Mijn tijgernoten zijn beschimmeld, Bewaren of Weggooien ?


Martijn van de Geest
Berichten: 13
Lid geworden op: 01-08-2014 23:27
Locatie: Maarssen

03-08-2014 14:57

Beste Karper vissers,

Ik heb vorige week kant en klaren tijgernoten gekocht van Dyamanite Baits. Ik heb het blik gewoon binnen bewaard maar nu zit er een beetje schimmel op. Er zit groene of witte schimmel op maar ik weet niet of ik er nog mee kan vissen. Mijn vader zegt niks aan doen lekker mee vissen maar daar ben ik het niet mee eens hopelijk weten jullie wat ik het beste kan doen met de tijgernoten.

Alvast Bedankt!


m.v.g. Martijn v/d Geest
Gebruikersavatar
Mervyn Visser
Berichten: 31
Lid geworden op: 17-07-2013 18:50

03-08-2014 15:25

Gewoon mee vissen;) weer een beetje extra flavour.. ligt er wel aan waar je gaat vissen.
Martijn van de Geest
Berichten: 13
Lid geworden op: 01-08-2014 23:27
Locatie: Maarssen

03-08-2014 16:55

Mervyn Visser schreef:Gewoon mee vissen;) weer een beetje extra flavour.. ligt er wel aan waar je gaat vissen.


Beste Mervyn,

Wij vissen er mee op Villa Park Weddermeer


Groet, Martijn
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-08-2014 17:21

Martijn,

dat komt omdat je er met je klauwen in bent geweest. Gebruik een schone metalen lepel om ze eruit te vissen en dan mee gaan voeren.

Je kunt ze ff afspoelen en weer opkoken. Klein beetje suiker en zout erbij.

Sterkte daar...
Martijn van de Geest
Berichten: 13
Lid geworden op: 01-08-2014 23:27
Locatie: Maarssen

03-08-2014 17:27

mitsz van der kamp schreef:Martijn,

dat komt omdat je er met je klauwen in bent geweest. Gebruik een schone metalen lepel om ze eruit te vissen en dan mee gaan voeren.

Je kunt ze ff afspoelen en weer opkoken. Klein beetje suiker en zout erbij.

Sterkte daar...


Beste Mitsz,
Bedankt voor je reactie. klein vraagje moet je het ook lucht dicht bewaren of invriezen?


Groet, Martijn
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-08-2014 17:55

Invriezen kan ja.

Maar probeer ze altijd zo vers mogelijk te maken en er met de vingertjes uit te blijven.

Als je een emmer vol hebt gekookt en je wil ze bewaren, vul de emmer af en dek het oppervlak af met schone plasticfolie. Dan de deksel erop.

werkt prima
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

03-08-2014 22:46

Beste Mitzs, wanneer en waarom mag je niet met je vingers aan tijgernoten komen? Ik vis zelf ook sinds korte tijd met tijgernoten en kook ze zelf.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-08-2014 23:10

Dat is Janet,

omdat aan je vingers altijd bacteriën en ander mini gespuis meekomen en die zorgen ervoor dat de handel eerder bederft.

Ja... aan de waterkant kan hygiëne soms ook handig zijn.

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

04-08-2014 02:20

Een paar jaar geleden een 20 liter vaatje vol mee op een 3 weekse vakantie trip.
Deksel met een O ring zodat het lek en lucht dicht kon worden afgesloten.
We schepten er elke keer een klein emmertje vol uit met een brandschone voerschep waar we dan ook met de handen in konden omdat het emmertje snel genoeg (max 2 dagen) weer leeg was.
Aan het eind van de trip was het vaatje nog niet helemaal leeg, het slijm was nog zo dik dat het vaatje op de kop gezet niet leeg liep, er moest water bij en dan nog moesten we flink roeren.
Ik denk dat als het vaatje ongeopend was weggezet de nootjes zeker 6 weken slijmerig waren gebleven.

Overigens, als ze niet meer slijmen moet je ook oppassen als je er met je handen in gaat, vooral als je een wondje hebt.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

04-08-2014 10:55

Martijn van de Geest schreef:Mijn vader zegt niks aan doen lekker mee vissen

Niks aan doen, lekker mee vissen.
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-08-2014 17:57

Waarom?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-08-2014 19:33

Ja hoor, lekker mee vissen..
Met een beetje mazzel kun je straks weer lekker meejanken dat de boel in de stabiele zijligging ligt.

Maak eerst eens wat HUISWERK! b.v.; Aflatoxines.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... oxine.aspx
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-08-2014 19:45

Bovendien Martijn,
Zullen ze op Villa Park Weddermeer niet zo blij met je zijn wanneer je het water ermee bevuilt.
Mocht je ooit weer twijfels hebben bij de kwaliteit van je aas, proef er eerst zelf van en bij niet welbevinden de kliko in met die bende.

Vrije gisting en gecontroleerde fermentatie is toch nét weer iets anders dan het gewoon laten verrotten en schimmelen van het aas.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

04-08-2014 19:56

Henk dat is vrij aardig zon link naar het voedingscentrum over aflatoxine maar kan je je huiswerk nog even afmaken? Hoe weet je dat precies in de schimmel van de ts'ers tijgernoten aflatoxine voorkomt? En wat het voor effect heeft op een karper?
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-08-2014 20:26

Mijn huiswerk is al ruim 35 jaar af, daarom gebruik ik geen schimmelspullen want bij twijfel is niet inhalen meestal de beste manier om de hele weg af te leggen.
De schimmelsoorten Aspergillus flavus en Aspergillus parasiticus zijn behoorlijk veel en algemeen voorkomende soorten.

