te creeeren)

eigen bol a +- 2 eu de kg heb je voor 200eu 100kg bollen en dan mag ik in bed slapen.

bol van +-4 eu de kg heb je voor 400 euro 100kg bollen en moet ik op de bank slapen van mn vrouw :wink:

maw het moet wel leuk blijven.
en zolang ik af en toe mn visjes vang en ze er op terugkomen ben ik tevreden.
Laatst gewijzigd door michel Tja op 19-09-2014 12:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

19-09-2014 12:08

Dat laatste kan ik in mijn ervaring heel kort over zijn Mitsz, ze kunnen niet groot genoeg zijn om van de witvis af te komen. Ik ben in elk geval tot 30mm gegaan, zonder heel veel minder kopvoorns te gaan vangen. Niet te veel witvis vangen zoek ik meer in de mate van attractie, stekkeuze en rigs.

Prijs is voor mij wel een belangrijke, er gaat doorgaans met twee man en meerdere stekken aanvoerend gewoon een shitload aan aas door. Maar ik draai liever zelf voor € 2/kg wat in elkaar dan dat ik voor dat geld een of andere vage bol koop waarvan ik niet weet hoe het met de kwaliteit en versheid zit.

Formaat en vorm is een leuk onderwerp, ik ben wel benieuwd hoe anderen daar tegenaan kijken. Vorm maak ik me niet zo druk om, ze hoeven in elk geval niet perfect rond te zijn. Qua formaat nam ik eerder altijd bijna alleen groot mee, zegt 20/25mm dumbels, 25mm rond en groter, maar daar begin ik toch wat op terug te komen. Als ook dikke bollen gewoon door de witvis gegeten worden, valt er dan wat te zeggen voor een kleinere diameter en meer deeltjes?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

19-09-2014 12:32

Daaf Wolters schreef:Maar ik draai liever zelf voor € 2/kg wat in elkaar dan dat ik voor dat geld een of andere vage bol koop waarvan ik niet weet hoe het met de kwaliteit en versheid zit.



+ dit :wink:

Daaf Wolters schreef:Als ook dikke bollen gewoon door de witvis gegeten worden, valt er dan wat te zeggen voor een kleinere diameter en meer deeltjes?


en dit
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-09-2014 13:10

Goed argument Daaf (wat betreft het formaat)

Dank je voor je bijdrage.
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

19-09-2014 13:40

Ik vind het nogal lastig,..in de periode dat ik regelmatig op de rivier (Ijssel,Waal,nwWaterweg (zoete gedeelte)viste zocht ik vaak de stekken op waar ik nagenoeg altijd wel vis kon verwachten (ingang jachthaven,bepaalde stroming,gemalen,overhangende bomen,bruggen/pijlers enz) ik had altijd wel het vermoeden dat het bijna altijd standvissen waren ipv de zogenaamde door zwemmers (trekvissen).
Mijn persoonlijke ervaring destijds gewoon Duivenvoer,en boilies in combinatie met snowman (22mm 15mm) of 2x 20mm,.natuurlijk ving ik regelmatig dikke Windes of Brasems maar tussen dat geweld door ook gewoon Karper.
Voor mij persoonlijk dus geen grote hoeveelheden boilies en zeker niet van het type schraal,.gewoon een attractieve goed uitgeharde bol.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

19-09-2014 22:13

Ik ga voor een ready omdat ik echt niet van te voren kan inschatten hoe veel aas ik ga gebruiken. Een mix van 25mm en 30mm en een stevige bal. scopex, choco, caramel, vanille ofzo iets. Prijs? Tot 5,- per kg.
Let op slagboom !
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

19-09-2014 22:13

Een leuk onderwerp, waar een mooie brainstorm sessie in kan ontstaan.

