Onderzoek naar Ready/freezers Van der Kamp


Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

01-08-2014 17:34

een onderzoek naar conserveer is al gedaan in 2008 maar dat waren andere conserveermiddelen volgens mij....

het artikel helaas in het engels:

Presevatives: Are they killing our fish?

General News

03 June 2008 10:26

Are we damaging the health of our fish for the sake of convenience?

This week Angling Times has uncovered a number of scientific studies which show how some of the preservative chemicals used in the production of popular fishing baits could be having a lethal effect on our coarse fish.

The laboratory experiments, undertaken at institutions in both the UK and Germany, saw large numbers of captive fish fed an exclusive diet of bait readily available from high street tackle shops….and the results were shocking.

The first study, carried out by respected fisheries management consultant Ash Girdler, saw 450 three-month-old mirror and common carp arranged in 15 tanks, each containing 30 carp, then split into five ‘groups’ of three tanks.

Each ‘group’ was then fed a different bait for the duration of the 12-week experiment – sweetcorn, peanuts, maggots, trout pellets and finally shelf-life boilies from a well-known manufacturer.

In order to ensure consistency of his findings, Ash was careful to make sure that each group was fed the same calorific content of bait; those fed maggots (which are approximately 90 per cent water) received far more ‘food’ than those on a diet of trout pellets, which had the highest calorific content.

At the end of the experiment those fish fed on the trout pellets showed the greatest growth, followed by those fed on peanuts, maggots, sweetcorn and shelf-life boilies respectively.

The fact that the growth of those carp fed on an exclusive diet of shelf-life boilies was inhibited will prove shocking to many, but far more eye-opening was the fact that 85 of the 90 carp in this category also DIED before the end of the experiment.
“Not only did the carp fed on preservative-rich shelf-life boilies show no growth and then die, their internal organs were also shot to pieces. The preservatives inhibited the carp’s ability to process nutrients, so you could say, not only did they starve, they were also poisoned at the same time,” said Ash, who completed the study while in his final year at leading fisheries and aquaculture college Sparsholt, in Hants.
“The only difference between shelf-life boilies and freezer baits is the preservatives used in their manufacture. In order to satisfy my curiosity, I later replicated the test using freezer baits instead of shelf-lifes, and all the fish survived quite happily,” said Ash.

“At the time I offered my findings to the bait company whose shelf-life boilies I used, and not only did they refuse my invitation, they also dismissed my experiment out of hand, claiming it was worthless. I got a first class honours degree for the thesis, which has since been successfully peer reviewed by people such as Ian Wellby, the former head of the Environment Agency’s Fisheries Health Department,” added Ash, who is also the author of the Institute of Fisheries Management ‘Guide to Intensive Management of Stillwater Fisheries’.

While Ash’s study clearly highlights the possible health risks associated with feeding fish too many preservative-rich baits, a second extensive scientific study, conducted in Germany by the Leibniz Institute of Freshwater Ecology and Inland Fisheries in conjunction with Berlin‘s Humboldt University, looked at isolating specific chemical ingredients in shelf-life boilies that could possibly be causing the problems.

Led by fish health expert Dr Robert Arlinghaus, the study looked specifically at the effects of two well-known preservative chemicals – benzoic acid and potassium sorbate – both of which are included in many shelf-life boilie recipes across Europe and the UK.

The study centred on the toxic effects of these chemicals on zebrafish eggs under strict laboratory conditions. The tests were conducted with four different types of boilies – two commercially available shelf-life boilies, and two other boilies made with a commercially available boilie base mix not initially containing either of the preservative chemicals, but to which both were added to a combined five per cent of total weight. As a test bed, a fifth hand-rolled boilie containing no preservatives at all was also used in the experiment.

The findings were conclusive, as Dr Arlinghaus explained:
“All the zebrafish eggs exposed to a solution made from the shelf-life boilies died within 96 hours, as did those exposed to the self-made boilies to which preservatives were added. Those exposed to the boilies containing no preservatives, suffered no toxic effects. In all the trials, the toxicity increased greatly if split boilies were used.”

