Bollen voor de rivier


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

24-09-2014 20:18

Ik probeer altijd netjes en beschaafd te discussiëren mits,maar omdat ik een mening heb die anders is als die van Leendert moet hij mij constant hebben,prima reageert er verder vanaf nu ook niet meer op,maak eens een poll,met de volgende opties zou ik zeggen

Vis
Kruiden
Zoet
Maakt niet uit.

Dan weet je wat meer,ikzelf blijf ongeacht bij zoet
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

24-09-2014 21:23

[quote="Rik koster"]Wat heb ik gezegd over zwaarste vissen dan die ik ving...Jij wil op de man spelen leen,dan krijg je zul je reacties..
En zoveel vistijd had ik niet hoor,werkte toen fulltime in de slachterij, en had alleen de weekenden maar,overdags viste ik niet eens,en ik viste ook met 2 hengels overigens,toen mijn geld op was,en ik dus geen aantallen boilies meer kon gooien,gingen de vangsten drastisch omlaag,maar of jij dat geloven gaat ?
Discussiëren met een normale reactie,of met irritatie zoals jij doet zit nogal een verschil in.


Dus als je geld op is of minder te besteden heb dan vang je minder op de rivieren????,.Ik speel absoluut niet op de man hoor maar ik denk er totaal anders over want ook met minder voer is er een
mogelijkheid om gewoon goed vis te vangen,..een voorganger gaf het al aan met een dubbel 20mm in de vaargeul is het mits ze er zitten vaak gewoon raak.
Ik heb meerdere keren hemels breed nog geen km bij jou woonplaats vandaan op de splitsing zitten vissen thv de gevangenis (krimpen) omdat ik van een bevriende witvisser hoorde dat die meerdere keren per sessie zijn heavy feeder aan barrels werd getrokken en lijnbreuk had,ik heb daar instant met totaal een kilo ballen op een zomerse avond meerdere vissen gevangen.En wat dacht je van een stukje verder onder de door bij jou wel bekende brug met als enige minpunt het vreselijke uitzicht aan de overkant,dat bouwval met die die 4 lichtmasten!!!!,.doe van de winter maar eens een praatje maken met die vaste kern witvissers,..die vangen tussen de giga windes en platte dweilen zo nu en dan een karper,...en verspelen meerdere lijnen perkeer.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

24-09-2014 21:29

Rick van Sinderen schreef:En over de verhoudingen van voedingswaarde en wat het werkelijk is, een of andere onverlaat had turfblokken in het kanaal gekieperd, dat had hij een paar dagen gedaan en de plaatselijke BOA belde mij omdat hij vond dat ik dat moest zien, het stond stijf van de vis, geen idee waarom?



Ik denk dat dit te maken heeft met een plaatselijk veranderde zuurtegraad.
Ooit eens een stukje gelezen over thee/looizuur in je boillies.
Te ingewikkeld voor mij.

O.T Slechts 2 instant ervaringen op een rivier. Gevist met zoete bollen en een kruidige bol
2 fantastische blanks gehad :wink:
Wel veel kanaal ervaring. Hier was het een beetje seizoens afhankelijk wat beter liep.
voorjaar vismeel - zomer schraal/zoet--- najaar vismeel
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