Zelf vis ik veel op de rivier (ijssel, met uitstapjes naar de rijn/waal en de maas) Ik heb hier in het verleden veel met boilies gevist, maar ben vanwege tegenvallende resultaten mee gestopt en bijna volledig over gegaan op partikels (met name tijgernoten en mais) Qua boilies heb ik van alles gebruikt, van goedkope voerbollen tot boilies van mtc (scopex, de liver, triple r garlic, fruity cocos) en ttb (extreme sweet & spice) Mij is opgevallen dat je met alle genoemde bollen wel witvis vangt, (zelfs met handgedraaide 30mm van de mtc jongens) maar dat de boilies gebaseerd op vismeel en bijhorende atractors veel meer (record van 24 windes op n avondje, toen heb ik de hengels eruit gedraaid) witvis oplevert.

Mijn inziens maakt het formaat dus niet veel uit, maar qua atractors moet er wel degelijk worden uitgekeken. Nadeel is dan wel dat de instant werking (die oh zo belangrijk is) dan weer verminderd. Op de een of andere manier worden de partikels vele malen sneller gepakt dan boilies en valt (m.n. Met tijgers) de actie van witvis wel mee.

Mijn ideale rivier bol is dus een (mier) zoete, betaalbare (max €2,50 a €3,00 per kg) in de maat 20-25 mm die toch een hoge instant werking heeft en lang aan de hair (dus wat harder) blijft zitten.

Mocht je mijn ervaringen eens persoonlijk willen horen, moet je me even een pb sturen over wanneer je weer in hengelo bij de mtc jongens bent.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

19-09-2014 22:58

Uiteraard kan ik niet uitblijven om hier mijn mening over te geven,heb ook namelijk lichtelijk het gevoel dat het een beetje door mij komt dat je dit topic start ? Afijn....

-zoet,nul procent aan vismeel,of ook maar iets dat er nee te maken heeft.
-25 mm het liefst een mix van 18/25 max,groot genoeg,en ook nog klein genoeg voor showman.Ik vang ook graag kleinere karper.
-hard,de bollen moeten flink hard zijn,minimaal 12 uur zonder gezeik.
-prijs Max 3 euro

Mijn ervaringen zijn dat als je weinig aas gebruikt,je wel vis kunt vangen,maar vaak geen aantallen zoals je dat kan met meer tot zelfs heel veel voer,in 2 maanden tijd ruim 200+ kilo bollen gingen bij mij de IJssel in,en niet zonder resultaten,er menig karpervissers die blij zou zijn dat op jaarbasis te vangen.

Verder heb je het over kwalitatieve mindere melen mitsz,en doel jij op ouderwetse voerbollen ben ik bang ?een simpele basis mix,en een enkele toevoeging met een sweetner erop is ruimschoots voldoende.
Vroeger overigens ook op de putjes in het begin van de bollen tijdperk.en zo zie ik de rivier dan ook,de rivierennworden niet tot nauwelijks gevist door karpervissers, neem.haring vliet en bekijk de aantal hectares aan 1 lopend water,praat je toch al zeer snel over 30.000 hectare plus.die paar karpervissers daar....
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-09-2014 23:16

Beste Rik,

neen meneer, ik ben dit topic niet gestart vanwege jou. Ik denk niet zo veel aan je.
Ik zal proberen m'n leven te beteren. Ik spreek natuurlijk met heel veel vissers (soms lijkt het wel 24/7) en ik ben blij dat er meer op de rivieren wordt gevist. Ik zou dat ook graag willen maar hier hebben we enkel de Amstel en daar ben ik wel klaar mee.

Ik startte het dus gewoon uit interesse mijnerzijds, daar ik namelijk wel m'n hele jeugd aan de oevers van de Rijn heb doorgebracht. Uiteraard is het ook beroeps/obsessie ( :D )gerelateerd.

Voorts kan ik me niet herinneren het over kwalitatief mindere melen te hebben gehad, maar het is je vrij het nog eens terug te lezen.