From Dr Arlinghaus’ findings, it could be argued that benzoic acid had been successfully isolated as THE lethal preservative ingredient in shelf-life boilies and other baits. However, further tests on the baits used in the experiment threw up an alarming fact – one of the ‘fatal’ shelf-life boilies was found to include no traces of benzoic acid, and only low levels of the far less-toxic potassium sorbate.”

“This points to the fact that there are other unknown substances used in commercially available shelf-life boilies that are potentially toxic to fish. It remains unclear which substances are involved,” the report concludes.

This huge ‘grey area’ regarding the ingredients bait companies are allowed to put into their products is something Ash Girdler remains adamant needs to be investigated.

“Its naive to think that only one bait company is using these harmful ingredients – the European bait industry is massive. You have to remember that it’s not just the fish that eat too many of these baits that could suffer ill-effects, it’s the whole ecosystem.

“Many of the preservative-rich products will remain on top of the lakebed, thereby inhibiting the vital work of bacteria on the substrate. There’s no regulation of what companies put into their products, and while it remains like this, money and profits will always dictate what goes into a bait, over fish welfare,” he said.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-08-2014 17:44

Tataaaa!

Dat helpt alvast... Geef die man een biertje van mij.

En eh Wally... dank je heel erg hartelijk.
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

02-08-2014 10:11

Het zal uiteindelijk enkel en alleen een commercieel onderzoek gaan worden.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

02-08-2014 11:37

Commercieel in de zin van dat je moet gaan betalen om de resultaten te kunnen zien ?
Of commercieel in de zin van de uitkomst een beetje in jouw voordeel aanpassen en dan roepen dat jouw boilies de beste zijn ?
Of gewoon de resultaten publiceren en dan iedereen zijn voordeel er mee laten doen ? Oh wacht, dat is niet commercieel.

Wat bedoel je nou Leon.
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

02-08-2014 11:47

Bert,.
citaat 2,..Commercieel dat er wederom bepaalde partijen er wijzer van gaan worden.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

02-08-2014 16:34

leenderts leon schreef:Het zal uiteindelijk enkel en alleen een commercieel onderzoek gaan worden.


Verklaar je nader...
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

02-08-2014 18:25

Volgens mij bedoelt Leon dat je een sjoemelaar bent met financiële belangen in de freezer wereld.
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

02-08-2014 18:50

Verklaar je nader...[/quote]

Beste Mitsz,

Ik loop al een aantal jaren mee en elke keer word er weer iets uitgevonden of ontdekt wat we na een bepaalde tijd allemaal weer vergeten zijn maar in die periode zijn er weer mensen/firma,s die er zakelijk belang bij hebben en zo zie ik het ook gebeuren met dit onderzoek.
Ik kan mij nog het Jawadnya rapport herinneren iedereen vol in discusie en de enige die daar uiteindelijk baat bij hebben gehad is de firma Dreambaits.

@Bert,

Ik heb Mitsz hoger zitten dan een sjoemelaar met financiele belangen.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

02-08-2014 20:18

Leon,

indien er resultaten zijn, zal ik die onvoorwaardelijk beschikbaar stellen.

Of aan de KSN of een andere instantie die er invloed mee wil uitoefenen.

Het enige dat ik wil, is dat we straks met z'n allen het juiste voer maken.

Gaan ze niet rugzwemmen die lieve visjes van ons...

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-08-2014 21:56

Dat Mitsz het beste met onze hobby vriend voor heeft is algemeen bekend. Het vervetten van de lever van karpers door een verkeerd voedselpatroon is ook een onderwerp wat mede door hem hier aangekaart is. Zo zijn er meer zaken op het gebied van voedsel waar hij de nodige vraagtekens bij zet.