Mocht jij je geroepen voelen en via enig huiswerk aannemelijk kunnen maken dat het voeren van beschimmelde aasjes geen effect heeft op het oppervlaktewater en het leven van de karper, doe dan vooral je best en roep niet eerst op voorhand tegen iemand om er lekker mee te gaan vissen zonder te weten met welke schimmelgroep men te maken heeft. Voor zulke uitlatingen is wel huiswerk vereist om deze te kunnen staven en niet op gevaar af een niet wetende iets te laten doen wat achteraf misschien niet echt handig was..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Martijn van de Geest
Berichten: 13
Lid geworden op: 01-08-2014 23:27
Locatie: Maarssen

04-08-2014 20:46

Beste vissers,

Als eerst bedankt voor alle reactie's !

We hebben besloten de tijgernoten in de kliko te gooien.
We vertrouwden het niet meer en bovendien stonken ze nu echt raar. Ik heb ze ook ff open gesneden en toen waren ze ook niet echt wit meer van binnen. We hebben nu weer een kant en klaren blik gekocht zodat we de vakantie er mee door kunnen. Ook zal ik er voortaan met me handen uitblijven :wink:


Groet, Martijn
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

04-08-2014 21:22

Als ik met tijgers vis wil ik er minstens van mee kunnen snoepen tijdens het voeren, zalig zijn ze! Kook / week ze gewoon lekker vers het is een klein klusje en je vist altijd safe, karpers zullen verse tijgers nooit laten liggen.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-08-2014 22:24

Jerome berken schreef:Henk dat is vrij aardig zon link naar het voedingscentrum over aflatoxine maar kan je je huiswerk nog even afmaken? Hoe weet je dat precies in de schimmel van de ts'ers tijgernoten aflatoxine voorkomt? En wat het voor effect heeft op een karper?


Zal ik jou met een end hout eens een half uur op je donder slaan? Kijken we daarna wat voor een gevolgen het heeft...

Jerome, probeer niet uit nek te babbelen. Verrot aas is geen optie.

Punt
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

05-08-2014 13:23

mitsz van der kamp schreef:
Zal ik jou met een end hout eens een half uur op je donder slaan? Kijken we daarna wat voor een gevolgen het heeft...

Beste vergelijking man! Wat een simpele opmerking.

Ik heb nooit gezegd dat ikzelf met beschimmelde tijgernoten vis, tijgernoten hebben bij mij geen tijd om te beschimmelen. En had nog nooit eerder gehoord van aflatoxine, of dat beschimmelde tijgernoten schadelijk kunnen zijn.

Volgens mij zeg ik tegen Henk dat het aardig is dat hij een link plaatst over giffen in schimmels en vervolgens vraag ik of dat per se in de TS tijgers zit, en wat voor effect dat zou kunnen hebben. Aangezien ik het stuk gelezen heb waar Henk naar refereert, er staat dat als koeien deze schimmel binnenkrijgen het omgezet wordt naar een andere stof die in hun melk voorkomt, en beide stoffen kunnen kankerverwekkend zijn bij langdurig gebruik (de een zelfs meer dan de ander, ook zijn er verschillende soort aflatoxine. Net als roken of uitlaatgassen kankerverwekkend zijn bij een mens.
Waar komt de aflatoxine in voor in de tijgernoot of op de schimmel zelf? En hoe verhoud zich dat als de tijgernoten onderwater liggen en de schimmel eraf gespoeld is? Hoe reageert een karper op aflatoxine? Hoe lang duurt het voordat aflatoxine kanker verwekt bij een vis? Hoeveel aflatoxine moet hij binnen krijgen voordat het schade toe brengt etc etc.
Ik ben geen persoon/visser (in tegenstelling tot veel andere) die zomaar klakkeloos alles van een ander aanneemt. Ben iemand die graag dingen aan wil nemen als iets onderbouwd is. En dat heeft Henk opzich aardig gedaan, was alleen benieuwd naar het antwoord op mijn gestelde vragen. Een stukje verfijning want vind het beetje kort door de bocht om gelijk te concluderen dat het een schimmel is die aflatoxine bevat.
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-08-2014 16:12

Beste Jerome,

het spijt me als ik je gekrenkt heb. Dat was niet de bedoeling.

Echter...

Als het gaat om je vragen, hoeven we de antwoorden niet eens te weten.
Waarom zouden we onze karpers dubieuze producten voeren?
Gewoon in de kliko met die zooi en nieuwe maken.

Dat is alles. Adviseer alsjeblieft geen zaken die twijfelachtig zijn.

C'est tout mon frere...

hartelijke groeten

Mitsz
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

05-08-2014 19:08

Waarom? Ik vind het wel een interessant onderwerp en zou er wel meer over willen weten. Het lijkt er op dat Henk er meer over weet. Eens een keer een interessant onderwerp mt enige diepgang tussen alle vragen waar goede visstek in zijn/haar omgeving.
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

05-08-2014 20:00

Zo af en toe trekt Henk z'n pantoffeltjes wel eens uit!!

Groet, Peter

Ps Geraniums doen het slecht met dit weer :wink:
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

06-08-2014 20:56

Beste Mitzs,
bedankt voor je antwoord.
Ik had dit antwoord al gegeven aan mijn maat.Nu weet ik zeker dat ik hem een goed antwoord heb gegeven.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-08-2014 19:14

Niet alleen kankerverwekkend Jerome, ook dodelijk binnen 48 uur.
Het ligt er maar aan welke soort aflatoxine het betreft.

http://home.hccnet.nl/henk.dewit/Schimm ... toxine.htm
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-08-2014 19:33

Het is ook een interessant onderwerp Jerome, maar we moeten wel een beetje voorzichtig zijn in wat we mensen aanraden te gebruiken.

Dat is alles ouwe reus.