Bedankt voor jullie bijdragen heren.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-09-2014 23:46

Weer die term 'goed'? Maar oke, een nieuw aasje in de maak wegens gebleken 'gat' in de markt...

- Goed harde bol/brok, die dat minimaal 24 uur blijft.
- Boilies 18-25 millimeter, maar brokken (mix) blijven beter liggen bij stroming.
- Simpelweg een schappelijke smaak, onder de noemer; lus ik het, dat beest dan zeker!
- Prijs; 25,- euro per 10 kilo. Aantrekkelijk betaalbaar pakketje om mee naar de waterkant te nemen.

60% aan gewicht in basismix, met 15% boilie-compound, 5% gemalen hennep, 20% aan proteine rijke melen welke tevens wat aan smaak bijdragen, een oliemixje, wat kruiden, vloeistoffen en zout en zoet.

Moet bij bulk draaien wel lukken voor een soortgelijk bedrag...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-09-2014 00:13

Beste Marco,

ik maak nu al meer dan 34 jaar mijn eigen aas en heb het altijd betrokken in mijn eigen visserij. Ik heb geen aandelen in MTC, maar werk op vrije basis voor hen. Bovendien bestaat het bedrijf nog niet zo lang. De reden waarom ik dit allemaal wil weten, is dat ik in mijn ontwikkeling als aasmaker graag wil weten wat mensen er belangrijk aan vinden. Daar zijn we hier met z'n allen voor.

Bovendien hebben we al de service "klantmixen" te draaien en -indien de klant het schraal wil- er ook zeer betaalbaar aas te maken valt in Hengelo. Moet je wel vanaf 50 kilo doen. Maar eh geen probleem.
Dus we hebben het al. Geen behoefte er nog wat bij te bedenken (hooguit grotere diameters), dus laten we terug gaan naar de waterkant.

Dank je voor je inhoudelijke bijdrage. Nemen we mee...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-09-2014 00:45

Dan heb ik.je verkeerd begrepen met betrekking tot mindere meel soorten,dit komt.omdat je het had over kwalitatieve melen voor een goede prijs ,rest de vraag aangezien je zegt dat de optie er al is om een goedkoper schraal baasje te laten draaien bij mtc,waar komt die prijs op uit ..? Boven of onder de 3 euro
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

20-09-2014 09:00

Ik begrijp de andere benadering niet zo betreft de samenstelling van het aas,.witvis (kopvoorn,winde,brasem)????,.als het zogenaamde riviervisje door de eerste de beste sluis/haven/gemaal/duiker enz trek zou die net zo goed in je achtertuin kunnen zwemmen en dan is de benadering weer totaal anders.
In de super warme zomer maanden vis is gericht op Harder en bij laag water spot ik regelmatig karper en wat mij dan is opgevallen dat het dan vaak een school is van hooguit 7 vissen,dus waarom zo massaal dumpen van bollen?kom er links van je een binnenvaart schip voorbij vind je je bollen 300meter verder maar het volgende schip van rechts liggen ze weer voor je snufferd.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-09-2014 09:29

Dat met stroming en het verplaatsen van aas Leon,dat is helemaal.niet aan de orde op een rivier,je zal wel ietsje verschuiven,maar niet zoals jij dat zegt ,op de bodem is die stroming nauwelijks merkbaar,ook als er een vrachtschip voorbij komt is dat niet zo.Dit lijkt Mischien zo doordat je lijn zo nee genomen kan worden,maar die loopt een heel eind door het water heen en heeft heelt wat waterdruk te verduren.
Mijn ervaring op de rivier is dat je heel verspreid moet voeren,en zo meerdere scholen vis bereikt, het klopt wel wat je zegt,vaak zijn het scholen van een stuk of 5 karpers,maar vaak komen er zulke scholen vlak na elkaar of zwemmen zij op een andere plek voorbij als de andere school,zo ving ik er soms 4 in een halfuurtje, en me maar ving er bijvoorbeeld 3 in dat tijdstip bestek 400 meter links van mijn stek.ook heb ik wel eens hartje zomer scholen voorbij zien komen door de vaargeul van ontelbaar veel karpers,die head en shoulderend door de vaargeul tegen de stroom in voorbij gezwommen kwamen.op het volkerak,een school gezien vanuit de boot,dat waren er Mischien wel ruim 100?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-09-2014 09:56