24-09-2014 21:37

Als ik zeg dat als ik minder voerde dat de vangsten achteruit gingen Leendert,dan kun je dat gewoon aannemen als dat ik er niet over lieg,ik had een vaste stek die ik constant aanvoerde,en ik behaalde een gemiddelde van zo'n 10 runs per nacht sessie,ik praat over sessies van zo'n 12 uur.
Toen ik minder ging voeren,simpelweg omdat mijn geld op was,ging ik minder vangen.
Je hoort mij niet zeggen dat het sil viel,of dat ik niks meer ving.
Juiste tijd,en juiste plek,ving ik instant na het avondeten ook soms 3 visjes.
Maar waar heb jij het over,dat je zegt dat ik alleen dikke vissen ving,en dat ik uit de hoogte loop te doen,ik deel slechts mijn ervaring in dit topic,en ik viste met schraal aas,en met dure freezerbaits,4 tot 5 jaar lang,en mijn ervaringen baseer ik daarop,met vismeel meer witvis en ja ook karper,met instant vissen en wat bollen eroverheen,leuk gevangen,met veel aas,super goed gevangen, en als het dan ging,ging het ook echt goed,of is 24 runs in 6 uurtjes tijd niet waanzinnig kicken ,zo had ik er nachten bij dat ik er 14 stuks uit tikte alsof het niks was,dit heeft helemaal niks met stoer doen te maken,gewoon een ervaring die ik deel,en als je daar niet tegen kan,of het ziet alsof ik uit de hoogte doe,dat kan,maar reageer lekker normaal,en doe niet alsof ik niet fanatiek ben,omdat ik na 2 keer geen juten zak meer gebruik,heb vanmiddag in de bliksem zo'n 10 vierkante meter riet staan weg harken,tot aan mijn enkels de nikies in de blubber en gaan,niks geen regenpak,net even terug geweest,kilo voer erin,morgen met het karretje 20 minuten lopen,en dan maar hopen dat het loont,vissen is mijn hobby,net als dat het de jouwe is,vind ik je reacties vooral uitdagend,en je lokt de reacties uit op die manier,heb mezelf voorgenomen om op bepaalde reacties van jouw niet meer te reageren indien ze niet normaal op niveau besproken worden.


Fijne avond en no hard feelings verder
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

24-09-2014 21:59

mitsz van der kamp schreef:Dames en Heren,

gaarne uw aandacht voor dit onderwerp.

Wat vinden jullie nu echt belangrijk aan een bol voor op de rivier en dan denkend aan:

- Vorm, omvang
- Natuurlijk de prijs
- de afmeting t.o.v. het gehalte aan attractors (hoe groot moeten ze zijn om van de witvis af te komen?)
- etc..

Laat me eens weten wat jullie er van vinden...

groetjes Mitsz


Reeds 6 pagina's aan info en is er al een bevredigend gevoel?

Groet, Peter

Ps prijs en etc. dat loopt lekker.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-09-2014 22:09

Oh ja, in dat geval..
24 mm echte vismeelbollen.
tot € 8,- per kilo.
En wat pop-ups.

Wat half gesloten voerkorven, trouvit om een sausje van te maken welke in de korf op het lood gaat.
Pop up als haakaas en 7-8cm hoog van de bodem.
Handje bijvoeren per hengel is zat, ook om het met 5 kilo een week uit te zingen.

Waarom moeilijk en duur waar simpel vaak beter en voordeliger is? En ach, ik vind 20 vissen in 46 uur wel genoeg hoor..
:o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

24-09-2014 22:23

Maar dat lukt alleen als je zeker weet waar de vis zich op houd Henk.
(jouw krentenbollen/winter verhaaltje :wink: )
Of pas je dit geintje altijd toe?
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

24-09-2014 22:32

Hoe staan we tegen over het feit dat vismeel ontzettend veel windes op de mat brengt.

Groet, Peter

Ps welke toevoeging zou windes in mindere mate doen azen in een vismeelmix?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-09-2014 22:41

Niet altijd, maar op stromend water meestal wel.
Waarom iets anders doen waar het normaal altijd werkt. 8)

Strak tegen het basalt uit de stroming vissen Peter, de windes vang ik meestal verder uit de kant in de stroming.
Karper gaat tegen de schemering onder de kant tegen het basalt azen waar de kreeftjes en ander gespuis zich ophoudt.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

24-09-2014 22:58

Waardevolle info Henk.