Zouden er meer moeten doen. Nu is het motto bij vele nog, het doel heiligt de middelen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

02-08-2014 23:19

laat ik het anders zeggen...... verbied de hele boilie wereld en ga terug naar de kaas,mais,aardappel enz...
maar daar zitten de boilie boeren niet op te wachten want daar werkt ook personeel en ook die moeten betaald worden.
ook de vissers willen dit niet weten want er wordt immers goed gevangen op de boilie(freezer of readymade).
laten we het hebben over de particles, de meesten van ons weten hoe we die moeten bereiden.....maar er zijn er ook die dit niet weten of niet willen weten hoe dit te voorbereiden.
laten we tijgernoten nemen als die niet goed bereid zijn krijgen we blauwzuur....en daar willen we de karper of de mens(ja ook voor ons is dit schadelijk) niet aan blootstellen...en ik weet zeker dat dit gebeurt.
als er een onderzoek komt naar bv mpg of welk ander conserveermiddel moet dit wel onderbouwt zijn en bewijzen hebben anders hebben we ook daar niks aan en verdwijnt ook dit onderzoek naar een verdomhoekje.......
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-08-2014 23:51

Verbiedt het karpervissen. Karpers zijn kennelijk te kwetsbaar om erop te vissen met tienduizenden.

Als het al zou kunnen bereik je niks met verbieden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-08-2014 23:59

Ben het bijna met je eens Kees, waar de karper nog een keuze heeft in een ruim en natuurlijk voedselaanbod blijken ze meestal behoorlijk minder kwetsbaar.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-08-2014 00:19

Weet je nog Henk, die ouwe holding van de vissen aan dat ene putje?

In de hoek waar dat touw in de boom hangt.

Daar lagen ze altijd, maar niet meer nadat ik er een zak geel/groene balletjes heb zien liggen.

Ze zijn nu 200 meter verderop verhuist. :o
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

03-08-2014 20:03

leenderts leon schreef:Ik kan mij nog het Jawadnya rapport herinneren iedereen vol in discusie en de enige die daar uiteindelijk baat bij hebben gehad is de firma Dreambaits.


Was het niet uiteindelijk zo dat de resultaten gewoon openbaar werden gemaakt en dat in principe iedere aas firma er wat mee kon doen of heb ik bepaalde privileges bij Daniël?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-08-2014 22:23

Yep Mitsz, 6 jaar geleden was dat.
Geel/groen is een "natuurlijk" gevaar signaal, ze zijn er zo van geschrokken dat ze er nog steeds wegblijven.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Will v Dongen
Berichten: 43
Lid geworden op: 24-02-2013 08:38

03-08-2014 22:36

Beste mede vissers.

Iedere grote fabrikant heeft er alleen maar voordelen mee commercieel gezien, want het gaat om de centjes, heel veel centjes en een toezichthoudende instantie kijkt de andere kant op door het financiële belang... de witteboordencrimineel is er weer.

In principe maakt het hun niks uit wat er in het water gegooid word, als het maar veel geld oplevert.

Ik zeg een groot groen VINKJE op de verpakking, maar ook daar zet ik mijn vraagtekens bij.

Even iets anders...
Nederlandse gefokte slacht varkens exporteren ze naar Duitsland, Nederland importeert slacht varkens uit België.
De in België gefokte varkens krijgen daar een vocht vast houdend hormoon wat hier in Nederland zwaar verboden is om te gebruiken maar in België niet, dus dat lekkere lapje van de appie zit vol met vocht en hormonen, na het bakken hou je niks meer over dan een schoenzool.

Dus je mag zooi uit het buitenland importeren en verkopen omdat daar geen verbod op staat.
En al die mooie E-nummers pffff, ja is geschikt voor menselijke consumtie.

Niet boos worden he mensen 8) , dit is mijn mening hoor.

Groet Will.
Dit is de uitspraak, Hier zult u het mee moeten doen.... ( De Meester Visser )
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-08-2014 23:22

Henk ter Maat schreef:Yep Mitsz, 6 jaar geleden was dat.
Geel/groen is een "natuurlijk" gevaar signaal, ze zijn er zo van geschrokken dat ze er nog steeds wegblijven.



Als Jean Crepe mag citeren: Vuile Vetbende!
Will v Dongen
Berichten: 43
Lid geworden op: 24-02-2013 08:38

03-08-2014 23:38

Henk ter Maat schreef:Yep Mitsz, 6 jaar geleden was dat.
Geel/groen is een "natuurlijk" gevaar signaal, ze zijn er zo van geschrokken dat ze er nog steeds wegblijven.



Geel/Groen is toch Ado Den Haag :wink: Geintje.
Dit is de uitspraak, Hier zult u het mee moeten doen.... ( De Meester Visser )