Daar gaan we weer met die hele aasverplaatsing discussie. Serieus, haal van die 300 meter 2 nullen weg en je zit dichter in de buurt. Voer verspreid en voer met enige regelmaat bij en die hele aasverplaatsing door scheepvaart is verwaarloosbaar. De plekken opzoeken waar aas naartoe spoelt is trouwens ook iets wat elke goeie rivier of kanaalvisser bewust of onbewust al doet.

De andere insteek qua samenstelling is voor mij meer een budgetaire kwestie. Goed, een solution oid zou misschien iets te veel attractie hebben, maar iets meer attractie er in pompen dan alleen een kale basis is iets wat we met home made ballen meestal wel doen.

Je spot misschien een groepje van een vis of 7, maar hoeveel van die groepjes zwemmen er in een sector? Ik heb in Frankrijk meermaals nachten gehad dat er zonder overdrijven tientallen, zo niet honderden vissen over de stek kwamen. Op de Nederlandse rivieren zijn de bestanden natuurlijk wat dunner en heb ik ook minder ervaring, maar ook daar had ik als het lekker liep echt wel een hoop vis in de buurt.

Witvis heb je elders ook, maar dat uit zich toch anders. Kopvoorns kunnen echt helse beesten zijn en heb ik in NL nooit last van. Hier heb ik dan weer meer last van windes. Ik heb in elk geval de indruk dat er vaak meer witvis op de rivieren zwemt (vroeger met de feeder ook gemerkt) en dat ze met redelijke stroming sneller geneigd zijn om relatief dikke brokken te pakken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-09-2014 10:13

Niks aan toe te voegen daaf,behalve 1 ding.
Witvis aast op een rivier met veel.meer agressie dan op stilstaand water.
Er is veel meer voedselneid,en inderdaad veel meer witvis aanwezig op een rivier.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

20-09-2014 11:13

Ik vis veel op de kanalen en de Z-Willemsvaart, interessante vraag en ik zou hem eigenlijk een beetje om willen draaien voor Mitsz, wat met jouw kennis denk jijzelf?

Kanalen zijn strikt genomen wat anders dan rivieren maar hebben wel veel gemeen.
Mijn manier van vissen, ik verspreid bollen van verschillende diameter, bv 16-20-24 mm over een strook van 50m ongeveer, al naar gelang de staat van mijn budget 'verdun' ik dat wel 's met noten en pinda's.
De bedoeling is uiteraard de trekkende karpers zo lang mogelijk op je voerplek te houden om er een paar uit te pikken, de bollen moeten dus instant attractief zijn, en ik geloof erin dat door de verspreiding ze van de een naar de ander zwemmen en daardoor zo bezig raken dat ze wat minder kieskeurig worden.
Ik kies voor de grotere bollen als haakaas, twee 2/3de 24mm tegen elkaar, geen snowman, witvis is er wel maar behalve superbrasems zo heel af en toe heb ik er op deze manier geen last van.

In de kanalen stroom het bijna altijd, ze worden bijna continu bemaald in de herfst en er komen regelmatig schepen voorbij, in mijn ervaring zorgt dat er niet voor dat mijn aas tientallen meters verplaatst wordt, maar dat kan anders zijn elders.