Groet, Peter
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

24-09-2014 23:54

Peter dit is een riviervis topic het kleuterklasje staat onder BTW. :wink:

Heb zelf eigenlijk overal weleens last gehad van die beesten, op de zandplaten, in de vaargeul, tussen de lelies, langs de kribben in de paaibakken voor mij is er nog geen pijl op de trekken.
Ja dat 2013 veel extremer was dan 2014, maar qua karper ook :oops: :(
Krijg je eenmaal zo'n kudde over je heen is het gewoon afwachten tot ze weggaan.
Blijft natuurlijk dat een rivier een erg algemeen woord is, maar totaal verschillende watertypes kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

25-09-2014 00:18

Cees v Opstal schreef:Peter dit is een riviervis topic het kleuterklasje staat onder BTW. :wink:


Dacht meng me eens in bij de grote mensen, moet nog een hoop leren al lezende dit topic.

Groet, Peter

Ps weet ik veel, nog nooit gevist op een rivier. Weet alleen dat windes goed vangbaar zijn op vismeel. :wink:
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

25-09-2014 00:32

Ik vraag me dan ook echt af wat er zou gebeuren als er zo'n jute zak op de bodem op ligt, vertrekken ze dan wel weer?
Het idee trekt me wel en heb ooit eens iets soortgelijks gedaan maar dan met hennep.

Ps in het kader van turf op je stek, een goeie van een maat van me, grasmatten de rest mag je zelf invullen.....
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

25-09-2014 13:01

Beste rik

Ok heb dit weekend gevist met mijn neefje, tussen Kampen en Zwolle.
Met zoet en vismeel.

Op de zoete 2 spiegels gevangen 43 en 28 pond en op de vismeel een spiegel 32 pond en 2 schubs van 25 en 23 pond.

Had een hengel gewoon in de vaargeul, en neefje zat in een gat te vissen.

En een zak laten liggen cees kan in sommige gevallen, ik doe dat met bollies maar ik begrijp dat niet iedereen dat heeft, maar heeft mij al eens leuke vis opgeleverd meestal vis ik er ongeveer 10 mtr achter, met de stroom meegerekend.

Dus bij mij maakt het niet veel verschil Rik, maar iedereen doet dat wat die goeddunkt he.

Gr Paul
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-09-2014 14:03

Met zoet en vismeel.

Ga ik er vanuit dat het dan wel zelfbouw bollen betreft...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-09-2014 14:46

Aas sprookjes geloof ik gelukkig niet in, en een volgeling zal ik nooit worden. Krijg je veelal van die rare groeperingen van...

Alsof een aasrecept van twintig jaar geleden niet meer zou vangen, nou nou... Krijg je een soortgelijke discussie als 'geel foampje versus nep maiskorrel' weer haha. Heeft er dan zo'n mega evolutie in de aaswereld plaatsgevonden??? De voedselindustrie heeft gewoon wat meer producten voor mensen voorhanden gemaakt en er is meer kennis voorhanden via het ineternet. Da's al. Voor wie altijd heeft gezocht was er al aardig wat voorhanden. Kom ik weer op een beetje eigen initiatief en fantasie...

Buiten dat (nogmaals);

Er wordt hier door enkele meer aandacht besteedt aan visaas, dan aan het eigen vreten. Het vissenlijf is een opportunistisch gestel, net als dat van ons. Hoopjes volk in verre verre landen overleven voornamelijk op rijst. Laat de vis nu standaard véééél meer voorhanden hebben dan rijst.., of mais of een schrale bol (die laatste is al veel meer dan rijst). Die komen er wel hoor, da's dus geen overleven 8)

De vragen zijn; Wil ik ze met voeren gretig krijgen of ga ik voor de passerende enkeling?

Bijvoorbeeld 10 a 20 stuks 25mm. bollen per hengel, proteine rijk of schraal, nemen beide best wel wat maagdarmkanaal volume in. Hoe veel volume een maagdarmkanaal van een vis kan hebben hangt weer af van het formaat vis. Is de vis bij een voedzame bol wel opportunistisch genoeg om bij een evt. 'ik ben vol' lichaamssignaal door te eten? Ik vraag me dan ook zeker af, als ik de cijfers van Rik zie, hoeveel vissen je met een paar handen of een singel in de vaargeul gaat vasthouden (bij eerder voorgevoerd te hebben is er de ik zoek nog ff door modus) en/of hoe constant je de vissen vangt..?