De bollen moeten dus instant attractief zijn, zoet doet het dan goed, maar om de trekkende scholen zwemmen de 'bonusvissen' die zal je op een of andere manier aan moeten spreken,.
Mocht ik de vorm kunnen kiezen dan heeft cilindervorm mijn voorkeur, perfecte ronde ballen liever niet.
De uitdaging voor een aasmaker is dat het instant attracief moet zijn, niet al te exotisch qua smaak, want als ze er voorbijtrekken ben je gezien, dus je zou zeggen zoet, en ook wat langere tijd attractief blijven om de bonusvissen om de school te verleiden, en dat alles voor een prijs van maximaal 4,-p/kg anders is het niet te doen.

Tegenwoordig grijp ik wel 's terug naar oude tijden, ik schrik er niet voor terug om een paar kg gekookte en gezoete bintjes bij te voeren, crisis zullen wel maar zeggen.........
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-09-2014 11:31

De reden waarom ik dit allemaal wil weten, is dat ik in mijn ontwikkeling als aasmaker graag wil weten wat mensen er belangrijk aan vinden. Daar zijn we hier met z'n allen voor.

Kan er zeker naast zitten Mitzs, maar bovenstaande lijkt me alleen belangrijk wanneer je er dan ook daadwerkelijk iets voor die mensen mee wilt doen als aasmaker! Het belang van de prijs, zoals gesteld in je topicvraag, zou in mijn ogen dan ook overbodig zijn, mocht je vraagstelling juist niet marketing gerelateerd zijn. Vandaar m'n eerdere conclusie van 'het gat' in de markt :wink:

Maar we zullen je uiteindelijke bevindingen graag met z'n allen horen, succes!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-09-2014 15:11

Dat was geen conclusie maar een vermoeden Marco.
Ik ben alleen benieuwd waarom riviervissen blijkbaar van schraler aas houden,
dan de vissen op putjes en zo.

Ik ga er gemakshalve vanuit dat je met het verschil iets kunt.

Wederom bedankt voor jullie input mannen...
Kom er later wat gedetailleerder op terug. Ff dineetje voorbereiden...

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

20-09-2014 15:15

mitsz van der kamp schreef:Dat was geen conclusie maar een vermoeden Marco.
Ik ben alleen benieuwd waarom riviervissen blijkbaar van schraler aas houden,
dan de vissen op putjes en zo.

groetjes Mitsz


Ik denk dat dat vooral ingegeven wordt door de prijs van het aas.
Eet smakelijk!!
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

20-09-2014 16:53

[quote="mitsz van der kamp"]Dat was geen conclusie maar een vermoeden Marco.
Ik ben alleen benieuwd waarom riviervissen blijkbaar van schraler aas houden,
dan de vissen op putjes en zo.

Is dat wel zo?,.als de vissen hier de sluis induiken en een stukje door zwemmen zijn het plots kanaalvissen,..knallen ze nog een stukje door zitten ze op de vliet en zijn het plots putjes vissen.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

20-09-2014 17:10

Vissen op de rivier zijn niet anders dan op plassen, de omstandigheden en de rest van de biotoop wel. Omstandigheden verschillen enorm per sessie, dat is de reden dat ik het aas aanpas gedurende de sessie afhankelijk van de resultaten en dus nooit met 1 specifieke bol voer/vis.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-09-2014 17:37

Een vis uit een put,geeft nooit de sport die er 1 uit de rivier geeft
Aasgedrag is anders op een rivier,door voedselneid,door stroming,dat aas agressief gepakt word,en de wit vis is vele malen groter!
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

20-09-2014 17:50

Dat zeg ik toch Rik, de omstandigheden bepalen het gedrag van de vis en moeten mijns inziens ook het gedrag van de visser bepalen. Ik begin meestal met redelijk attractief aas en afhankelijk van bijvangsten en aanbeten of niet ga ik aanpassen. Voer is dus een mix van hoogattractief tot kogelhard vrij schraal aas. Ook bepaald vertraging welk aas waar komt.
Voor mij is er de niet 1 bepalend aas voor de rivier, wel moet het betaalbaar zijn want voerhoeveelheden zijn fors door het verspreide voeren om de vis op te vangen.
Plaats reactie