Moet ik denken aan het voordeel van, evt. een maatje kleiner en meer in aantallen, verspreidt voeren en vismaatjes onderwater minder snel afschrikken. Wanneer twee, drie vissen als groepje op 1 aassignaal, van 1 aasje afgaan, dan kan het na die eerste misschien wel snel gedaan zijn!

Begrijpelijk vang je met een koolhydraatrijke singel in de vaargeul of met een handje ervan onder de steenstort ook :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

25-09-2014 15:37

Beste Marco,

Wat ik bedoelde is dat er een bepaald soort Deens aas merk helemaal is uitgekleed van verse producten, om meer winst te maken in Scherpenzeel, vindt je dus veel aassoorten.

En de Zoete bol was een butter and milk die was in Ens gemaakt 5 euro per kilo dus kant en klare bol de vismeel was ook een kant en klare bol ik ben geen voedseljunk en vis af en toe voor mijn plezier maar ik kan er niks aan doen dat ik met vismeel net zo goed vang als met zoet.

En ik zeg niet dat een aas recept van 20 jr geleden niet net zo goed vangt, ik gebruik hetzelf nog steeds, ik zeg alleen dat bepaalde recepten helemaal zijn uitgekleed om meer winst te maken en het voor de karpervisser betaaalbaar te houden.

En ik wil nog even kwijt dat ik niet heb voorgevoerd dus deze keer.


Gr Paul
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-09-2014 15:50

Rik koster schreef:Ik probeer altijd netjes en beschaafd te discussiëren mits,maar omdat ik een mening heb die anders is als die van Leendert moet hij mij constant hebben,prima reageert er verder vanaf nu ook niet meer op,maak eens een poll,met de volgende opties zou ik zeggen

Vis
Kruiden
Zoet
Maakt niet uit.

Dan weet je wat meer,ikzelf blijf ongeacht bij zoet


Het siert je Rik om netjes te converseren. Die poll is een eventuele mogelijkheid, maar dat had ik aan het begin moeten doen denk ik. Dank je wel voor het besef.

Peter,

die ouwe Henk ken wel een bietje vissen hoor. Ware het niet dat ie er af en toe te broerd voor is. Hahaha! Maar dat gevoel ken ik wel.

Heren,

het valt mij op dat veel mensen denken dat een zoete bol per definitie een koohydraatrijke bol is, maar dat hoeft niet. Ook zo'n balletje krijg je met gemak naar de 50% eiwit indien gewenst.
Misschien is dat ook nog even een aardige overweging.

Hartelijk dank voor jullie bijdragen.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

25-09-2014 16:22

mitsz van der kamp schreef:
Peter,

die ouwe Henk ken wel een bietje vissen hoor. Ware het niet dat ie er af en toe te broerd voor is. Hahaha! Maar dat gevoel ken ik wel.


Henk wordt ouder hé, het bekende geranium verhaal.

Groet, Peter

Ps korreltje zout nemen dit :wink:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-09-2014 17:03

@Paul, met
Er wordt hier door enkele meer aandacht besteedt aan visaas, dan aan het eigen vreten.
bedoel ik in z'n algemeenheid op CB, én dit topic. Kan er hier wel een aantal bedenken bij wie, zolang ik op CB ben, dit een feit is. En ze gaan hun gang maar, keur het niet af hoor. Maar het is in mijn ogen zoiets als; ik val alleen op blond. Voor alles een tijd, of beter; Ik houd het betreffende samenstelling liever in het midden. Kan ik op veel plaatsen goed terecht :wink:

En de Zoete bol was een butter and milk die was in Ens gemaakt 5 euro per kilo dus kant en klare bol de vismeel was ook een kant en klare bol ik ben geen voedseljunk en vis af en toe voor mijn plezier maar ik kan er niks aan doen dat ik met vismeel net zo goed vang als met zoet.

Tenzij je inzicht hebt in een bol, blijft het 'waarmee je vist' een raadsel. Dat de bollen vangen geloof ik meteen....

ik zeg alleen dat bepaalde recepten helemaal zijn uitgekleed om meer winst te maken en het voor de karpervisser betaaalbaar te houden.
Wil ik meteen van je geloven. Maar aangezien de combi van tarwe en mais alleen een lastigere te verwerkbare samenstelling blijft, houdt je zeer waarschijnlijk nog een mais, tarwe, soja bol over. Mocht dit brouwsel dan nog een beetje wat uurtjes water kunnen trotseren, dan is het in mijn ogen aardig visbaar.

Dat het beter kan klopt. Dat ik zelf voor wat 'beters' kies is met een 'ergens in het midden' bol, is ook een gegeven. Maar is beter aas altijd het beste aas..? Type water, de tactiek, je centen :D , de vis (vettig aas waar je 't uit kunt knijpen op 'n putje of een zee maakt voor het welzijn van de lever uit), instant of voor voeren, bijvangsten...

Ik geloof best dat een proteine rijke bol op lange duur langer de vis beter zal bekoren. Maar dan heb je het niet over een paar maanden, zoals je ook van Kraal en z'n mais kon lezen. Hoelang vissen de meeste vissers echt wekelijks op een stek? Tja, op een klein putje kan het, voornamelijk bij veelvuldige opname wegens voeren, misschien van grotere invloed zijn dan op open water. Hoewel? wat wordt er daar allemaal wel niet aan aas door elkaar gedonderd. Die beesten zijn er de weg kwijt wat er aan aas opgenomen wordt :wink:
En ik wil nog even kwijt dat ik niet heb voorgevoerd dus deze keer.
Waar is je stek :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-09-2014 17:11

Peter van Loo schreef:Ps korreltje zout nemen dit :wink:

Altijd een korreltje zout nemen 8)
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-09-2014 18:42

Ok ok... met dat eiwitrijk komt de komende pagina's wel wat duidelijker.

Er zijn veel meer zaken van invloed. PH waarde en dergelijke.
Maar da's zo periodiek en stek gebonden.

De vorm vind ik wel leuk om te bespreken. Halve is geen optie.
Zou vierkant handiger zijn?

Of zou het (dit is even over de consistentie van het aas) goed zijn om weer ouderwetse deegballen (lees groot) te maken die maar heel even zijn gekookt?

FF denken...
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

25-09-2014 19:45

Beste Marco,

Van dat eten of vissen dat ken en herken ik wel hoor, maar maak je geen zorgen ik eet nog goed en af en toe vis ik (ik weet dat het niet persoonlijk bedoeld is hoor).

En ja ik weet wat er in de bollen gaat dus wat dat betreft ben ik niet helemaal onwetend.

Wat betreft over bollen die 20 jr geleden goed vingen, kan ik je alleen vertellen dat ik zo af en toe zelf dumpels maak een kilo of 5 daar heb ik meer dan genoeg aan die vangt meestal wel.

Ik vis trouwens het liefst met tijgernoten en dan als een hamburger met een stukje kurk ertussen en goed uitgelood (heb een doorzichtige bak waar ik hem eerst inleg)
Dan voer ik met tijgernoten en hennep, dat kan met voerbootje/voerschep/spodden, ook hiermee heb ik gevangen op de rivier (wel zoet dus).

En die stek Marco is ergens bij zalk (tussen kampen en Zwolle he)

Mitz,

Het is zeer zeker geen slecht idee om deegbollen te maken of ze groot moeten zijn altijd geloof ik niet............................o ja ik soak ze meestal even met magie (de ouderwetse).


Gr Paul
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

25-09-2014 21:18

zie ik Mitsz nu het woordje gekookt typen...... :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-09-2014 21:57

Ja

In 1 posting gecombineerd met ouderwets